mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> Yleinen tekniikkakeskustelu
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
dealer
Ylläpitäjä



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 25838

 LähetäLähetetty: 11.4.2017 19:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

No, itse asiassa OM642 osalta en ole tutkinut asiaa, mutta 611-646 ym. on jossain ohjeessa mainittu että vaihtaa aina.
Tuli aikoinaan todettua että tarpeellinen ohje, kun meni pinnapultteja poikki pakosarjaa asentaessa, uusilla muttereilla ohjeen mukaiseen momenttiin. Sittenpä ei ole uskaltanut vanhoja jättää vaikka niiden irrotuskin saattaa olla työlästä.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kilander
Kaakon Elvis

C-sulakemies


Liittynyt: 30 Syy 2005
Viestejä: 4056
Paikkakunta: Itäraja.

 LähetäLähetetty: 11.4.2017 19:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

**
_________________
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
laineracing
Rasvanäppi



Liittynyt: 12 Mar 2007
Viestejä: 3067
Paikkakunta: hämeenlinna

 LähetäLähetetty: 11.4.2017 19:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Aina kanssa vaihtanut uusiin kun niitä menee poikki muutenkin niistä ihan käytössä..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sakari
Rasvanäppi



Liittynyt: 28 Syy 2015
Viestejä: 524

 LähetäLähetetty: 23.4.2017 3:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Noin 2 viikon kuluttua pihaa tulee koristamaan 150tkm ajettu w211 320cdi vm.2007.

Autoasioissa olen sen verran tarkka ihminen että tietäen nämä tyyppiviat näissä niin pakkohan ne on laittaa kuntoon heti ensalkuun. Tai siis kesälomien aikaan.

Tarkoituksena olis jakoketju sekä kiristin vaihtaa, läpät poistaa sekä siirtää moottori pyörimään muualle, ja uusia silmälasitiivisteet lämmönvaihtimelta sekä laittaa raptecin(?) pakosarjat koska orkkissarjoista irtoilee hilut ja lentää ahtimen läpitte. Sekä ohjelmalla poistaa egr toiminnasta.

Nyt tietäviltä vähän kysymyksiä, millä olette tukkineet imusarjan läppien käyttöakselin poiston jälkeen jääneet reiät? Onko paras vaihtoehto hitsata umpeen vai sorvata kierteet akselin reikiin ja laittaa lukitteella sekä kuparitiivisteellä pultti reikään?

Tarvitseeko softapohjalla mitenkään koskea mihinkään läppien poiston jälkeen?

Mikä näiden läppien tarkoitus edes on kunnei tunnu aiheuttavan mitään ongelmia vaikka ne ottaisi poiskin. Olen kuullut että lyhentäisi imusarjaa lisäten alavääntöä, jos totta, niin huomaako alaväännössä eroa varsinkaan jos laittaa esim tuikun softan jokatapauksessa?

Tuleeko mieleen muita "tyyppivikoja" joita kannattaisi laittaa samaan konkurssiin? Ainiin, ja vaatiiko mitään erikoistyökaluja koko homma? Wissit yms on käytössä muttakun ei jaksaisi nyt ihan kaikkea tarkistella kun en edes tietokonetta omista.


Edit: ilmeisesti tuo öljyjäähäri jo vähän vuotaakin sillä pohjamuovit purettuani huomasin että hikoilee öljyä laatikon ja moottorin välistä vähän samoilta paikoilta missä öljypohjakin sijaitsee mutta ilmeisesti juuri sinne tulee yksi tyhjennysreikä v-haaralle eli sieltä tulevat ölpät vuotelee tuonne?

Onneksi sentään itse pystyy tekemään remontin niin pysyy vähän kurissa kustannukset..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sakari
Rasvanäppi



Liittynyt: 28 Syy 2015
Viestejä: 524

 LähetäLähetetty: 23.4.2017 23:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Kai näitä nyt on joku rakennellut?
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Roisto
Herrasmies

Mekka-master


Liittynyt: 03 Lok 2005
Viestejä: 4888
Paikkakunta: Uuleopori

 LähetäLähetetty: 24.4.2017 10:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Yleensä ovat ilmeisesti jättäneet läpät ja vanhan, sähköistä irti kytketyn moottorin paikoilleen. Uusi moottori jonnekin suojaan.

t.
Risto
_________________
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
HannuS



Liittynyt: 25 Huh 2006
Viestejä: 407
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

 LähetäLähetetty: 24.4.2017 12:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Jakoketjua ei tarvitse vaihtaa ellei se jo äännä. Tietenkin jos huippumoottoria olet tekemässä niin hyvähän se on vaihtaa sekin. Sitä varten kuskin puolen venttiilikansi auki ja 3 suutinta irti.

Ei se kyllä noilla kilometreillä kyllä pitäisi ääntää.

