w203 farmarin koukun valot

Vastaa Viestiin
Avatar
kreme
Viestit: 6
Liittynyt: 27.4.2008 12:29
Paikkakunta: Vaasa

w203 farmarin koukun valot

Viesti Kirjoittaja kreme »

Lieköhän jollekin tutumpi tapaus nämä "ylimääräiset" piuhat peräkärryn 7-napaisessa liittimessä? Kyseessä siis autonpuoleinen pistorasia.

Oireet:
1. Jonkin aikaa vilkuttaessa vasemmalle herjasi palaneesta polttimosta.
2. Lopulta peräkärrystä katosi kaikki valot.
3. Peräkärry ja valot toimivat loistavasti mamman auton perässä.
4. Vanha pistorasia ei irronnut hyvällä -> Makitan pikkurälläkkä auttoi irroituksessa -> Kuorien sisältä pilkotti #1 kuvan mukainen liitin johtoineen.

#1 Vihreä liitin, kaksi piuhaa, toinen valmiiksi irti
Kuva

#2 samainen liitin pistorasian jäämistön välistä. Valkoinen ja punasininen piuha.
Kuva

#3 Mikrokytkin jossa aiemmin mainittu vihreä liitin ollut kytkettynä.
Mahdollisesti 3-napainen kytkin, keskimmäinen mahdollisesti katkennut aiemmin. Ei kolmannesta piuhasta havaintoja toistaiseksi. Kuvassa osittain vielä kiinni vanhassa pistorasiassa.
Kuva

#4 Kuva, jossa näkyy hieman paremmin johtojen värit.
Kuva

#5 Uutta pistorasiaa kytkemässä, punasininen ja valkoinen jäivät vaille osoitetta.
Kuva

Oireet jatkuvat:
5. Johdot kytketty ohjeiden mukaisesti.
6. Mikäli valkoisen ja punasinisen johdon liittää yhteen, kärryssä palaa muut valot pl. vasen takaumpion valot ja vilkuttaessa vasemmalle ajotietokone herjaa palanutta lamppua vasemmalta, siirtyy käyttämään varapoltinta auton takana. Kärryssä edelleenkään ei tapahdu elämää vasemmalla puolella. Mikrokytkimeen yhdistettynä oireet samat, mahdollisuus on myös kytkimen olleen kolminapainen, mutta kolmatta johtoa ei löytynyt.
7. Mikäli valkoisen ja punasinisen johdon jättää kytkemättä, kärryssä ei pala mitkään valot.

Olisikohan tähän jotain vippaskonstia, että saisi valot palamaan?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mikrokytkin kytkee takasumuvalon autosta pois päältä kun kärryn pistoke on paikallaan ja takasumuvalo päällä. Näin siis alunperin.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
kreme
Viestit: 6
Liittynyt: 27.4.2008 12:29
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja kreme »

Hei!

Kiitoksia vastauksesta, tämä kytkimen tarkoitus olikin sitten oikea oletus, kun muualta netistä ratkaisua koitin löytää.
Kytkimen on/off -asennot kokeilussa alla:

Mittailin yleismittarilla töpselistä tulevat jännitelukemat, kun töpseli ei ole kärryssä paikoillaan, niin tulee seuraavanlaisia lukemia:

1 = vasen vilkku = jotain 0 ja ~13 V väliltä
2 = sumuvalo = 11,44 V
3 = maa
4 = oikea vilkku = jotain 0 ja ~13 V väliltä
5 = oikea takavalo = 9,35 V
6 = jarruvalo = 8,62 V
7 = vasen takavalo, rek. valo = 9,34 V

Tätä kirjoittaessa huomasin, että olisihan tuon ylimääräisten piuhojenkin jännitteet voinut mitata. :oops:
Kuitenkin vaikuttaisi ihan oikeahkoilta lukemilta mitä auton päästä kärrylle pitäisi mennä?

Töpselin ollessa pistorasiassa kiinni ja ylimääräiset johdot irrallaan,
pl. jarruvaloja mihinkään ei tule jännitettä. 0.00 V eli oletanko oikein, että CAN-väylä puuttuu peliin?

Yhdistäessä "ylimääräiset" johdot (=punasinisen ja valkoisen) jännitteet muuttuvat ja kärryssä palaa äärivalot,
takana oikeanpuoleinen takavalo ja vilkuttaa oikealle.
Pimeänä vasen takavalo, rek.valo (vasemmassa umpiossa) ja vilkku.

1 = vasen vilkku = jotain 0 ja 13 V
2 = sumuvalo = jäi näköjään tästäkin mittaamatta tulos
3 = maa
4 = oikea vilkku = jotain 0 ja 14 V väliltä
5 = oikea takavalo = 14,6 V
6 = jarruvalo = 14 V
7 = vasen takavalo, rek. valo = 14 V

(edit: riski yleismittarin olleen väärän kätisenä :oops:)

Hulluuksissani kytkin sitten ylimääräisen punasinisen kaapelin ja sumuvalon (2. napa) yhteen hyppylangalla
ja kärryyn lisääntyi vasen takavalo, sekä rekisterikilven valo.
Ajotietokone herjaa palanutta poltinta vasemmasta vilkusta.
Töpselin irroitus, virtojen poiskytkentä ja vasen takavilkku palaa normaalisti, mikä tarkoittaisi ettei vika ole polttimossa?

Tutkimukset osoittivat myös seuraavaa:
Ensiapulaukun puoleisesta takakotelosta, löytyy sulakerasia, jonka takaa kaksi mustaa laatikkoa valoille,
joista haarautuu myös kärryille valot. Lisäksi jokin pienempi, sumuvalon ohjaus/kontrolleri "fog lamp control."
Tämä mainittakoon lähinnä siksi, vaikka koukku on ilmeisesti jälkiasenteinen, niin sähkötyöt tehty johtosarjalla, eikä ryöstämällä.

Sulakerasian takaa löytyi myös yksi maadoitus, josta putsasin kontaktipinnat hiomapaperilla ja kiristin takaisin kiinni.

Punasinisen kaapelin parina ollut valkoinen kaapeli paljastui maadoitukseksi. Kaapeli ilmeisesti saanut siipeensä, kun kuparit kuorittaessa melko mustat.

Kokeilin myös ylimääräistä punamustaa ja 3. navan maadoitusta yhdistää, eikä valoja lisääntynyt (epäilys huonosta maadoituksesta voinee poistaa laskuista?)

Nykyinen sumuvalojen hyppylanka-viritys tarjoaa huomisen lauantain muuttorumbaan riittävästi valoja,
mutta silti kiinnostaisi tietää, että kuinka kytkökset tulisi tehdä, ettei vilkutus aiheuta "lampun palamista."
Mikäli kytkennöissä jokin herättää kysymistä, niin vapaasti viestiä ketjuun.

Valojen rasia osa 1/2.
Kuva

Maadoitusta:
Kuva
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Jos on kaikki muut kunnossa, boksit yms niin mikrokytkimelle menevät johdot yhteen silloin kun kärry perässä niin pitäisi toimia. Kärryn pistokkeelle ei mene tosiaan virtoja jos ei kärry ns. Kytketty perään.
Avatar
kreme
Viestit: 6
Liittynyt: 27.4.2008 12:29
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja kreme »

Kiitoksia jälleen vastauksesta.

Muutto tosiaan suoritettu ja oireet vaihtelivat vasemman vilkun tai vasemman JA oikean vilkun polttimon "palamisella."

Jäin sitten miettimään, että lieköhän tyyppivika, eli polttimon hapettuma iskenyt auton takavaloihin ja siitä ajotietokoneelle heittää herjaa..
Eli nyt kun kuormaa oli enemmän, niin haittaisi siten myös kärryissä palavia valoja, kun tiputtaa vilkut pois käytöstä ja siirtyy varavilkkuihin (joita kärryssä ei ole.)

Pitää huomenna muuttaa tuo hyppylanka alkuperäiseen, eli ylim. johdot yhteen ja käydä vielä auton omat takavalot hapettumien osalta läpi. Ehkä kyseessä olikin kahden vian summa.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Jos johdot yhdessä ja kärry ei perässä niin aina tulee herja palaneista polttimoista. Kato värit,katkase sinne vasempaan sivuun ne sopivista kohdista ja pistä katkaisija väliin.
Avatar
tobbe
Viestit: 20
Liittynyt: 20.11.2014 20:41
Paikkakunta: Raseborg

Viesti Kirjoittaja tobbe »

Omassa kotterossa (W203) on myös ongelmia vetokoukun sähköjen kanssa. Kiinteä koukku lienee jälkiasennettu, mutta käyttäen alkuperäistä sähkösarjaa. Koukussa 13-piikkinen rasia, peräkärryssä 7-piikkinen. Edellisessä autossa samalainen kombo, eikä ollut kärryn valojen kanssa ongelmia, mutta mesen kanssa valot ei kärryssä toimi.

Takaboxin sulakkeet 17 ja 18 ovat ehjiä (mitattu yleismittarilla, vaikka näkeehän noiden 20 A:n sulakkeiden kunnon normaalisti muutenkin).

Itselle olil uusi tieto tuo ylempänä mainittu, että pistokkeeseen tulee sähköt vain, kun kärry on kytketty. No, siitä huolimatta, mikään valo ei kuitenkaan kärryssä toimi. Ainoa jännite, mikä rasiaan tulee on piikin 9 kiinteä 12+ V, mitä ei tietysti välitetä enää eteenpäin 7-piikkiselle.

Virheilmoitusta ei tule paitsi, että oikean puolinen rekisterinkilven valo ei pala, vaikka lamppu on ehjä (sekin vaihdettu uuteen), vai voisiko tässä olla jokin syy-yhteys koukun valojen toimimattomuuteen?
MB C 220 CDi AUT Avantgarde -01 (W203.006, 611.962, 722.699)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170, sedan, farmari, avo”