Jäähynesteen kanssa hifistely

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Jäähynesteen kanssa hifistely

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Koska olen vahvasti uskossa oikean jäähynesteen korroosiota hidastavaan vaikutukseen, mietinkin miten saisi vaihdettua kaiken vanhan pois ja vain uutta tilalle.

Potilaat on s500 -02, clk350 -07 ja slk230k -99.

Neste on raakaa mersuihin tarkoitettua ns sinistä, vesi tietenkin tislattua....

Muttamutta, aiemmin olen havainnut että kun vanhat laskee pois niin aina jää osa systeemiin, aika paljonkin. Toisaalta jos huuhtelee hanavedellä niin sitten sitä jää systeemiin... Hanavesihän on eri asia kuin tislattu jos ajatellaan nimenomaan korroosiota ja korroosioestoaineksia ja hanaveden yhteiseloa. Kerran lämppärin kennon vaihtaneena korroosion takia en siihen lähde vaan vaihtelen sit vaikka nesteitä.

Löytyisikö parempaa konstia kuin mitä olen ajatellut eli:

Vanhat pois ja hanasta läpi vettä ja taas "tyhjäksi". Täyttö vedellä normimäärään. Sitten laskee pois mitä tulee ja siitä tietää sisälle jääneen veden määrän. Siihen määrään vastaava määrä jäähyä ja loput valmista seosta päälle jotta on virallinen tilavuus täytetty.

Miten tollanen huuhteluvesi minkälaiseksi myrkyksi se luokitellaan ja minne sen kippaatte?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Miksi et huuhtele sillä tislatulla vedellä?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

laineracing kirjoitti:Miksi et huuhtele sillä tislatulla vedellä?
Aattelin että kätevämpää ottaa letkusta isompi määrä...No joo sitä tislettä pitäis kantaa monta pönttöä... :D Halpaahan se on verrattua kunnon jäähynesteeseen. Tais olla euron litra eli ei merkitystä hinnalla. Hanasta saatava paine ja volyymi houkutti ajatuksena ehkä liikaa.

Oon aatellut että mitä reittiä se jäähyneste kulkee kun myllyn käynnistää. Niin sehän menee minne sattuu ja siinä mielessä hanavesi ei taidakkaan sopia hifistelijälle - edes huuhteluun.

Mites paljon siitä syylärin poistonipan kautta saa tavaaraa pois? Vois laskeskella paljonko tarvii huuhdella jotta saa esim 90% vanhaa pois.

Vai pitäiskö ottaa jostan muusta kohdasta vanhat ulos systeemistä... ???
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Eikös lohkossa yleensä oo tyhjennysproppu josta lohkon voi tyhjentää. Tulee yleensä aika paljon nestettä sieltä vaikka on jäähdyttimen kautta tyhjennetty.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Turhaa hipistelyä!

Meillä kesti 22 vuotta ja 900 tkm, jonka jälkeen tuli nesteet ulos pakkasroppuun syöpyneestä reiästä. Tietysti vielä sieltä lohkon ja vauhtipyörän välistä.

Että silloin nauratti makeasti! :rollin:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jollain radflushilla paska liikkeelle ja pois, jossain pajamiljöössä misson varmasti pehmee ja rauaton puhas vesi, poistopuoli löyhästi ravolleen ja letkusta paisariin vettä koneen hurputellessa aikansa. Lopulta laskee niin tyhjiin kun menee, laittaa ropun kiinni ja laskee mieleiset seokset sisään. Mittaa refraktometrillä seoksen ja ajelee menemään. :idea: :D

Sadevesi oli ennen muinoon haluttua ja hakusessa röyhyvetureihin. Kaikenlainen joen partaalta tai suo-ojista imetty oli aina kattilan kalkkeuttavaa tai hapattavaa. Näitä laatuja pyrittiinkin tankkaamaan vuorotellen ja kattilan putsaus oli siltikin aikaa ottava ja vaatelias, rutiinilla tehtävä rasti. :idea: Nykyisin sadevesi voi olla hitusen hapantakin...

45 vuotta kesti GAZ:in lohko, nyt se on mätä, vuotaa. Tuskin on neuvosto-Virossa aina muistettu käyttää ruosteinhibiittoreilla terästettyä monoetyleeniglykoliseosta tislatulla veellä. Tisleet on ollu eri tisleet ja eri tarkoituksiin. Pussillinen inkiväärijauhetta pitää vuodon nyt aisoillaan kun korkkikaan ei pidä painetta, nie problem. Laskee vaan talviajalla tyhjäksi. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

ltm kirjoitti:Turhaa hipistelyä!

Meillä kesti 22 vuotta ja 900 tkm, jonka jälkeen tuli nesteet ulos pakkasroppuun syöpyneestä reiästä. Tietysti vielä sieltä lohkon ja vauhtipyörän välistä.

