250CDI, intake air system leak+uusi boost contoller hälytys

Vastaa Viestiin
338LM
Viestit: 39
Liittynyt: 26.4.2014 21:32

250CDI, intake air system leak+uusi boost contoller hälytys

Viesti Kirjoittaja 338LM »

Moottorivalo syttyi ja puhtia poissa. Ihan kun suhisisikin tavallista enemmän.
Mistähän kohtaa täyteensurvottua letkuviidakkoa alan vikaa etsimään?

Onko näistä tavanneet poksahdella coolerit tms? Prkl tietysti mahd kallis vika...eikä oo lastuteltu..[nettivaraosa][/nettivaraosa]
Viimeksi muokannut 338LM, 17.7.2014 0:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
T.S
Viestit: 83
Liittynyt: 31.10.2010 6:58

Viesti Kirjoittaja T.S »

Mulla tuo nykyinen 250CDI teki samaa ja vikaa etsittiin sitten monta kertaa. Johtoliitoksista, niitä käytiin läpi yksi kerrassaan ja turbon paine ventiilistä joika vaihdettiin . Olikohan auto kuusi (6) kertaa Veholla kunnes oirehtiminen loppui. Ihan tarkkaan en tiedä mitä tehtiin mutta nyt on toiminut toista kuukautta ilman vikaa, koputetaan puuta ja lujaa. Mitä testeri sinulla antoi viaksi?
338LM
Viestit: 39
Liittynyt: 26.4.2014 21:32

Viesti Kirjoittaja 338LM »

PEIJOONI- saisitko *mitenkään* selville että mitä autollesi tarkalleen tehtiin?? Alkaa nimittäin vika täällä kyllästyttämään..ja huolto 70km päässä, perheellisellä ei mitään mahkuja alkaa käyttelemään autoa montaa vesiperäreissua perätysten...

Tilanne pikku viiveellä kun oli kesälomaa..
Eli homma just nyt:


- Parin viikon välein tehnyt tuota "intake air system leak" -hälyä, ehkä 6krt yhteensä. Nyt kun lomalla 4 vkoa ja pätkäajoa, ei kertaakaan
Ei mitään selkeää tilannetta jossa syntyy: on tullut Lämmin kone, kylmä kone, tasakaasulla matka-ajossa, taajamakiihdytyksessä jne.
- Samalla aina sytyttänyt "check engine" -valon ja kone mennyt vajaatehoille/vikamoodiin
- Katsottu myös Xentryllä, sanoo juuri samaa kuin OBD mulikka: "intake air system leak". Ei muita herjoja tai edes epäilyttävää koeajoilla.
- Tutkitty ahtoputket jne. Ei löydy mitään vuodon tapaistakaan. Ja toimii kuin ajatus aina vian kuittaamisen jälkeen.


Vaan nyt teki uudenlaisen tempun, maantieajossa taas.

Meni vajaateho-moodiin, jossain vaiheessa. EIKÄ sytyttänyt moottorivaloa, eka kertaa näin.
Katsoin vikaherjan OBD yleisskannerilla, yksi aktiivinen häly löytyi- jota ei ole aikaisemmin tullut. Sanoo että: 

"P00B0" - Generic. Fuel and Air metering"
"Turbocharger / Supercharger Boost Control "B" Module Performance"

Eli mistäköhän lähtisi vaihtelemaan osia- voisiko joku telepaatikko katsoa etänä mun konepellin alle? Ahtopaineanturi taitaisi olla halvin kokeilla....voisikohan se mennä vesi/öljykurasta tukkoon?
Toisaalta, tuo "Boost control module" kai tarkoittaa hukkaportin ohjainlaitetta ihan kirjaimellisesti???

Tuon boost control modulen jäljeen nollasin OBD kikaleella, ja 40km ajon jälkeen maantiellä napsahti taas moottorivalo päälle- ja sama vika: intake air system leak.
Nollasin taas OBD bluetooth kikaleella, ja kaveri paikalle tänään Xentryn kanssa. Kävi ilmi että 4 euroa maksanut mulikka nollaa niin tehokkaasti hälyt että ei näe enää edes Xentryllä vikalogista...

Käytettiin ja ihmeteltiin autoa kuitenkin, ainoa vähänkään epäilyttävä mitä löydettiin oli pienemmän ahtimen jälkeen oleva alipainekellolla ohjattava sulkuläppä. Läppä sulkee tosiaan pienemmältä ahtimelta lähtevän paineputken- ennen isommalta ahtimelta tulevaa putkea ja Y-haaraa. Y-haaralta menee sitten coolerile sisään. Idea läpässä lienee se että kun pikkuahdinta ei tarvita, lähtö suljetaan ja ollaan pelkästään isomman varassa.

k.o. alipainekelloa ajettiin testerillä äärilaidasta toiseen. Liikkui rivakasti ja hyvin MUTTA toisen ja kolmannen liikutuskerran ailana alkoi liike hyytyä pahemman kerran. Neljäs-viides kerta tanko-venttiilin vipu liikkui enää matelemalla. Alipainekellosta letkua irti ja sormitukko-testillä todettiin että jos kalvossa edes reikää, täytyy olla todella olemattoman pieni.
Itse vakuumia kyllä on ja riittää- samasta vakuumipöntöstä ja vakuumilinjasta tulee myös pakosarjan hukkaportin (?) kellolle alipaine, liikkuu reippaasti vaikka kuinka nopeaa liikuttaa toistuvasti laidasta toiseen.
Systeemissä on myös kolmas vakuumiohjattu läppä- on vaan moottorihjainboksin alla ja sinne ei näe. Ilmeisesti on pakokaasuläppä joka määrää ohjataanko pakokaasut ison vai pienen ahtimen turbiinille.

Pirullistahan tässä on se että läpissä, alipainekelloissa tai edes kelloa ohjaavien vakuumiventtiilien karoissa ei ole asentotietoa saatavana sähköisesti. Virheasennoista ei siis voi saada myöskään mitään järkevää diagnostiikkaa.
338LM
Viestit: 39
Liittynyt: 26.4.2014 21:32

Viesti Kirjoittaja 338LM »

.. ja tämäkihän ratkesi lopulta. Yksi imusarjan pultti poikki. Vaikutti siltä että ollut uudesta asti. Lopulta tiiviste antautui ja vuoto alkoi lisääntyen tasaisesti.

Uusi pultti + imusarja ja matka jatkui. Vuoto oli perstaannuttanut muovipinnan senverta rumaksi että ei hennottu laittaa takas. Vaikka olisi varmaan pitänytkin hyvällä liimalla.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1911
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Taitaakin olla tyyppivika 651:ssä:

https://www.youtube.com/watch?v=24xKyoLYxqA
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo”