Ässän jousituksen venttiilit jäätää pakkasella

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Jaa semmosta käytöstä :shock:

Ei ole mulla vastaan tullut.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei tuo ainakaan testerillä ole mitää tasoantureita eikä aikakatkaisua herjannut.

Ei se kompuran kovin kauaa käy. Parikymmentä sekunttia ehkä kun nostaa keulan ylös.

Samoten testerillä ajetut testit menee reilulla aikamarginaalilla läpi.
Avatar
Hanski-57
Viestit: 26
Liittynyt: 25.11.2012 20:30
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hanski-57 »

HannuS kirjoitti:Noihin kompuroihinn saa korjaus sarjojakin.
https://www.youtube.com/watch?v=6mrULAK6Lwk

Kaverilla hyvä asennusvideo ja männänrengas sarja näyttäis olevan myynnissä ebayssa.
Kas kun ei wabco itse myy varaosia. Haluaa vaan myydä uusia kompuroita
Saisikohan noita kuvaajan muruja mistään irtonaisina. Muistaakseni jossain
raskaasa kalustossa oli irto murut mitkä vaihdettiin aina syksyllä.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Kameratarvikeliikkeistä saa ainakin silicagel palluroita.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Raaputtelin etutolppien yläpäistä ne valetut keskiöt auki ja suljasin koriliimalla uudet valokset sinne. Saapa nähä vaikuttiko.
Vänkärinpuoleinen oli aika pahasti halkeillut ja suhahteli kun tunkilla nosti renkaan ilmaan.
Ihan pientä kuplintaa kävi myös parkissa seistessä.

Pittää ootella vielä tovi ennenkun viitsii paineita tökätä sisään.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Nyt muistui mieleen, että nuo aikaisemmat etujouset oli juurikin yläpäistään korjattu, sillä valos oli vaaterissa. Korjaussarjojahan noihin oikein myydään, eli halkeilu taitaa olla alkuperäisjousissa tyyppivika.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

toistaiseksi pysyi keula ylhäällä.
Mitä ~30km ajelin.

Kuva
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Samannäköinen valos oli mullakin auton mukana tulleissa jousissa.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Parisattaa km takana ja keula ylhäällä. :shock:
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

:jook:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
HannuPa
Viestit: 6
Liittynyt: 25.1.2015 20:28

Viesti Kirjoittaja HannuPa »

ram kirjoitti:Ne arnottin tolpat meni jo kauan sitten kaupaksi, kun tulin hommanneeksi ne hetken mielijohteesta ihan vaan varalle. Sakuista saa uusia jousia jo aika halvalla, eikä arnottin hinnat ole kovin kilpailukykyisiä, vaikka ovat ihan arnott europen perustaneet. Niitä saksalaisten myymiä kiinalaisia jousia kun saa kaksi yhden arnottin jousen hinnalla.

Toisaalta, kun korimallia jo useampi harrastaa, voisi niitä tilata nipun suoraan kiinasta. Kiinasta ne saksalaistenkin myymät varmasti tulee.

Kuka osaisi auttaa:

oikea taka ilmajousi vaihdettiin eilen korjaamolla, osan tilasin saksasta

nyt kun hain pajalta kuuluu iskarin yläpäästä kuoppaisella tiellä monttuun ajettaessa kolahdus , käytin pajalla ja tarkistivat niin yläpään kolmemutteria kuin katsoivat alapäänkin kiinnitykset ja ne ok. ei löydy vikaa noista, epäilivät onkohan ns maanantai osa ??

mikä ihme tuon voi aiheuttaa? onko kuka muu vaihtanut saksalaisten air-suspension-shopin ilmaiskaria , onko niiden laadussa ollut vikaa vai onko iskarissa joku mikä olisi pitänyt poistaa ennen asennusta ???

ääni kuulostaa niin kuin se tulisi yläpäästä, takapenkin kulmilla kolahtaa, asentajakaveri istui takapenkillä ja kuulostelli ja tutkaili kiinnityksiä ajon aikana mutta ei kiinnityksessä olisi kuulemma vikaa

mitä nyt tekisi?

HoPee
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Pannaan nyt tännekin, vaikka jo yhteen kyselyysi vastasin samat jorinat.

Siellä takajousen alapäässä on pallonivel. Omassani se oli jo uudessa jousessa niin huonolaatuinen "klappia" että vaihdoin sen kunnolliseen, ennen jousen asentamista autoon.

Eli jos jousen olet halvalla ostanut, voipi se pallonivelen klappi kuulua koriin jousen yläpäästä. Uusi palloniven ei paljoa maksa, kun se on mersuissa yleisesti käytetty.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Noniin itsellä oireilee tulokas...

Pakkasyön jälkeen perä makaa maassa ja eikä tahdo nousta.

