Maikin "uusin" Saabbi
Maikin "uusin" Saabbi
Hiihtolomaviikolla tuli Sergeyn kanssa haettua ruåtsinmaalta -03 9-5 Aero joka oli saanut pikku pusun kylkeensä
Iso kiitos Sergeylle avusta ja tulkkauksesta. Tuosta oli tarkoitus korjata itselle käyttis mutta tutusti ja turvallisesti tuli pari muuttuvaa tekijää matkaan. Autohan meni kaupaksi. Ostaja oli pääkaupunkiseudulta joten kaupat sovittiin Tampereelle...hyvillä mielin uskalsi lähteä reissuun koska ostaja maksoi auton etukäteen tilille + matkakulut Tampereelle
Junalla tai bussilla kotiin palaaminen ei motivoinut joten nettiauton saabit esiin ja hauksi "halvinta eli parasta". Vastaan putkahti vm-97 matalapainetonnari naurettavaan hintaan spekseinä: leimaa syyskuuhun, toimiva ilmastointi ja cruise, nahkaverhoilu, 99% ruosteeton ja huollettu.
Viimeksi tammikuussa vaihdettu kytkin ja laturi. Huonoina puolina renkaat finaalissa, joku ranettelija on päässyt touhuamaan sähköjen kanssa ja keskuslukon sielunelämä vaatii hieman tutkailua.
Tampereella kun oltiin niin heti Vesa67:n luo kylään softaa hakemaan. Yllärinä autossa oli Maptunin Stage1 mutta joku oli poistanu mankkuvenan ja letkut joten auto toimi kuten matalapaineversio jollaisen tosin olin ostanutkin T5-mankkuvenat on aikas huonoja joten sisään laitettiin uusi softa T7-mankkuvenamodilla ja voimaa pitäisi löytyä 225hv/350nm
Vielä en ole autolle kerennyt tehdä muuta kuin pesaista ja käsitellä ulkopuolen kumi- ja muoviosat. reilu tuhannen kilometrin kokemuksella kuiteskin mukava ja taloudellinen laitos
Ensiviikolla alle tulee kesäkumit mukana tulleille alkuperäisille aluille. Edellinen omistaja n.70-v pappa oli sitten aikoinaan sijoittanut ihan pinnattuihin kesärenkaisiin jotka oivat ihan loppu. Tilalle ostin Dunlopit joissa pintaa n.5mm puoli-ilmaiseksi.
Iso kiitos Sergeylle avusta ja tulkkauksesta. Tuosta oli tarkoitus korjata itselle käyttis mutta tutusti ja turvallisesti tuli pari muuttuvaa tekijää matkaan. Autohan meni kaupaksi. Ostaja oli pääkaupunkiseudulta joten kaupat sovittiin Tampereelle...hyvillä mielin uskalsi lähteä reissuun koska ostaja maksoi auton etukäteen tilille + matkakulut Tampereelle
Junalla tai bussilla kotiin palaaminen ei motivoinut joten nettiauton saabit esiin ja hauksi "halvinta eli parasta". Vastaan putkahti vm-97 matalapainetonnari naurettavaan hintaan spekseinä: leimaa syyskuuhun, toimiva ilmastointi ja cruise, nahkaverhoilu, 99% ruosteeton ja huollettu.
Viimeksi tammikuussa vaihdettu kytkin ja laturi. Huonoina puolina renkaat finaalissa, joku ranettelija on päässyt touhuamaan sähköjen kanssa ja keskuslukon sielunelämä vaatii hieman tutkailua.
Tampereella kun oltiin niin heti Vesa67:n luo kylään softaa hakemaan. Yllärinä autossa oli Maptunin Stage1 mutta joku oli poistanu mankkuvenan ja letkut joten auto toimi kuten matalapaineversio jollaisen tosin olin ostanutkin T5-mankkuvenat on aikas huonoja joten sisään laitettiin uusi softa T7-mankkuvenamodilla ja voimaa pitäisi löytyä 225hv/350nm
Vielä en ole autolle kerennyt tehdä muuta kuin pesaista ja käsitellä ulkopuolen kumi- ja muoviosat. reilu tuhannen kilometrin kokemuksella kuiteskin mukava ja taloudellinen laitos
Ensiviikolla alle tulee kesäkumit mukana tulleille alkuperäisille aluille. Edellinen omistaja n.70-v pappa oli sitten aikoinaan sijoittanut ihan pinnattuihin kesärenkaisiin jotka oivat ihan loppu. Tilalle ostin Dunlopit joissa pintaa n.5mm puoli-ilmaiseksi.
Mitäs taloudellinen tarkoittaa litroina satasella matkassa? Millainen projekti on laittaa softa ja magneettiventtiilejä yms. tarvittavaa palikkaa että saa nostaa tehoja, paljonko menee aikaa ja rahaa ? Kääntyykö takapenkit alas, että voi kuljettaa pidempiä tavaroita?
Siistikuntoisen näköinen ja hinta-laatu varmasti enemmän kuin kohdillaan.
Siistikuntoisen näköinen ja hinta-laatu varmasti enemmän kuin kohdillaan.
Matka-ajo Tampere-Oulu kun oli jo kesänopeusrajoitukset 7,2l/100km. Seka-ajon kulutus vielä tarkkailun alla kun en ole vielä kaynyt tankilla uudestaan.
Alle tunnin homma softaus ja mankkuvenan laitto. Softa 150€ ja mankkuvenakonversio sisältäen mankkuvenan, letkut ja boksin modauksen 100€. Softan laitto 10min ja loppuaika meni boksin kolvaukseen ja mankkuvenan asenteluun.. T5 on senverran vanha systeemi ettei pysty tekemään biopoweria kun muisti loppuu kesken eli on joko tai bensa/viina. Tosin boksinvaihto on 5 minuutin homma niin ei ole ongelma vaihtaa huoltoasemalla tankkauksen jälkeen.
Viistoperäisissä takapenkki taittuu alas ja löytyy myös suksiluukku. Porrasperäisissä on kiinteä selkänoja suksiluukulla.
Samalla kun vaihtaa kesärenkaat pitänee vaihtaa takapalat. Roadhousen palat oli aikas edulliset ja niistä on hyviä kokemuksia edellisissä Saabeissa ja corradossa.
Alle tunnin homma softaus ja mankkuvenan laitto. Softa 150€ ja mankkuvenakonversio sisältäen mankkuvenan, letkut ja boksin modauksen 100€. Softan laitto 10min ja loppuaika meni boksin kolvaukseen ja mankkuvenan asenteluun.. T5 on senverran vanha systeemi ettei pysty tekemään biopoweria kun muisti loppuu kesken eli on joko tai bensa/viina. Tosin boksinvaihto on 5 minuutin homma niin ei ole ongelma vaihtaa huoltoasemalla tankkauksen jälkeen.
Viistoperäisissä takapenkki taittuu alas ja löytyy myös suksiluukku. Porrasperäisissä on kiinteä selkänoja suksiluukulla.
Samalla kun vaihtaa kesärenkaat pitänee vaihtaa takapalat. Roadhousen palat oli aikas edulliset ja niistä on hyviä kokemuksia edellisissä Saabeissa ja corradossa.
Re: Maikin "uusin" Saabbi
OIKEIN!Maikki kirjoitti:"halvinta eli parasta".
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Ei tarvinnu vaihtaa rumpujarrujen romuja mutta satulat sai vaihtaa samalla kun olivat niin juntturassa...onneksi eivät olleet kalliit eli vaihtoon meni levyt, palat ja satulat taakse.
Ostin myös purkutonnarista ehjän nahkaratin ja takaspoilerin....jännityksellä odotellaan paketin saapumista matkahuoltoon niin pääsee maalaushommiin spoikan kanssa.
Ostin myös purkutonnarista ehjän nahkaratin ja takaspoilerin....jännityksellä odotellaan paketin saapumista matkahuoltoon niin pääsee maalaushommiin spoikan kanssa.
Tonnari sai vähän TLC:tä ja tässä muutaman tunnin kiillottelun lopputulos
Alkuperäiset alutkin löysi tiensä alle. Pitänee ostaa uudet kesärenkaat ensikuussa kun asfaltit on silenny. Ikäloput Dunlopit ei ole kaikkein hiljaisimmat renkaat. Wnhat talvirenkaat nakkasin kaatopaikalle ja elämän suurena riskisijoituksena uudet peltivanteet marmorilta 11€/kpl ja vanteilla käyneet Hankookin nastat 195/65-15 puoli-ilmaiseksi niille.
Ja jotta auto tulisi oikein edulliseksi niin ostin vihdoin ja viimein bluetoothmankan. Kenwood KDC-X5000BT kolmilla linjalähdöillä jne. Jotta olisi tullut oikein halvaksi nin wanha Lumia ei oikein rokannut tuonkaan kanssa yhteen niin ostin Huawein P6:n nyt kelpaa kuunnella spotifytä
Alkuperäiset alutkin löysi tiensä alle. Pitänee ostaa uudet kesärenkaat ensikuussa kun asfaltit on silenny. Ikäloput Dunlopit ei ole kaikkein hiljaisimmat renkaat. Wnhat talvirenkaat nakkasin kaatopaikalle ja elämän suurena riskisijoituksena uudet peltivanteet marmorilta 11€/kpl ja vanteilla käyneet Hankookin nastat 195/65-15 puoli-ilmaiseksi niille.
