POLTTOAINESUODATIN SAATAA TUKKEENTUA

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin

Vaihdatko

Vaihdan syksyllä
38
51%
huolto tekee
6
8%
Joskus kun muistaa
22
29%
Ikinä en oo vaihtanu enkä vaiha
7
9%
Mazda 6
2
3%
 
Ääniä yhteensä: 75

Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

POLTTOAINESUODATIN SAATAA TUKKEENTUA

Viesti Kirjoittaja hotari »

Tämä topiikki on lähestulkoon kaikille autoille MUTTA ERITYISESTI diesel autoille näin talven tuloa odotellessa olisi hyvä muistaa vaihtaa se polttoainesuodatin koska on se kiva istuu noin 10-20 pakkasessa lasit huurussa kun säästin sen muutaman kympin huollossa syksyllä ikävä kyllä nyt on esim W204 ja W212 polttoaine suti ollut mallia lämmitettävä niin se maksaakin noin 120€

P.S jos kus tulee bensa putsareista ruosteen väristä bensaa

Muutama kuva

Kuva

Kuva

Esim yleisesti mersujen diesel suotimen vaihto aika on 80tkm/4 vuotta niin kyl itse henk kohtasesti vaihan sen joka syksy

nimimerkillä tälläkin hetkellä 4 tiiselii vekotinta
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

"No on se silti pelannu" niinku eräät jarrupalat kun alettiin neuvotella raudoilla olevien palojen vaihdosta :lol:
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Joka syksy on tullut vaihdettua, mutta nyt on pasmat sekaisin kun vaihdoin jo keväällä pitkän huoltovälin "nykymersuun".

Ajattelin että vuosirytmi palautuu normaaliksi kun vaihdan nyt taas seuraavassa huollossa ennen joulua.

Toki kyllä aina näyttäneet aivan uudelta ne aiemmin vaihdetut syyssuodattimet, mutta huollot lienee onnistuneet kun ei suodattimen takia ole tarvinnut 80-luvun jälkeen jättään autoa tielle.

Mustuneita polttoainesuodattimia ei ole vaihdettu ikinä.
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Aki P kirjoitti:"No on se silti pelannu" niinku eräät jarrupalat kun alettiin neuvotella raudoilla olevien palojen vaihdosta :lol:
Kaikkia ei ilmeisesti häiritse jarrujen huono kunto ja pienet sivuäänet, yksi passatti tuli jarruhuoltoon, kun jarrut "vähän ääntää". No ääntäähän ne, kun jarrupalat oli jarruteltu kokonaan pois, toisella puolen takana jarruteltiin jo männällä ja toiselta puolen löytyi semmoinen 1mm peltisiivu joka on ollut jarrupala :lol:
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tuo mustuminen saattaa tullu lyhyelläkin aikaa jos vanhat suuttimen vähän falskaa ja päästää toiseen suuntaan nokea. Yleisemmin se kyllä johtuu vaan yksinkertaisesti huoltamattomuudesta.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hyvin aiheellinen on muistutus polttoainesuodattimen vaihdosta tähän aikaan vuodesta.
Vaikka suodatin olisi muka lämpimässäkin paikassa konetilassa saattaa jäätyminen pysäyttää matkanteon.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Aki P kirjoitti:Tuo mustuminen saattaa tullu lyhyelläkin aikaa jos vanhat suuttimen vähän falskaa ja päästää toiseen suuntaan nokea..
Ahaa, eli suuttimien kuntotarkastuksen voi tehdä katsomalla polttoaineensuodatinta ja vertaamaalla sitä edelliseen vaihtoajankohtaan :pappa:
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Tämän näköinen oli pökötin suodatin, pilkut tuli siitä kun pudotin sorapihalle. Ei ihan uutta vastaava enää, joku 30 tkm ajettu. Ohjeellinen vaihtoväli 60 tkm.

Kuva[/img]
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Ei kannata noudattaa huolto ohjelmaa tässäkää
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Kyllä tyttömäinen hätäily on paikallaan eli joka syksy suodattimen vaihto. Joskus on tullut vaihdettua bussipysäkillä reilun 25 asteen pakkasessa suodatinta, kun on tullut venytettyä huoltoväliä ... ai että oli lystiä puuhaa!
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

17 vuotta samalla suodattimella. Olisi varmaan mennyt muutama vuosi lisää :lol:

Kuva


Vähän oli tiiviste antanut periksi.

Kuva

Kuva
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Pitäisi om611 koneisee vaihdella suodatin, mutta millä metodilla olette suodattimen täyttänyt ennen starttausta? Tulo putkestahan se olisi mukava täytellä, mutta on niin pirun pieni että pitääkö lääkeruiskukaupoille mennä?
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Mä irrotin tankkiin palaavan letkun suodatinmurkulasta ja imin öljynvaihtoimulaitteella, kunnes alkoi löpöä tulla imuriin.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Eli, onko jokasyksyinen polttoaineen suodattimen vaihto rahan tuhlausta?
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Kuinka paljon ajat vuodessa? Vaikuttaa sekin.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

juu-zo kirjoitti:Pitäisi om611 koneisee vaihdella suodatin, mutta millä metodilla olette suodattimen täyttänyt ennen starttausta? Tulo putkestahan se olisi mukava täytellä, mutta on niin pirun pieni että pitääkö lääkeruiskukaupoille mennä?
kun sulla on kansi auki niin kaada löpöö täytee ja niin ei tartte tehä niin pitkää akku testii
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pikku suppilo ... tai kaadat vaan sopivalla kannulla varovasti täyteen, ja muista että "menoreiästä".