Staarilla ajoin venttiilejä auki niin alkoi nousemaan. Ilmeisesti jäätyvät niin edestä kuin takaa.

Kun venttiilit aukes niin alko toimii normaalisti..
220.128 Black devil
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Nyt se kyykkäys sitten iski täälläkin :( Keula putosi ajossa tontiin mittaaristo punaisena ja hetken silmäilyn jälkeen päätin että kyllä tuo vielä kotiin vie ja niin tulin, mutta parin tunnin sulattelun jälkeen, kun alusta jälleen heräsi toimintaan, huomasin että oikea etutolppa vuotaa siitä valoksesta ilmanipan ympäriltä, liekö saanut kipeää kun jouset pohjassa rynkytin useamman kymmenen kilometriä? :arrow: Kaivoin jo vanhat muovivalun, tai mitä se harmaa jutska nyt ikinä olikaan pois ja mitäs tilalle, että pääsee TOISTAISEKSI jatkamaan matkaa ennen uusien tolppien hankintaa?

Alkuun meinaisin kipata kolon täyteen vesilasia (natriumsilikaattiliuosta) kun sitä on reilusti saatavilla, mutta taitaa olla kuitenkin liian rapsakkaa tuohon ja kuivumisaikakin noin paksussa viikon tjsp. Joten kestääkö "sikamassa" ym. rajumpi liimamassa, vai peräti 2k-epoksiliimaa?


Samalla nyt kun auton sain nousemaan, ajoin sen nosturille ja päätin ottaa kompurankin käsittelyyn, kun kerran alkoi jäätämään ja syksyn huoltokin jäi väliin :oops: Ja olikin jo viimehetket käsissä...hyvin oli kosteutta jo heti ensimmäisen ilmaletkun irroittaessa, ja sisältä se vasta mielenkiintoiselta näyttikin. Se jousikin mikä pitää kuivainryynejä paikoillaan oli aivan umpi ruosteessa ja ryynit mukavan märkiä :evil: Nyt on korjaussarja tuloillaan ja pitää vielä nuo ryynit uunittaa, mutta missäs asteissa nuo alkaa kuivamaan 100, vai peräti 200°C tunti...kaks vai mitä?
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ite tiivistin nuo yläpään koriliimalla, sekin kovettui aika helvetin kovaksi ja halkesi jonku viikkon päästä uudelleen.

2k epoksiliimalla kokeilisin.

Korjaantu kunnolla vasta uusilla tolpilla.
Tolppa voi vuotaa sieltä jousipussistakin kun se säkki siellä elää tien heittojen mukaan niin jossain kohtaa voi säkin nirhaumasta suhauttaa ilmaa pihalle.

Nuo kuivausryynit varmaan kuivaa 100asteessa tunnissa ihan kivasti. exästä kuivasin ne kerran ihan sisätilan puhaltimella metallikupissa. Kuivuivat niinkin.
Toisella kertaa vaihdoin kokonaan uudet.

Se imuilmansuodatin kannattaa vaihtaa. Siellä on usein ihan vettä sisällä. Samoten tarkista se imuputki joka menee suodattimelta kompuralle. Usein halki.

Jatkossa sitten ryynien kuivaus/vaihto ja ilmansuodattimen vaihto joka syksy :pappa:
Jos tuota ei ole valmis tekemään niin kannattaa vaihtaa alle rautajousinen kulupeli.

ps. tutulla on 90-luvun alun 400lexus ilmajousilla eikä siihen ole tarvinut vielä ikinä tehdä alustalle mitään. Ei jousien vaihtoja, ei kompuran vaihtoja, ei kuivaimien vaihtoja jne. :lol:
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Onko noi ryynit silica geeliä?
220.128 Black devil
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Käsittääkseni ei ole silica geeliä, mutta en kyllä osaa sanoa mitä ne sitten on (ainakin ne on huomattavasti kevyempää materiaa kuin silica) :oops: Jostain luin ohimennen googletellessa, että joku olisi kokeillut silicaa, mutta ei toimineet kuten nuo mitä näissä nyt on :roll: jm-tech:ilta tuota kuulemma löytyy hyllystä ja luulisi jostain raskaankaluston tavaratalosta myös löytyvän hyllynperältä, vaikka nykyään kai niissä käytetäänkin valmiita kuivainpatruunoita...


Ja Kiitokset Mika.T:lle ....ei muuta kuin epoksia hakemaan :näre:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Kun tietäisi mitä se on niin tilaisin isomman määrän Kiinasta... siellä kaikki valmistetaan..
220.128 Black devil
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

kryptonite kirjoitti:Kun tietäisi mitä se on niin tilaisin isomman määrän Kiinasta... siellä kaikki valmistetaan..
Tota raetta sai edullisesti jostain ilmailukaupasta kun viimeksi kuuklasin. tais olla naapuriforumilla mulla siitä se topikki jossa kommentoin yhden raekauppiaan hintoja ryöstöhinnoiksi.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Saisko linkkejä niin ei tarvii penkoo?
220.128 Black devil
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

mulla on ylimääräinen iso hydacin huohotin, kävisköhän ne ryynit?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Itse tilasin Saksasta jonkun parannellun Huolto vapaan venttiiliblockin ja uuden alkuperäisvalmisteisen kompuran..