Samalla sitten läppämoottori hommat ja mahdolliset silmälasitiivisteen vaihdon jos siis sieltä öljyä tulee. Itse en ole tehnyt niitäkään. Siellähän tuo läppämoottori toimii.

Staari kyllä kannattaa hommata joka tapauksssa ellei lähellä jollakin ole.
Alapallonivelten ja vakaajan niveleen tarvii työkalusarjan alle 100€ alibabasta tai ebaystä.

Suuttimen kalvaus sarja ja prikka+pultteja pitää olla hyllyssä aina kun on CDI kone.
130.000 km V6-kokemuksella sanon...
_________________
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dealer
Ylläpitäjä



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 25838

 LähetäLähetetty: 24.4.2017 16:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Vänkärin puolen venttiilikopan kautta jakoketjun vaihto. Jossain ennen kolmeasataatuhatta on ketju vaihtokunnossa jos auto tavallisessa yksityiskäytössä.
_________________
www.huoltokeskuslintonen.fi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
HannuS



Liittynyt: 25 Huh 2006
Viestejä: 407
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

 LähetäLähetetty: 24.4.2017 16:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

dealer kirjoitti:
Vänkärin puolen venttiilikopan kautta jakoketjun vaihto. Jossain ennen kolmeasataatuhatta on ketju vaihtokunnossa jos auto tavallisessa yksityiskäytössä.

Ai siltä puoleltako...hmm....miksi?
_________________
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
xin811



Liittynyt: 06 Elo 2007
Viestejä: 631

 LähetäLähetetty: 25.9.2017 21:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Mitenkäs näissä ne suuttimen pohjatiivisteet, samalla lailla saattaa vuotaa kuin suorissakin moottoreissa? Kuuluu kuskinpuolelta sellaista säksättävää ääntä, ensimmäisen suuttimen tienoilta. Suuttimen juuressa oli kyllä mustaa töhkää, muttakun tökkäsin ruuvimeisselillä niin se menikin ihan jauhoksi ja oli muutenkin kuivan näköinen. Voiko suutin olla rikki ja naputtaa, se on ilmeisen vaarallista moottorille eec Koitin ruuvimeisselin välityksellä kuunnella suuttimia, aikamoista kalkatusta piti tuo ensimmäinen mutta kokolailla samanlainen ääni oli toisessakin. Kolmas oli jo hiljaisempi. Toisenpuolen etummaista kokeilin ja kalkatti sekin.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nix0n
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 08 Maa 2013
Viestejä: 1122
Paikkakunta: Kymi

 LähetäLähetetty: 03.10.2017 7:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Itsellä imusarjat nyt pöydällä ja menossa pesuun. Millä nuo läpät saa tuolta irti? Sahaamalla akselin poikki? Onko kukaan tehnyt kierteitä ja pultilla umpeen reiät? Oliko tuonne hyvä vaihtaa silmälasitiivisteiden lisäksi vielä joku tulppa tms mikä on lauhduttimen alla? Pitäisi tänään KL:sta hakea tarvittavat tiivisteet.
_________________
-Pappa S211 320cdi -07
-EX VW Golf gtd farkku -16
-EX S204 350cdi amg -10
-EX W124 300E Sportline -91
-EX W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05
-EX BMW E61 530dA stage2 dpf off -05
-EX Saab 9-5 Aero Biopower steg1 -02
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Sakari
Rasvanäppi



Liittynyt: 28 Syy 2015
Viestejä: 524

 LähetäLähetetty: 03.10.2017 17:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Läppä ei ole akselissa kummoisestikaan kiinni ite taisin vasaralla ja taltalla sekä pihdeillä tuhota sen läpän irti siitä akselista jonka jälkeen sen akselitapin lukitus irti ja se tappi lähtikin ihan vetämällä. Varmaan 30min meni kun kaikki läpät murjos irti.

Vielä en oo kerenny tukkimaan akselien reikiä mutta tein sinne m8 kierteet, sinne olis tarkotus laittaa alumiininen pultti joka hitsataan kiinni lopuksi imusarjaan. Kyllä pitäisi pysyä.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nix0n
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 08 Maa 2013
Viestejä: 1122
Paikkakunta: Kymi

 LähetäLähetetty: 04.10.2017 7:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Kiitos Sakari! Tänään töiden jälkeen menen hallille irroittamaan nuo läpät ja sitten imusarjat pesuun.
_________________
-Pappa S211 320cdi -07
-EX VW Golf gtd farkku -16
-EX S204 350cdi amg -10
-EX W124 300E Sportline -91
-EX W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05
-EX BMW E61 530dA stage2 dpf off -05
-EX Saab 9-5 Aero Biopower steg1 -02
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Sakari
Rasvanäppi



