W124 230E lämmitys temppuilee

Vastaa Viestiin
Sehuijaa
Viestit: 5
Liittynyt: 17.11.2015 21:33
Paikkakunta: Oulu

W124 230E lämmitys temppuilee

Viesti Kirjoittaja Sehuijaa »

Terve!

Ostin kesällä ekan mersuni, valu jäähdytinnesteet ulos joskus syksyllä koska klemmari meni poikki, uusin klemmarin ja lisäsin jäähdytinnestettä -> luulin että kaikki ok.

Sen jälkeen lämmöt alkoivat nousee kaupunkiajossa jos pitää ilmastointia kylmällä. Oisko termostaatti sökönä vai mikä lie vikana?

Semmoista ongelmaa pääasiassa kyselen että kun säätää ilmastoinnin puhaltaa lämmintä, muuten pelittää mutta keskeltä puhaltaa kylmää jatkuvasti. Mistä kannattaisi etsiä vikaa?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Mekasta löytyy ohjeet närhenmunien putsailuun, siitä ekana tuota puhalteluongelmaa kannattaa lähteä ihmettelemään.

Mitenkäs ylös lämmöt käytännössä nousee? Termarin vaihto tietysti nopee ja halpa kokeilu ja tietysti varmistella ettei mitään ilmalukkoa ole jäähdytin järjestelmään jääny. Loiskuukos vesi kun ylävesiletkua puristelee?
Sehuijaa
Viestit: 5
Liittynyt: 17.11.2015 21:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sehuijaa »

sv22 kirjoitti:Mekasta löytyy ohjeet närhenmunien putsailuun, siitä ekana tuota puhalteluongelmaa kannattaa lähteä ihmettelemään.

Mitenkäs ylös lämmöt käytännössä nousee? Termarin vaihto tietysti nopee ja halpa kokeilu ja tietysti varmistella ettei mitään ilmalukkoa ole jäähdytin järjestelmään jääny.
Loiskuukos vesi kun ylävesiletkua puristelee?
N. 100°c noussu parhaimmillaa kunnes päässyt maantielle ajamaan nii sitten lämmöt laskeneet normaaliin n.80°c. loiskuu vesi kun puristelee. Meinaako sitä että on ilmalukko jossain vai onkos jotain pahempaa vikana?

Täytyypä katella ohjeita munien putsaukseen!
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Keskeltä puhaltaa aina kylmää, ne on niinkutsutut raitisilmaventtiilit siinä keskellä. Siis ominaisuus, ei suinkaan vika :lol:
Automaatti-ilmastoiduissa ilmeisesti tulee tosin lämmintä keskeltäkin.

Bensamersun normaali käyntilämpötila saa olla yli sata astetta, jos vaan jäähdytysjärjestelmä on kunnossa, eli pitää paineen. :pappa:
Muistaakseni flektin kytkeytymislämpötila oli 105astetta :tuumaus:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Vai lankesinkohan Trolliin, kun nimimerkkikin siihen viittaa :oops: :toks:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Sehuijaa
Viestit: 5
Liittynyt: 17.11.2015 21:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sehuijaa »

teppo21 kirjoitti:Keskeltä puhaltaa aina kylmää, ne on niinkutsutut raitisilmaventtiilit siinä keskellä. Siis ominaisuus, ei suinkaan vika :lol:
Automaatti-ilmastoiduissa ilmeisesti tulee tosin lämmintä keskeltäkin.

Bensamersun normaali käyntilämpötila saa olla yli sata astetta, jos vaan jäähdytysjärjestelmä on kunnossa, eli pitää paineen. :pappa:
Muistaakseni flektin kytkeytymislämpötila oli 105astetta :tuumaus:
Kyllä pitää paineet, hyvä tietää että lämpötila saa nousta noin korkealle. Ja eipä se menoa haittaa vaikka puhaltelee kylmää keskeltä kun muuten puhaltaa kuumaa sivuilta :)

ja nimimerkki nyt vaan on mitä on :D
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Jostain tuli vaan hatara muistikuva et omassa lankussa puhalteli lämmintä keskeltäkin, automaatti kylmästöinti, ku murehdin et mitähän luuri tykkää ku selkämykseen puhaltaa kuumaa.

Se on hyvä et loiskuu, tiiä miten oikee oppisesti täytettäis mut jäähytinnesteet tavannu laitella sillee et hissuksiin kaatamalla ja ylävesiletkua puristellen niin menny ainaki toistaseksi kunnolla täyteen ja vedet minne pitää.

Punarajalle ei saa mennä, mut eikös sen 120c ollu? Olikos termarikin yli 90 astetta.. Ilmastoidussa vallankin kenno heikentää viileen ilman virtausta syylärille et hissuksiin ajaes tuppaa nousemaan. Siinä satasen päälle ku nousee nii alkaa kuulumaan melkonen pöhinä ja johan alkaa laskea lämmöt.
Sehuijaa
Viestit: 5
Liittynyt: 17.11.2015 21:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sehuijaa »

sv22 kirjoitti:Jostain tuli vaan hatara muistikuva et omassa lankussa puhalteli lämmintä keskeltäkin, automaatti kylmästöinti, ku murehdin et mitähän luuri tykkää ku selkämykseen puhaltaa kuumaa.

Se on hyvä et loiskuu, tiiä miten oikee oppisesti täytettäis mut jäähytinnesteet tavannu laitella sillee et hissuksiin kaatamalla ja ylävesiletkua puristellen niin menny ainaki toistaseksi kunnolla täyteen ja vedet minne pitää.

Punarajalle ei saa mennä, mut eikös sen 120c ollu? Olikos termarikin yli 90 astetta.. Ilmastoidussa vallankin kenno heikentää viileen ilman virtausta syylärille et hissuksiin ajaes tuppaa nousemaan. Siinä satasen päälle ku nousee nii alkaa kuulumaan melkonen pöhinä ja johan alkaa laskea lämmöt.
Jep 120c on. Kiitoksia vastauksista, murheet väheni kun sai tietoa näihin juttuihin :) pitääpi huomenna antaa lämpöjen nousta ja seurata mitä tapahtuu
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Muuten, jos se keskiventtiili ei meinaa sulkeutua kunnolla, niin sitä saa säädettyä ritilöiden välistä näkyvästä kuusiokoloruuvista :idea:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Mese-Allu
Viestit: 57
Liittynyt: 02.11.2015 17:54

Viesti Kirjoittaja Mese-Allu »

Juu, 4-sylinterisissä lankuissa ihan ominaisuus toi, että lämmöt voi nousta sinne 100c nurkille, kun flekti kytkeytyy vasta sillon päälle. Ilmastoiduissa nousee nopeammin, kun ilmastoinnin kenno syylärin edessä.

Ei siis haittaa mitään, MUTTA kannattaa aina silloin tälläin testata, että flektin anturi todellakin toimii ja kytkee flektin päälle siellä 100 asteen nurkilla. :kuski: Kesähelteillä ei nimittäin tarvii kauaa käydä tyhjäkäyntiä että 85c -> 120c on tosiasia jos flekti ei toimikkaan.

Onko muuten niin, että ilmastoiduissa kennon flekti lähtee kanssa päälle, vaikka ilmastointi ei olisi päällä? :huh:
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Sehuijaa kirjoitti:
teppo21 kirjoitti:Keskeltä puhaltaa aina kylmää, ne on niinkutsutut raitisilmaventtiilit siinä keskellä. Siis ominaisuus, ei suinkaan vika :lol:
Automaatti-ilmastoiduissa ilmeisesti tulee tosin lämmintä keskeltäkin.

Bensamersun normaali käyntilämpötila saa olla yli sata astetta, jos vaan jäähdytysjärjestelmä on kunnossa, eli pitää paineen. :pappa:
Muistaakseni flektin kytkeytymislämpötila oli 105astetta :tuumaus:
Kyllä pitää paineet, hyvä tietää että lämpötila saa nousta noin korkealle. Ja eipä se menoa haittaa vaikka puhaltelee kylmää keskeltä kun muuten puhaltaa kuumaa sivuilta :)

ja nimimerkki nyt vaan on mitä on :D
Onneksi tuon raitisilmaventtiilin saapi kiinni niin ei 30 asteen pakkasilla ala liian viileetä hyttiin puhallella.....aikas raikasta varmaan on raitisilma tuolloin raakana nenälle puhallettuna otaksun😎!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”