Että silloin nauratti makeasti! :rollin:
Elikkä jäljellä olisi vielä 8v / 805tkm, 13v / 863tkm ja 5v 831tkm....

Ehkäpä kuitenkin hifistelen. Jokainenhan saa tehdä autolleen mitä haluaa.

Ei laiteta hanavettä huuhteluun kun 5l akkuvettä maksaa 4 eur. Kokeilempa miten hyvin saa pelkästä syylärin poistoropusta nestettä pois.

Lueskelin netistä että se hanavesi kun on mitä sattuu ja nimenomaan ne lisäaineet jäähynesteessä on merkityksellisiä. Tuskimpa MB olisi 15v vaihtoaikaa huvikseen 3v laskenut... Alumiinilohkojen tulo rautallohkojen tilalle ajoittuu aikalailla sopivasti suositusten muutokseen.

Nyt vaan se kysymysmerkki miten tyhjäksi saa pelkällä syylärin poistopropulla vesitilan em tapauksissa.

Edit ja mistä hyvä mittari nesteen mittaamiseen? Mieluiten läpitähdättävä malli kuten easy edellä mainosti. Viisarimallit on jo niinkuin nähty.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Huuhtelee sillä tislatulla vedellä edelleenkin. Ja laskee ropusta taas pois.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Just tuota hain. Leikkuunesteille tuommoinen niin kätevä että.

Oma-aloitteisuus ei nyt riittänyt googlaamaan. Olisihan se pitänyt arvata että työmatkan varrella tuommoisia on.

Juu huuhdellaan huuhdellaan, mietin vain että kuinka monta 5l kanisteria mahtuu pieneen hia... puntoon :D Tislettä on hommattuna 9 kanisteria kun enempää ei mahtunut ostoskärryyn sillä kertaa...

Edit: Ei yhtään mittaria hyllyssä vantaalla...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kohomittareihin verrattuna kätevä mittari siitä ettei tavitse kuin pisaran näytteeksi. Pari kertaa pipetillä purskuttaa eestaas ettei ole edellisten mittausten jäämiä tai huuhteluvesiä sekottamassa tulosta.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Jos ak tarviit tuommosen mittarin niin voin huomenna kysyä kaverin kautta hintaa. Posti kuskaa.

Yv.llä lisää. :-)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Mikäs se one n only neste sitten on mitä kaadetaan? Joku sininen? Onko Motonetin listoilla?
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mou kirjoitti:Mikäs se one n only neste sitten on mitä kaadetaan? Joku sininen? Onko Motonetin listoilla?
No, ihan mersun purkittamaa nestemäistä kultaa. Kaiketi pitkälti samaa kuin glysantin g48 aka basf g48-24.

Ei ole motonetissä mulle sopivaa pakkasnestettä, mutta motonetin akkuvesi kyllä käy mulle.

Tilasin jo hätäpäissäni kiikarin kiinasta kun ei vantaan motonetissä ollu sitä hyllyssä. 14eur tosin kuluineen kinkeiltä....
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

AK47 kirjoitti:
Mou kirjoitti:Mikäs se one n only neste sitten on mitä kaadetaan? Joku sininen? Onko Motonetin listoilla?
No, ihan mersun purkittamaa nestemäistä kultaa. Kaiketi pitkälti samaa kuin glysantin g48 aka basf g48-24.

Ei ole motonetissä mulle sopivaa pakkasnestettä, mutta motonetin akkuvesi kyllä käy mulle.

Tilasin jo hätäpäissäni kiikarin kiinasta kun ei vantaan motonetissä ollu sitä hyllyssä. 14eur tosin kuluineen kinkeiltä....
No mitäs nämä on?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/609883/G ... sinivihrea
http://www.motonet.fi/fi/tuote/609863/M ... en-15l-100
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Kappas. Hyvä tietää, että Glysantinia saa nykyään Motonetistä. Tuo on varmaan suht uusi tuote, kun en ole aiemmin hoksinut.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mou kirjoitti:
AK47 kirjoitti:
Mou kirjoitti:Mikäs se one n only neste sitten on mitä kaadetaan? Joku sininen? Onko Motonetin listoilla?
No, ihan mersun purkittamaa nestemäistä kultaa. Kaiketi pitkälti samaa kuin glysantin g48 aka basf g48-24.

Ei ole motonetissä mulle sopivaa pakkasnestettä, mutta motonetin akkuvesi kyllä käy mulle.

