Roiston Cinquecento – Valohoitoa
Hyvää joulun jälkeistä aikaa kaikille,
Saksan maalta tuli viime viikolla kova paketti, joten piti lahjoa kulkupeliäkin vähän joulun kunniaksi. Tilasin kaiken varalta sen kampiakselin anturin, kun se siitä herjaili. Samalla vaihtuivat tässä topikissa jappastut tiivisteet ilmamassamittarin ja kaasuläpän väliseen mutkaan. Anturin vaihto lähtee siitä, että irrotetaan ilmanputsari. Sen jälkeen napsautetaan ilmamassamittarin ympärillä oleva kaulus auki ja taiteillaan se pois varistamatta kaikkea kertynyttä pölyä mittariin.
Ilmamassamittari on sen jälkeen kiinni mutkassa yhdellä metalliklipsulla. Meisselillä kampeamalla se irtoaa.
Tästä kuvasta näkyy mutkan kiinnitysklipsut kaasuläppään. Alemmassa on oikein painike, mistä se löysää.
Huohotinletku on helpoin irrottaa, kun mutka on irrotettu läppäkotelosta. Kasattaessa oli helpompi kiinnittää ensin mittari mutkaan ja sitten koko p*ska kaasuläppään.
Ja siellä luuraa päivänsankari... On vasemmanpuoleisen kannen ja tulipellin välissä. Sinne on hankala nähdä mutta käsikopelolla tuon pystyy vaihtamaan.
Enste liitin irti, sitten E8-torxhylsy varttituuman räikkään. Väliin nivel ja melkoinen määrä jatkoja. Ei se lujassa ole. Sieltä IMM:n kolosta pystyy ohjailemaan hylsyn hollilleen. Pultti ei ole suuren suuri eikä sitä missään nimessä kannata pudottaa minnekään. Sain sen itse pois ja paikolleen vasemmalla kädellä samasta reiästä, mistä sorkin räikällä ja jatkoilla.
Vanha anturi vahvisti oletuksen, että kampuran takatiiviste vuotaa. Tympeä oisi purkaa tuokin esille.
Uudet tiivisteet. Olikohan toinen tehty Kroatiassa ja toinen jossain naapur'maassa. Veholta kävin (1121590080 & 1121590180).
Tuon kävi puuhastelemassa aamupuuron ja päiväkahvin välissä, joten vielä oli virtaa kinttaissa. Olen jo jonkin aikaa epäillyt moottorin kumityynyjen kuntoa. Vähän täräyttää käynnistäessa eikä moottoria heilutettaessa mikään anna periksi. Tuo olikin vähän isompi urakka, varsinkin kun ei ole moottorinorsua. Kaikkein eniten pelotti kuskin puolen tyynyn yläpultti. Siellä on näin hyvät tilat.
Noita olin jo kerran kokeillut avata mutta en varmaankaan tositarkoituksella. Vänkärin puolella on enemmän tilaa tusata ja se antautui. Lopulta kuskin puolen pulttikin hoksi, että ei se DI älyä lopettaa, ja antoi periksi. Kyseessä M10-pultit 16 mm -kannalla. Alhaalla oli rehelliset 13 mm -kannat eikä mitään kuusiokoloa tms. no problemos. Pakoputket irti -sarjoista ja lasketaan vähän alemmas, että tyynyt saadaan jotain kautta vaihdettua. Irrotusta toki edelsi tuokio WD-40-pullon kanssa heilumista. Pieni lämpöpelti piti irrottaa kuskin puolelta, että pakosarjan / -putken liitoksen pultteihin pääsi käsiksi.
Koska käsillä ei ollut moottorinorsua, piti moottoria kohoittaa perinteisin menoin. 211:ssä tuo on vaan hankalampaa kuin esim. 124:ssa, koska öljypohjan edessä on apurungon palkkeja, hammastanko ja kallistuksenvakaaja. Vakaajan välissä on kuitenkin 5 sentin rako, josta sain ujutettua laudan palan lappeelleen pohjaa vasten. Sen alle tuli kakkosnelosen pätkä, jota sitten tunkilla avitin. Rako oli kuitenkin ahdas ja lankku tuppasi juuttumaan apurungon palkkiin. Väliin veistelin suikaleen Lasol-pullon kyljestä, joka oli sen verran liukas, että enää ei noussut koko auto.
Vasemman puolen tyyny oli heittänyt lusikkansa nurkkaan. Sisältä valui jotain ruskeaa ja pahan hajuista litkua. Tarkemmin tutkiessa, kumiosat olivat ihan riekaleina.
Vanhat olivat molemmat samalla numerolla. EPC suositteli nyt oikealle puolelle eri numeroista kumia, joten hommasin sitten kaksi erilaista.
Oikea:
Vasen:
Jonkin verran on painumista havaittavissa. Tässähän on kumit toisin päin kuin esim. 124:ssä, sitten kumien päällä on jotkut silikoniset suojahatut. Yläpultti oli ihan näppärä kiristää alakautta pakoputken kolosta. Ei vaan tuota ennen pakoputkien purkua arvannut, enkä uskaltanut purkaa ensin kaikkea pois, jos homma jää noista kiinni. Aina oppii.
Jätin testaamisen aamuun. Nyt kuivatan lohkolämmittimen johtoa. Sieltä valui mustaa vettä. Johto asustelee ihan pohjamuovien päällä – ajattelin nostaa sen pari senttiä ylemmäs. Voi olla, että sen joutuu vaihtamaankin – toisen "virtanavan" ja maan välissä on 27 kOhmin vastus, kun se toisella puolella on muutama megaohmi. Vähän on epäilyttänyt, kun joskus on työpaikan lämpötolpan vikavirtasuoja pompannut.
t.
Risto
Saksan maalta tuli viime viikolla kova paketti, joten piti lahjoa kulkupeliäkin vähän joulun kunniaksi. Tilasin kaiken varalta sen kampiakselin anturin, kun se siitä herjaili. Samalla vaihtuivat tässä topikissa jappastut tiivisteet ilmamassamittarin ja kaasuläpän väliseen mutkaan. Anturin vaihto lähtee siitä, että irrotetaan ilmanputsari. Sen jälkeen napsautetaan ilmamassamittarin ympärillä oleva kaulus auki ja taiteillaan se pois varistamatta kaikkea kertynyttä pölyä mittariin.
Ilmamassamittari on sen jälkeen kiinni mutkassa yhdellä metalliklipsulla. Meisselillä kampeamalla se irtoaa.
Tästä kuvasta näkyy mutkan kiinnitysklipsut kaasuläppään. Alemmassa on oikein painike, mistä se löysää.
Huohotinletku on helpoin irrottaa, kun mutka on irrotettu läppäkotelosta. Kasattaessa oli helpompi kiinnittää ensin mittari mutkaan ja sitten koko p*ska kaasuläppään.
Ja siellä luuraa päivänsankari... On vasemmanpuoleisen kannen ja tulipellin välissä. Sinne on hankala nähdä mutta käsikopelolla tuon pystyy vaihtamaan.
Enste liitin irti, sitten E8-torxhylsy varttituuman räikkään. Väliin nivel ja melkoinen määrä jatkoja. Ei se lujassa ole. Sieltä IMM:n kolosta pystyy ohjailemaan hylsyn hollilleen. Pultti ei ole suuren suuri eikä sitä missään nimessä kannata pudottaa minnekään. Sain sen itse pois ja paikolleen vasemmalla kädellä samasta reiästä, mistä sorkin räikällä ja jatkoilla.
Vanha anturi vahvisti oletuksen, että kampuran takatiiviste vuotaa. Tympeä oisi purkaa tuokin esille.
Uudet tiivisteet. Olikohan toinen tehty Kroatiassa ja toinen jossain naapur'maassa. Veholta kävin (1121590080 & 1121590180).
Tuon kävi puuhastelemassa aamupuuron ja päiväkahvin välissä, joten vielä oli virtaa kinttaissa. Olen jo jonkin aikaa epäillyt moottorin kumityynyjen kuntoa. Vähän täräyttää käynnistäessa eikä moottoria heilutettaessa mikään anna periksi. Tuo olikin vähän isompi urakka, varsinkin kun ei ole moottorinorsua. Kaikkein eniten pelotti kuskin puolen tyynyn yläpultti. Siellä on näin hyvät tilat.
Noita olin jo kerran kokeillut avata mutta en varmaankaan tositarkoituksella. Vänkärin puolella on enemmän tilaa tusata ja se antautui. Lopulta kuskin puolen pulttikin hoksi, että ei se DI älyä lopettaa, ja antoi periksi. Kyseessä M10-pultit 16 mm -kannalla. Alhaalla oli rehelliset 13 mm -kannat eikä mitään kuusiokoloa tms. no problemos. Pakoputket irti -sarjoista ja lasketaan vähän alemmas, että tyynyt saadaan jotain kautta vaihdettua. Irrotusta toki edelsi tuokio WD-40-pullon kanssa heilumista. Pieni lämpöpelti piti irrottaa kuskin puolelta, että pakosarjan / -putken liitoksen pultteihin pääsi käsiksi.
Koska käsillä ei ollut moottorinorsua, piti moottoria kohoittaa perinteisin menoin. 211:ssä tuo on vaan hankalampaa kuin esim. 124:ssa, koska öljypohjan edessä on apurungon palkkeja, hammastanko ja kallistuksenvakaaja. Vakaajan välissä on kuitenkin 5 sentin rako, josta sain ujutettua laudan palan lappeelleen pohjaa vasten. Sen alle tuli kakkosnelosen pätkä, jota sitten tunkilla avitin. Rako oli kuitenkin ahdas ja lankku tuppasi juuttumaan apurungon palkkiin. Väliin veistelin suikaleen Lasol-pullon kyljestä, joka oli sen verran liukas, että enää ei noussut koko auto.
Vasemman puolen tyyny oli heittänyt lusikkansa nurkkaan. Sisältä valui jotain ruskeaa ja pahan hajuista litkua. Tarkemmin tutkiessa, kumiosat olivat ihan riekaleina.
Vanhat olivat molemmat samalla numerolla. EPC suositteli nyt oikealle puolelle eri numeroista kumia, joten hommasin sitten kaksi erilaista.
Oikea:
Vasen:
Jonkin verran on painumista havaittavissa. Tässähän on kumit toisin päin kuin esim. 124:ssä, sitten kumien päällä on jotkut silikoniset suojahatut. Yläpultti oli ihan näppärä kiristää alakautta pakoputken kolosta. Ei vaan tuota ennen pakoputkien purkua arvannut, enkä uskaltanut purkaa ensin kaikkea pois, jos homma jää noista kiinni. Aina oppii.
Jätin testaamisen aamuun. Nyt kuivatan lohkolämmittimen johtoa. Sieltä valui mustaa vettä. Johto asustelee ihan pohjamuovien päällä – ajattelin nostaa sen pari senttiä ylemmäs. Voi olla, että sen joutuu vaihtamaankin – toisen "virtanavan" ja maan välissä on 27 kOhmin vastus, kun se toisella puolella on muutama megaohmi. Vähän on epäilyttänyt, kun joskus on työpaikan lämpötolpan vikavirtasuoja pompannut.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Heti alkuun pitää sanoa oooh. Ja sitte kysymyksiä... Eikö nuo kumirinkulat ole molemmissa päissä mutkaa samat ja samalla numerolla? Miksi sulla kaks eri til.nroa? Ja oliko sulla ne vanhanmalliset tiivisteet? Moottorin hydrolaakerit uudet odottelee mullakin takakontissa. Tulevat ja menevät vissiin takakautta paikoilleen?
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Terve,
Molemmat ovat eri numeroilla – pari milliä on halkaisijassa eroa, joten niitä ei saa väärin paikoilleen. Ilmamassamittaria vasten oleva on pehmeämpää tavaraa kuin kaasuläppää vasten oleva. Pikatarkastelulla en löytänyt hirveää eroa vaikka uudet olivat eri numeroilla. Vanhoissa olivat ne sisäpuolen harjanteet enemmän läjässä mutta kumihan painuu.
Joo. Takakautta vaihtuivat, kun pakoputkia laski parikymmentä senttiä alaspäin.
t.
Risto
Molemmat ovat eri numeroilla – pari milliä on halkaisijassa eroa, joten niitä ei saa väärin paikoilleen. Ilmamassamittaria vasten oleva on pehmeämpää tavaraa kuin kaasuläppää vasten oleva. Pikatarkastelulla en löytänyt hirveää eroa vaikka uudet olivat eri numeroilla. Vanhoissa olivat ne sisäpuolen harjanteet enemmän läjässä mutta kumihan painuu.
Joo. Takakautta vaihtuivat, kun pakoputkia laski parikymmentä senttiä alaspäin.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Nousiko kone uusilla kumeilla paljonkin? Mulla on noi katinkorvausputket tehty aika tiukoilla sovituksilla ja tarvii tehdä uusiks jos montakin senttiä nousee.
Meillähän vissiin oli samalla numerolla noi tiivisteet?
Meillähän vissiin oli samalla numerolla noi tiivisteet?
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Enpä osaa ihan varmaksi sanoa tuosta noususta. Pari lisäpumppausta tarvi tunkkiin, että uusi kumi solahti koloonsa. Tuskin yli senttiä oisi noussut.
Taidettiin siinä sinun topikissa päätyä siihen tulokseen, että samat oisivat. Liekö samat osat ilmanputsarista kaasuläpälle asti 6-mukisten kanssa. Ainakin niimbal on 112-alkuista osaa.
t.
