Fiat 125 Special 1970
Fiat 125 Special 1970
Tässä vuonna 1970 uutena Stuttgartilaisesta autoliikkeestä ostamani Fiat 125 Special. Tässä ihan vain lyhyesti historiaa ja taustoja tapahtumille:
Olin vuosina 1970-1971 Saksassa töissä. Miksi sitten halusin mennä juuri Saksaan?. Vuoden 1965 kevään ylioppilaskirjoituksissa reputin saksan kielessä aivan yllättäen ja tilaamatta. Syksyllä sitten pääsin jo ihan hyvin läpi. Päätin sen jälkeen, että tuon onnettoman asian kyllä vielä korjaan joskus myöhemmin. Kun sitten vuonna 1970 olin vapaa lähtemään töihin, niin hain ihan ensin töitä Saksasta. Sieltä sitten ihan heti tärppäsi. Olin ensin töissä Porschen autotehtaalla Stuttgart / Zuffenhausenissa. Siellä tehtiin silloin perinteisiä 911 ja Targa - malleja. Sen jälkeen olin AEG-Telefunkenilla Frankfurtissa, jossa suunnittelimme kahteen saksalaiseen ydinkäyttöiseen kauppalaivaan nimeltään "Otto Hahn" uusia polttoainekennoja vanhojen tilalle. Sitten olin vielä puolen vuoden verran Mainz`issa Jenan lasitehtaalla. Siellä valmistettiin mm. tulenkestävää lasia, tv-kuvaputkia sekä linssejä optisiin tarkoituksiin. Sitten sain työpaikan Suomesta ja tulin Fiiattini kanssa kotimaahan.
Fiatin entisöin täydellisesti vuosina 2005-2008. Se on nyt museorekisterissä ja kilometrejä on tällä hetkellä mittarissa noin 216000.
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Fiat_125dealer kirjoitti: Mitä "Special" sisältää ?
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Meillä kotona, suvussa ja itsellänikin on ollut paljon Fiateja, siksi diggaan merkkiä.
Haaveilin tällaisestakin, mutta nuorena poikana ei sitten raha riittänyt.
Oli myynnissä ja värinä oli musta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Fiat_130
Eli Fiat 130 Berlina.
Haaveilin tällaisestakin, mutta nuorena poikana ei sitten raha riittänyt.
Oli myynnissä ja värinä oli musta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Fiat_130
Eli Fiat 130 Berlina.
Special- malli sisätää pikkuisen luxusta varsinaiseen 125- perusmalliin verrattuna. Specialissa on tehoa 100 DIN hevosvoimaa ja tavallisessa 125:ssä 90. Levyjarrut oli muistaakseni kuitenkin molemmissa ihan vakiona. Molemmissa on myös 1608 ccm twin-cam kone. Specialissa on myös sisätiloissa kangas / keinonahkaverhoilu istuimissa pelkän keinonahan sijasta. Myös keskikonsoli ulottuu kojelaudasta siihen vaihdelaatikon päälle. Jos sitten ihan tarkkoja ollaan, niin autot voi erottaa ihan helposti kromilistojen määrän ja sijoituksen suhteen. Specialissa kromilistat ovat myös lokasuojien kaarissa ja konepellin ilmanottoaukkojen ympärillä. Myös ovien olkopuolella specialin kromilistat ovat alempana kuin tavallisessa 125:ssä, jossa ne kulkevat ovien kahvojen keskikohdilla. Myös takaosan ilmanottoritilä ulkopuolella on korkeampi specialissa. Tässä ihan vain nyt mieleeni tulleet asiat.
Aikoinaan 1970 luvulla Neste Oy:llä oli ainakin 2 kpl tuota 130 Berlina-mallia edustusautoina. Toinen niistä oli metallinhohtoinen hopea ja toinen muistaakseni tumman sininen. Ne hävisivät sitten kuvioista ihan yllättäen, enkä niiden sen jälkeisistä tapahtumista mitään tiedä. Nesteen silloinen pomo Uolevi Raade käytti itse aikoinaan mieluiten Jaguarin XJ - mallia, milloin Porvoossa tai Naantalissa käväisi.
Selasin ihan pikaisesti arkistojani. Tekniikan Maailman numerossa 16/1971 on Mikko Merikosken tekemä juttu Fiat 130 Berlinasta sivuilla 50-51 otsikolla "Lippulaivasto myötätuulessa". Siitä jutusta viimeisen kappaleen lainaus: " 130-sarja ei missään mielessä ole mullistava tai ylivoimainen, onpahan jättiläisyhtymän ase Italian markkinoille tunkeutuvia Mersuja ja suuria Opeleita vastaan". Pitäisi ilmeisesti ymmärtää ihan kunnon kehuina?
