CLK Cabrion akun lataus

Vastaa Viestiin
topias
mainosmestari
Viestit: 2000
Liittynyt: 19.7.2012 11:15

CLK Cabrion akun lataus

Viesti Kirjoittaja topias »

Jokunen aika sitten kyselin ohjeita "Topiaksen CLK Cabrio" - palstalla 07/2007 ensirekisteröidyn autoni akun lataamiseksi. Tässä autossani on vain yksi ja 100 ampeeritunnin tehoinen MB-akku siinä konepellin alla. Tällä autolla tulen ajelemaan mitä ilmeisimmin vuositasolla vain erittäin vähäisiä kilometrejä. Siitä syystä johtuen akkua pitää aina silloin tällöin myös ladata, koska seisoessaankin tämä auto kuluttanee virtaa akusta aina silloin, kun akun kaapelikengät ovat kiinni. En ole vielä saanut mitään ohjetta tai suositusta tähän kyselyyni.

Minulla on käytössäni 2 akkulaturia, joista molemmista on tässä postissa kuvat. Vanhemman "Matti" laturini tarkemmat tiedot ovat tuossa edellä mainitsemassani postissa, latausjännite on siinä kuitenkin vain se 4A. Toisen laturini "Benton BX-1 (FI) Smart Car / Motorbike Charger" takapuolella on tekstit:

- Käyttöjännite 220-240 V, AC 50 / 60 HZ 60W
- Varausjännite: 12 V DC 3,8 / 0,8 A

Voinko näillä latureilla ladata tämän auton akkua ilman että irroitan akun kaapelikenkiä ja että auton nykyiset ja hyvät säädöt eivät mene pieleen?

Kuva

Kuva
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4354
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Ei täällä kukaan nykyään mitään tiedä.
Laitan omakohtaisen kokemuksen W209:stä.
Se oli 220 cdi ja siinäkin 100 ah.akku, kerran piti sitä ladata ja latasin sen Telwinin putkiradion kokoisella laturilla.
Eli mielestäni mitään "erikoislaturia" ei tarvita.
Ja tosiaan mielellään akun napoja ei irroiteta, syttyy kaikenlaisia valoja koetauluun jos auto on kokonaan virrattomana.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Tuo Benton on ainakin teksteistä päätellen ns. älylaturi (joka osaa säätää sekä jännitettä (U) että virtaa (I). Se soveltuu hyvin ylläpitolataukseen kun ladataan autossa paikallaan olevaa akkua.

Matti ei vaikuta olevan älylaturi vaan perinteinen laturi, joka aloittaa latauksen korkealla jännitteellä ja virralla, jotka sitten pikkuhiljaa tippuvat akun täyttyessä. Se soveltuu tyhjentyneen akun lataukseen, kun akku on irrotettu autosta ja muutenkin hyvin tuulettuvassa tilassa (saattaa haihduttaa akkunesteitä jos pitkään kytkettynä).

Jos ei ole tarvetta latailla tyhjentyneitä akkuja, niin Matti kannattaa putsata ja laittaa kirjahyllyyn koristeeksi :D
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Tuollaiset vanhat matti laturit voinee heittää romukoppaan. Tuntuu nykyajan akut sekä elektroniikka olevan muutenkin niin herkkää että vaatii jonkinlaisen älylaturin eli tuo toinen soveltuisi varmasti hyvin.

Ja ei, ei ole huonoja kokemuksia myöskään matti laturista mutta en usko että näitä uudenaikaisia ja kalliita älylatureita nykyajan akuille on myöskään turhaan kehitetty.
Avatar
Mou
Viestit: 1634
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Joulukuussa kun edelliseen Mersuuni eli tuohon CLK:hon laitoin pakosarjat ja kammen takastefan ja ties mitä, niin pidin autoa Matin kaltaisella Bosch laturilla kokoajan johdoissa kiinni kytkettynä. Mitään pahaa ei tapahtunut.

Kyllä mä silti uskon että toi älylaturi pidemmän päälle olis fiksumpi.

Matti-laturi on sympaattinen.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
topias
mainosmestari
Viestit: 2000
Liittynyt: 19.7.2012 11:15

Viesti Kirjoittaja topias »

Parhaat kiitokseni kaikille tähän kyselyyni vastanneille. Niin sympaattinen ja antiikin oloinen kun tuo jo ikivanha Matti- laturini onkin, niin siirrän sen sitten ihan juhlallisin menoin ja arvokkaasti eläkepäiville. Matti on palvellut minua ihan hyvin jo monina menneinä vuosikymmeninä.

Hyvä tietää, että näistä uudemmista autoista ei ole syytä lähteä kaapelikenkiä irroittamaan latauksen ajaksi. Mittasin juuri tuon CLK Cabrion akun jännitteen. Moottori ei ollut käynnissä ja akussa oli lepojännite 12,5 V. Akku väikuttaa melko uudelta. Tämä kesä mennee ilmeisesti ihan hyvin näillä arvoilla ja tiedoilla.

:D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 sähkö”