Jos ongelmat jatkuu niin uusin myös takapään tolpat..

Pakkasten ajaksi laitoin romun neljästä kulmasta tunkkien varaan
Kunnes uusia osia tulee..
220.128 Black devil
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Huoltovapaan?

Eihän siinä ole alkuperäsessäkään mitään huollettavaa.
Ainoastaan kompurassa, ja jos veholta kysyy niin ei siinäkään.
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Ne on niin huoltovapaita että jopa tehdas on suunnitellut tuollaiset limp home osaset:

A2203271230
A2203280839

tilasin huvikseni tänään bald:lta nuo kumipöllykät niin saa laittaa joustintuen väliin ja matka jatkuu... onhan toki väki sinne ihan kakkosnelosen pätkääkin nippusiteillä laittanut.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

220.128 Black devil
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

http://4x4airseals.com/product-category/mercedessbenz

Kyseisen pienyrittäjän tekemä video.

https://youtu.be/a3-173vjZo0

Täältä ainakin saa korvaavat uudet ryynit...

Mitä olen nyt tutkinut lähteitä.

Ryynit, suodatin ja releen uusiminen ennalta ehkäisee
Missä auto ei tahdo nousta pakkasella ylös.

Itsellä siis ongelmia asian kanssa myös.

Tosin itse tilasin uuden kompressorin toki mutta meinasin kunnostaa vanhan niin helppo sitten lennosta vaihtaa kerran vuodessa syksyisin ristiin.

Toivotaan että perän laskeminen jäisi vuotamaan venttilijakariin ettei tarvisi lähteä takatolppia uusimaan. Katsotaan kun saan aikaiseksi.
220.128 Black devil
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

piippu kirjoitti:Käsittääkseni ei ole silica geeliä, mutta en kyllä osaa sanoa mitä ne sitten on (ainakin ne on huomattavasti kevyempää materiaa kuin silica) :oops: Jostain luin ohimennen googletellessa, että joku olisi kokeillut silicaa, mutta ei toimineet kuten nuo mitä näissä nyt on :roll: jm-tech:ilta tuota kuulemma löytyy hyllystä ja luulisi jostain raskaankaluston tavaratalosta myös löytyvän hyllynperältä, vaikka nykyään kai niissä käytetäänkin valmiita kuivainpatruunoita...


Ja Kiitokset Mika.T:lle ....ei muuta kuin epoksia hakemaan :näre:
Ilmeisesti

Aktivoitu alumiinioksidi kyseessä. Kuulostaa siltä etten laittaisi mikroon..

Aktivoidulla alumiinioksidikuivaajalla on suuri adsorptio. Aktivoitu alumiini-kuivausaine toimii kuivausaineena adsorption kautta, niin että ilma kulkee aktivoitujen alumiinihelmien läpi, vesi ilmassa tarttuu siihen ja jää loukkuun, jolloin aktivoituneen alumiiniosuodattimen läpi kulkeutuva ilma kuivuvat. Vaikka se upotetaan nesteeseen, aktivoitu alumiini ei hajoa tai pehmentä. Aktivoitu alumiini on erittäin tehokas kaasujen kuivaukseen ja on erittäin stabiili fyysisesti ja kemiallisesti, myös korkeissa lämpötiloissa ja syövyttävissä ympäristöissä. Aktivoitua alumiinia käytetään useimmiten paineilmakuivaajille sen kustannustehokkuuden vuoksi suhteessa muihin kuivausaineisiin. Korkealla pinta-alustallaan, korkealla kosteuskapasiteetillaan ja korkealla puristuslujuudellaan aktivoidulla alumiinilla voidaan helposti kestää ilmakompressorin sisältämät tyydyttimet.

Lainattu

http://m.fi.aluminaadsorbent.com/activa ... ccant.html
220.128 Black devil
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onhan noita porukka mikrossa kuivannut ihan menestyksekkäästi.
Ja ilmeisesti ilman kipinöintiä :lol:
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1911
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Alumiinioksidi on eriste, vähän eri asia heittää sitä mikroon kuin alumiinia.
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

tähtikuljettaja kirjoitti:Alumiinioksidi on eriste, vähän eri asia heittää sitä mikroon kuin alumiinia.
Niin ja halpaa sellaista. Miksi nähdä vaivaa ja laittaa mikroon missä lämmität mahdollisesi ruokasi..
220.128 Black devil
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W220 / W230 / W215 alusta”