Risto
Taidettiin siinä sinun topikissa päätyä siihen tulokseen, että samat oisivat. Liekö samat osat ilmanputsarista kaasuläpälle asti 6-mukisten kanssa. Ainakin niimbal on 112-alkuista osaa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kerran katselin koneelta, että kampuran anturin ja tyynyjen vaihdon jälkeen oisi hyvä kalibroida käynnin tasaisuuden säätö. Kytkin tänään sitten koneen, että käyn kylillä ja samalla hoidan senkin pois huolesta. Homma ei kuitenkaan onnistunut parin kymmenen asteen pakkasella. Öljyjen pitäisi olla vähintään 80-asteiset ja satasen tiellä sain ne nousemaan reiluun seitsemään kymppiin. Jos auton pysäytti, tippui lukema kuutosella alkaviin kymmeniin. Pitää varmaan oottaa lauhempia ilmoja – Koillismaalla on ihan oikea talavi nyt.
t.
Risto
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Moro,
Kävn ajeluttamassa piruuttani testeriä. Akun vaihtoa tässä suunnittelen ja ajattelin samalla katsoa, mitä tuolta saa ulos latausjärjestelmästä. BSG:n alta näki latausjännitteen (ilmeisesti akulta) ja -virrat sekä muuta jännää. Näytti ajossa n. 14,2 volttia. Startatessa kävi jossain kymmenessä voltissa. Liekö tuo luotettava paikka tarkastaa jännite? DAS-ikkunan yläpalkissa oleva arvo oli yleensä voltin verran yli tuon – 15,2 V ei kuulosta järkevältä.
Pikkuakun jännitteeksi näytti 11,6 V. Ei sekään taida olla enää elämänsä kunnossa.
Akun navoilta tieten näkisi, mitä jännite siellä oikeasti on mutta ei viitsi vaan sen takia purkaa kaikkea tavaraa peräkontista. Voisi katsoa jos, jonkin sulakkeen kannalta saisi akkujännitteen.
t.
Risto
Kävn ajeluttamassa piruuttani testeriä. Akun vaihtoa tässä suunnittelen ja ajattelin samalla katsoa, mitä tuolta saa ulos latausjärjestelmästä. BSG:n alta näki latausjännitteen (ilmeisesti akulta) ja -virrat sekä muuta jännää. Näytti ajossa n. 14,2 volttia. Startatessa kävi jossain kymmenessä voltissa. Liekö tuo luotettava paikka tarkastaa jännite? DAS-ikkunan yläpalkissa oleva arvo oli yleensä voltin verran yli tuon – 15,2 V ei kuulosta järkevältä.
Pikkuakun jännitteeksi näytti 11,6 V. Ei sekään taida olla enää elämänsä kunnossa.
Akun navoilta tieten näkisi, mitä jännite siellä oikeasti on mutta ei viitsi vaan sen takia purkaa kaikkea tavaraa peräkontista. Voisi katsoa jos, jonkin sulakkeen kannalta saisi akkujännitteen.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Termos,
Kylymää on, -30 oli aamusella mittarissa. Vähän jänskätti, lähteekö pirssi työpäivän jäläkeen käyntiin. Lähtihän se ihan iloisesti. 23 astetta oli koneessa lämpöä päivän hehkutuksen jälkeen. Jotenkin kuitenkin tuo akkutilanne epäilytti, joten ajelin kunnon matkan ja käväisin Motonetistä CTEK:iin akkuadapterin. Edellinen jäi vanhaan 320:een.
Akkuhan on perähutlarissa ja siellä on yleensä tavaraa, joten lataaminen on vähän hankalaa. Johdot olivat alun perin lyhyet, joten pätkää väliin, johdot silikonipäällysteiseen kangassukkaan, jonka ujutin taka-SAMin luukun alle. Nyt akun voi ladata ja varaustilan tarkastaa vain luukun avaamalla.
Niin, pari sataa metriä ennen kotipihaa syttyi punataustainen akun kuva "Visit workshop" -tekstillä. Pistin CTEK:in pikkuakkuun samalla, kun asentelin piuhoja. Täyden ja puoliakun merkkivalot alkoivat vaan vilkkumaan. Tämä ymmärtääkseni tarkoittaa, että akku on aika p*skana.
Tuota ei kuitenkaan tapahtunut pääakulle vaan se alkoi ottaa virtaa vastaan. Taitaa olla edessä molempien vaihto. Pikkuakussa on leimat 06/03 ja pääakussa 08/05. Ajelin Akkutalon ohi tänään ja siellä oli varmaan jotkut hullut päivät menossa, kun porukkaa oli piha täynnä.
Motonetistä bongasin katu-uskottavat suodatinpussit autotallin kaffekeittimeen.
t.
Risto
Kylymää on, -30 oli aamusella mittarissa. Vähän jänskätti, lähteekö pirssi työpäivän jäläkeen käyntiin. Lähtihän se ihan iloisesti. 23 astetta oli koneessa lämpöä päivän hehkutuksen jälkeen. Jotenkin kuitenkin tuo akkutilanne epäilytti, joten ajelin kunnon matkan ja käväisin Motonetistä CTEK:iin akkuadapterin. Edellinen jäi vanhaan 320:een.
Akkuhan on perähutlarissa ja siellä on yleensä tavaraa, joten lataaminen on vähän hankalaa. Johdot olivat alun perin lyhyet, joten pätkää väliin, johdot silikonipäällysteiseen kangassukkaan, jonka ujutin taka-SAMin luukun alle. Nyt akun voi ladata ja varaustilan tarkastaa vain luukun avaamalla.
Niin, pari sataa metriä ennen kotipihaa syttyi punataustainen akun kuva "Visit workshop" -tekstillä. Pistin CTEK:in pikkuakkuun samalla, kun asentelin piuhoja. Täyden ja puoliakun merkkivalot alkoivat vaan vilkkumaan. Tämä ymmärtääkseni tarkoittaa, että akku on aika p*skana.
Tuota ei kuitenkaan tapahtunut pääakulle vaan se alkoi ottaa virtaa vastaan. Taitaa olla edessä molempien vaihto. Pikkuakussa on leimat 06/03 ja pääakussa 08/05. Ajelin Akkutalon ohi tänään ja siellä oli varmaan jotkut hullut päivät menossa, kun porukkaa oli piha täynnä.
Motonetistä bongasin katu-uskottavat suodatinpussit autotallin kaffekeittimeen.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Akut hommattu. En vaan oo ehtinyt paiskata paikoilleen. Jospa tänäiltana...
Kävin ostamassa myös 0,6 neliötä mustaa 2 mm polyeteeniä. Jos värkkäisi maskin taakse suojan. Kiitos GLE:lle vinkistä.
Otin sen verran, että on varaa tolskatakin ja jos ei pahasti tolskaa, niin tulee toinenkin.
t.
Risto
Kävin ostamassa myös 0,6 neliötä mustaa 2 mm polyeteeniä. Jos värkkäisi maskin taakse suojan. Kiitos GLE:lle vinkistä.
Otin sen verran, että on varaa tolskatakin ja jos ei pahasti tolskaa, niin tulee toinenkin.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Mitä tarkoitat muistitoiminnolla? Se mopon, auton tai hiutaleen lamppu pysyy ainakin valittuna, niin kauan kuin akkukaapelit on kiinni vaikka verkkotöpselin irrottaa. Tuo on meleko vanha vehke (Multi XS 3600). Joitain kymppejä maksoin. Se ei kyllä ole mikään pakkasmalli – pitää lämpimässä käyttää, ettei johdot murru. Edellisessä se oli talvet kiinteästi kytkettynä, kun oli Webasto.
Joo. Katselin myös sitä upotettavaa paneelia mutta todennäköisesti tuota ei niin monesti tartte ladata, ettei sitä jaksaisi kaivaa sieltä sivuluukun alta. Tuo töpsykkä oli 9,9 eurimoa Motonetissä.
t.
Risto
Joo. Katselin myös sitä upotettavaa paneelia mutta todennäköisesti tuota ei niin monesti tartte ladata, ettei sitä jaksaisi kaivaa sieltä sivuluukun alta. Tuo töpsykkä oli 9,9 eurimoa Motonetissä.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Hojo,
Tuli puuhasteltua muutama tunti autotallissa. Akut on nyt vaihdettu ja maskin takana on viimasuoja. Huomenna ja viikonloppuna seleviää, onko niillä mitään vaikutusta.
Tämmöinen siitä tuli:
ja paikoillaan:
Yläreunassa oli pari koloa, joihin sai pujotettua nuo korvakkeet. Sivuilla on reiät maskin kiinnitysruuveille ja konepellin niittauksille. Suoja tulee alareunastaan kiinni maskin alareunassa oleviin joutilaisiin reikiin. Kiinnitys näyttää vähän erilaiselta kuin XUX:n faceliftissä, mistä kävin kerran moista vakoilemassa. Siinä ne kiinnitysruuvit näyttäisivät olevan vähän alempana.
Kokeilin mitata myös jäähdytinnesteen pakkaskeston mutta Bilteman mittari vuosi ja nestettä piti purskutella tovi, että sitä sai tarpeeksi mittariin. Näytti -29 astetta mutta melkein pitäisi testata toisella mittarilla taikka sitten peräkontissa olevalla 50 % seoksella, onko tuohon mittariin luottaminen. Nyt se on tuossa pöydällä liimauksessa.
t.
Risto
Tuli puuhasteltua muutama tunti autotallissa. Akut on nyt vaihdettu ja maskin takana on viimasuoja. Huomenna ja viikonloppuna seleviää, onko niillä mitään vaikutusta.
Tämmöinen siitä tuli:
ja paikoillaan:
Yläreunassa oli pari koloa, joihin sai pujotettua nuo korvakkeet. Sivuilla on reiät maskin kiinnitysruuveille ja konepellin niittauksille. Suoja tulee alareunastaan kiinni maskin alareunassa oleviin joutilaisiin reikiin. Kiinnitys näyttää vähän erilaiselta kuin XUX:n faceliftissä, mistä kävin kerran moista vakoilemassa. Siinä ne kiinnitysruuvit näyttäisivät olevan vähän alempana.
Kokeilin mitata myös jäähdytinnesteen pakkaskeston mutta Bilteman mittari vuosi ja nestettä piti purskutella tovi, että sitä sai tarpeeksi mittariin. Näytti -29 astetta mutta melkein pitäisi testata toisella mittarilla taikka sitten peräkontissa olevalla 50 % seoksella, onko tuohon mittariin luottaminen. Nyt se on tuossa pöydällä liimauksessa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terve,
Tein kontrollitestin 50 % pakkasnesteseoksella. Sillä mittari näytti vajaat -40 astetta. Eli ilmeisesti moottorissa on laihahkot nesteet. Kun toissa kesänä vaihdoin lämppärin ventttilin, vaihdoin myös nesteet vihreistä sinisiksi. Tuonne on varmaan jäänyt huuhteluvettä, jota on ollut enemmän kuin laskin. Yhden taulukon mukaan siellä oisi joku 40–45 % seos.
Saanekohan tuon korjattua paisuntasäiliön kautta? Imisi sieltä nestettä vähemmäksi ja kaataisi väkevöitettyä seosta tilalle. Kyllähän se kai pikkuhiljaa sieltä vaihtuu? Ei viitsisi alkaa repiä alavesiletkua auki...
t.
Risto
EDIT: Poistettu virheelliset laskelmat.
Tein kontrollitestin 50 % pakkasnesteseoksella. Sillä mittari näytti vajaat -40 astetta. Eli ilmeisesti moottorissa on laihahkot nesteet. Kun toissa kesänä vaihdoin lämppärin ventttilin, vaihdoin myös nesteet vihreistä sinisiksi. Tuonne on varmaan jäänyt huuhteluvettä, jota on ollut enemmän kuin laskin. Yhden taulukon mukaan siellä oisi joku 40–45 % seos.
Saanekohan tuon korjattua paisuntasäiliön kautta? Imisi sieltä nestettä vähemmäksi ja kaataisi väkevöitettyä seosta tilalle. Kyllähän se kai pikkuhiljaa sieltä vaihtuu? Ei viitsisi alkaa repiä alavesiletkua auki...
t.
Risto
EDIT: Poistettu virheelliset laskelmat.
Viimeksi muokannut Roisto, 15.1.2016 13:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1913
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Tämä selittääkin miksi joskus jouduin vaihtamaan Bentonin Ctek'iin, GPS-tukiaseman akkulaturina. Ei tullut mieleenkään kokeilla miten se selviää sähkökatkosta, ihmettelin vaan kun aika ajoin akku on tyhjä.dealer kirjoitti:Juuri se on muistitoiminto, että valittu asetus pysyy vaikka virta katkeaa.
Työpaikalla yksi vanha Benton, siihen loppuu lataaminen kun käy sekunnin sähkökatkos tai joku ajattelematta käyttää töpseliä irti.
Ctekeissä on kaikissa muisti.
Oikeasti kannattaa tarkastaa onko omassa älylaturissa tuo muisti. Menettää mielestäni merkityksen koko laturi kun joutuu naputtelemaan asetuksia uudelleen.
Ctekin latureissa tästä ei tarvitse huolehtia. Kun vaan kaapelit kestää pakkasta. Itse hommasin jokin aika sitten tuon Ctek Polar mallin, missä pitäis olla pakkasen kestävät kaapelit.
Ctekin latureissa tästä ei tarvitse huolehtia. Kun vaan kaapelit kestää pakkasta. Itse hommasin jokin aika sitten tuon Ctek Polar mallin, missä pitäis olla pakkasen kestävät kaapelit.