Tässä vielä pari kuvaa Fiiatistani. En kyllä kerta kaikkiaan saa näitä kuvia alakkain, vaikka miten ohjeiden mukaan yritän. Ehkä joku taas pistää nämä alakkain. Kiitos jo etukäteen. Tässä Specialissa oli vielä vakiona 5-vaihteinen vaihdelaatikko, joka siihen aikaan oli aika harvinaista herkkua ainakin tämän hintaluokan autoissa.
Kyllä nousisi minultakin karvareuhka päästä jos tuommoisen joskus näkis ohi pöristävän.
Kerrassaan hieno peli ja kuvista päätellen kuin vasta tehtaalta tullut
Kerrassaan hieno peli ja kuvista päätellen kuin vasta tehtaalta tullut
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Kun liität kuvan viestiin, niin sulla pitäis näkyä siellä semmonen tuollaisella -> [ hakasulkeella alkava komento rivi, joka päättyy viiden viimeisen merkin osalta noin -> /img] ennen tuota viidenneksi viimeisenä olevaa kenoviivaa / on tietty komentorivin sulkeva hakasulku [topias kirjoitti:
Tässä vielä pari kuvaa Fiiatistani. En kyllä kerta kaikkiaan saa näitä kuvia alakkain, vaikka miten ohjeiden mukaan yritän. .
No niin. Komentorivin päättävän hakasulun ] jälkeen lyöt rivin vaihdon tai kaksi. Eli kaikkien kuvien ns. komentorivien TÄYTYY OLLA eri rivillä rivinvahtolyönnin erottamina toisistaan.
Laitan nyt sulle näkymän miten niiden kuvien komentorivien pitäisi sulla näkyä.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Eiköhän, eihän meistä kukaan ole Kim Borg syntyessään Niiiiin, ja on kyllä jäätävän upea Fiiutopias kirjoitti:Kiitokset kehuista ja hyvistä ohjeista! Toivottavasti jo ensi kerralla sitten onnistuu.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Hieno on fiiu!onkos tästä mallista polveutunu Polski Fiatti jollain lisensillä?
3*chevy van
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
Vanhoissa autoissa karehdin tuota sisustusta, siinä on sitä tyyliä.
Meillä on ollu kuulemma 2kpl polskeja aikoonaan. Punane ja valkone, äiree kuulemma ruttas sen punase ja valkosen yksilön muistan. Pyöreet silimät sillä oli, vaaka mittaristo ja olisko ollu jopa rattivaihteet?
Meillä on ollu kuulemma 2kpl polskeja aikoonaan. Punane ja valkone, äiree kuulemma ruttas sen punase ja valkosen yksilön muistan. Pyöreet silimät sillä oli, vaaka mittaristo ja olisko ollu jopa rattivaihteet?
Leikki ikä ---> koko ikä Ei riemulla rajaa ku takavedolla ajaas
2x Toyo
4x Toyo -EX
Can-Am -EX
MB -EX
Nissan -EX
VW -EX
2x Toyo
4x Toyo -EX
Can-Am -EX
MB -EX
Nissan -EX
VW -EX
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Kiitos postistasi Meissenkeri. Olipa huikean hienot kuvat vanhoista Fiiateista. Ensimmäisen kuvan Fiat 125 Special on omaa autoani ainakin vuotta nuorempi versio. On ilmeisesti vuoden 1971 tai 1972 mallia. Etumaski keskellä on vähän erilainen ja 2-osainen, ajovalot edessä ihan samat, mutta vilkut on siirretty ajovalojen sivuilta puskurin alle. Puskurin keskellä on lisäksi vaaterissa leveä kumilista. Takavalot ovat myös vähän erinlaiset tuossa uudemmassa versiossa. Myös sisustukseen on tehty pieniä muutoksia tuossa mallissa. Oliko tuon auton ulkopuolen väri tumman sininen vaiko musta? Jos oli tumman sininen, niin sitten sisustan väri oli ehkä punainen?
Toisen kuvan auto on Fiat 124 Special. Hieno auto. On koriltaan ihan vastaava kuin Fiat 124 tai Lada. Etumaskista tuplavaloineen ja muutamista muistakin asioista sen kuitenkin helposti erottaa ulkopuolelta täysveriseksi italiaanoksi. Taustalla näyttäisi olevan ns. barokki- Fiat 1800/2000/2300. Mallin 2300 ja 2300 Lusson erottaa helposti tupla-ajovaloista sekä runsaista kromilistoista. Oli siihen aikaan 1960 luvulla aivan loistoluokan ajopeli valkosivurenkaineen. Eräällä joensuulaisella lääkärillä oli sellainen yksityisvastaanottonsa edustalla ja sitä monesti nuorena kollina ihailin. Ulkoväri oli keltainen ja siinä oli musta katto. Oli se vaan hieno auto.