Liittynyt: 28 Syy 2015
Viestejä: 524

 LähetäLähetetty: 04.10.2017 21:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Onnistuko?Very Happy
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nix0n
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 08 Maa 2013
Viestejä: 1122
Paikkakunta: Kymi

 LähetäLähetetty: 05.10.2017 7:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Juu peltisaksilla leikkelin läpät akselista irti. Akseleilla on muoviholkit lukitteina, joissa on pienet nystyrät. Kaksi lähti hienosti irti, muista jäi nystyrät pihteihin. Loput piti porata irti, 300tkm tehnyt tehtävän muoville. Nyt kuitenkin läpät poistettu Very Happy Eilen irroittelin vielä lauhduttimen ja sen alla oli taivaallinen määrä öljyä. Bräkiksellä putsailin paikkoja. Millä olette suojanneet öljy ja vesi kanavat puhdistuksen ajaksi? Tänään saa vielä puhdistella lisää kun sitä töhnää on aivan kauheasti. Uudet tiivisteet menee vissiin vaan painamalla paikoilleen, ei tarvi laittaa mitään rasvaa väliin Rolling Eyes
_________________
-Pappa S211 320cdi -07
-EX VW Golf gtd farkku -16
-EX S204 350cdi amg -10
-EX W124 300E Sportline -91
-EX W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05
-EX BMW E61 530dA stage2 dpf off -05
-EX Saab 9-5 Aero Biopower steg1 -02
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
hotari
Rassauspäällikkö



Liittynyt: 14 Maa 2006
Viestejä: 3871
Paikkakunta: Tuusula

 LähetäLähetetty: 07.10.2017 9:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Onnex on rintterissä imusarja ilman läppiä ihan tehdas tekosena Shocked Cool
_________________
W903.663 laulupiili
S210.226 digi lintta
W906.633 wanha rouvva
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nix0n
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 08 Maa 2013
Viestejä: 1122
Paikkakunta: Kymi

 LähetäLähetetty: 07.10.2017 23:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Muille tiedoksi, että läpät kun ottaa pois, niin oikea pultti on M10 40mm pituus ja sille tehtävä kierre. Omani sain nyt kasaan, mutta jäähytysnesteet kusee jostain pihalle, eli varmaan pakko purkaa taas koko paska Smile
_________________
-Pappa S211 320cdi -07
-EX VW Golf gtd farkku -16
-EX S204 350cdi amg -10
-EX W124 300E Sportline -91
-EX W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05
-EX BMW E61 530dA stage2 dpf off -05
-EX Saab 9-5 Aero Biopower steg1 -02
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Marsudes



Liittynyt: 09 Lok 2017
Viestejä: 5
Paikkakunta: Parkano

 LähetäLähetetty: 23.10.2017 20:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Moro, onkohan tuo reikä nyt sitten se juorureikä. Öljyä siitä tulee ainakin tulée riittävästi.
Reikä on 8mm ja kuskinpuolella lohkon takaosassa. Pari kuvaa.


Koitin kuvata kansien välistä sellasella usb-endoskoopilla enkä löytänyt mitään sellaista mikä selittäisi öljymäärän mikä tosta mustasta aukosta tulee. Mustaa öljyistä mönjää siel oli kyllä mutta en löytänyt mitään juoksevaa öljyä. Vuotava öljy on ihan puhdasta, niinkuin moottoriöljykin.
Vuoto muuten alkoi kun vianoon vaihettiin kaikki nesteet merkkiliikkeessä.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Marsudes



Liittynyt: 09 Lok 2017
Viestejä: 5
Paikkakunta: Parkano

 LähetäLähetetty: 23.10.2017 20:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Viä yksi kuva

 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nix0n
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 08 Maa 2013
Viestejä: 1122
Paikkakunta: Kymi

 LähetäLähetetty: 23.10.2017 22:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Mulla alkoi kans vuotamaan öljyä kun vaihdettiin uudet ölpät koneeseen. Juorureikä on edessä sekä takana. Sontaa on varmaan sen verran, että tulvii jossain kohtaa yli kun reikä ei vedä kunnolla. Löpösuodattimen kun otat irti, niin näkee lauhduttimen, näin ainakin eemelissä.
_________________
-Pappa S211 320cdi -07
-EX VW Golf gtd farkku -16
-EX S204 350cdi amg -10
-EX W124 300E Sportline -91
-EX W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05
-EX BMW E61 530dA stage2 dpf off -05
-EX Saab 9-5 Aero Biopower steg1 -02
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Marsudes



Liittynyt: 09 Lok 2017
Viestejä: 5
Paikkakunta: Parkano

 LähetäLähetetty: 25.10.2017 21:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Merkkiliikkeeseen kun soittelin ja laitoin tutulle huoltopuolen kaverille kuvia niin sanoi et toi on juurikin se juorureikä, weep hole, viemäri tai miksi sitä kukakin haluaa kutsua. Ja on koneen takaosassa. Tämä merkkiliikkeen kertomaa.
Ja sama ohje tuli et ota löpösuodatin irti et näkee sen lauhuttimen, myös imuputki neuvottiin tutkimaan tarkin ja joku huohottimen venttiili myös. Putki ja huohotin oli kunnossa Evil or Very Mad
Tutkimukset jatkuu kunhan pääsen johonkin talliin säältä suojaan.
https://fifthgear.biz/fifthgear-blog/mercedes-benz-blutec-leaking-oil-cooler/
Tos oli hyvä lyhyt juttu vuodosta. Jos ymmärsin oikein niin jutun mukaan viemäröinti ois kytkinkoppaan?
Kertokaas paremmin enklantia taitavat olenko ihan väärässä.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nix0n
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 08 Maa 2013
Viestejä: 1122
Paikkakunta: Kymi

 LähetäLähetetty: 03.11.2017 8:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Onko kuinka monella haljennut lauhdutin, jonka takia on ruvennut vuotamaan? Itsellä vaihdettu silmälasitiivisteet lauhduttimeen, mutta itse lauhdutinta en vaihtanut. Kävin vain eilen korjaamolla, jossa huolletaan mersuja. Siellä sanottiin, että kolme viimeisintä kurahaaraa joissa tiivisteet olleet hyvät, mutta lauhdutin halki. Mietin tässä että pitääkö tuo nyt purkaa kolmannen kerran, alkaa vähän vastustamaan liikaa Laughing
_________________
-Pappa S211 320cdi -07
-EX VW Golf gtd farkku -16
-EX S204 350cdi amg -10
-EX W124 300E Sportline -91
-EX W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05
-EX BMW E61 530dA stage2 dpf off -05
-EX Saab 9-5 Aero Biopower steg1 -02
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Sakari
Rasvanäppi



Liittynyt: 28 Syy 2015
Viestejä: 524

 LähetäLähetetty: 03.11.2017 17:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Meillä ainakin vaihdetaan aina lauhdutin jos ne silmälasitiivisteetki vaihdetaan. Sitä en tiedä monestiko on ollut halki.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
laineracing
Rasvanäppi



Liittynyt: 12 Mar 2007
Viestejä: 3067
Paikkakunta: hämeenlinna

 LähetäLähetetty: 11.12.2017 11:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top



Onneksi on myös tämmösiä ei niin kurasia haaroja Wink
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Roisto
Herrasmies

Mekka-master


Liittynyt: 03 Lok 2005
Viestejä: 4888
Paikkakunta: Uuleopori

 LähetäLähetetty: 11.12.2017 13:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

laineracing kirjoitti:
Onneksi on myös tämmösiä ei niin kurasia haaroja Wink

Varmaan joku halpa kopio. Laughing

t.
Risto
_________________
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
laineracing
Rasvanäppi



Liittynyt: 12 Mar 2007
Viestejä: 3067
Paikkakunta: hämeenlinna

 LähetäLähetetty: 11.12.2017 15:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top



Ässään pattia. PT satsia ja Tohtorin hyrrää Cool
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EVO3 Clone



Liittynyt: 24 Lok 2010
Viestejä: 313

 LähetäLähetetty: 01.2.2018 17:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Löytyykö Turun seudulta osaavaa ketjun vaihtajaa, pitäis omasta vaihdella
ketju ja samalla tarkastaa lohkojen tekniikka.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nix0n
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 08 Maa 2013
Viestejä: 1122
Paikkakunta: Kymi

 LähetäLähetetty: 01.2.2018 19:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Turusta en tiedä, mutta Ylivieskasta löytynee Lintonen, jota voin lämpimästi suositella. Itsehän työnsin sen reilu 1000km, kun kävin siellä asti vaihdattamassa Very Happy
_________________
-Pappa S211 320cdi -07
-EX VW Golf gtd farkku -16
-EX S204 350cdi amg -10
-EX W124 300E Sportline -91
-EX W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05
-EX BMW E61 530dA stage2 dpf off -05
-EX Saab 9-5 Aero Biopower steg1 -02
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
markoala
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 18 Tam 2007
Viestejä: 1079
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

 LähetäLähetetty: 02.2.2018 11:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Samoin Parkkilalla vaihtuu ketjut ammattitaidolla.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EVO3 Clone



Liittynyt: 24 Lok 2010
Viestejä: 313

 LähetäLähetetty: 02.2.2018 20:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Varmasti hyviä paikkoja, hieman vain lähempää Turkua saisi kyllä olla.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> Yleinen tekniikkakeskustelu Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Sivu 7 Yht. 8

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit