Vanteiden pultinreikien suurentaminen poraamalla

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
jani77
Viestit: 104
Liittynyt: 21.4.2006 0:20
Paikkakunta: Muurame

Vanteiden pultinreikien suurentaminen poraamalla

Viesti Kirjoittaja jani77 »

Hommasin W211:n talvirenkaat jotka ovat W209:n vanteilla niin niissähän on 12mm pultinreiät ja tuossa omassa autossa 14mm pultit. On kellään kokemusta että voiko vanteiden pultinreikiä porata suuremmaksi että saisi sopimaan. Eikös se vanteen keskitys tapahdu pääasiassa keskireiän ja pulttien kartioiden perusteella?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Vanteiden pultinreikien suurentaminen poraamalla

Viesti Kirjoittaja AK47 »

jani77 kirjoitti:Hommasin W211:n talvirenkaat jotka ovat W209:n vanteilla niin niissähän on 12mm pultinreiät ja tuossa omassa autossa 14mm pultit. On kellään kokemusta että voiko vanteiden pultinreikiä porata suuremmaksi että saisi sopimaan. Eikös se vanteen keskitys tapahdu pääasiassa keskireiän ja pulttien kartioiden perusteella?
Voi porata käsin pilalle tai koneessa vähän paremmin. On myös rengaskoneita joilla renkaat saa vanteilta pois ja paikalleen sopiville vanteille.

Suosittelen vanteiden tai renkaiden tai koko paketin vaihtamista.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Ei se oo muutaku porata.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei muuta kuin porata suuremmaksi.
Vanne keskittyy kartioilla ja keskiöllä.
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Oi monet vanteet porattu, ei todellakaan mene pilalle vaikka poraat ihan normi käsi poralla kun et tee sitä kolmen promillen kännissä :ope:
10min homma kaikkineen :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sit vaan video tänne porauksesta ja lopputuloksesta.

Jos kyselee voiko porata on tietämys ehkä sitä tasoa ettei sitä porausta edelleenkään kannata tehdä.

Kun en tiedä kenenkään teknisen osaamisen tasoa täytyy arvata huonon mahdollisuuden mukaan.

Siltikin en vanteita muokkailisi. Niitä saa juuri haluttuja käytettynä edullisesti.

Voihan sitä vaikka porata hieman vinoon liian pienellä poralla niin johan ei keskity. Kenellä on valmiina 14.5mm poranterä ja tarpeeksi ruista ranteessa ettei metabo honase.

Pylväsporaa vähemmällä en lähtis poraamaan.

Alumiinin kovuudesta en osaa sanoa, olisiko 12/14mm reijällisissä kiinnityspinnan koon muuttuessa, mahdollisen pinnan muodon eroissa merkitystä pulttien kiinnipysymiseen / istumiseen. Eikä kyllä juuri kiinnostakkaan. Kunhan ei porattu/ hitsattu /muokattu vanne tai auto jossa sellainen tule päälle em syystä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Ei kait tuossa muuta riskiä ole kuin että terä haukkaa kiinni ja katkeaa / halkaisee vanteen. Tai sitten aluvanteen kyseessä ollessa lähtee se teräskartio pyörimään tyhjää. Tai että menee poraus vinoon. Tai että kartiopinta menee liian kapeaksi ja pilaa pyöränpultit ekan kiristyksen yhteydessä. Tai että samasta syystä ei enää pysykään pultit kiinni.

Kaiken kaikkiaan helppo ja riskitön homma. :ope:
Ei missään nimessä kande etsiä sopivia vanteita. :lol:

Ylipäätään liittyen vanteiden omatoimista korjailua olen samoilla linjoilla toveri Kalashnikovin kanssa, mutta voi toki onnistuakin kunhan tietää mitä ja millä tekee.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Terän haukkomista pehemyemmillä aineilla saanee vähenemään rintakulmaa hiomalla vähemmän ottavaksi. Rätti välissä tekee kanssa ihmeitä pyöreydelle ja pinnanlaadulle ohueen tavaraan poratessa. :arrow:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4HOxfZKIZQk[/youtube]:shock:

Ei se tosiaan kovin kummonen homma ole edes käsiporakoneella, kun maltilla tekee. Eti romuvanne johon reenaat jos arvelluttaa.

Jos vanteen pultinrei'issä on teräsinsertit, en lähtis kairaamaan. Niitä näkee enimmäksiin lähinnä Opelin ja Hondan tms. japsivehkeiden orkkisaluissa.

