EPC valo palaa käynnistäessä ei lähde käyntiin E220cdi 2002

Vastaa Viestiin
lehtonen_jari
Viestit: 15
Liittynyt: 07.9.2012 9:09

EPC valo palaa käynnistäessä ei lähde käyntiin E220cdi 2002

Viesti Kirjoittaja lehtonen_jari »

Auto vm2002 w210 E220cdi farmari 143hp
Auto starttaa hyvin mutta ei lähde käyntiin. Startatessa alkaa palamaan EPC valo näytössä. Edellisenä päivänä ajettu OK. Tankki on täynnä yli 60l ja ilmakuplia ei näy polttoaineputkissa kun starttaa. Auto on muutamia kertoja tyhjänkäynnillä ”hörähdellyt” eli 700 kierrokset tippuneet 400 ja siitä äkkiä ylös takaisin 700 ja pössäyttänyt mustaa savua putkenpäästä. Tätä tehnyt kuukauden päivät aina kun on ajosta siirtynyt tyhjänkäynnille tai ollut tyhjänkäynnillä ja olen laittanut vaihteen päälle. Mitään vuotoja ei ole havaittavissa. Mikä tämä EPC oikein on?
Mistä kannattaisi alkaa vikaa etsimään?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: EPC valo palaa käynnistäessä ei lähde käyntiin E220cdi 2

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

lehtonen_jari kirjoitti:Mikä tämä EPC oikein on?
Electronic Power Control. eli moottoriohjaimen häiriövalo.

Vikapaikkoja voi olla useita niin viisainta olis käyttää auto merkkitesterin nokassa. Tai helpompi se testeri on käyttää auton vieressä :D

Yksi mahdollinen vikapaikka voi olla kampiakselin asentotunnistin. Vikaantuessaan estää moottorin käynnistymisen, mutta sytyttääkö tämä vikavaloa? Ei muistaakseni.

Pari kertaa on tullut vastaan myös moottorin etupäästä puhki hankautunut johtosarja, taisivat mennä ilmamäärämittarille ja sammutinventtiilille.

EDIT: Tämähän on sitä ikäluokkaa että kontaktihäiriö suuttimien johtoliittimissä estää myös käynnin. Tarkista myös ne.
Tuo satunnainen "pössäyttely" voi viitata molempiin, mahdolliseen johtosarjavikaan tai suuttimien liittimiin.
lehtonen_jari
Viestit: 15
Liittynyt: 07.9.2012 9:09

Viesti Kirjoittaja lehtonen_jari »

Miten tuon kampiakselin tunnistimen rikkinäisyyden voi todeta? Vikakoodin lukijaa ei valitettavasti ole. Yleismittarilla? Alan tarkastamaan johdotuksia ja liittimiä.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Vikakoodinlukijoita löytyy nykyään.melkein joka kylästä, niin kannattaa laittaa ainakin näkyviin asuinpaikka, josko joku innokas harrastaja kävisi lukemassa vikakoodit :wink:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
lehtonen_jari
Viestit: 15
Liittynyt: 07.9.2012 9:09

Viesti Kirjoittaja lehtonen_jari »

Nyt kaikki johdotukset ja liittimet on katsottu. Onko niin että kampiakselin sensori on vaihdelaatikon ja moottorin liitoskohdassa missä kuvassa on punainen nuoli. Näyttää erilaiselta mitä varaosaohjelmat tarjoavat rekisterinumeron mukaan. Sensorissa on kiinteä johto ja varaosaohjelmat tarjoavat sensorin jossa on kaksi liitintä. Sensorin johto menee imusarja alla olevaan liittimeen jossa kolme johtoa. Eli katsonko väärää sensoria?Kuva
lehtonen_jari
Viestit: 15
Liittynyt: 07.9.2012 9:09

Viesti Kirjoittaja lehtonen_jari »

Niin Vantaan Korsossa olen jos joku haluaisi vikakoodit lukea niin käypä maksu olisi ihan OK.
lehtonen_jari
Viestit: 15
Liittynyt: 07.9.2012 9:09

Viesti Kirjoittaja lehtonen_jari »

Kuva vielä vaihdelaatikon ja moottorin välistä missä sensori on ja siitä lähtee yksi johto suoraan ylöspäin.Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuo on juuri se kampiakselin asentoanturi.
lehtonen_jari
Viestit: 15
Liittynyt: 07.9.2012 9:09

Viesti Kirjoittaja lehtonen_jari »

Kiitos, täytyy irrottaa ja katsoa mitä tapahtuu. https://youtu.be/7ic0uzSZg20
lehtonen_jari
Viestit: 15
Liittynyt: 07.9.2012 9:09

Viesti Kirjoittaja lehtonen_jari »

Tämä osa rikkoutunut ja vaihdettiin (painekytkin). Nyt taas käy ja kukkuu. Koko päivä ajettu 190km.Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo”