Vahasuosituksia

Keskustelua autonhoidosta.
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Esimerkiksi jokin pien ja hyönteisten irroittaja. Esim perus motonetin autoglym intensive tar remover tai sitten jotain muuta vaikka vallet pro citrus tar & glue remover, auto finesse oblitarate tai jokin muu. Myös liuotinpesuaineet käyvät hyönteisten poistoon. Motox tehopesu, bilt hamber surfex hd, yms.
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Hyvä konsti on nakata märkä pyyhe hyttysenraatojen päälle. Kowstuttaa kuivat jämät ja lähtevät nätisti huuhtelemalla pois.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

cmeli kirjoitti:Oli tallissa vanhoja marketti Turtle- ja Sonax-vahoja ja kahden tunnin äherryksellä ei kyllä juuri minkäälaista pintaa. Varsinkin nuo Sonaxin tuotteet kyllä tuntuu laidasta laitaan olevan ihan huttua :roll:
Sonaxilla toisaalta on myös erinomaisiakin tuotteita, esimerkiksi Premium Carnabau kiinteä vaha on täysin vertailukelpoista huippuvahojen kanssa, Briljant shine detailer on yksi parhaista quick detailereista mitä itte koskaan olen kokeillut (kestää pinnassa viikkokausia) ja lasinkiilloitusaine hoitaa myös hommansa kilpailijoitaan paremmin.

Turtlen tuotteet taas ovat järjestäen kaikki täyttä kuraa, tosin näitä "uusia" Perfect finish tuotesarjan tuotteita en ole kokeillut.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Samoin sonaxin pinnoite on halpa ja hyvä.

Pitää laittaa illalla kuvaa ruåtsinlaivasta kun laitan vielä sonaxin polymer netshieldin pinnoitteen päälle.
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

Collinitellä vedetty kaksi kerrosta vahaa autoon ja nyt on minusta aika hyvä. Saa sellaisen kunnon lasimaisen kerroksen. Kestosta ei tietenkään vielä tietoa? Kiitos Maikille vinkistä :bates:
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

on se hyvä etten vahaa tota romua koskaan.. eihän siitä tule mitään jos niiden vahojen kesto lasketaan viikoissa. huokaus. kauhee työ ja pari viikkoa ja uusiks.. ei perkel. ei käy mulle. olkoon ilman.



mutta harkitaan nyt kuitenkin vielä.. jos edes jonkun vahakerroksen saisi autoihin vedettyä ennen talven tuloa.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Hyvät carnaubapohjaiset vahat kuten Dodo Juice kestävät 5-6kk ja hyvät synteettiset kuten #16 tai 476 kestävät yli 10kk (jos vedetty puhtaalle pinnalle) joten kesto on vähän pidempi kuin viikkoja.

Jos vahan tarvitsee vähän puhdistaa ja peittää naarmujakin niin esim. Meguiars NXT 2.0 kestää jotain 5kk pinnassa.
Marttivainaa
Viestit: 104
Liittynyt: 13.5.2015 10:14

Viesti Kirjoittaja Marttivainaa »

minä vedin koneella tolla autoglymin paint renovatorilla ja lopuks käsin Korrekin kestovahan,vielä on ainakin pysyny.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Jaakko Parantainen kirjoitti:Niin tuosta konepesusta on kaveriporukalla joskus väitelty :lol: kun osa poppoosta väittää et konepesussa tulee vain yhden suuntaisia naarmuja ja käsinpestessä tulee ne pörivät jäljet että mitäs mieltä arvon raati on tästä :?: :?: ite kyllä mieluummin pesen käsin auton mutta talvella siihen ei ole mahdollisuuksia/haluakaan :oops:
Palataampas vanhaan aiheeseen korjattaaksemme moinen harhaluulo. Kyllä se nimittäin on juuri toisin päin koska harjakoneen harjat pyörivät pinnalla ja käsin pestessä pesuvälinettä liikutellaan suorin liikkein eikä pyörittämällä. Samaten lumiharjan jäljet ovat usein suoria.
Tietenkin kun palataan autonhoitoaineissa, välineissä ja pesutavoissa vuoteen 2006 niin Suomessa ei vielä tunnettu juurikaan esipesua eikä vasittuja esipesuaineita vaan pinta vaan huuhdeltiin ennen varsinaista pesua eikä markkinoilla tainnut olla vielä paljoakaan pesukintaita vaan sienen kanssa paineltiin menemään ja kuivaukseenkin käytettiin mikrokuidun sijasta säämiskää... Ai niitä aikoja. Nykyään täytyy olla enemmän tuotteita ja tarvikkeita autonhoitoon kuin keskivertonaisella itsensä hoitoon.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

JANI H
Annappa hyvä ja perustieto miten se auton maalipinta hoituu.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Säännöllinen pesu hyvillä aineilla ja oikeilla välineillä sekä vahaaminen pari kertaa vuodessa hyvällä vahalla riittää pitkälle.

Muutoinhan tuohon on erittäin vaikeaa antaa kaikenkattavaa yleisohjetta mutta voisin kertoa omat menetelmät.

Aloitetaas ennen vahausta tai myllytystä suoritettavasta pesusta:
Pintaan ensin esipesuaine vaahdottimella, tässä kohtaa olen käyttänyt viime aikoina Presta Taxi Cleaneria kun sitä ostin taannoin hätäpäissäni 20 litran pytyn joka riittää pitkään. Huuhtelun jälkeen annan auton kuivahtaa ja suihkuttelen painekannulla liuottimen pintaan liuottamaan piet sun muut pois, avustan ainetta vielä mikrokuituliinalla tai kintaalla pahimmissa paikoissa jonka jälkeen huuhtelen auton. Tämän jälkeen pesen auton vielä normaalisti kintaalla ja shamppoolla joka ei jätä jälkeensä mitään vahasuojia tms, useimmiten siis Chemigal Guysin Citrus Wash & Gloss on tässä vaiheessa sopiva valinta vaikka mainostaakin jättävän kiiltoa jälkeensä niin en ole moista huomannut 1:4000 seoksella pestessä ainakaan. Tämän jälkeen kuivaan auton mikrokuituisella kuivausliinalla.

Kun auto on kuiva niin sitten joko kiillotan pinnan tai vahaan auton tilanteesta riippuen. Kiilloituksesta voisi kirjoittaa oman kirjan joten jätetään se tässä vaiheessa käsittelemättä ja siirrytään suoraan vahaukseen.

Jos pinnassa on pesunaarmua yms vastaavaa jälkeä niin vahaksi valikoituu Bilt Hamber Auto-Balm tai sitten jokin glaze ja vaha siihen päälle, tällä hetkellä hyllystä löytyy Autobriten Extreme Glaze purnukka joka peittää pesuhunnun melko hyvin mutta kyseistä ainetta ei enään valmisteta joten sen loppuessa täytyy keksiä tilalle jotain muuta tai sitten vaan käyttää tuota auto-balmia. Glazea käytettäessä laitan päälle jonkin hybridivahan, kokeillut olen monia mutta suosikiksini on muodostunut Bilt Hamber Finis-wax joka on erittäin helppo levittää ja myös kevyt pyyhkiä pois ja kestää helposti puolisen vuotta ja kauemminkin, tosin alle laitettu glaze hieman heikentää kestoa ja esimerkiksi syysvahauksen yhteydessä en laita alle maskaavia aineita. Tosin jos pinnan ensin myllyttää niin silloin ei maskaavia aineita edes tarvitse laittaa. Auto-balm peittää pesuhuntua äärimmäisen hyvin mutta on myös melko kovatöinen, tosin lopputulos palkitsee kovan työn, kestoa tällä on kesäkäytössä 3-4 kuukautta, talvikäytössä en ole testannut.

No nyt kun autossa on vahat päällä niin päästään ylläpitopesuihin. Esipesuun käytän JL-Tuotteet RK-24:sta jonka olen havainnut yhtä tehokkaaksi pesuaineeksi kuin harrastajien keskuudessa parhaaksi havaittu Bilt Hamber Auto-foam mutta vahaturvalliseksi tuota RK-24:sta ei voi väittää kuten auto-foamia mutta ei se ainakaan ole vahoja silmissä pinnasta syönyt vaan ihan hyvin nuo ovat pinnassa pysyneet. Kesäaikana sellainen 4% seos on ihan sopiva ja talvella tulee käytettyä vajaan 7% seosta joka on maksimi mitä saan omalla pesuri/vaahdotin-yhdistelmällä.
Esipesun jälkeen sitten itse pesun suoritan siten että teen pesuaineen yhteen ämpäriin ja toiseen huuhteluveden kintaalle johon myös usein turautan pesuainetta hieman sekaan. Pestessä sitten etenen paneeli kerrallaan ja siten että kinnas liukuu pinnassa suorin vedoin ja aina paneelin välein huuhtelen kintaan kakkosämpärissä ennenkuin otan uutta pesuaineseosta kintaaseen ja siirryn seuraavaan paneeliin.
Pesuaineena tulee käytettyä kesäisin vähän mitä sattuu pesuaineita, välillä vahalla ja välillä ilman ihan fiiliksen mukaan, useimmiten kumminkin jo aiemminkin mainittua CG:n CW&G:tä. Myös Dodo Juice Sour Powerin olen havainnut erittäin hyväksi kesäshamppooksi, sisältää aitoa carnabauvahaa ja tuoksuukin kivalta. Talvisin sitten tuolla CW&G:llä lähes poikkeuksetta ja hieman vahvemmalla seoksella kuin kesällä eli noin 1:2000.
Kesäaikana käytän Quick Detaileria muutaman pesun välein kuivausapuna, talvella kun pesuvälit on pidempiä niin melkeimpä joka kerta, tähän on valikoitunut Sonax Brilliant Shine Detailer hinta/laatu-suhteeltaan parhaaksi, tosin en ole monia edes kokeillut. Ja kuivaukseen tietenkin mikrokuituinen kuivausliina.

Toki hyllystä löytyy myös monenlaisia tököttejä eri tarkoituksiin ja tilanteisiin mutta niihin ei kannata mennä tässä sen enempää.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”