Ja jotta auto tulisi oikein edulliseksi niin ostin vihdoin ja viimein bluetoothmankan. Kenwood KDC-X5000BT kolmilla linjalähdöillä jne. Jotta olisi tullut oikein halvaksi nin wanha Lumia ei oikein rokannut tuonkaan kanssa yhteen niin ostin Huawein P6:n nyt kelpaa kuunnella spotifytä
Tonnari sai uudet kesätassut allensa. Italian halpisvanteet ei olleetkaan niin edulliset kun kaksi piti käyttää Wheel Doctorilla mutta ovatpahan suorat. ET16 on pikkasen pieni...olis saanut olla 10mm isompi niin istuisi nätimmin edessä mutta takan on just eikä melkein. Renkaiksi tuli 225/45-17 BfGoodrich G-Gripit kun halvalla sai. Ikäloppujen Dunloppien jälkeen on uskottava että tonnari on hiljainen auto.
Samalla tuli todettua että vänkärin puolen alapallo on vaihtokunnossa. Vaihteisto rupesi ulisemaan pari kuukautta sitten. Kun muutaman sadan euron autoon ei paljoa viitsi investoida...kuten esim. vanteita ja renkaita niin kokeiltiin X1-R:ää uusien öljyjen seassa. 400km maantieajolla ulina vaimeni selkeästi eikä ole kasvanu senjälkeen joten jotain taikaa siinä on. Muuten ei ole ongelmia vaan ajettu ja tankattu.
Samalla tuli todettua että vänkärin puolen alapallo on vaihtokunnossa. Vaihteisto rupesi ulisemaan pari kuukautta sitten. Kun muutaman sadan euron autoon ei paljoa viitsi investoida...kuten esim. vanteita ja renkaita niin kokeiltiin X1-R:ää uusien öljyjen seassa. 400km maantieajolla ulina vaimeni selkeästi eikä ole kasvanu senjälkeen joten jotain taikaa siinä on. Muuten ei ole ongelmia vaan ajettu ja tankattu.
Siistissä kunnossa näyttäisi tonnari olevan Tuossa pihassa seisoo samanlainen odottamassa koneen vaihtoa kun velipojan autosta sellainen porsi vaihteen vuoksi ja hallin suojissa odottaisi sellainen mylly josta otettu jo reilusti enemmän tehoa ulos kuin mitä tuosta posahtaneen koneesta tuli ulos(Dynolla irtosi 502hp 2litraisesta turbosta)
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Minkä vaihteen? Kerkeskö kolomoselle pykältää?mese300 kirjoitti:Siistissä kunnossa näyttäisi tonnari olevan Tuossa pihassa seisoo samanlainen odottamassa koneen vaihtoa kun velipojan autosta sellainen porsi vaihteen vuoksi ja hallin suojissa odottaisi sellainen mylly josta otettu jo reilusti enemmän tehoa ulos kuin mitä tuosta posahtaneen koneesta tuli ulos(Dynolla irtosi 502hp 2litraisesta turbosta)
Leikki sikseen. Mitenkä hajos? Olikos näissä jo/vielä irtoavia kampuran moniurahihnarattaita? Melko rivoa on jälki kun rattaan ruuvit pyörii dampperista irti ja rusikoi öljypumpun sekä jakokotelon palasiksi. Helppo remontti etukynteen ottaa ratas irti ja liimata ruuvit, verraten siihen että ne kiertyy omia aikojaan auki.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Kuulemma oli ohitustilanteessa mennyt kun oli antannut vähän runtua koneeseen 3vaihteella Ääni oli kyllä sellainen että tuosta ei enää konetta saa tehtyä,vahva epäilys että tällä kertaa meni kiertokankien laakerit ja joku veivikin Täytyy aukaista kuitenkin ja katsoa sitten miten paljon sieltä sisältä silppua löytyy Tähän possahtaneeseen moottorin oli tehty vuosi takaperin alakerta,kansi,jakopää ja öljypumppu remppa ennenkuin se oli keulille nostettu On tuota velipojan saappia kyllä muutenkin paranneltu sieltä täältä,mm. sintterikytkin,mahdollisimman harva aski yms.
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Puolisen vuotta edellisestä päivityksestä ja ajeltu vain menemään.
Pikkujuttuja touhuttu eli jäähdytysnesteen lämpömittari korjattu. Uusi anturi ja mittariston ruuvien kiristys niin johan alkoi toimimaan. Automaatti-ilmastoinnin haistelija sai putsauksen ja rasvauksen. Vänkärin puolen vetonivel vaihdettu. Alipaineletkut myös vaihtui silikonisiin ja käynti parani kummasti.
Marraskuussa hommasin alustan ja nyt jo asennettu paikalleen Bilstein B4 iskarit. Jousiksi eteen Kilenin -40mm ja taakse aeron -10mm. Alkutilanne keula 36,5cm ja perä 34,5cm. Lopputuloksena edessä ja takana 33,5cm keskiöstä kaaren reunaan. Samalla vaihtui kuskinpuolen vetarin ulompi suojakumi. Ei onneksi ollut vielä rikki. Takavakaajan puslat oli horot eli ne vaihdettiin myös
lopputulos
Pikkujuttuja touhuttu eli jäähdytysnesteen lämpömittari korjattu. Uusi anturi ja mittariston ruuvien kiristys niin johan alkoi toimimaan. Automaatti-ilmastoinnin haistelija sai putsauksen ja rasvauksen. Vänkärin puolen vetonivel vaihdettu. Alipaineletkut myös vaihtui silikonisiin ja käynti parani kummasti.
Marraskuussa hommasin alustan ja nyt jo asennettu paikalleen Bilstein B4 iskarit. Jousiksi eteen Kilenin -40mm ja taakse aeron -10mm. Alkutilanne keula 36,5cm ja perä 34,5cm. Lopputuloksena edessä ja takana 33,5cm keskiöstä kaaren reunaan. Samalla vaihtui kuskinpuolen vetarin ulompi suojakumi. Ei onneksi ollut vielä rikki. Takavakaajan puslat oli horot eli ne vaihdettiin myös
lopputulos
Täällä taas velipojan saab on siirretty hallin lämpöiselle puolelle ja sinne ne saabin pellin alle viime viikonloppuna laittoi uuden täysin tehdyn koneen ja lukollisen vaihteiston paikoilleen Tuo uudelleen tehty kone onkin sitten tehty tällä kertaa ihan rahan kanssa kunnon osista ja kaikki osat koneessa on täysin uutta tällä kertaa Tehoja kuulemma pitäisi nyt löytyä reilu 600heppaa mutta dynollahan sen sitten näkee mikä on totuus
Arvatkaas muistinko ottaa kuvia kun tuo posahtannut moottori purettiin Mutta kuten vahva epäilys oli niin kaikki kiertokangen laakerit pyörähtännyt ja sitä myöden kaikki ihan silpuksi asti,kaks kiertokankea solmussa,yksi mäntä palasina mutta kampiakseli oli säilynnyt täysin ehjänä Aika iso rautaromu laatikko tuon tuhoutuneen moottorin osista saimese300 kirjoitti: Täytyy aukaista kuitenkin ja katsoa sitten miten paljon sieltä sisältä silppua löytyy Tähän possahtaneeseen moottorin oli tehty vuosi takaperin alakerta,kansi,jakopää ja öljypumppu remppa ennenkuin se oli keulille nostettu
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1673
- Liittynyt: 22.6.2012 8:29
Olisko tää se toinen malliegyptian kirjoitti:Varmaan ihan hyvä peli, mutta kyllä tuo muotoilu ihan syystä jakaa leireihin...
Miten nää takaovien linjatkin näyttäs menevän ihan vinoon etuoviin verrattuna, ikäänkuin ihan toisesta mallista otettu ovet ja lätkästy paikalleen
Sori, jatkakaa vaan
Vai laitettiinko ne Saabin ovet tähän?
Lexus RX 450h Luxury -21
Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
-
- pingviinitrokari
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 20.10.2010 19:12
- Paikkakunta: Pori
Ja Tipo4 oli se yhteistyö nimeltään.Maikki kirjoitti:Nuo ovethan on oikeastaan ainoat vaihtokelpoiset osat keskenään tuosta Fiat ja Saabin yhteistyön lopputuloksista.
Jos muotoilusta aletaan puhumaan niin kuka vakavalla naamalla voi kehua W124:sta tai W210:ä nätiksi?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Type_Four_platform
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Älkääs nyt, vaikka tonnarin muotoilu herättää paljon keskustelua on se kuitenkin todistetusti turvallinen auto Maikki tietää ainakin tapauksen. W124 on kyllä minusta nätti
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02