Melkein yhtä näppärät kuin Defan vihreä kaapeli. Pitää melkein olla suksiluukku tai kaataa penkit, jos sen meinaa suoraksi vedettynä saada kyytiin.boogieman kirjoitti:Ei-Polarin johdot on aika jämäkät 29 pakkasasteessa
Löysin Iskon "Kesoililta" jonkun suomalaisen puljun tekemän kumijohdin Defaan. Paljo näppärämpi. Pitäisi vielä löytää samanlaista irtojohtoa, että saisi jatkojohdon. Tosin enää ei tarvi pysäköidä pakkasella p*rse kohti lämmitystolppaa pakin männän hajoamisen pelossa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Defan johdot juuRoisto kirjoitti:Melkein yhtä näppärät kuin Defan vihreä kaapeli. Pitää melkein olla suksiluukku tai kaataa penkit, jos sen meinaa suoraksi vedettynä saada kyytiin.boogieman kirjoitti:Ei-Polarin johdot on aika jämäkät 29 pakkasasteessa
Löysin Iskon "Kesoililta" jonkun suomalaisen puljun tekemän kumijohdin Defaan. Paljo näppärämpi. Pitäisi vielä löytää samanlaista irtojohtoa, että saisi jatkojohdon. Tosin enää ei tarvi pysäköidä pakkasella p*rse kohti lämmitystolppaa pakin männän hajoamisen pelossa.
t.
Risto
Eilen kävin Tokmannilta Defa-yhteensopivan lämmitysjohdon, jolla oli pituutta 5 metriä ja lupaus että 50 asteen pakkasta sietää. Ei se ainakaan 25 miinusasteessa vielä koppurana ollut, toisin kuin toisen auton Defa, joka nousi hangesta kippuralla ja meni samanlaisena könttinä auton jalkatilaan.
Hintaakin oli liki 17 euroa
Käytiin työkaverin kans lounaalla Vehon ruokalassa ja samalla vähän pyörähdettiin autohallissa. Näytillä oli uusi C-Coupé ja sitten keltainen AMG GTS, joka oli ilmeisesti jonkun oma auto mutta oli tuotu "talvisäilytykseen". Renkaat ja jarrut olivat sen näköiset, että sitä oli käyty ihan radalla kokeilemassa. Kuvia ei tietenkään älytty ottaa.
t.
Risto
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Tämä oli ainoa topikki joka löytyi hakusanoilla "Ctek Polar", siispä sotken hieman tähän.
Kestävyyttä en epäile, enkä kokeillut erityisesti, mutta johdot on kuin jäykkää rautalankaa. Kuvasta voi päätellä että viimeksi on ladattu hieman lyhyempää akkua eli 70Ah
-34CTEK kirjoitti:CTEK POLAR -laturin kummallakin puolella on kovaa pakkasta kestävä kumikaapeli (vaihto- ja tasavirtaa varten).
Kestävyyttä en epäile, enkä kokeillut erityisesti, mutta johdot on kuin jäykkää rautalankaa. Kuvasta voi päätellä että viimeksi on ladattu hieman lyhyempää akkua eli 70Ah
Voin lämpimästi suositella Prismasta löytyvää 5m pitkää vihreetä kopioo. Hemmetin hyvää kumia on kun ei ole vielä semmoista pakkasta ollut että olis tippaakaan jäykentynyt. Oisko ollut alle 20€ eli 19,90€Roisto kirjoitti:Melkein yhtä näppärät kuin Defan vihreä kaapeli. Pitää melkein olla suksiluukku tai kaataa penkit, jos sen meinaa suoraksi vedettynä saada kyytiin.
Tuo on kyllä järkyttävää, minkälaiseksi köntiksi johto voi mennä... Ja vieläpä talvella auton lämmitykseen tarkoitettua.... Itsellä 5m kaapeli ja se on 5m suorana, kun ottaa sen pistokkeesta pois... Koitin tuossa kovilla pakkasilla tunkea sitä vaimon mukaan varikseen, niin ei meinannu etupenkin eteen edes taittua....XUX63 kirjoitti:Voin lämpimästi suositella Prismasta löytyvää 5m pitkää vihreetä kopioo. Hemmetin hyvää kumia on kun ei ole vielä semmoista pakkasta ollut että olis tippaakaan jäykentynyt. Oisko ollut alle 20€ eli 19,90€Roisto kirjoitti:Melkein yhtä näppärät kuin Defan vihreä kaapeli. Pitää melkein olla suksiluukku tai kaataa penkit, jos sen meinaa suoraksi vedettynä saada kyytiin.
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Eli oli kuitenkin pienessä tallissa ankea vaihtaa...?Roisto kirjoitti: Tuon kävi puuhastelemassa aamupuuron ja päiväkahvin välissä, joten vielä oli virtaa kinttaissa. Olen jo jonkin aikaa epäillyt moottorin kumityynyjen kuntoa. Vähän täräyttää käynnistäessa eikä moottoria heilutettaessa mikään anna periksi. Tuo olikin vähän isompi urakka, varsinkin kun ei ole moottorinorsua. Kaikkein eniten pelotti kuskin puolen tyynyn yläpultti. Siellä on näin hyvät tilat.
t.
Risto
Kun itsellä apukuskin puoleinen on vissiin melko finaalissa. Heilauttaa konetta sammuttaessa ja tärisyttää oikein kylmänä... Ja kun tarkasteli, niin melko länässä se näytti olevan...