Polttoainesuodatinta ei tarvitse vaihtaa joka syksy ellei kilometrejä tule lähes vaihtovälin verran. Joihinkin uudempiin on niin kalliskin, se suodatin.
Noille parinkympin filttereille sama vaikka vaihtaakin vaikkei ajaisi, ei ole lompakossa iso lovi ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

W211 OM642 PA-suodatin pitäs vaihtaa, pitääkö/kannattaako se täyttää ennen käynnistysyrityksiä? Onko jotain muut ihmeellistä, imusarjan päällä/välissä muistaakseni.

Kattelin että vastahan se vaihdettiin kun auto tuli taloon mutta on se jo yli 100tmk ollut jo paikoillaan. Taidampa vaihtaa.. :oops:
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

642 suotimen vaihdon jälkee vaa virrat päälle ja kuuntelee kun tankissa loppuu ääntely niin on ilmattu
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

hotari kirjoitti:
juu-zo kirjoitti:Pitäisi om611 koneisee vaihdella suodatin, mutta millä metodilla olette suodattimen täyttänyt ennen starttausta? Tulo putkestahan se olisi mukava täytellä, mutta on niin pirun pieni että pitääkö lääkeruiskukaupoille mennä?
kun sulla on kansi auki niin kaada löpöö täytee ja niin ei tartte tehä niin pitkää akku testii
Jees tänks. Oma suodatin on ollut minulla ajossa nyt 60tkm ja aikaisemmasta vaihdosta ei ole tietoa. Ajattelin että voisi olla paikallaan vaihtaa kun ei boschin suodatin maksanut ku kympin.
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Ok, kiitos tiedosta!
hotari kirjoitti:642 suotimen vaihdon jälkee vaa virrat päälle ja kuuntelee kun tankissa loppuu ääntely niin on ilmattu
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

W202 cdi eli om611 koneen suodattimen vaihto sujui melko helposti. Kotelon kannen rinkula lähti käsin aukeamaan. Tulopuolen letkun irrotin kannesta ja sitten kansi ylös. Muillekin huomioksi että nuo liittimet irtoaa siis painamalla valkoinen lukitusklipsi sisään ja sitten hieman nitkuttelemalla liitin irti. Älä siis yritä vetää klipsiä pois. Menopuolen letkua ei tarvinut irroittaa. Vanha suodatin ja o-rengas pois, uusi orengas kotelon uraan ja uusi suodatin kanteen kiinni. Sitten kansi jälleen käsin kiinni. Tämän jälkeen 100ml lääkeruiskulla naftaa sisään tulopuolen liittimestä. Melko paljon sai uutta naftaa laittaakin sisään. Arviolta 1,5-2 desiä imaisi. Tuloletku kiinni ja starttaamaan. Arviolta kerran enemmän pyörähti moottori kuin normaalissa startissa eli systeemi oli hyvin täynnä naftaa. Annoin vielä käydä auton muutaman minuutin pihassa ja putsailin paikat. Kokonaisuudessaan 15min homma, jos sitäkään.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

juu-zo kirjoitti:Pitäisi om611 koneisee vaihdella suodatin, mutta millä metodilla olette suodattimen täyttänyt ennen starttausta? Tulo putkestahan se olisi mukava täytellä, mutta on niin pirun pieni että pitääkö lääkeruiskukaupoille mennä?
Ja millä aineella missäkin laitteessa? Dieselillä, lamppuöljyllä, Vynssän puhdistuslinimentillä...?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Easy Rider kirjoitti:
juu-zo kirjoitti:Pitäisi om611 koneisee vaihdella suodatin, mutta millä metodilla olette suodattimen täyttänyt ennen starttausta? Tulo putkestahan se olisi mukava täytellä, mutta on niin pirun pieni että pitääkö lääkeruiskukaupoille mennä?
Ja millä aineella missäkin laitteessa? Dieselillä, lamppuöljyllä, Vynssän puhdistuslinimentillä...?
Olettaisin että täällä huolto vinkkejä kyselevä ihminen tietäisi suunnilleen millä aineella oma auto käy. Noh joka tapauksessa itse täytin st1:sen mustasta pistoolista tulleella aineella. Toivottavasti oli dieseliä. :roll:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Listeri käy muun muassa jäteöljyllä, munkinpaistorasvalla tai kerosiinilla, vaikka siinä lukee isoin puukstaavein notta "Diesel", niinkö mittarilla siinä mustassa hantaakissa. Höyrykoneen kattilan alla voi polttaa siltään vaikka anopin läskit. Ei se siitä jää kiinni lämpövoimakoneen digestio eri rasvojen suhteen. :D

Uuden dieselsutarin täyttö jollain polttoaineen syöttölaitteistoa puhdistavalla aineella on äkkiä arvaten helpoin tapa saada sitä sinne putsaamaan suurina pitoisuuksina. Ehkä sammuttaa kone ja jättää hetkeksi likoamaan. Mm. valopetikkaa on monesti suosittu käyttää..

Onko se vanhemmissa ja uudemmissa koneissa miten turvallista, hyödyllistä tai tarpeellista, millä ainein ja konstein onkin edeltävän kysymyksen juoni. :idea: :roll:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”