CLK 430:n termarin vaihto

Vastaa Viestiin
KTS
Viestit: 14
Liittynyt: 10.1.2016 0:48

CLK 430:n termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja KTS »

Kylmillä keleillä lämmöt nousee piirua vaille 80 astetta ja Mersussahan ei pitäisi vilun tulla? Termari on kai tuossa kait tuo 87 asteinen.
Katselin, että aika ahtaalta näyttää paikat. Onnistuuko vaihto irroittamatta muuta sälää, kuin tuon suodatinkotelo järkäleen ja paljonko varaan nestettä katoavan tilalle?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Eipä siinä tainnut mitään erikoista olla. Ylävesiletku irti ja pari pulttia. Pitiköhän hihna käyttää pois. Uudemmassa kiristimessä saa väännettyä rungosta 17-millisellä avaimella mutta vanhemmassa taisi pitää vääntää hihnapyörän pultista (molempia vastapäivään).

Onko sulla hanaa syylärissä? Siitä saa näppärimmin valutettua litran-pari ulos. Itse vaihdoin termostaatin samalla, kun laitoin lämppärin alavesiletkuun, joten jouduin tyhjentämään kaikki pois, mitä tuli.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
KTS
Viestit: 14
Liittynyt: 10.1.2016 0:48

Viesti Kirjoittaja KTS »

Joo kattelin kans, että olis toi letku ja pari pulttia. Jos remelin joutuu löysäämään, niin sit kai oon vähän kusessa? Eihän tonne pysty kiinalaisen lapsityövoiman edustajakaan, saati näillä lapiokäsillä ja työkaluilla. Täytyy tutkia, kunhan toi sade hellittää vähän.

Kiitos silti :D

Harri
KTS
Viestit: 14
Liittynyt: 10.1.2016 0:48

Viesti Kirjoittaja KTS »

Missä kohti muuten toi hana pitäis olla?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Se aina riippuu vähän vehkeestä. Jommassa kummassa päässä pitäisi olla n. 15 mm pyörylä (hana) ja siitä 90 astetta jonnekin päin letkulähtö.

Edellisessä 124:ssa se oli vänkärin puolella hana osoitti eteenpäin ja lähtö sivulle. Nykyisessä on paikka hanalle kuskin puolella sivulla ja letkulähtö alaspäin. Liekö säästösyistä kuitenkin hanan paikka tulpattu. Toisaalta letkulähtö on palkkia vasten, joten ei sinne saisi letkuakaan. :nocando:

Liekö 208:n keula lyhempi tai jotain. Tai sitten totuin siihen, että suoran kuutosen kanssa oli edellisessä vielä vähemmän tilaa. Nyt tuntuu tuo 211:n moottoritila suorastaan tilavalta. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
KTS
Viestit: 14
Liittynyt: 10.1.2016 0:48

Viesti Kirjoittaja KTS »

Ei tuo 430:n V8 tarjoa kyllä tuossa rungossa paljon postimerkkiä isompaa asennustilaa. Juutupessa näyttäis vaikka ukko mahtuvan kansi kiinni tuonne vaihtamaan tota neloseen.
Avatar
TimoV
Viestit: 266
Liittynyt: 11.3.2015 12:32
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja TimoV »

Löysää lukkopelti. Silloin syyläri liikkuu hieman ja saa lisätilaa. Kiristimen saa kyllä löysättyä alakautta ilmankin.

Mulla kiristin leipo kiinni. Vaihdoin samalla termarin, kiristimen ja sen välirullan (todella pitkä pultti) ja vesipumpunkin ilman lukkopellin löysäystä. Oli kädet verillä.

Nyt olisin viisaampi ja irrottaisin sen lukkopellin kun tarvitsen lisää tilaa keulalla.
KTS
Viestit: 14
Liittynyt: 10.1.2016 0:48

Viesti Kirjoittaja KTS »

No ei tullu vaihdettua viimetalvena ja nyt on seuraava siperia edessä. Kokeilin irrotella tuossa kesällä ja sainkin letkun klemmarin irti. No sit ei ollut kyllä tilaa nitkutella letkua irti. On kai lämmöstä napannut lujaan kiinni. Termarin sais irti kyllä hyvinkin.
Pitää kai kokeilla vielä tuota syylärin kallistamista, ennen kuin pakkaset on sellaisia, et alkaa taas tuleen puuroa pakoputkesta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 lämmitys, ilmastointi”