Mietin vain sellasta, että vienkö suosiolla pajalle, vai vaihdanko tallissa pienten ähinöiden saattelemana... Kun ei viitsisi maksaakaan sellasesta, jonka voisi itse tehdä pois...
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Eiköhän se onnistu, jos vaan autoa saa sen verran ylös, että alle pääsee ryömimään ja tunkin kanssa heilumaan. Bilteman rampeilta ne vaihdoin. Tuossa vehkeessä oli haitoilla pakosarjat (ylhäältä pääsi huonosti yläpultteihin). Kun katit irrotti pakosarjoista, pääsi paljon paremmin niihinkin kiinni.meze1 kirjoitti:Eli oli kuitenkin pienessä tallissa ankea vaihtaa...?
Kun itsellä apukuskin puoleinen on vissiin melko finaalissa. Heilauttaa konetta sammuttaessa ja tärisyttää oikein kylmänä... Ja kun tarkasteli, niin melko länässä se näytti olevan...
Mietin vain sellasta, että vienkö suosiolla pajalle, vai vaihdanko tallissa pienten ähinöiden saattelemana... Kun ei viitsisi maksaakaan sellasesta, jonka voisi itse tehdä pois...
En osaa sanoa, miten se on viitosdieselissä. Turbohan siellä oikealla puolella on. Kaipa sen tyynyn pitäisi tulla pois, kun pakoputkea laskee alemmas.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
meze1 kirjoitti:Eli oli kuitenkin pienessä tallissa ankea vaihtaa...?Roisto kirjoitti: Tuon kävi puuhastelemassa aamupuuron ja päiväkahvin välissä, joten vielä oli virtaa kinttaissa. Olen jo jonkin aikaa epäillyt moottorin kumityynyjen kuntoa. Vähän täräyttää käynnistäessa eikä moottoria heilutettaessa mikään anna periksi. Tuo olikin vähän isompi urakka, varsinkin kun ei ole moottorinorsua. Kaikkein eniten pelotti kuskin puolen tyynyn yläpultti. Siellä on näin hyvät tilat.
t.
Risto
Kun itsellä apukuskin puoleinen on vissiin melko finaalissa. Heilauttaa konetta sammuttaessa ja tärisyttää oikein kylmänä... Ja kun tarkasteli, niin melko länässä se näytti olevan...
Mietin vain sellasta, että vienkö suosiolla pajalle, vai vaihdanko tallissa pienten ähinöiden saattelemana... Kun ei viitsisi maksaakaan sellasesta, jonka voisi itse tehdä pois...
270cdiihin helppo vaihtaa.
Moro,
Nuoskakelien tultua alkoi taas temppuilu vikavirtasuojan kanssa. Töistä lähtiessä se oli pompannut päältä ja kun kokeilin kytkeä johdon vikavirtasuojan resetoinnin jälkeen, se laukesi uudestaan. Töpseliltä lämmittimelle menevään johtoon pääsee vettä sisälle ja lisäksi maan ja toisen "vaihenavan" välissä on heikko yhteys.
Katsoin sitten Motonetin hintoja ja meinasin pudota penkiltäni. Johtosarja, jossa on tuo johto ja sitten se s**t*n*n keksimä vihreä johto maksaa 54,90 €. No, enhän minä tarvitse kuin sen auton puolen johdon – mitähän se maksaa? 57,90 € Osta vähemmän, maksa enemmän.
Laskuttavatkohan minua, jos jätän sen vihreän ongelmajätejohdon pöydälle?
EDIT:
Vähän alkaa verenpaine laskea. Korviketorilta sen saa 45 €:oon.
t.
Risto
Nuoskakelien tultua alkoi taas temppuilu vikavirtasuojan kanssa. Töistä lähtiessä se oli pompannut päältä ja kun kokeilin kytkeä johdon vikavirtasuojan resetoinnin jälkeen, se laukesi uudestaan. Töpseliltä lämmittimelle menevään johtoon pääsee vettä sisälle ja lisäksi maan ja toisen "vaihenavan" välissä on heikko yhteys.
Katsoin sitten Motonetin hintoja ja meinasin pudota penkiltäni. Johtosarja, jossa on tuo johto ja sitten se s**t*n*n keksimä vihreä johto maksaa 54,90 €. No, enhän minä tarvitse kuin sen auton puolen johdon – mitähän se maksaa? 57,90 € Osta vähemmän, maksa enemmän.
Laskuttavatkohan minua, jos jätän sen vihreän ongelmajätejohdon pöydälle?
EDIT:
Vähän alkaa verenpaine laskea. Korviketorilta sen saa 45 €:oon.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)