mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

Roiston rassi - Löytöjä kovalevyltä
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 12, 13, 14
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
janttu



Liittynyt: 22 Lok 2010
Viestejä: 330
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

 LähetäLähetetty: 22.11.2013 23:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

hieno peli tuo uusi mese, eikä vanhassakaan sanomista Laughing
kyllähän viissatanen on viissatanen.
_________________
W140 300 se -91
Ex.
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92

muita merkkejä paljon..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RoopeK
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 26 Tou 2008
Viestejä: 2728
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 23.11.2013 11:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Nii kyllähän tämän olis voinu ostaa itelle jos en olis kerenny tuota digidigihöpöhöpö vehjettä ostamaan... Olis ollu luottorassi vimosen päälle ja kunto ei olis ainakaan huonontunu mun käytössä... Wink Tästä voin sanoo et uskaltaisin ostaa ihan suorilta, ilman mitään koeajoja, itseasiassa niinhän mä oon aina tehny... Laughing Mut oikeesti, ostakaa joku meseläinen tämä hyvään kotiin ja pitäkää ku kipiää sian p***ua..! Autot on tarkotettu ajettavaks, eikä tien poskessa säilöttäväks... Wink
_________________
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dealer
Ylläpitäjä



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 25485

 LähetäLähetetty: 23.11.2013 11:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Risto kirjoitti:
Tarvisiko joku suht' hyvin pidettyä bensafarkkua?

Täältä sivusta täsmennän että erittäin hyvin pidettyä Cool
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JuMu S
Punaniska

Volvoterapeutti


Liittynyt: 29 Tam 2006
Viestejä: 2844
Paikkakunta: Pyykkögrad

 LähetäLähetetty: 23.11.2013 12:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Roisto kirjoitti:
... pitäisi tosiaan olla jo hyväksi todettua tekniikkaa väyrysen ajoilta ...
eec

Toivottavasti en ymmärrä lukemaani / näkemääni. Laughing
_________________
JA SITKU MÄ SUUTUN NIIN MUA EI PELKÄÄ KUKAAN!

=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Roisto
Herrasmies

Mekka-master


Liittynyt: 03 Lok 2005
Viestejä: 4828
Paikkakunta: Uuleopori

 LähetäLähetetty: 24.11.2013 22:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

JuMu S kirjoitti:
Roisto kirjoitti:
... pitäisi tosiaan olla jo hyväksi todettua tekniikkaa väyrysen ajoilta ...
eec

Toivottavasti en ymmärrä lukemaani / näkemääni. Laughing

Väyrynenhän oli vain tulevan tekniikan testialusta (ns. muuli), jota ei koskaan edes tarkoitettu myyntiin. Very Happy

t.
Risto
_________________
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Roisto
Herrasmies

Mekka-master


Liittynyt: 03 Lok 2005
Viestejä: 4828
Paikkakunta: Uuleopori

 LähetäLähetetty: 01.12.2013 21:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Moro,

Nyt on yksi aikakausi taas saatettu päätökseen, kun rassi siirtyi uudelle omistajalle. Toivottavasti pelaa vielä pitkään.

Saa nähdä, jos joskus on paremmat autonpitopaikat, tuleeko 124 vielä hankittua kesäautoksi.

t.
Risto
_________________
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Eldorado
remprantti

ruuneperi


Liittynyt: 29 Tou 2006
Viestejä: 9569
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 01.12.2013 21:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Hyvä että lankku löysi uuden kodin. Smile Sillä tavalla läheinen auto itsellenikin että yhdessä oltiin Roiston kanssa tuota koeponnistamassa ja taisi ne kaupatkin syntyä samalla reissulla.
_________________
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sami R
Moderaattori

Kierrättäjä


Liittynyt: 20 Jou 2005
Viestejä: 2732
Paikkakunta: Helsinki

 LähetäLähetetty: 02.12.2013 0:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Rassi kuljetti uuden omistajan hienosti vaativassa ajokelissä perille. Hyvät on ajovalot tuossa, samaten alusta toimii hienosti: Kyyti oli hiljaista ja mukavaa, penkit toimivat 191cm pitkällekin. Kiitokset kaupoista! Very Happy
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
rolle



Liittynyt: 28 Maa 2006
Viestejä: 242
Paikkakunta: Jyväskylä

 LähetäLähetetty: 02.12.2013 10:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Onnittelut uudelle omistajalle ja huolettomia kilometrejä! Smile

Erittäin mukava auto kyllä ajella. Cool Kun sais ortopedipenkit tuohon omaanki...
_________________
300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sami R
Moderaattori

Kierrättäjä


Liittynyt: 20 Jou 2005
Viestejä: 2732
Paikkakunta: Helsinki

 LähetäLähetetty: 02.12.2013 12:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

^Kiitokset auton tuonnista etelään, sekä hatunnosto vieraanvaraisuudesta myös!
Tänään rekisteröinti ja kesärenkaat säilöön. Wink
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
rolle