Huomattava seikka myös se että Mersun 12mm ja 14mm orkkispulteissa pallokartio on tiemmä eri säteellä. 14mm ruuveja 12 millisen pallosäteellä on saatavilla ja oikeanpituisina suotava käyttää jotta rattaat pysyy varmasti matkassa. Jotkin VAG:n pultit saattaa passata myös. Suorakartioiset yleensä 60:n asteen kulmalla. Keskireikähän ei ole kartiokas, eikä näinollen kanna kuormaa koska siellä on oltava ainakin karvanohut välys. Pultit ja tasopinnan kitka kantaa painon, joten kartion muodon tulee täsmätä pultin ja reiän välillä, jottei pehmyt alumiini muovaudu pultin alla ja liitos löysty/irtoa omia aikojaan. :!:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Easy Rider kirjoitti:Terän haukkomista pehemyemmillä aineilla saanee vähenemään rintakulmaa hiomalla vähemmän ottavaksi. Rätti välissä tekee kanssa ihmeitä pyöreydelle ja pinnanlaadulle ohueen tavaraan poratessa. :arrow:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4HOxfZKIZQk[/youtube]:shock:

Ei se tosiaan kovin kummonen homma ole edes käsiporakoneella, kun maltilla tekee. Eti romuvanne johon reenaat jos arvelluttaa.

Jos vanteen pultinrei'issä on teräsinsertit, en lähtis kairaamaan. Niitä näkee enimmäksiin lähinnä Opelin ja Hondan tms. japsivehkeiden orkkisaluissa.

Huomattava seikka myös se että Mersun 12mm ja 14mm orkkispulteissa pallokartio on tiemmä eri säteellä. 14mm ruuveja 12 millisen pallosäteellä on saatavilla ja oikeanpituisina suotava käyttää jotta rattaat pysyy varmasti matkassa. Jotkin VAG:n pultit saattaa passata myös. Suorakartioiset yleensä 60:n asteen kulmalla. Keskireikähän ei ole kartiokas, eikä näinollen kanna kuormaa koska siellä on oltava ainakin karvanohut välys. Pultit ja tasopinnan kitka kantaa painon, joten kartion muodon tulee täsmätä pultin ja reiän välillä, jottei pehmyt alumiini muovaudu pultin alla ja liitos löysty/irtoa omia aikojaan. :!:
Tästähän oli hyötyä. Nyt muistin että rosteripeltipönttöön yhteitä varten reikiä porattaessa ilman porrasporaa olen nähnyt käytettävän hanskanpalasia. Mielikuva vain siitä oliko voiteluaineen pysymistä varten vai purseiden takia vaiko reijän pyöreyden osalta... joku nuista tais olla syynä. Selvä ero. Pitääpä kokeilla korkeimman omakätisesti.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Easy Rider kirjoitti:Rätti välissä tekee kanssa ihmeitä pyöreydelle ja pinnanlaadulle ohueen tavaraan poratessa. :arrow:
Tässä lähinnä kiinnostaa se että miten joku on ensimmäisen kerran keksinyt että haalarin hihan läpi poraaminen tekee reiästä pyöreän? :shock: Vahingossa :?: Luulisi että jos on jäänyt hiha terän ja palan väliin niin olisi niin pirun äkkiä sammuttanut laitteet ja nostanut terän poise, eikä seurannut että "kiinnostavaa millainenhan kairausjälki tulee kun poraan tuon hihan lävitse? Ei se mitään jos terä haukkaa ja repii kädenkin mennessään, nehän kyllä paranee itsestään" :lol:

Ainiin ja aiheeseen liittyen, tunnustan poranneeni merkittömällä kiinalaisella akkuporakoneella vanteiden pultinreikiä isommiksi saamatta aikaan mitään vahinkoa ja hyvin pelasivat ihan tieliikenneautossa jolla ajettiin ylinopeuta, liikennöitiin kielletyissä paikossa sekä sladiteltiin niin kesällä kuin talvellakin, muutamia laittomuuksia mainitakseni. En kadu kaahailuja vaikka pitäisikin, oli se vaan niin hauskaa ja pultinreikien poraamista en edes muistanut ennen kuin tuli tämä kysely :?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Hihan läpi sorvaamisesta ei välttämättä ehdi oppia edes alkeita. Oletettavasti pyöreys tai pinnanlaatukaan ei parane.

Kuva

On niitä tuiki tehokkaita poravärkkejäkin, saa kai parin tonnin painosella radiaaliporallakin jotain muutakin rikki kuin hihan kun se nappaa. :idea:

Kaverin siskonmies löysi isänsä sorvista maanantaiaamuna, oli jäänyt ylitöihin perjantaina. (kuva ei liity tapaukseen)
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
jani77
Viestit: 104
Liittynyt: 21.4.2006 0:20
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja jani77 »

Osako kukaan kertoa mistä kannattaisi ostaa nuo 14mm pyöränpultit 12 millisen pallosäteellä..?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Joku vannemuutostöihin erikoistunut rengasliike. :idea: Täältä käsin tulee mieleen Autotek Vantaan Petikossa.

Kannattaa aina vähän sormella koitella reikää ja käsin hivellä pulttia, jotta oisko ne keskenään naittamiskelposet. Liian tiukka reikä jo todettiin, joten ne on ne muut muodot kun ratkaisee, vaikka muuten sopisikin ruuvata reikään, pienen apuvälineillä avartamisen kautta.

Ennen ruuvaamista pitää myös huolehtia että ne navanviereiset reiät on voideltu ja tarvittaessa erityisellä tapilla valmisteltu. Ruuvaaminen tulee aloittaa sormin, ennen kun oikeen työkalun voimalla vääntää väkisin. Se kun ei oikea kunnon pulttikaan taho mennä poikittain sisään oikeen ruosteiseen tai kuivaan reikään. Reikä tai pultti voi vaurioitua, tai kuulua ylimääräistä kitinää. Pulttiinkaan ei välttämättä saa näinollen tarvittavaa kireyttä aikaiseksi. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Ihmiset tekee asioista niin vaikeita. On sitä ennenkin porattu mbn orkkisvanteisiin isommat pultinreiät räntäsateessä otsalampunvalossa kolkytävuotta vanhalla black&deckerin normi käsiporalla :ope: Menivät 3B passatin talvivanteiksi ja ajettiin niillä vanteilla kymmeniätuhansia käyttäen passatin peltivanteenpultteja 8) Koskaan ei mitään ongelmaa eikä maksanu mittään, paitti tenupullon leikkuunesteenä.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Ei se vaikeeta ookaan, porailee ja ruuvailee vaan menemään. Kahtoo vaan ettei tuuttaa sovittelematta väärään reikään. :D
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Kun en millään kehtais uutta topikkia mokoman tähen laittaa, niin kysynpä tässä, että lieköhän tuo -->Mätänetinlinkki sovelias pultti 15" ATS barokkivanteiden kanssa? Tenavan alle ovat menossa.

Edit: Voihan vita, siis se keskimmäinen 40-2008
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Täällähän nyt aikuiset miehet poraa oikeen tosissaan ja suurin osa teoriassa porannu paljon ja käytännössä ei yhtään :lol:

Mitenkäs sitten kun suurin osa tarvikevanteista ja kaikki uudemmat mb vanteet on 14mm pulteille tehty ja niitä kiinnitellään ja on aina kiinnitelty 12mm pulteilla vanhempiin mersuihin. :shock: :shock:

Ainoa ongelma tahtoo olla kun on pitkille pulteille tarkoitettu orkkis 12mm vanne ja siihen 14mm pultit usein vähän hakusessa. Ässä mersun pulttisarja kun tahtoo maksaa toista sataa euroa uutena :oops:
jani77
Viestit: 104
Liittynyt: 21.4.2006 0:20
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja jani77 »

Onkos Aki toi s-mersun pulttisarja sit pidemmillä pulteilla..?
Onko tuolla pallokartiolla eroa oikeasti 12mm ja 14mm pulteilla? Ajattelin siis jos reijät suurentaa ja laittaa vanteen kiinni w211:n orkkispulteilla?
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

jani77 kirjoitti:Onkos Aki toi s-mersun pulttisarja sit pidemmillä pulteilla..?
Onko tuolla pallokartiolla eroa oikeasti 12mm ja 14mm pulteilla? Ajattelin siis jos reijät suurentaa ja laittaa vanteen kiinni w211:n orkkispulteilla?
Ei yltä w211 orkkipultti jos alkuperäisvanne kyseessä jossa 12mm reikä :?

Orkkis 12mm pultti oli jotain 70mm pitkä ja 14mm pitkiä pultteja käytetty Ässissä.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mitenkäs sitten kun suurin osa tarvikevanteista ja kaikki uudemmat mb vanteet on 14mm pulteille tehty ja niitä kiinnitellään ja on aina kiinnitelty 12mm pulteilla vanhempiin mersuihin.


Niin on, ne on joko pysyny tai ollu pysymättä. :lol: Molempiin törmänny ja ensimmäiseen vaihtoehtoon toki useammin.

Kun vaan aina muistettas pikkusen kiristellä jälestäpäinkin niitä alurattaita ens alkuun. Ellei ole vedetty sitten pyssyllä kiinni niin että puolen vuoden päästä ei saa auki kuin pillillä, vaan on tiukoteltu järkevään momenttiin momenttiavaimella... :idea:

Senkin olen nähnyt että väärillä vehkeillä kasataan ja pistetään riittävästi tiukalle jotta varmasti pysyy, kaikki pultit ajossa sitten poikki ja ratas ojassa.

Jotkut saa pyöränmutteritkin väärinpäin kiinni, jos ne on molemmista päistään auki, ja kiinni on ehkäpä pysyneet. Nekun on sievemmän näköiset kartio ulospäin ja avain sopii helpommin. Kyllä, näinkin on tee-se-itse seppä kertoillu. :lol: :arrow: Peltivanteet piloilla.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”