Sisäkiertoläpän toimintaongelma, manuaali-ilmastointi

Vastaa Viestiin
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Sisäkiertoläpän toimintaongelma, manuaali-ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Potilas 300dt '91 sedan.

Olin korjaavinani lämmönsäätöpaneelia entistä ehommaksi, nin eikös vaan mennynnä huonompaan suuntaan. A) Huollon (piirilevyn tinausten sulattelu) jälkeen haisi kabiinissa se savu mikä sähkövimpaimesta ulos tullessaan aiheuttaa ko. aparaatin totaalihalvauksen. B) Lasit huurtuu. C) Sisätilan puhallin mykistyi muutaman tunnin ajon perästä.

Nyt on tutkiskeltu ja vaihdettu ensimmäiseksi sulakerasia, paikalla olleessa oli jälkiä liiasta kuumuudesta mm. puhaltimen sulakekannassa ja muutamassa muussa. Sen tähden puhallin siis pysähtyi, kun kontakti hävis. Sulake oli kuitenkin ehjä. Savun haju tais hälvetä.

Sitten purin pyyhkijän pois josko sitä kautta näkis jotain vuotoa kennoilta tms. Nada.

Mutta nyt pihalla käyttäessä huomasin, että sisäkiertoläppä on kiinni koko ajan koneen käydessä vaikka napissa ei pala valo. Napista kun tuikkaa, läppä pysyy kiinni mutta keulassa oleva sähköflekti lähtee pyörimään. Kuuluuko tuon noin toimia? Flekti ei ole minulla ollessa pyörinyt kertaakaan ennen kuin nyt, ilmeisesti sulakerasiassa ja/tai lämmönsäätöpaneelissa tapahtunut jotain. No kun tuikkaan sisäkierron pois päältä, flekti sammuu ja hetken päästä sisäkiertoläppä lähtee aukeamaan vähän matkaa ja palaa sitten kiinni. Näyttää vähän siltä, ettei ohjaus tiedä mitä tekee. Muutaman kerran kokeilin ja vähän eri tavalla toimi joka kerta. Moottori sammuksissa läppä aukeaa hiljakseen. Käynnistäessä vetää heti kiinni. Millä tuon läpän saa edes väliaikaisesti jäämään auki? Letkut irti jostain, mutta mistä?

Alun perinhän tinasin tuon paneelin kun lämmönsäätö seilas ihan omiaan molemmilla puolilla. Oikeastaan vain kylmää tai kuumaa tarjolla. Kuumaa tulee heti kun nostaa kylmältä naksun takaa.

Katossa olevan haistelijan putsailin, ei ollut kovin pölyinen. Näytti reagoivan lämmitykseen ja jäähdytykseen. Pitäisikö haistelijan tykönä tuntua imua kun vehkeet on käynnissä?

Ilmastointi ei myöskään nyt pelaa, kompura ei vedä magn. kytkimellä. Ei ole jumissa. Kesällä vissiin rokkas vielä, en ole varma. R12 sisällä jos on.

Kurkkasin myös Kickdown/Klima -purkin sisään kun sekin tuoksahti siniselle tulevai.. ..öö.. ..savulle, mutta ihan färskin oloinen se oli sisältä. Joku pinni näytti siltä tummemmalta, siitä varmaan haju. KD ei taida toimia tällä hetkellä.

Mikä muuten on ylin nappula säätöpaneelissa EC:n yläpuolella?

Vielä en kehtaa purkaa koko kojelautaa, jos kennot olisivat kuitenkin ehjiä. Kuskin lattialta en löytänyt nestettä, apukuskin jalkatilassa pelkkää vettä joka tulee ilmeisesti huonosta läpiviennistä rintapellissä.

Ehjä säätöpaneeli kiinnostaisi numerolla 124 830 29 85 ja ehkä KD/Klima-purnukka 001 545 80 05.

Kiitos avuista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”