Tilasin jo hätäpäissäni kiikarin kiinasta kun ei vantaan motonetissä ollu sitä hyllyssä. 14eur tosin kuluineen kinkeiltä....
No mitäs nämä on?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/609883/G ... sinivihrea
http://www.motonet.fi/fi/tuote/609863/M ... en-15l-100
No, olen nuo nähnyt siellä mutta ne ei ole mun juttu. Olen aika tarkka auton nesteistä - kaikista paitsi pissapojan nesteistä... (ja kylmäaineesta)

Vain paras on kyllin hyvää :D Tokihan jokainen saa laittaa autoonsa mitä haluaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Ei kannata kyllä mitä tahansa nesteitä laittaa pissapoikaankaan, vain mersun tekele sopii mersuun. Menee maalipinnat,muoviosat lasit kaikki pilalle muuten
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

laineracing kirjoitti:Ei kannata kyllä mitä tahansa nesteitä laittaa pissapoikaankaan, vain mersun tekele sopii mersuun. Menee maalipinnat,muoviosat lasit kaikki pilalle muuten
Sä oot sen verta aukonut moottoreita että olet varmaan nähnyt syöpyneitä ja vähemmän syöpyneitä. Mistähän lie johtuu että niitä on niin erilailla syöpyneitä.... Tuskin pissapojan nesteistä johtuu...

Onkos sulla jotain parempaa tietoa eri jäähynesteistä mersun moottoreissa?

Se nyt ei kiinosta jos aattelet että ihan sama mitä laittaa jos on sinistä tms paskapuhe.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

En tarkoita v*ttuiluna mutta oothan huomannut, että tämä Moun linkkaama on sitä samaa Basfin ainetta, minkä Mersu on hyväksynyt:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/609883/G ... sinivihrea

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

laineracing kirjoitti:Ei kannata kyllä mitä tahansa nesteitä laittaa pissapoikaankaan, vain mersun tekele sopii mersuun. Menee maalipinnat,muoviosat lasit kaikki pilalle muuten
Joku varotteli fairia pistämästä kusijulliin. Pintajännitys kuulemma niin olematon jotta uittaa veen ihan joka tiivisteen alle ja alakaa pelti hapata äkimmin. :nocando: :?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Roisto kirjoitti:En tarkoita v*ttuiluna mutta oothan huomannut, että tämä Moun linkkaama on sitä samaa Basfin ainetta, minkä Mersu on hyväksynyt:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/609883/G ... sinivihrea

t.
Risto
Onko toi muuten valmista vai tiivistettä? Siinä mun toisessa linkkaamassani nesteessä, eli Febin tuotteessa, oli 100% eli voi lantrata 50-50 jollon litrahinnaksi tulee halvempi kuin tuo G48.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mou kirjoitti:Onko toi muuten valmista vai tiivistettä? Siinä mun toisessa linkkaamassani nesteessä, eli Febin tuotteessa, oli 100% eli voi lantrata 50-50 jollon litrahinnaksi tulee halvempi kuin tuo G48.
Purkissa näytti lukevan Concentrate, joten tiivistettä se on. Näyttää Comma tekevän valmistakin mutta tuskin sitä tänne pohjolan perukoille rahdataan.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Roisto kirjoitti:En tarkoita v*ttuiluna mutta oothan huomannut, että tämä Moun linkkaama on sitä samaa Basfin ainetta, minkä Mersu on hyväksynyt:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/609883/G ... sinivihrea

t.
Risto
Etpä oo täällä muistaakseni kellekkään kettuillut ikinä ja jos näin kävisi varmaan joku muu olisi sun tunnuksilla sit kirjoittamassa.

Juu, kyllä siinä lukee sitäsuntätä ja oikeitakin asioita. Voi olla ihan 100% samaa tai sitten ei.

Kuten sanottua, jos voin välttää sisälämppärinkennon vaihdon maksamalla 35 eur enempi jäähynesteestä niin mun ei tarvitse edes miettiä asiaa. Puhumattakaan muista syöpymisen paikoista.

Haloo 35euroa per auto eroa hinnassa.

Sama on mulla linja moottoriöljyissä ja laatikkoöljyssä.

Lintta oli poikkeus viimeisenä vuotena. Sinne kaadettiin comman lootaöljyä kun se vuosi. Lopulta loota alkoi luistaa mutta mistä sen tietää oliko öljyssä vika. Eiköhän se muista syistä esim vanhan turbiinin ja lauhduttimen sisältämän moskan takia alkanut luistaa. Meni moskaa vääriin paikkoihin tms. Ois se varmaan lootaöljyt ja suodattimen vaihtamalla mennyt leiman loppuun asti.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Easy Rider kirjoitti:
laineracing kirjoitti:Ei kannata kyllä mitä tahansa nesteitä laittaa pissapoikaankaan, vain mersun tekele sopii mersuun. Menee maalipinnat,muoviosat lasit kaikki pilalle muuten
Joku varotteli fairia pistämästä kusijulliin. Pintajännitys kuulemma niin olematon jotta uittaa veen ihan joka tiivisteen alle ja alakaa pelti hapata äkimmin. :nocando: :?
Tein pissapojan nesteen itse - selvää säästöä ;)
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”