Toisen kuvan auto on Fiat 124 Special. Hieno auto. On koriltaan ihan vastaava kuin Fiat 124 tai Lada. Etumaskista tuplavaloineen ja muutamista muistakin asioista sen kuitenkin helposti erottaa ulkopuolelta täysveriseksi italiaanoksi. Taustalla näyttäisi olevan ns. barokki- Fiat 1800/2000/2300. Mallin 2300 ja 2300 Lusson erottaa helposti tupla-ajovaloista sekä runsaista kromilistoista. Oli siihen aikaan 1960 luvulla aivan loistoluokan ajopeli valkosivurenkaineen. Eräällä joensuulaisella lääkärillä oli sellainen yksityisvastaanottonsa edustalla ja sitä monesti nuorena kollina ihailin. Ulkoväri oli keltainen ja siinä oli musta katto. Oli se vaan hieno auto.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Mustan auton tiedot esittelykyltistä:
Merkki: FIAT
Malli: 125 SPECIAL
VM: 1972 Valm.maa: Italia
Moottori: syl: R4 tilavuus: 1608 cm3 teho:100 hv
Valmistaja: Fiat Automobili SpA Torino, Italua
Fiat 125 (1967-1973) oli Fiatin ylemmän keskiluokan 4-sylinterinen automalli. 125:n alusta pohjautui vanhempaan Fiat 1300/1500-malliin. Auton oli muotoillut Dante Giacosa. Koti oli kehitetty pääosin pidentämällä Fiat 124:n koria. Korin matkustamo-osa ja ovet olivat samat kuin 124:ssä. Fiat 125:n perusversiossa oli 124 Special T:n moottorista kehitetty kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu 90-hevosvoimainen 1,6-litrainen moottori ja nelivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Fiat 125 Specialissa (125 S) oli 100 hv:n moottori ja tuohon aikaan harvinainen viisivaihteinen vaihteisto. Vuonna 1970 tuli saataville automaattivaihteisto.
125:n seuraaja oli Fiat 132. Fiat 125:tä valmistettu vielä 1973 jälkeenkin mm. Etelä-Amerikassa, Puolassa (FSO 125p) ja Egyptissä.
Fiat on alkuperäinen, entisöimätön. Ajettu 186thkm.
Omistaja: Risto Mäkelä
Kotipaikka: Oulu
Vihreän auton kuvasin huonosti ja valitettavasti en pysty kyltin tekstiä kirjoittamaan.
Merkki: FIAT
Malli: 125 SPECIAL
VM: 1972 Valm.maa: Italia
Moottori: syl: R4 tilavuus: 1608 cm3 teho:100 hv
Valmistaja: Fiat Automobili SpA Torino, Italua
Fiat 125 (1967-1973) oli Fiatin ylemmän keskiluokan 4-sylinterinen automalli. 125:n alusta pohjautui vanhempaan Fiat 1300/1500-malliin. Auton oli muotoillut Dante Giacosa. Koti oli kehitetty pääosin pidentämällä Fiat 124:n koria. Korin matkustamo-osa ja ovet olivat samat kuin 124:ssä. Fiat 125:n perusversiossa oli 124 Special T:n moottorista kehitetty kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu 90-hevosvoimainen 1,6-litrainen moottori ja nelivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Fiat 125 Specialissa (125 S) oli 100 hv:n moottori ja tuohon aikaan harvinainen viisivaihteinen vaihteisto. Vuonna 1970 tuli saataville automaattivaihteisto.
125:n seuraaja oli Fiat 132. Fiat 125:tä valmistettu vielä 1973 jälkeenkin mm. Etelä-Amerikassa, Puolassa (FSO 125p) ja Egyptissä.
Fiat on alkuperäinen, entisöimätön. Ajettu 186thkm.
Omistaja: Risto Mäkelä
Kotipaikka: Oulu
Vihreän auton kuvasin huonosti ja valitettavasti en pysty kyltin tekstiä kirjoittamaan.
Pitääpä joskus käydä siellä Oulun Automuseossa hienoja Fiiatteja ihan livenä katsomassa, jos vielä siellä sattuvat olemaan. Varsinkaan 125 mallin autoja ei liene kovinkaan monta enää ajokuntoisina ja rekisterissä täällä Suomessa. Veikkaisin alle paria kymmentä. Muutaman yksilön kyllä tiedän. Aikoinaan Italiassa vuosina 1985-1987 asuessani en nähnyt sielläkään kuin yhden vaivaisen yksilön liikenteessä. Myös tuolla Padovan messuilla olen monen vuoden aikana tavannut vain yhden auton, joka sekin oli vanha ralliversio. Eli vähiin ovat hävinneet nämä autot. Niitä valmistettiin kuitenkin yli 600 000 kpl vuosina 1968-1973. Ne ajettiin aikoinaan ihan loppuun ja sitten vietiin paalattaviksi. Auton hieno moottori on sen sijaan säilynyt koria paremmin ja niitä tiedän olevan jopa kymmenittäin muutamilla tutuilla harrastajilla. On ollut varsin haluttu moottori varsinkin ns. jokamiesluokan autoihin.