Maikin "uusin" Saabbi

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Maikin "uusin" Saabbi

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Hiihtolomaviikolla tuli Sergeyn kanssa haettua ruåtsinmaalta -03 9-5 Aero joka oli saanut pikku pusun kylkeensä

Kuva

Kuva

Iso kiitos Sergeylle avusta ja tulkkauksesta. Tuosta oli tarkoitus korjata itselle käyttis mutta tutusti ja turvallisesti tuli pari muuttuvaa tekijää matkaan. Autohan meni kaupaksi. Ostaja oli pääkaupunkiseudulta joten kaupat sovittiin Tampereelle...hyvillä mielin uskalsi lähteä reissuun koska ostaja maksoi auton etukäteen tilille + matkakulut Tampereelle :shock:

Junalla tai bussilla kotiin palaaminen ei motivoinut joten nettiauton saabit esiin ja hauksi "halvinta eli parasta". Vastaan putkahti vm-97 matalapainetonnari naurettavaan hintaan spekseinä: leimaa syyskuuhun, toimiva ilmastointi ja cruise, nahkaverhoilu, 99% ruosteeton ja huollettu.

Viimeksi tammikuussa vaihdettu kytkin ja laturi. Huonoina puolina renkaat finaalissa, joku ranettelija on päässyt touhuamaan sähköjen kanssa ja keskuslukon sielunelämä vaatii hieman tutkailua.

Tampereella kun oltiin niin heti Vesa67:n luo kylään softaa hakemaan. Yllärinä autossa oli Maptunin Stage1 mutta joku oli poistanu mankkuvenan ja letkut joten auto toimi kuten matalapaineversio jollaisen tosin olin ostanutkin :shock: T5-mankkuvenat on aikas huonoja joten sisään laitettiin uusi softa T7-mankkuvenamodilla ja voimaa pitäisi löytyä 225hv/350nm

Vielä en ole autolle kerennyt tehdä muuta kuin pesaista ja käsitellä ulkopuolen kumi- ja muoviosat. reilu tuhannen kilometrin kokemuksella kuiteskin mukava ja taloudellinen laitos

Kuva

Kuva

Ensiviikolla alle tulee kesäkumit mukana tulleille alkuperäisille aluille. Edellinen omistaja n.70-v pappa oli sitten aikoinaan sijoittanut ihan pinnattuihin kesärenkaisiin jotka oivat ihan loppu. Tilalle ostin Dunlopit joissa pintaa n.5mm puoli-ilmaiseksi.
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Mitäs taloudellinen tarkoittaa litroina satasella matkassa? Millainen projekti on laittaa softa ja magneettiventtiilejä yms. tarvittavaa palikkaa että saa nostaa tehoja, paljonko menee aikaa ja rahaa ? Kääntyykö takapenkit alas, että voi kuljettaa pidempiä tavaroita?

Siistikuntoisen näköinen ja hinta-laatu varmasti enemmän kuin kohdillaan.
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Matka-ajo Tampere-Oulu kun oli jo kesänopeusrajoitukset 7,2l/100km. Seka-ajon kulutus vielä tarkkailun alla kun en ole vielä kaynyt tankilla uudestaan.

Alle tunnin homma softaus ja mankkuvenan laitto. Softa 150€ ja mankkuvenakonversio sisältäen mankkuvenan, letkut ja boksin modauksen 100€. Softan laitto 10min ja loppuaika meni boksin kolvaukseen ja mankkuvenan asenteluun.. T5 on senverran vanha systeemi ettei pysty tekemään biopoweria kun muisti loppuu kesken eli on joko tai bensa/viina. Tosin boksinvaihto on 5 minuutin homma niin ei ole ongelma vaihtaa huoltoasemalla tankkauksen jälkeen.

Viistoperäisissä takapenkki taittuu alas ja löytyy myös suksiluukku. Porrasperäisissä on kiinteä selkänoja suksiluukulla.

Samalla kun vaihtaa kesärenkaat pitänee vaihtaa takapalat. Roadhousen palat oli aikas edulliset ja niistä on hyviä kokemuksia edellisissä Saabeissa ja corradossa.
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Jotain "pientä" muutosta penkeiissä havaittavissa. Kuskin penkki putsattu ja vänkärin penkki odottaa vuoroaan

Kuva

Päälle pari kerrosta gliptonea :)
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Maikin "uusin" Saabbi

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Maikki kirjoitti:"halvinta eli parasta".
OIKEIN! :lol:
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Ei tarvi vaihtaa käppärille rumpujarrujen romuja...
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Ei tarvinnu vaihtaa rumpujarrujen romuja mutta satulat sai vaihtaa samalla kun olivat niin juntturassa...onneksi eivät olleet kalliit :D eli vaihtoon meni levyt, palat ja satulat taakse.

Ostin myös purkutonnarista ehjän nahkaratin ja takaspoilerin....jännityksellä odotellaan paketin saapumista matkahuoltoon niin pääsee maalaushommiin spoikan kanssa.
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Tonnari sai vähän TLC:tä ja tässä muutaman tunnin kiillottelun lopputulos

Kuva

Alkuperäiset alutkin löysi tiensä alle. Pitänee ostaa uudet kesärenkaat ensikuussa kun asfaltit on silenny. Ikäloput Dunlopit ei ole kaikkein hiljaisimmat renkaat. Wnhat talvirenkaat nakkasin kaatopaikalle ja elämän suurena riskisijoituksena uudet peltivanteet marmorilta 11€/kpl ja vanteilla käyneet Hankookin nastat 195/65-15 puoli-ilmaiseksi niille.

Ja jotta auto tulisi oikein edulliseksi niin ostin vihdoin ja viimein bluetoothmankan. Kenwood KDC-X5000BT kolmilla linjalähdöillä jne. Jotta olisi tullut oikein halvaksi nin wanha Lumia ei oikein rokannut tuonkaan kanssa yhteen niin ostin Huawein P6:n nyt kelpaa kuunnella spotifytä :halm:

Kuva
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Tonnari sai uudet kesätassut allensa. Italian halpisvanteet ei olleetkaan niin edulliset kun kaksi piti käyttää Wheel Doctorilla mutta ovatpahan suorat. ET16 on pikkasen pieni...olis saanut olla 10mm isompi niin istuisi nätimmin edessä mutta takan on just eikä melkein. Renkaiksi tuli 225/45-17 BfGoodrich G-Gripit kun halvalla sai. Ikäloppujen Dunloppien jälkeen on uskottava että tonnari on hiljainen auto.

Kuva

Samalla tuli todettua että vänkärin puolen alapallo on vaihtokunnossa. Vaihteisto rupesi ulisemaan pari kuukautta sitten. Kun muutaman sadan euron autoon ei paljoa viitsi investoida...kuten esim. vanteita ja renkaita :lol: niin kokeiltiin X1-R:ää uusien öljyjen seassa. 400km maantieajolla ulina vaimeni selkeästi eikä ole kasvanu senjälkeen joten jotain taikaa siinä on. Muuten ei ole ongelmia vaan ajettu ja tankattu.
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

Siistissä kunnossa näyttäisi tonnari olevan :D Tuossa pihassa seisoo samanlainen odottamassa koneen vaihtoa kun velipojan autosta sellainen porsi vaihteen vuoksi ja hallin suojissa odottaisi sellainen mylly josta otettu jo reilusti enemmän tehoa ulos kuin mitä tuosta posahtaneen koneesta tuli ulos(Dynolla irtosi 502hp 2litraisesta turbosta) :roll:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

mese300 kirjoitti:Siistissä kunnossa näyttäisi tonnari olevan :D Tuossa pihassa seisoo samanlainen odottamassa koneen vaihtoa kun velipojan autosta sellainen porsi vaihteen vuoksi ja hallin suojissa odottaisi sellainen mylly josta otettu jo reilusti enemmän tehoa ulos kuin mitä tuosta posahtaneen koneesta tuli ulos(Dynolla irtosi 502hp 2litraisesta turbosta) :roll:
Minkä vaihteen? Kerkeskö kolomoselle pykältää? :lol:

Leikki sikseen. Mitenkä hajos? Olikos näissä jo/vielä irtoavia kampuran moniurahihnarattaita? Melko rivoa on jälki kun rattaan ruuvit pyörii dampperista irti ja rusikoi öljypumpun sekä jakokotelon palasiksi. Helppo remontti etukynteen ottaa ratas irti ja liimata ruuvit, verraten siihen että ne kiertyy omia aikojaan auki. :wink: :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

Kuulemma oli ohitustilanteessa mennyt kun oli antannut vähän runtua koneeseen 3vaihteella :lol: Ääni oli kyllä sellainen että tuosta ei enää konetta saa tehtyä,vahva epäilys että tällä kertaa meni kiertokankien laakerit ja joku veivikin :roll: Täytyy aukaista kuitenkin ja katsoa sitten miten paljon sieltä sisältä silppua löytyy :lol: Tähän possahtaneeseen moottorin oli tehty vuosi takaperin alakerta,kansi,jakopää ja öljypumppu remppa ennenkuin se oli keulille nostettu :roll: On tuota velipojan saappia kyllä muutenkin paranneltu sieltä täältä,mm. sintterikytkin,mahdollisimman harva aski yms. :roll:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

mese300 kirjoitti:Täytyy aukaista kuitenkin ja katsoa sitten miten paljon sieltä sisältä silppua löytyy :lol:
Ota muutama valokuva tuhoista... vaikkakin kerroit että alakerta tehty niin eikai kuitenkin öljysihti tukos :shock: .
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

T5:ssa ei o ollu öljysihdin tukkeutumisongelmaa.

Alakertahan noissa on jo vakiona aika vahva. Paras mitä tiedän niin vakio-osilla ajetaan jo kolmatta vuotta 468hv tehoilla
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Puolisen vuotta edellisestä päivityksestä ja ajeltu vain menemään.

Pikkujuttuja touhuttu eli jäähdytysnesteen lämpömittari korjattu. Uusi anturi ja mittariston ruuvien kiristys niin johan alkoi toimimaan. Automaatti-ilmastoinnin haistelija sai putsauksen ja rasvauksen. Vänkärin puolen vetonivel vaihdettu. Alipaineletkut myös vaihtui silikonisiin ja käynti parani kummasti.

Marraskuussa hommasin alustan ja nyt jo asennettu paikalleen :lol: Bilstein B4 iskarit. Jousiksi eteen Kilenin -40mm ja taakse aeron -10mm. Alkutilanne keula 36,5cm ja perä 34,5cm. Lopputuloksena edessä ja takana 33,5cm keskiöstä kaaren reunaan. Samalla vaihtui kuskinpuolen vetarin ulompi suojakumi. Ei onneksi ollut vielä rikki. Takavakaajan puslat oli horot eli ne vaihdettiin myös

lopputulos
Kuva
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

Täällä taas velipojan saab on siirretty hallin lämpöiselle puolelle ja sinne ne saabin pellin alle viime viikonloppuna laittoi uuden täysin tehdyn koneen ja lukollisen vaihteiston paikoilleen :roll: Tuo uudelleen tehty kone onkin sitten tehty tällä kertaa ihan rahan kanssa kunnon osista ja kaikki osat koneessa on täysin uutta tällä kertaa :lol: Tehoja kuulemma pitäisi nyt löytyä reilu 600heppaa mutta dynollahan sen sitten näkee mikä on totuus :wink:
mese300 kirjoitti: Täytyy aukaista kuitenkin ja katsoa sitten miten paljon sieltä sisältä silppua löytyy :lol: Tähän possahtaneeseen moottorin oli tehty vuosi takaperin alakerta,kansi,jakopää ja öljypumppu remppa ennenkuin se oli keulille nostettu :roll:
Arvatkaas muistinko ottaa kuvia kun tuo posahtannut moottori purettiin :oops: Mutta kuten vahva epäilys oli niin kaikki kiertokangen laakerit pyörähtännyt ja sitä myöden kaikki ihan silpuksi asti,kaks kiertokankea solmussa,yksi mäntä palasina mutta kampiakseli oli säilynnyt täysin ehjänä :shock: Aika iso rautaromu laatikko tuon tuhoutuneen moottorin osista sai :lol:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
egyptian
Viestit: 60
Liittynyt: 13.11.2010 5:12

Viesti Kirjoittaja egyptian »

Varmaan ihan hyvä peli, mutta kyllä tuo muotoilu ihan syystä jakaa leireihin... :D

Kuva
Kuva

Miten nää takaovien linjatkin näyttäs menevän ihan vinoon etuoviin verrattuna, ikäänkuin ihan toisesta mallista otettu ovet ja lätkästy paikalleen :roll: :lol:

Sori, jatkakaa vaan :wink:
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

egyptian kirjoitti:Varmaan ihan hyvä peli, mutta kyllä tuo muotoilu ihan syystä jakaa leireihin... :D

Kuva
Kuva

Miten nää takaovien linjatkin näyttäs menevän ihan vinoon etuoviin verrattuna, ikäänkuin ihan toisesta mallista otettu ovet ja lätkästy paikalleen :roll: :lol:

Sori, jatkakaa vaan :wink:
Olisko tää se toinen malli
Kuva

Vai laitettiinko ne Saabin ovet tähän?
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Jaa, että sitä aletaan itkemään muotoilusta jotka julkaistu 1985.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Komea
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Nuo ovethan on oikeastaan ainoat vaihtokelpoiset osat keskenään tuosta Fiat ja Saabin yhteistyön lopputuloksista.

Jos muotoilusta aletaan puhumaan niin kuka vakavalla naamalla voi kehua W124:sta tai W210:ä nätiksi? :lol:
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Maikki kirjoitti:Nuo ovethan on oikeastaan ainoat vaihtokelpoiset osat keskenään tuosta Fiat ja Saabin yhteistyön lopputuloksista.

Jos muotoilusta aletaan puhumaan niin kuka vakavalla naamalla voi kehua W124:sta tai W210:ä nätiksi? :lol:
Ja Tipo4 oli se yhteistyö nimeltään.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Type_Four_platform
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

w124 on kyllä oikeasti nätti auto, w210 ei niinkään :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Älkääs nyt, vaikka tonnarin muotoilu herättää paljon keskustelua on se kuitenkin todistetusti turvallinen auto :D Maikki tietää ainakin tapauksen. W124 on kyllä minusta nätti 8)
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Kyseinen sankarihan taisi saada kunnianimen idiootti foorumilla kyseisen tapauksen jälkeen :lol:

Uusi alusta tuntui oikein hyvältä tänään kun reissasi Rukalle. Mukavuus nyt ei tietenkään Eibachien tasoa mutta ihan ok.
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Jotain pientä tapahtunut ulkoasulle

Kuva

Kuva

Lisäksi Forgen mallikohtainen IC löysi tiensä keulalla samalla kun vasen etulokari kävi maalauksessa ennen asennusta

Kuva
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Jottei elämä kävisi tylsäksi niin hopea meni kaupaksi puolivahingossa :lol:

Blocketista löytyi 185tkm ajettu "helmi". -97 Jubilee 2.3 matalapaine tosin stage1:nen. 2 omistajalla ollut

Tässä hakukuva

Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kuvat on menneet "happamiksi". Photobucket ei anna jakaa enää kuvia foorumeille. Harmittavaa tämänkin topicin osalta kun näitä on mielenkiintoista lukea.

:D
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Onko suosituksia mihin tallentaa kuvat että saa jaettua?
Avatar
Mou
Viestit: 1630
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Kuvat.fi. Maksullinen, mutta toimiva. Enkä nyt pidä 9-kymppiä kahdesta vuodesta minään.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”