Belgialainen nokivasara eli Höömyn farkku-Mondeo -03

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Ei sen myyntihinta mihinkään muuttunut, mutta käyttöarvo sentään palasi. Neljä suutinta meni kerralla. ALunperin vikatila oli ykkössylinteristä, mutta sen vaihdon jälkeen auto lähti käyntiin ja 10 minuutin päästä sammui ja vikakoodit muista kolmesta taulussa.

Tuossa siis pajan koko lasku, osat, työt ja alvit.
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Kallista lystiä tuntuu olevan. Et ajatellut pistää paaliin?

Katsoin nopeasti netistä; näyttäisi kunnostetut suuttimet maksavan vajaat 800 e ja jos muistan oikein, niin vaihdon jälkeen pitää "opettaa" boxille uudet suuttimet. Muuten vaihto menee Mesen tapaan. Pitikö vaihtaa myös suutinputket?
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Mikä tuossa on kallista? Taitaa ihan jokaiseen "nykyaikaiseen" dieseliin suuttimet maksavan. Museoautot erikseen. :roll:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Ajattelin paaliakin, mutta jatkoon se meni silti. Pääsyynä se, ettei sillä 1 700 eurolla olisi sen kummempaa vehjettä saanut, ehkäpä suorastaan huonomman. Teetettynä työt maksaa, mutta niin kai pitääkin, jos työllä kerran pitää elääkin.

Autoilu ei ole halpaa itse asiassa missään vaiheessa: uudessa autossa pääoma kuluu aivan tajutonta vauhtia ja vanhassa korjaukset nielevät - aivan tajuttomasti. Vain hyvällä tuurilla tai korjaustoiminnan harrastamisella saa vanhan auton kulkemaan halvemmalla.
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Ei nuo suuttimet mitkään kalliit ole, kun kerran auto kuntoon tulee. Vanhan auton kanssa on usein juuri näin, eli rahaa palaa eikä paalaus ole aina se järkevin vaihtoehto, kun auto on tullut jo tutuksi ja paikat on vähitellen saatu kuntoon.

Miksi asiaa olen kysynyt, niin Mondeo saattaa olla myös seuraava kakkosauto, jos sille tarvetta jostain syystä taas ilmenee. Niin hyvä oli tuo edellinen Mondeo ajaa, että hyvä maku siitä jäi näin jälkeenpäin kun muistelee.

Näiden vanhojen ropposten osalta olen koettanut noudattaa linjaa, että jos yksittäisen korjauksen kustannusarvio lähestyy auton arvoa, niin paalaus tai myyntiin laitto on ollut seuraava toimenpide.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Se on hyvä ajaa ja tilava keksintö. Kaikissa on myös tyyppivikansa ja niiden kanssa pitää vaan keinotella eteenpäin. Kaverin Skoda hajotti koneen alkutekijöihinsä alle 200 000 ajettuna. Siinä oli isommasta vahingosta kysymys kuin tässä.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Huono-onninen auto. Tänä aamuna aseman parkissa joku peruutti kylkeen ja en verran tuli jälkeä, että telakointi odottaa taas. Onneksi rouva oli vielä autossa ja asia lähti ns. oikeille urille. Saapas nähdä millainen kuvio tästä syntyy.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Tämä menee nyt viikoksi peltipajalle Pohjolan laskuun. Melko kallista, mutta onneksi ei mene suoraan omasta pussista (vaan ajan kanssa vakuutusmaksuissa).

Mahtaa jossain ihmetyttää, kun 13 vuotiasta Fordia korjataan tuon verran. Hyvä kuitenkin, etteivät halunneet lunastaa sitä. Yhtä vähän ajettua ei olisi kuitenkaan löytynyt ja raha olisi varmaan ollut alle käyttöarvon suutinrempan jälkeen.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Vuoden vittumaisin huoltohomma on AINA Fordin renkaitten vaihto. Pajaan joutui taas turvautumaan. Siellä turvauduttiin kaasuliekkiin vanteiden irrotuksessa. Nyt niitä ei taas saa irti millään, mutta ei mitään väliä, kun viimeksi tuhoutui se tunkkikin.

Kas kun eivät ole tehtaalla hitsanneet niitä vanteita napoihin kiinni.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Oon joskus joutunu irrottaan kanssa tosi ikäviä jumiutuneita vanteita. Kovimmin jumissa olleet sai irti kun avasi pyörän pultit/mutterit melkein auki, koukkupäinen ketju/hinausköysi vanteeseen kiinni ja ketjun/hinausköyden toinen pää kiinni toisen auton vetokoukkuun. Irtoaa kun kunnolla nykäsee :lol:
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
RATSUNI
Viestit: 300
Liittynyt: 06.3.2008 22:08

Viesti Kirjoittaja RATSUNI »

Meiltä loppui mondeon kanssa jo taidot miten takavanteet saadaa navasta irti joten otettiin voima käyttöön. 10kg mosalla suoraan vanteeseen ajattelin että ihan sama miten vanteelle käy sen verran jo jurppi noinkin yksinkertainen homma.
Jatkossa uitin koko navan kuparitahnassa :roll:
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Ei taida tosiaan olla ainut Mondeo, jossa vanteet tarttuu kiinni. Tuntui olevan pajallakin tuttu ongelma. Se lämmitys näytti toimivan aika hyvin. Lekamenetelmä tulee kalliimmaksi, mutta on tietysti miehekkäämpi.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Meillä tarrautuu Focuksessa talvirenkaissa olevat Fordin alkuperäiset vanteet kiinni. Potkimalla ne on yleensä lähteneet irti. Tänään pitää taas kokeilla.

Kesävanteina on Dezentin vanteet. Ne ei tarraudu.
Avatar
tenutähti
Viestit: 155
Liittynyt: 31.12.2005 16:17
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tenutähti »

Mistäs johtuu fordin vanteissa tuomonen?
On kai sitä ollut ruostetta vanteen ja navan välissä muissakin merkeissä, mutta harvemmin noin rajujen työkalujen tarvista tullut...
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680 -79

Eihän se haittaa jos lapsi on isänsä näköinen kunhan on muuten terve!
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Pajaukon mielestä vanteen keskireikä on mitoitettu turhan tarkkaan keskiön kanssa ja Mondeossa se on vielä aika "pitkä" joten ruostuminen tartuttaa niitä erityisesti takana. Mulla on ollut jumitusta eturenkaissakin. Ei ole enää suunnitelmissa vaihdella itse renkaita siihen, edistetään elinkeinoa sen verran.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Fordi on nyt nakutellut ihan moitteetta. Eukko on alkanut vetää siellä röökiä, joten itse en enää sillä aja kuin pakon edessä. Mennee näillä näkymin paaliin tässä taloudessa, ei sitä kannata enää edes ajatella vaihtaa mihinkään.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Sitkeästi nakuttaa Fordi. Nyt on ajettu 283 tkm, mistä meillä reilut 70 tkm. Suutinten vaihtamisen jälkeen ei ole isompia murheita ollut, vaikka ei se tietenkään paremmaksi tule vanhetessaan.

Tämä ei vie öljyä, kuten bensamersu, joka on muuten paljon parempi.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Aikanaan tätä vaivasi maalin irtoaminen helmojen etuosasta ja ensimmäinen oma maalaus ei pysybyt kiinni. Pistin toisella kertaa ruosteenestomaalin päälle "spraykumia" ja pintamaalin vasta sen päälle. Ja ihme kumma, maali on pysynyt paremmin kiinni. Eniten sitä irrottanee runsas hiekkateillä ajelu yhdistettyna eturoiskeläppien puutteeseen.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Tälle kävi sillä tavalla erikoinen juttu, että rengas meni yllättävällä tavalla, kun rouva oli Hailuodossa koiran juoksukisoissa. Rengas oli sisäreunaltaan haljennut oikein perusteellisesti ja onneksi oli päiväaika ja saivat uuden nakin alle Ylivieskasta. On ihmeellistä, että rengasrikko iskeen aina koiratouhuissa.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Tämä alkoi hävittämään jäähdytysnestettä ja ei tullut maahan. Laitoin syylärinkorjausainetta ja toivon, että se loppuu. Voi toki olla myös vesipumppu, mutta epäilen, kun ei merkkaa alustaansa. Muuten ajettiin joulun aikaan tuolla toistatuhatta kilometriä ilman isompia ongelmia. Melkein 300 000 km alkaa olla mittarissa.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Aineet ovat pysyneet syylärissä, että se toimi ainakin toistaiseksi. Katsastusmies antoi vähän harvinaisemman hylsyn: kuljettajan turvavyö uusintaan. Muuten kehui hyväkuntoiseksi Fordia.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Tänään vaihdettiin turvavyö ja haettiin leima vuodeksi. Vyöviritys piti ottaa merkkihuollosta, joka Fordin kyseessä ollen ei ole ihan sikahinnakas. Osat ja työ ja alvi 290 euroa. Pitäisi kuulemma kestää 300 000 km, mitä se auto ei enää kestä. Jääpähän sitten purkuosia.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Eilen meni motarilla ohitukseen lähdössä Mondeo vikatilaan. Tie mikä lienee ja pajalle pääsee vasta ensi viikolla. Käyntiin kuitenkin lähtee joten kuten ja kulkee hiljaksiin.

