mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

W124 matikan manuaali ilmastointi ongelmia

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang -> W124 lämmitys, ilmastointi
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
250D



Liittynyt: 25 Tou 2007
Viestejä: 70
Paikkakunta: Suomi

 LähetäLähetetty: 08.5.2016 16:38    Viestin aihe: W124 matikan manuaali ilmastointi ongelmia Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Noniin, kesä tuli ja ilmastointi ei puhalla enää kylmää. Huoltokirjan mukaan viime kesänä on täytetty, mutta UV-lampun kanssa kun katsoin niin löytyy kennon alareunalla pieni vihreä alue sekä myös tuulilasin alapuolella olevasta paisuntaventtiilin päältä vähän enemmän... (tämä venttiili siis: http://www.peachparts.com/shop.....83-552.pdf) Eli jotain tarttis tehdä varmaan, että alkaa toimimaan.

Ilmastoinnin flekti ei pyöri eikä kompuran magneettikytkin kytkee päällä. Kokeilin suoraan akusta, flekti toimii, en tiedä miten kompura saa testattua?. Vahva epäillys että aineet niin vähissä ettei käynnisty enää. Seurasin tämä testi: http://w124-zone.com/downloads.....83-605.pdf eli tuleeko painekytkimelle virtaa, ja taisi vain yhteen piuhaan tulla virtaa.

Ennen kuin laitan ilmastointihuoltoon/täyttöön, mitä minun kannattaa tehdä? Vaihtaa paisuntaventtiilin ensin? Vai katsoa ensin mistä oikein tulee ainetta ja sitten hommiin?
_________________
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dealer



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 26514

 LähetäLähetetty: 08.5.2016 19:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ensin pitää tietysti etsiä ja korjata vuotopaikat.
Samalla kannattaa joka tapauksessa vaihtaa ilmastoinnin kuivain, mielellään vasta juuri ennen järjestelmän täyttöä ettei se kerää vettä maksimimääränsä jo ennen kuin systeemi saadaan toimintakuntoon.
_________________
www.huoltokeskuslintonen.fi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AK47
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 20 Hel 2007
Viestejä: 5013
Paikkakunta: 08/09

 LähetäLähetetty: 08.5.2016 20:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

dealer kirjoitti:
Ensin pitää tietysti etsiä ja korjata vuotopaikat.
Samalla kannattaa joka tapauksessa vaihtaa ilmastoinnin kuivain, mielellään vasta juuri ennen järjestelmän täyttöä ettei se kerää vettä maksimimääränsä jo ennen kuin systeemi saadaan toimintakuntoon.


Miten lie kun pari kolme kuivainta olen ostanut niin niissä on ollut semmoiset tulpat että en juurikaan niiden pitävyyteen luottavaisesti suhtautunut.

Onko se sisus semmoista raetta täynnä joka imee itsensä täyteen ilmasta niin kuin monessa laitteessa ruosteenestorakeet? Vai imeekö se vain kylmäaineesta veden?

Ja onko hyötyä lämmitellä kuivain kuivaksi ennen asennusta jos se on ollut hyllyssä pitempään vaikkakin korkit kiinni.

Järjestelmähän ajetaan tyhjiöön ja testataan typellä ja taas tyhjiöön niin putkissa ja kuivaimessa oleva ilmasta peräisin oleva vesihöyry lähtee aika vähiin.

Miten se kuivaimen sisältö käyttäytyy jos tuommoisen muutaman vuoden vanhan käyttämättömän asentaisi systeemiin, onko se jo pilalla? Vai meneekö huonommaksi jos kuivaa uunissa. Vai onko roskiskamaa jokatapauksessa?
_________________
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dealer



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 26514

 LähetäLähetetty: 08.5.2016 20:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Uudesta kuivaimesta kun irrottaa tulpan niin pitäisi suhahtaa...
En tiedä voiko kuivainta kuivata. Viitisen grammaa se keskimäärin pystyy vettä erottamaan.

Jos järjestelmä on ollut pitkään huoltamatta tai kylmäaine on vähissä pitäisi alipaineistaa pitkään jotta vesi kiehuu pois. Siis vaikkei kuivainta vaihdetakaan.
_________________
www.huoltokeskuslintonen.fi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AK47
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 20 Hel 2007
Viestejä: 5013
Paikkakunta: 08/09

 LähetäLähetetty: 08.5.2016 21:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

dealer kirjoitti:
Uudesta kuivaimesta kun irrottaa tulpan niin pitäisi suhahtaa...
En tiedä voiko kuivainta kuivata. Viitisen grammaa se keskimäärin pystyy vettä erottamaan.

Jos järjestelmä on ollut pitkään huoltamatta tai kylmäaine on vähissä pitäisi alipaineistaa pitkään jotta vesi kiehuu pois. Siis vaikkei kuivainta vaihdetakaan.


No, ei ole suhahtanut kertaakaan. Liekkö siellä ali vai ylipaine tehtaan jäljiltä jos suhahtaa.

On ne aika pikaisesti täytelleet jotain 30 minuuttia tyhiötä tyhjentyneeseen systeemiin johon vaihdettu kenno tms. Joku kylmäalan immeinen tuumaili täällä tai tolla toisella forumilla että tunti minimissään tyhjiötä.
_________________
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
250D



Liittynyt: 25 Tou 2007
Viestejä: 70
Paikkakunta: Suomi

 LähetäLähetetty: 08.5.2016 22:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

dealer kirjoitti:
Ensin pitää tietysti etsiä ja korjata vuotopaikat.
Samalla kannattaa joka tapauksessa vaihtaa ilmastoinnin kuivain, mielellään vasta juuri ennen järjestelmän täyttöä ettei se kerää vettä maksimimääränsä jo ennen kuin systeemi saadaan toimintakuntoon.

Ilmeisesti typellä koeponnistus olisi tarpeen, että saa varmuudella tietoa mistä vuotaa.
Luultavasti ainkin tuo etumaskin kenno pitää vaihtaa, näytti olevan 150€ KL:sta.
_________________
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
et
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 02 Jou 2010
Viestejä: 1619

 LähetäLähetetty: 09.5.2016 8:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Jep. Typellä katsotaan pysyykö paine ja se työntää kylmäainetta sekä väriainetta edellään.
Typellä varastoidaan kylmälaitteet, kuten kuten kuivain ja tyhjiöinnissä aika ei ole ratkaiseva vaan saavutettu alipaine. Suurissa tilvuuksissa tyhjiöinti on yön yli ja aamulla näkee onko juotokset pitävät. Alle 2,7mbar on riittävä.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
250D



Liittynyt: 25 Tou 2007
Viestejä: 70
Paikkakunta: Suomi

 LähetäLähetetty: 09.5.2016 11:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Kiitos vastauksista, vien liikkeeseen tarkistettavaksi, katsotaan sitten mitä pitää tehdä.

Sellainen kysymys vielä, että jäähdytimen flekti, eli se viskokytkimellä pyörivä iso propelli syylärin takana tikittää. Onko merkki siitä, että menossa rikki vai voiko korjata?
_________________
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AK47
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 20 Hel 2007
Viestejä: 5013
Paikkakunta: 08/09

 LähetäLähetetty: 09.5.2016 23:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

et kirjoitti:
Jep. Typellä katsotaan pysyykö paine ja se työntää kylmäainetta sekä väriainetta edellään.
Typellä varastoidaan kylmälaitteet, kuten kuten kuivain ja tyhjiöinnissä aika ei ole ratkaiseva vaan saavutettu alipaine. Suurissa tilvuuksissa tyhjiöinti on yön yli ja aamulla näkee onko juotokset pitävät. Alle 2,7mbar on riittävä.



Tuota tuota. Tossa testattiin lintan r134 kylmästöinti typellä (en muista painetta) ja se vuoti puhkihinkkautuneesta alumiinimutkasta. Vaihdoin nyt kyseisen letkun ja kysymys onkin josko testaisin systeemin pitävyyden typellä jota löytyy ja alipainekkin saadaan tehtyä tarvittaessa....

Paljonko typen paine saa maksimissaan olla (onko eroa höyrystimen ja lauhduttimen puolella) ettei riko paikkoja tällaisessa autokylmästöinnissä? Alipainehan ei sinäänsä riko muuta kuin jos joku tiiviste pyrkii erisuuntaan kuin normaalisti ja siitä alkaa vuotaa?

Voisi katsella vuotoa saippuavedellä jolla em vuoto löytyi ennenkuin lähtee turhaa täytättämään järjestelmää.

Entäs W201 R12 järjestelmä.... Voiko testata vastaavilla paineilla? Tuo on ollut ilman aineita vuosia jonka auto seissyt. Ajattelin että jos vaihtaisi tiivisteet ja katsoisi saippuavedellä saako tiiviiksi. Jos näyttäisi saavan voisi kokeilla sitä iceon 49 tuohon kun sillä näemmä vielä täytetään. Muutoinhan tuon voisi purkaa pois kokonaan.
_________________
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
et
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 02 Jou 2010
Viestejä: 1619

 LähetäLähetetty: 10.5.2016 0:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Periaatehan on se että useamman tunnin tai yön jälkeen olis sama paine mitä sinne laitettiin Very Happy

Jos laittaa vaikka 5bar niin onhan se jo kova paine mutta ei kuitenkaan ole kun 15 Celsiusta kuten tuosta logPh taulukosta näkee.
Bar siis y-akseli ja vastaava lämpötila punaisella kaartavat numerot.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Log_ph_Plot_-_R134a.svg

Autokylmäs siis pyöritään hieman alle 3bar (+4 Celsius vähennettynä deltaT) ja että lauhdutin puskee lämmön ulkoilmaan niin mennäänkös siinä kompuran työllä jossain 10bar tienoilla. Nuo näkee painemittareilla.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sakari
Rasvanäppi



Liittynyt: 28 Syy 2015
Viestejä: 524

 LähetäLähetetty: 10.5.2016 0:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Jossain hiukan alta 10barin autoissa paineet.

Ja jos typellä testaat niin en minä ainakaan ole 30minuuttia kauempaa pitänyt paineita jos tuntuvat pysyvän ettei viisari laske ollenkaan.

Tähän vielä kylmäkoneen alipaineistus/vuototestit 20-30 min ja jos niistä menee läpi niin aineet sisälle vaan ja ajoon.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
250D



Liittynyt: 25 Tou 2007
Viestejä: 70
Paikkakunta: Suomi

 LähetäLähetetty: 28.11.2016 23:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Järjestelmässä oli vuoto, lauhdutin keulassa oli rikki. Vaihdoin uuden laudutin tilalle sekä kuivain (Behr) ja uudet tiivisteet ja nyt on järjestelmä täytetty uudella aineella (1000gr R134a ja 80 ml öljyä). On muuten se kuivain 4-maticissa aika ahtaassa paikassa, mutta sain sen sinne ujutettu. Tiivisteet hain Mega-autolta, maksoivat 3€/kpl, lähes yhtä paljon kuin kuivain Wink

Nyt tuntuu, että homma pelittää. Kompura pyörii välillä mukana ja ritilästä tulee autotallissa (16 astetta) noin 5 asteen ilmaa.

Ainut mikä nyt on, on se että EC-napin valo kun palaa, kompura ei käy mutta kun se on pois päältä kompura käy.
Olisiko joku kytkentä tai paine-anturi väärinpäin vai pitääkö se näin toimia?
_________________
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
teppo21
Kuusenjalkainsinööri



Liittynyt: 17 Jou 2007
Viestejä: 2516
Paikkakunta: Heinola

 LähetäLähetetty: 28.11.2016 23:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

EC=Economy, eli ihan oikein toimii Laughing
_________________
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

ope

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
250D



Liittynyt: 25 Tou 2007
Viestejä: 70
Paikkakunta: Suomi

 LähetäLähetetty: 28.11.2016 23:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

teppo21 kirjoitti:
EC=Economy, eli ihan oikein toimii Laughing

Saksalaisen insinöörin logiikka? Ilmeisesti vakiona ilmastointi pitää olla päällä ja kompura pyöri jos on tarvetta... Onhan tuo loogista ehkä kuitenkin... Wink

Kiitos nopeasta vastauksesta!
_________________
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang -> W124 lämmitys, ilmastointi Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit