A-160 diesel W169 ja lataus loppui

Vastaa Viestiin
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

A-160 diesel W169 ja lataus loppui

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

A-160 diesel pelasi mainiosti viime talven. Seisoi kesän ja viimeiset 1,5 kk koivun alla sateessa. Akku oli hiipunut ja auto piti panna käyntiin apukaapeleilla. Tämän jälkeen pari päivää C-Tek laturissa ja hienosti tuli laturista vihreää valoa, että kaikki OK.

Muutaman sekunnin käynnin jälkeen syttyi herja, Coolant, visit workshop.

Vettä oli riittävästi paisuntasäiliössä, silti lisäsin vähän. Ei vaikutusta.

Silti auto käyntiin ja ajoon. Seuraavana iltapäivänä alkoi ajotietokoneesta pukata koodia, oli alhaista lauatus ja sitten pikkuhiljaa kaikki herjat putkeen. Sain pienne ajon hoidettua ja taas pariksi päiväkäsi lataukseen piuhan päähän sisätiloissa. Kaikki herjat sitä Coolant'ia lukuunottamatta häipyvät, kun akku on ladattu ja kaikki toimii hyvin.

Akku latautuu, mutta koneen käydessä auton oma laturi ei anna mitään. Jännite putoaa 12,6 V nopeasti käynnin aikana alle 12V.

Voiko laturi ottaa siipeensä 1,5 kk ulkona seisonnasta? Missä se laturi edes on, moottorin allako? Päällä ei näy mitään?

Motonet ja Merteil eivät mainitse kunnostetutsta tai uudesta laturista mitään nettisivuillaan. Ei kai se vaan ole pelkkää marmoritiskitavaraa?

Onko näihin jouduttu usein latureita uusimaan ja mistä niitä sopuhintaan saisi?

Voiko olla joku muu kohta, onko siellä erillistä latausrelettä tms. mikä voisi kärähtää tai muuten hajota, kun akku pääsee tyhjenemään?

Autolla on ajettu vasta 230 000 km, joten aika lyhyt ikä laturille...

Vinkkejä ottaisin vastaan kiitollisena.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laturi on loppupelissä aika helpossa paikassa, alakautta vaihtuu.
Enpä muista onko näissä sulake ja/tai rele lataukselle.
oulaistenliikenne.fi
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Joo alakautta laturinvaihto, nosturin melkein tarvii jotta saa helpommin tehtyä.

Normi ikä 230tonnia laturille, monesti ainakin mitä takseihin vaihtanu ni menneet n.250tkm

Coolant herja ei välttämättä johdu nesteen tasosta, toimiiko flekti ok? Joskus oli tollanen missä herjas coolantia ni oli flekti rikki, eli vikakoodit lukuun.

Flekti tyyppivika näissä 169 , se hapettuu se ohjainboksin liitin sieltä ja usein näkee hapettumat jo ulospäin.
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Se flektin hapettuma voisi sopia hyvin kuvaan seisonnan jälkeen. Pitääpä kurkkia. Kiitos vinkistä. Lämmöt eivät kyllä ole koholla näilä keleillä, mutta hyvä tarkistaa se liitin.

Mistä noita latureita kannattaa kysellä?
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Vastaan itselleni, Saksan ebay, 109 e laturi + 20 e rahti Suomeen. Ehkä tästä syystä näitä ei kukaan myykään Suomessa.
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Jatketaan tarinaa. Saksasta tilattu 180A laturi ei sitten ollutkaan kiinnityksiltään sama, mikä autossa oli paikoillaan (150A ilmeisesti).

Tilasin Motonetin kaurtta uuden 150A laturin ja tämä 180A joutaa pois omillaan hintaan 129e, jos joku tarvitsee heti. Muuten palautan Saksaan.
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Auto kunnossa, 150A laturin vaihto ja lataus pelaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W169 sähkö”