Pikkusen jännää plajonko se vaatii seteleiä, tuon ikäistä ei kannata aivan saakelisti omalla rahalla hieroa.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Vikatila johtui 4 sylinterin suuttimen lipeämisestä toleranssien ulkopuolelle. Reilulla 160 eurolla selvisin, mutta silti ketuttaa, kun suuttimet vaihdettiin aika vähän aikaa sitten.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Ei ole vikatilat uusiutuneet, joten suutin lienee sinällään kunnossa. Laatikossa on alkanut turbiini lipsumaan, maantienopeuksista kiihdyttäessä alkaa nypyttämään ja kiekkamittari heijaa. Siinähän on sinetöity loota, jossa ei ole edes öljytikun reikää. Kilometrit on reilut 300 000.

Neljä vuotta ja yli 90 000 km on takana tällä. Meidän taloudessa eniten ajettu auto tähän mennessäj ja suutinjumpasta huolimatta halvimmilla korjauskuluilla mennyt.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Höömy kirjoitti:Ei ole vikatilat uusiutuneet, joten suutin lienee sinällään kunnossa. Laatikossa on alkanut turbiini lipsumaan, maantienopeuksista kiihdyttäessä alkaa nypyttämään ja kiekkamittari heijaa. Siinähän on sinetöity loota, jossa ei ole edes öljytikun reikää. Kilometrit on reilut 300 000.
Ei ole mitenkään tavatonta (kuulemma) että kun Mondeoon tulee mitariin yli 250 tkm niin automaatti alkaa antautumaan. Jotkut puhuvat jopa tyyppiviasta.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

En ihmettele yhtään - huoltovapaa autonaattialaatikko on tyypillisesti ns. sadantuhannen mailin vehje. Fordihan myönsi joskus jopa julkisesti, että heiden valmistamiensa henkilöautojen käyttöikä on laskettu tuohon lukuun. Pakuilla on sen sijaan 150 000 mailin käyttöikäoletus.

Ne eivät ole kuulleet Suomesta ja Kreikasta. Mutta joka tapauksessa tuohon nähden ne ovat hämmästyttävän kestäviä laitteita.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tutulla meni tämän korimallin mondeosta noin 190tkm ajettuna kaikki suuttimet vaihtoon. Käyntiääni oli vielä siedettävä, mutta testipenkissä jokainen suutin sain hylkytuomion. Pari tonnia oli mennyt huoltoon ja aikoi ajaa auton nyt "loppuun asti".

Muuten on ollut tyytyväinen Fordisti.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Jaahah emännän autoilutavat tuottivat taas akunvaihdon. Sitä se tekee, kun ajetaan viikkotolkulla 10 minuutin pätkiä ja aamuisin ollaan alle -20 celsiuksen. Uusi akku pellin alle ja lähti taas kukkumaan, vaikkakin kitsaasti.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Tämä taisi tulla nyt meillä tiensä päähän. Arvoa ei ole kaupallisesti enää mitään ja käyttöarvokin alkaa tökkimään. Vedet ei kestä sisässä, sauhua puskee ja kallimpaa remonttia ei enää tähän meillä tehdä.

Tämä sai kesällä motarilla kovan tällin kun joku ohittaja meni niin lähetlä, että osui. Benari häipyi horisonttiin ja jäljelle jäin vain kolhut takapuskuriin. Luulen, ettei ole enää ensi viikonloppuna pihassa.

Jos joku haluaa rempata tätä, saa tehdä muutaman satasen tarjouksia. Mittarissa on 310 tkm.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”