mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

4-matic, ASD "funktionsanzeige" päällä vaikkei ole

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang -> W124 voimansiirto
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
250D



Liittynyt: 25 Tou 2007
Viestejä: 60
Paikkakunta: Suomi

 LähetäLähetetty: 08.8.2017 23:06    Viestin aihe: 4-matic, ASD "funktionsanzeige" päällä vaikkei ole Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Nelimatikin kolmiovalo, eli ASD/4maticin toimintavalo (ei vikavalo) syttyy vaikkei ole liukas. Toissa talvena valo syttyi kuivalla tiellä yli 140km/h vauhdissa ja on sitten alkanut syttymään aikaisemmin, tällä hetkellä noin 90 km/h vauhdilla. Käsitän, että ABS anturit mittaavat nopeuseron renkaiden välillä ja kytkevät 4-vedon tai ASD:n päällä.

Renkaat ovat uudet, sekä talvi- että kesärenkaat ja molemmissa sama ongelma. Paineet myös ok. Neliveto toimii niin kuin pitää muuten.
Puhdistin etupyörien anturit sekä harjasin hammaskehät edessä, ei vaikutusta. Likaisia kyllä olivat.

Otin myös perän anturi pois (on muuten tiukka ja 0-rengas meni rikki) mitään likaa siellä ei ollut. En muistanut ottaa kuvia, mutta perän anturissa en huomanut selkeä "nenä" anturin päässä.
Eli niin kuin tässä kuvassa:



Muistelisin jossain lukeneeni että se pää voi kulua jolloin signaali heikkenee. En oikein taju miten näin voi käydä, pitääkö paikkaansa?

Mitä neuvoksi? Uusi anturi?
_________________
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92


Viimeinen muokkaaja, 250D pvm 09.8.2017 10:36, muokattu 1 kertaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
apg



Liittynyt: 03 Mar 2007
Viestejä: 201
Paikkakunta: urjala

 LähetäLähetetty: 09.8.2017 8:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Anturin pää ei voi kulua. Niitä vaan on kahta mallia joista toinen näyttää siltä että se pää olis kulunut(puuttuu se uloke). Siis puhun nyt taka-anturista.

Etupään anturissa tyypillinen ongelma 4maticissa on sen kiinnitystason ruostuminen. Anturi voi nousta millejä ilmaan kun väliin kertyy ruostetta. Hio kokeeksi kiinityspinta täysin kiiltävälle metallille.
Etupään anturi varmasti voi myös kulua päästään lian takia, mutta epäilen.
_________________
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312d
2x -87 124 tdt 4matic 2+3 paku
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
250D



Liittynyt: 25 Tou 2007
Viestejä: 60
Paikkakunta: Suomi

 LähetäLähetetty: 09.8.2017 10:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ilmeisesti Photobucket on mennyttä... poistin kuvat.

Mielestäni olen puhdistanut myös kiinnityspaikka hyvin, ei se oikeastaan kovin ruosteinen ollutkaan, anturin pää vain täynnä.

Täytyy kokeilla vielä uudestaan jos ei ole muita mahdollisia kohteita mistä voi johtua.
_________________
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kodiak



Liittynyt: 03 Maa 2012
Viestejä: 34
Paikkakunta: Pirkkalainen

 LähetäLähetetty: 16.8.2017 7:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ota etuvetarit irti ja putsaa hyvin se uritus mistä anturi lukee, eli raavi, riivi,kaiverra millai ikinä saat ne urat puhtaaksi ja sitten joku sinkkipreijaus tai vastaava pintaan.
Jos ne , siis ne on ruosteessa, niin silloin anturi ei lue sitä ja alkaa sekoilemaan.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
potox
Pirunkepin löytäjä



Liittynyt: 26 Lok 2010
Viestejä: 960

 LähetäLähetetty: 19.8.2017 15:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Eikös tästäkin voi ottaa vikakoodeja ulos "helpolla" kytkennällä?

Vikapaikka tarkentuisi huimasti
_________________
® Mesen linttaklubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
250D



Liittynyt: 25 Tou 2007
Viestejä: 60
Paikkakunta: Suomi

 LähetäLähetetty: 13.9.2017 20:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Olen Dremel työkalulla ja pikkuharjalla anturin rei'ästä harjannut ne hampaat melko puhtaaksi, pitää kokeilla vielä uudestaan. VEtoakselien pois ottaminen ei ole ihan sellaista homma mitä uskallan itse tehdä... täytyy toivoa että uudelleen harjaus tepsii.

Vikakoodeja se mielestäni ei anna, koska itse järjestelmä toimii niin kuin pitää. Anturi vaan saa väärän signaalin hammasratasta. Näin ainakin ymmärän asian.
_________________
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Väsynyt Mies
Tolokun mies



Liittynyt: 22 Tou 2007
Viestejä: 1346
Paikkakunta: Kotka

 LähetäLähetetty: 14.9.2017 11:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Kytkeekö se oikeasti nelivedon tai ASD:n päälle, kun merkkivalo syttyy vai syttyykö vain merkkivalo ilman mitään toimintaa?

Voiskos se vika ollakin siellä mittaristossa, että se ASD:n merkkivalo saa virran jostain väärää kautta ja sytyttää polttimon. Tuntuis aika oudolta, että jos anturi saa väärää tietoa niin kaikki silti toimisi aivan normaalisti ilman ongelmia. Yleensä anturin saama tieto aiheuttaa jonkin toiminnan ja väärä tieto väärän toiminnan tai vikatilan. Mutta jos sielä syttyykin pelkkä lamppu, jonkin huonon kytkennän takia, niin sitä järjestelmä ei välttämättä noteeraa ja kaikki toimii aivan normaalisti.
_________________
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
S210.261
S203.246
Ex.
S202.078
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
potox
Pirunkepin löytäjä



Liittynyt: 26 Lok 2010
Viestejä: 960

 LähetäLähetetty: 29.9.2017 16:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Eli olet mitannut koodit? Minkä renkaan hammasratas kosketusta näytti koodi?
_________________
® Mesen linttaklubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
250D



Liittynyt: 25 Tou 2007
Viestejä: 60
Paikkakunta: Suomi

 LähetäLähetetty: 01.10.2017 16:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Nyt löytyi hiukan aikaa tutkailla lisää...

Minusta järjestelmää toimii miten pitää, mutta hammasradan ruostumisen takia se mittaa korkeammilla nopeuksilla pyörimisnopeuseron renkaiden välillä. Se se on magneetinen mittaus joten jos hammas puuttuu tai on kulunut/ruostunut/likaantunut anturi saa signaalin että yksi pyörä pyörii > 2km/h nopeammin kuin toinen. Ja jos järjestelmä on muuten kunnossa se kytkee silloin oikeastikin nelivedon päällä.

Nyt olen uudestaan puhdistanut oikeanpuoleinen hammasrata ja koeajon perusteella kolmiovalo syttyy nyt taas myöhemmin, noin 110 km/h kohdalla. Se oli jo tullut alaspäin jopa n. 80 km/h. Dremelilla taas reiän kautta mutta harja kuluu tosi nopeasti. Harjasin myös ruosteet pois kiinnityslevystä jne. hyvin puhdas nyt on, mutta hammasrata ehkä vielä liian epätasainen?




Lisäksi mittasin vastukset, molemmat n. 1000 Ohm mikä lienee ok? Perän anturi en mittanut, olen kyllä puhdistanut vaikkei siinä mitään varsinaisesti ollutkaan. Perän ABS anturi ei itse asiassa kannattaa poistaa jos ei ole ihan pakko. Vääntyi pahasti kun otin sen pois, onneksi toimii edelleen.





Koodit en ole mittanut vielä, pitää varmaan tehdä mutta epäilen ettei ole mitään vikakoodeja varsinaisesti.
_________________
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
250D



Liittynyt: 25 Tou 2007
Viestejä: 60
Paikkakunta: Suomi

 LähetäLähetetty: 06.12.2017 20:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tein viimeinen kunnon puhdistus Dremelilla, valo syttyy nyt taas noin 90 km/h vauhdissa, ABS hammaskehän liittyvää se selvästi on.

Löysin Saksan foorumista tällainen tarina:
http://forum.mb124.de/read.php.....msg-588857

Eli olis mahdollisesti joku magneettisuus juttu?
_________________
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AK47
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 20 Hel 2007
Viestejä: 4383
Paikkakunta: 08/09

 LähetäLähetetty: 06.12.2017 23:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

250D kirjoitti:
Tein viimeinen kunnon puhdistus Dremelilla, valo syttyy nyt taas noin 90 km/h vauhdissa, ABS hammaskehän liittyvää se selvästi on.

Löysin Saksan foorumista tällainen tarina:
http://forum.mb124.de/read.php.....msg-588857

Eli olis mahdollisesti joku magneettisuus juttu?


Magnetoituuko anturi vai kehä?

Samapa tuo. Demagnetointilaitehan on kaikessa yksinkertaisuudessaan kela johon syötetään vaihtovirtaa.
_________________
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
250D



Liittynyt: 25 Tou 2007
Viestejä: 60
Paikkakunta: Suomi

 LähetäLähetetty: 10.12.2017 17:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Luulisin kehä, koska anturi pitää olla magneetinen.

Mitä sain nyt selvillä demagnetisointi ei ole yksinkertainen, akselit pitää irrottaa. En saa sitä tehty ennen lomamatka Norjan vuoristolle.

Ruotsin läpi en viitsi ajaa 85 km/h vauhdissa, miten on, voinko kytkeä järjestelmä vaan pois päältä (testi asennossa) tuon matkan ajaksi?

Koodi:
To switch off the system, the coding plug must be
withdrawn and reinserted in "Test" position. The
ASD/4MATIC warning lamp comes on and indicates
that the system has been rendered inoperative.

To insert the coding plug in the "function" position,
switch off ignition, otherwise the ASD/4MATIC
warning lamp does not go out.
As of transfer case no. 26 617 the accumulator
pressure must be relieved at the pressure relief
screw (16) to switch the hydraulic system to a
depressurized condition.


Mikä tuo toinen osio tarkoittaa? Jos laitan järjestelmä test asentoon, pitääkö paine poistaa järjestelmästä Question
_________________
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang -> W124 voimansiirto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit