Kevyt kuorma-auto ja huoltoauto

Juhanit
Viestit: 1411
Liittynyt: 27.4.2008 7:47

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

eero1989 kirjoitti:eikö tuommosessa ole semmosta konekoppaa tuolla sisäpuolella :shock:
On. Kuvissa se ei näy kun se on otettu pois kuvien oton ajaksi.
Juhanit
Viestit: 1411
Liittynyt: 27.4.2008 7:47

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

pupetti kirjoitti:Eikös tuossa ole suotimen päällä 10mm:n kannalla oleva ilmaruuvi :?: :?: Ainaki minun silimään se näkyy yhessä kuvassa, ja samalla tavalla nuihi vaihetaan putsari ku 123:seenki, eli täytetään se uus puhtaalla naftalla ennen kiinni laittoa, sitte van starttaillaan, ja vasta jos käyntiääni ei muutu karkeasta vähemmän karkeaks ni voi availla pikkasen sitä ilmaruuvia ja kuunnella vaikuttaako se mitenkään, ainaki nii minä oon tehny ja hyvin menny, sitä en tiiä kui se kirjoissa määrätään tehtäväks, ku en oo sellasta lukenu.

Nuissa jos se käsipumppu on ni saattaa olla sellanen ku vanhemmissa 123:sissa oli, eli ei vipu vaan kunnon pumppu, saattaa olla vielä alhalta ylöspäin pummppaava, vaan eiköhän se ole jo poistettu jos sellanen on siinä ollu.
Jaahas joo. No pitääpä näillä eväin yrittää. Meinaakko että vaan pistetään käsi tuonne kun kone käy ja kolisee? Sehän heiluu ja täriseekin niin ettei siinä juuri ruuveja availla?
Count
Viestit: 295
Liittynyt: 24.10.2007 12:46
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Count »

Sprinterissä havaitsin hyväksi sellaisen perämoottorien irtotankeissa käytettävän tissipumpun, moisen kun lätkäisi pa-linjaan niin kyllä läks... (ja sattui tuurilla olemaan juuri oikean kokoiset letkutkin)
--
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Mä olen 123:n ilmannut aina sillain, että hienosuodattimen pulttia auki vähäsen, sit pumpataan kunnes sieltä tulee naftaa, pultti kiinni ja startilla käymään. Aniharvoin on joutunut suutinputkea raottamaan.

edit: ja niin, se käsipumppu on kyllä jokaisessa diesel-123:ssa jossa on alkuperäinen moottori.
JTuom
Viestit: 104
Liittynyt: 29.10.2010 23:41
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja JTuom »

Sanokaapa mitä nämä punaisten nuolten osoittamat putket ja letkut on? Naftaa niissä kai kulkee?
Muoviputki on paluu, metalliputki on suutinputki, suuttimet venakopan alla.

Mulla on ihan se perinteinen ruuvattava Bosch mallinen käsipumppu tossa ja sitten hienosuodattimen lisäksi semmonen muovinen sakkakuppi missä sihti sisällä. Oliskos se käsipumppu ollu väärin päin tossa naftalinjassa... pitää tarkistaa.

Ahdasta on juu, mutta kyllä ne vaihdettua saa. :)
MB 817 rojekti
Peugeot 505 GTD Turbo
+ erinäisiä raatoja
Juhanit
Viestit: 1411
Liittynyt: 27.4.2008 7:47

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

JTuom kirjoitti:
Sanokaapa mitä nämä punaisten nuolten osoittamat putket ja letkut on? Naftaa niissä kai kulkee?
Muoviputki on paluu, metalliputki on suutinputki, suuttimet venakopan alla.

Mulla on ihan se perinteinen ruuvattava Bosch mallinen käsipumppu tossa ja sitten hienosuodattimen lisäksi semmonen muovinen sakkakuppi missä sihti sisällä. Oliskos se käsipumppu ollu väärin päin tossa naftalinjassa... pitää tarkistaa.

Ahdasta on juu, mutta kyllä ne vaihdettua saa. :)
Kiitokset näistä. Pitää koittaa vielä paikantaa noita himmeleitä kun käytän koppaa taas joskus auki.

Komerolla on nyt rullailtu jo monta sataa leppoisaa kilometriä. Vaikka tälläkin foorumilla on ylistetty nelipyttyisten diiseleitten pientä kulutusta, ei tässä ajokulut ole juuri S420:stä pienemmät. Varsin maltillisesti naftaa kuitenkin palaa ja tankillisella näyttää käyvän kylällä ja lähikaupassa monta kertaa. Ihan niinkuin bensakasillakin, joten ei se sekään siis mitenkään kallis ole ajaa.
JTuom
Viestit: 104
Liittynyt: 29.10.2010 23:41
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja JTuom »

Juhanit kirjoitti: Tuulilasin reunukset on muuten komeassa ruosteessa. Kohta lähtee varmaan lasi liikkeelle kovemmassa jarrutuksessa:
Mulla on melkein yhtä ruosteessa tosta tiivisteen reunasta, kuitenkin kun äsken vaihdettiin lasi niin tiivisteen alla oli ihan priimakuntoinen reuna, parissa kohtaa pieni ruosteenalku, eli ei kannata huolestua. :)
MB 817 rojekti
Peugeot 505 GTD Turbo
+ erinäisiä raatoja
Juhanit
Viestit: 1411
Liittynyt: 27.4.2008 7:47

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

Tekisi mieli ikkuna laittaa peräkontin puolelle. Takaoviin tai sivuoveen. Mitenkähän tuo onnistuu? Onkohan laseja ja tiivisteitä jossain edukkaasti saatavilla?

Oispahan ainakin yksi ruostuva kohta vähemmän...
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Juhanit kirjoitti:Tekisi mieli ikkuna laittaa peräkontin puolelle. Takaoviin tai sivuoveen. Mitenkähän tuo onnistuu? Onkohan laseja ja tiivisteitä jossain edukkaasti saatavilla?

Oispahan ainakin yksi ruostuva kohta vähemmän...
Tarkoitat kai "enemmän" :?: :?:
Saa niitä laseja tiivisteineen osaavasta lasitusliikkeestä ja ne laittaa niitä kiinni sopuhintaan, ja sitte sulla on enskesänä tai sitä seuraavana talvena ruoste rantuja niitte alareunoissa, ne ku tuppaa pikkasen ruostumaan ne jälkiasennuslasit, ihan samalla tavalla ku tehdasasennuksetki, hienolta näyttää ulos-ja sisäänpäin ja ku pikkisen raotat tiivistettä ni johan näkyy.

En tiiä kui ne ois hyvä tilkitä ja tehä etteivät alkais 2 vuoden sisään pintaruosteilemaan.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jampuusin kanssa jo asiasta käytii livenä keskustelua. Mutta elvytetään topiccia.

tollanen Sprinter, matala. W906 pakettiauto. Sehän on langennut verokuoppaan ja ei enää saa matkailuautoksi. Mutta kevyt-Kuorkiksi saa.

Väliseinää pitäisi alkaa rakentamaan. Minkähänlainen olisi hyvä? Autossa on ambulanssisisustus, joten se alkuperäinen ei käy. Onko se vaa laitettava teräsputkesta ja vaneria? mites kiinitykset?
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

Mä tein aikanaan yhteen kakkosnelosesta ja vanerista😅
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Mulla oli edellisessä 25 x 25 huonekaluputkesta runko, isoilla peltiruuveilla läpi putken kiinni ja 6mm vaneri molemmin puolin. Välissä styrox. Penkin runko, eli laatikko 12mm vaneria. Ja jotkut tehtaanlaiset putkihässäkät nousevan istuinosan ja sitämukaa siirtyvän selkänojan kiinnitykseen.

Nykyisessä on alkuperänen kuttaperkkakötöstys kiinnitetty poppareilla.

Lienee siis katsurin käsissä se riittävä kiinnitys... :roll:
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ku aateltii et tekis siihe sängynki...
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

aaltojarvi kirjoitti:Mulla oli edellisessä 25 x 25 huonekaluputkesta runko, isoilla peltiruuveilla läpi putken kiinni ja 6mm vaneri molemmin puolin. Välissä styrox. Penkin runko, eli laatikko 12mm vaneria. Ja jotkut tehtaanlaiset putkihässäkät nousevan istuinosan ja sitämukaa siirtyvän selkänojan kiinnitykseen.

Nykyisessä on alkuperänen kuttaperkkakötöstys kiinnitetty poppareilla.

Lienee siis katsurin käsissä se riittävä kiinnitys... :roll:
Matkailuautoon vai kevyt kuorkkiin? Ei kai pakettiautoa muutettaessa riitä katsurin arvio, ainakin tuontiautossa (Saksassa N2:ksi rekisteröity) piti hakea luvat omaavalta firmalta kuitti väliseinän (ja kiinnityspisteiden) kestävyydestä kun kuulemma joku paikallinen sääntö eikä riitä että toisesta EU-maasta tuotu. Kyseessä alkuperäinen tehtaan asentama väliseinä, sama varaosanumeroltaan kuin löytyy jo hyväksytystä autosta mutta se ei tässä kohtaa katsurille riitä. Niin sääntösuomea...

Kannattaako muuten pakettiautosta tehdä kevytkuorma-autoa kun verot on jo maksettu? Nykyisin taisi olla joku teoreettinen mahdollisuus saada veroja takaisin mutta montakohan euroa kuluu hakemiseen ja saako yhtä monta takaisin?
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kyllähä se sikäli kannattaa että esim. tän pakettiauton vero on 680e/v ja kuorkkina alle 90e.

Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

Mites sitten tuo rajotin ja vakuutusmaksut?
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Ei kai vakuutusmaksu ainakaan korkeampi ole. Mutta sitä vaan meinasin että miksi ei toisi Saksasta pakettiautoa ja rekisteröi sen kevytkuorkiksi niin säästää ne pakettiautoverot.

Vuosikatsastus on kalliimpi eikä ole niitä vapaavuosia uudessa.
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

tähtikuljettaja kirjoitti:
aaltojarvi kirjoitti:Mulla oli edellisessä 25 x 25 huonekaluputkesta runko, isoilla peltiruuveilla läpi putken kiinni ja 6mm vaneri molemmin puolin. Välissä styrox. Penkin runko, eli laatikko 12mm vaneria. Ja jotkut tehtaanlaiset putkihässäkät nousevan istuinosan ja sitämukaa siirtyvän selkänojan kiinnitykseen.

Nykyisessä on alkuperänen kuttaperkkakötöstys kiinnitetty poppareilla.

Lienee siis katsurin käsissä se riittävä kiinnitys... :roll:
Matkailuautoon vai kevyt kuorkkiin? Ei kai pakettiautoa muutettaessa riitä katsurin arvio, ainakin tuontiautossa (Saksassa N2:ksi rekisteröity) piti hakea luvat omaavalta firmalta kuitti väliseinän (ja kiinnityspisteiden) kestävyydestä kun kuulemma joku paikallinen sääntö eikä riitä että toisesta EU-maasta tuotu. Kyseessä alkuperäinen tehtaan asentama väliseinä, sama varaosanumeroltaan kuin löytyy jo hyväksytystä autosta mutta se ei tässä kohtaa katsurille riitä. Niin sääntösuomea...

Kannattaako muuten pakettiautosta tehdä kevytkuorma-autoa kun verot on jo maksettu? Nykyisin taisi olla joku teoreettinen mahdollisuus saada veroja takaisin mutta montakohan euroa kuluu hakemiseen ja saako yhtä monta takaisin?
Kuorma-auto. Todistuksista en tiedä, Sergey kyseli kiinnityksistä ja niitä muistelin. Mulla on noi molemmat ollu ostaessa valmiita.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Vakuutus on kuormuris halvempi, rajoitin tarvitaan jostain 07/2001 tms. alkaen, en muista tarkkaan. Katsastus on ehkä viitisen kymppiä kalliimpi, mutta verot tosiaan äkkiä sen 600 vuodessa halvemmat kuin pakussa.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Valtio osallistuu ympäristötalkoisiin.

https://www.talouselama.fi/uutiset/jos- ... 72ef7845b8

Sitten vaan joku tuommonen. https://www.nettiauto.com/gmc/savana/11169788

Kulutus🤠
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

30l/100km :roll:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Netin syövereistä katselin, mutta eipä noiden kulutuksia juuri ole tarjolla.

Kaasumalleja oli, mutta niitä ei tämä veronkevennys nyt koskettanut. :?

Säästö?
”Käyttövoimaveron poistuminen todennäköisesti lisää kiinnostusta etanolikäyttöisiä pakettiautoja ja kevyitä kuorma-autoja kohtaan. Käyttövoimaveron poisto tarkoittaa näiden ajoneuvojen osalta keskimäärin 80 euron vuotuista säästöä verrattuna dieselkäyttöisiin vastaaviin ajoneuvoihin”, toteaa Kurth.
:lol:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Sikäli uutisankka, että eihän bensakoneisesta kuorma-autosta ole ennenkään käyttövoimaveroa maksettu :wink:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Hyvä pointti. Kaasumalleja kun katselin niin mielenkiinnolla odotan milloin on ensimmäinen kaasukäyttöinen sprintteri ajossa. Täällä maalla vaan ei ole tankkausta. Lähin Kuopiossa🙄
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/kaasu


5kipaletta kaasukoneisia rinttereitä nettisätissä. Mahtaa olla perkeleen luja tuo M271 tuomosessa korissa. :shock:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tuo moottori linja-autoon. Dieselitkään kun ei kestä niin miten sitten tuollainen kahvimylly?
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”