Liittynyt: 28 Maa 2006
Viestejä: 242
Paikkakunta: Jyväskylä

 LähetäLähetetty: 02.12.2013 17:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Sami R kirjoitti:
^Kiitokset auton tuonnista etelään, sekä hatunnosto vieraanvaraisuudesta myös!
Tänään rekisteröinti ja kesärenkaat säilöön. Wink


Ollos hyvä vaan. Smile Pääsipähän ajamaan isolla bensakoneisella pitkän pätkän ilimatteeksi! Cool
_________________
300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Roisto
Herrasmies

Mekka-master


Liittynyt: 03 Lok 2005
Viestejä: 4828
Paikkakunta: Uuleopori

 LähetäLähetetty: 19.1.2014 22:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Moro,

Näköjään oli se laturin korjausviesti häipynyt mustaan aukkoon. Jostain käsittämättömästä syystä olin kirjoittanut viestin tekstitiedostoon koneelle, joten se on nyt pelastettu ja tässä luettavissa:

Sadepäivien ratoksi piti keksiä jotain tekemistä ja sitähän keksittiin ottamalla laturi irti. Olen epäillyt sitä moottorista tulevan vikinän aiheuttajaksi, koska hihnapyörästä ravistelemalla möykyn sisällä on tuntunut olevan väljää.

Männä viikolla käväisin sitten tuohon korjaussarjan. Pussiin kertyi:
-etupään laakeri: 17 x 52 x 17 mm
-takapään laakeri: 17 x 40 x 12 mm
-takapään laakerin nailoniholkki
-liukurengaspaketti
-säätimeen hiilet



Homma alkoi perinteisesti purkamalla pirusti tavaraa pois edestä: tuulettimen tunneli ja siivet, hihna, ilmansuodatin ja kaasuläpälle menevä imuputki. Sitten puuha meinasi pysähtyä laturin kiinnityspultteihin – suuressa viisaudessaan Günther oli laittanut pultteihin 15 mm kannat. Confused Onneksi isämiehen pakista löytyi aito tšekkoslovakialainen 12-kanttinen hylsy. Pitääpä laittaa mokoma ostoslistalle.

Hihnapyörän mutteri oli 22 millin kannalla. Se irtosi näppärästi pulttipyssyllä. Takaisin asentamista varten tein "erikoistyökalun". Tai serkkupoika sen hitsasi kasaan. Kyseessä on siis 22 millin hylsy, jonka päähän on hitsattu 22 millin mutteri. 10 millin XZN-avain menee mutterin ja hylsyn reikien läpi. Saapahan oikeaan momenttiin. nocando Tässä mallissa ei ollut vapaakytkytintä, joten sitä oikeata erikoistyökalua ei tarvita.



Purkamisessa ei sen ihmeempää. Levy, joka ahdistaa laakerin kuoreen, on kiinnitetty neljällä 4 mm:n ristipääruuvilla. Kannattaa ottaa käyttöön iskumeisseli tai tosi hyvä normimeisseli. Nyljäsin paria kantaa tavan meisselillä ennenkuin älysin ottaa iskumeisselin apuun. Tuppukylästä vastaavien ruuvien löytäminen oli tuskaa. ttu Neljännestä liikkeestä (huonekalu-) lopulta ostin välioven helapussin, jossa oli speksit täyttäviä ruuveja.




Laakerit eivät ole tiukassa pesissään. Etupää on tosiaan kiinni yllämainitulla levyllä ja takapäähän on laitettu mielenkiintoinen nailoniholkki laakerin ja pesän väliin. Laakerien akselilta irrottamista varten kannattaa varata hyvät ulosvetäjät. Kovin leveät kynnet eivät sovi tuulettimen siipien väliin ja jos ne ovet liian paksut, ne eivät mahdu laakerin alle. Takapää on helpompi. Etupäästä piti rälläköidä ensin ulkokooli halki ja ravistella kuulat pois. Sen jälkeen sai koottavan orsiulosvetäjän sisäkoolin alle. Etupään laakerin ja hihnapyörän välissä on muutaman millin paksuinen välirengas. Sen "kevennetty" puoli tulee laakeria vasten.





Liukurengaspakettia ei oikein saa ehjänä pois. Eipä toisaalta ollut tarpeenkaan, koska uusi oli odottamassa. Johdot on alun perin hitsattu korvakkeisiin kiinni mutta ne irtoavat pienellä meisselillä avittamalla. Kun ne on irti voi keskittyä särkemään pakettia. Itse viilasin renkaat poikki, jotta pääsen paremmin bakeliittiin kiinni. Sen alta paljastui uritettu akseli. Nyt pitäisi olla käsissä "alaston" roottori.




Laakerien ja välirenkaan asentamista helpottamista pistin roottoripaketin pakastimeen ja laakerit sekä välirenkaan auton moottorin päälle (olin juuri käynyt isämiehen Transkopterilla kylillä etsimässä niitä pikku pultteja). Ensin kannattaa asentaa etupään osat. Muista laittaa se neliskulmainen kiinnityslätkä paikoilleen ennen laakeria.



Etupään osien jälkeen seuraa liukurengassatsi. Se menee melko hyvin paikoilleen ihan painamalla. Varmista, että johdot menevät niille tarkoitettuihin rakoihin. Akselin paksumman osan ja rengasosan väliin jäi pieni, noin millin rako mutta se ei haittaa. Laakeripesässä on tilaa ja hiilet asettuvat liukujen keskivaiheille. En muista, oliko vanhassa paketissa tuota rakoa. Kun paketti on painettu pohjaan, juotetaan johdot kiinni korvakkeisiin. Sen jälkeen voidaan asentaa takapään laakeri. Vaikka osien välillä oli noin 70 asteen lämpötilaero, piti laakereita vähän auttaa vasaralla.



Jännitteensäätimen hiiliä en sitten vaihtanut. Kyllähän ne olivat jo vähän kuluneet mutta johdot oli juottamisen lisäksi puristeltu kontakteihin eikä niihin päässyt kunnolla käsiksi. Katsotaan siis alkuperäisillä, miten ne kestävät.



Kun roottoripaketti on saatu kasaan, loppu on suit-sait-puuhaa. Etupään laakeri pesään, ruuvit kiinni. Takapään laakeri pesään ja koko laturi pulteilla yhteen. Hiilipää paikoilleen ja muovisuoja perään. Sitten vaan hihnapyörä paikoilleen. Jotkut ovat laittaneet pulttipyssyllä mutta itse vedin sen momenttiavaimella 80 Nm:iin.





Lopputulos on, että se ärsyttävä vikinä tuntui poistuvan. Smile Tällä hommalla säästää helposti muutaman satasen. Osat maksoivat vähän päälle kolme kymppiä + muutama euro "erikoistyökalusta". Boschin vaihtolaturi näyttää maksavan KL:ssä noin neljän sadan pintaan.



t.
Risto
_________________
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Roisto
Herrasmies

Mekka-master


Liittynyt: 03 Lok 2005
Viestejä: 4828
Paikkakunta: Uuleopori

 LähetäLähetetty: 19.1.2014 23:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tässäpä kuvat suodatinjalan o-renkaan vaihdosta. Moottorin takapäästä kuskin puolelta tihkui lubrikanttia, joten vuodot päätettiin tilkitä. Samalla vaihtuivat toki suodatinjalan paperitiiviste, imusarjan tiivisteet, suuttimien o-renkaat, vesipumpun ja lämmönvaihtimen välisen putken o-renkaat, pätkä letkua lohkon ja lämmönvaihtimen väliin sekä mittatikun putken o-rengas. Siinäpä meni juhannus rattoisasti.

Kevyttä esivalmistelua:


Tässäpä työvälineet, joilla irrotettiin imusarjan ja suodatinjalan pultit (6 mm kuusiokolokannoilla):


Osa imusarjan pulteista oli aika viheliäisissä paikoissa:




Nyt se on irti:




Lämmönvaihdinelementti ulko- ja sisäpuolelta:



Tässä näkyy o-renkaan ura ja myös vanha o-rengas.


Huohottimen kumiletkut olivan muuttuneet muoviksi:


t.
Risto
_________________
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sami R
Moderaattori

Kierrättäjä


Liittynyt: 20 Jou 2005
Viestejä: 2732
Paikkakunta: Helsinki

 LähetäLähetetty: 20.1.2014 19:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Hyvää dokumentaatiota! Wink
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
joikke



Liittynyt: 08 Hel 2012
Viestejä: 29
Paikkakunta: Nyt taas Raahesa

 LähetäLähetetty: 21.1.2014 20:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Mistä hommasit tuon varsinaisen korjaussetin tuohon laturiin? Eli en tarkota nyt niita huonekaluliikkeen pultteja. Olis itellä varalaturi purettuna, mutta en oo saanu aikaseksi hommata osia.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Roisto
Herrasmies

Mekka-master


Liittynyt: 03 Lok 2005
Viestejä: 4828
Paikkakunta: Uuleopori

 LähetäLähetetty: 21.1.2014 21:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

joikke kirjoitti:
Mistä hommasit tuon varsinaisen korjaussetin tuohon laturiin? Eli en tarkota nyt niita huonekaluliikkeen pultteja. Olis itellä varalaturi purettuna, mutta en oo saanu aikaseksi hommata osia.

Taisin Oulun Sähködieselistä käydä.

t.
Risto
_________________
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jupasierra



Liittynyt: 14 Jou 2010
Viestejä: 369
Paikkakunta: Kotka

 LähetäLähetetty: 24.3.2017 18:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tuo moottori on ihan eri näköinen möhkössä, onkohan samanlainen systeemi. Ylhäältä kun katselee niin näyttäisi että juuri siitä lauhduttimen kohdalta valuisi öljyä. Olisiko kellään kuvia tai tietoa hommasta, ja pitääkö suuttimet myös irroittaa?
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 12, 13, 14
Sivu 14 Yht. 14

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit