TSI vähän ääntelee

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

TSI vähän ääntelee

Viesti Kirjoittaja Enins »

Kaveri kilautti ja pyysi tsekkaamaan poikansa autoa. Ongelmana oli kuuleman mukaan jonkinnäköinen kolina moottorin yläosasta ja tarkoitus selvittää minne kärry viedään.

Potilaana viitisen vuotta vanha tsi moottorilla oleva Seat Ibiza. Eilen töistä tullessa ei huomannut käynnissä mitään kummallista ja tänään kauppaan lähdössä kone oli käynyt kuin sepelimylly. Jätetty tietty niille sijoilleen.

Kävin volkkarin ihmettä katsomassa ja ääni toi mieleeni lähinnä erittäin suurella venttiilivälyksellä käyvän moottorin. Jos näissä on hydrauliset nostimet, niin voisin lyödä oluesta vetoa, ettei niissä ainakaan öljyä enää ole.

Öljynpainevalo kuitenkin sammui heti käynnistyksen jälkeen (kuten sammutimme moottorinkin), joten paine lienee kuitenkin ok.

Näissähän on jakoketjuongelmaa, mutta ei ääni kyllä jakopäästä tullut. Sen hetken kun kone oli käynnissä, se kävi tasaisesti ja käynnistyikin pikku pyörähdyksellä.
Öljy oli puhtaan näköistä, MUTTA tikussa pinta varmaan 30 mm yli ylärajan ja kärry käytetty noin kuukausi sitten huollossa.

Onko tämmöistä tapausta tullut vastaan?
Netistä löysin yhden käynniltään vastaavan ja merkkiliike oli koittanut vakuuttaa omistajalle äänen olevan normaali. Jatkosta ei ole tietoa.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Jos on alkupään TSI-koneita niin on ihan mahdollista että jako hypännyt startattaessa tai jos auto jäänyt mäkeen ilman seisontajarrua vaihteen varaan. Jos on koneessa liikaa öljyä voi öljyn vaahtoutuminen aiheuttaa saman ilmiön juurikin noissa alkupään koneissa.
Noissa ihanissa moottoreissa ei ole ketjunkiristimessä jousta esikiristimenä saati räikkää varmistuksena, vaan ketjun pitää kireällä ainoastaan öljynpaine. :roll: Myöhempiin versioihin oli sitten satsattu ja joku so_last_season varmistus sitten keksitty laittaa jo tehtaalla. :idea:

En moottoria tarkemmin tunne niin en tiedä mitä yhden pykälän pielessä oleva jako aiheuttaa, nykyaikainen moottorinohjaus ehkä kykenee konetta silti käyttämään vaikka kuinka olisi kädet ja jalat eri tanssilajissa?

Voi myös olla että vaahtoutunut öljy vaan halvaannuttaa nostimet tai särkee ahtimen. :D (Tai oliko noissa vielä joku sähköllä ohjattu ja öljynpaineella säätyvä nokan ajoituskin?)

Seuraan topikkia mielenkiinnolla, eräs lähisukulainen hommasi juuri auton jonka tekniikkana TSI+DSG. :eec:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

Tästä on tullut korjaamolta ensiepäilys (ei ole vielä aukistu paikkoja), että jakopäästähän siinä olisi kyse.

Lisäinfoa odotellessa.
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Jakopää poks ja asiakas maksaa? Odottelen mielenkiinnolla tuloksia.

Oma TSI lähti pihasta vuosi sitten eikä VAG konsernin autoihin enää sorruta (toivottavasti).
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jumun olettamus ei ehkä ole kaukaa haettu. Jos öljyä tosiaan on raakasti liikaa, se voi vatkaantua vaahdoksi. Öljynvaihdoissa välillä kiroilee noiden yläkerrat niin maan perusteellisesti, ennenku nostimet täyttyy pelkästä öljystä. :)
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Onkos tähän uutisia tai kuulumisia?

Sukulainen mainitsi kuulleensa ym autonsa moottorin suunnalta jotain satunnaista outoa ääntä ja ajattelin keventää tunnelmaansa jos jotain kerrottavaa olisi... :twisted:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

ltm kirjoitti:Jakopää poks ja asiakas maksaa? Odottelen mielenkiinnolla tuloksia.
No näinhän siinä kävi.
Kertaalleen takuuseen vaihdettu kiristin oli hajonnut, eikä merkkiorganisaatiolla ollut aikomustakaan tulla vastaan kuluissa.
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Jos merkkiliike asentanut niin on takuu .
Oliko se 2 vuotta.???????
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

204 kirjoitti:Jos merkkiliike asentanut niin on takuu .
Oliko se 2 vuotta.???????
Aika hurjan hyvä takuu jos 2v päähän kantaa. :shock:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

JuMu S kirjoitti:Aika hurjan hyvä takuu jos 2v päähän kantaa. :shock:
Antaahan ne jotkut pajat 3 vuoden takuunkin, jos on osat ostettu ja asennettu siellä. Koskeneko sitten muuta kuin alustan osia? :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meillä saat osille Kahan pitkän takuun:

Kolmen vuoden takuu (tai 100000 km).
On erittäin hyvä juttu asiakkaalle :idea:

Edit; kuten Arto alla tarkensikin, korvaa myös työn.
Viimeksi muokannut dealer, 31.1.2017 18:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Arto S
Viestit: 136
Liittynyt: 23.10.2005 22:06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arto S »

Tuohan on kaikilla Kahan jäleenmyyjillä ja takuu korvaa myös työn.
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350 CDI -10
H-D Road King -98

+ ex Mersuja 30+
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”