Korean Letukka kestotestissä

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

No eikö niille oo siis syytä nauraa edelleen? :D Ennemmin kuin purra hammasta, kiroilla kuin turkkilainen, kävellä viimassa bussipysäkille ja syyä naama väärinpäin makaroonia, kun koijaamo vei tilin. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Tänään oli letukan konepelti pystyssä. Kyseessä oli määräaikaishuolto eli öljyn vaihto. Nyt mittariin on saatu lukemaksi reilut 107 tkm, joten viime syyskuun alusta on tullut 10 tkm lisää.

Öljyä ostin viiden litran kannun ja suodattimen hintaan 31 €. Öljystäkin jäi seuraavaan kertaan melkein kaksi litraa. Kertaakaan meillä olo aikana ei Letukkaan ole tarvinnut öljyä lisätä.

Ihmeen hyvin on auto toiminut ja ilmastointikin toimii niin hyvin, että teepaitasillaan alkaa viluttaa. Vikavaloja ei ole syttynyt ja kaikki toimii, joten kestotesti jatkuu.
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Viime viikolla oli Letukassa oikein remonttia ja konepelti oli pitkästä aikaa pystyssä.

Osa jo iloitsee, että nyt se sitten hajosi ja loppuu tämä jonnin joutava kirjoittelu onnettomasta kotterosta.

No, ei ollut iso murhe - oikealta puolelta oli palanut H4:n lähivalon lanka. Aikaa vaihtoon taisi mennä useampi minuutti ja taas matka jatkuu.

Ensimmäinen vuosi Letukalla alkaa syyskuun alussa täyttyä ja mittariin on kelattu 13 000 km lisää. Ei ole vikavaloista ollut murhetta (kyllä niitä sentään löytyy), joten kestotesti jatkuu. Öljyä ei kone kuluta ja muutkin nesteet ovat pysyneet siellä missä pitääkin. Bensaa on toki mennyt, mutta sitäkin kohtuudella.

Lisäys:

Tänään tankattu ja yhden tankkauksen kulutus hieman vajaa 6,5 l sadalla. :shock:
Viimeksi muokannut ltm, 01.9.2017 17:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Huolettomat 150tkm tarjosi velipojalle "korean letukka". Muisteltiin Priuksen koeajolla että eipä ole varsinaisia vikoja ollut. Varsinkaan semmosia, että autoa olisi tarvinnut kuskata hinurilla.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Nyt täytyy Letukkaa taas rassata tuon edellisen H4 lampun vaihdon jälkeen. Eilen laitoin alle Hankookin nastat ja siinä tuli ravisteltua renkaita. Vasemman raidetangon uloin nivel oli välyksellinen eli pientä klappia jo tuntui! Tilasin osan (22 €), joten eiköhän tuon verran voi autoon panostaa ja heti vaihtaa. Katsastus on tulossa helmikuussa. Silloin on suurella todennäköisyydellä ulkotallissa vähän vilakampaa osaa vaihtaa.

Muuten Letukan matka on vain jatkunut.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Ota kärkiharpilla nivelkupin keskikohta uudessa ja vanhassa osassa merkille ja mittaa vaikka samalla harpilla siitä joku merkitty kohta raidetangosta. Uutta asentaessa samaan mittaan, niin ei jää ratti vintturaan ja välttyy aurauskulmien säädöltä, ellei muutoin ole tarve. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Kiitos! Näin tehdään.

Lisäys:

Tänään oli tyyntä ulkotallissa, joten työkalut esiin ja vaihtohommiin. Lemförderin laatikosta löytyi alkuperäinen raidetangon pää (laatikossa valmistusmaana Korea). Mauserilla piirsin raidetankoon merkkiviivan. Taisi tuo vanha olla alkuperäinen, kun olivat mutterit jo niin ruosteessa? Makitan akkukoneella hyvin lähti pallonivelen mutteri auki. Uusi pää paikalleen ja mauserilla tarkistus. Niin nätisti piirsi kärki samaa viivaa kuin vanhalla. Pieni askare ja klappi hävisi!
Viimeksi muokannut ltm, 01.11.2017 12:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Me käytiin tuommosella kökköpallolla koeajolla mutta se ajelu jäi siihen.... Oli pikkusen kolho mutta varmaan ois ollut paljon varmempi kuin Pökötti? Ei siinäkään oo vielä kummempaa ollut mutta nyt leimalle vas käkkäri ja toinen takavalo prkl!
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Veljmiehen entinen bongattu eilen uudella omistajalla. Vanhempi herrasmies näytti tyytyväisenä pakkaavan viikonlopun ruokaostoksia kyytiin. Perusvarma auto, jolla kelpaa käydä maitokaupassa kylillä :)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Pieneen ajoon soiva peli (ainakin toistaiseksi). Helsingissäkin toki käyty.
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Pitkästä aikaa on Letukkaa taas rassattu. Reilu vuosi sitten CRC:n tuotteilla paikattu pakoputken haitarielementti alkoi taas tsupsuttaa. Toissapäivänä sattui olemaan ulkotallissa kohtuullinen keli, joten haalarit päälle ja auton alle askartelemaan. Eipä tsupsuta enää.

Ajoin tuossa viime viikolla Letukalla tankillisen ja kulutus oli n 6,3 eli ei huono.

Suikkalakki kutsuu helmikuun loppuun mennessä, joten saapa nähdä jatkuuko matka?

Dealer vuosi sitten ihmetteli, kun näin pieneen kotteroon tulee noin isot levyt eteen. Kyllä Letukka edelleen tehokkaasti pysähtyy, kun vähän reilummin pedaalia polkaisee.
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Letukan matka jatkuu!

Käytiin jälkitarkastuksessa näyttämässä, että aavistuksen välyksellinen etupään alapallonivel on vaihdettu, joten vuoden verran saa taas huristella menemään. Alapallo maksoi 21 € ja vaihtoon meni tuossa pihassa kirpeässä pakkasessa vajaat 45 min. Oli kerrankin helppo homma eivätkä pultitkaan olleet jumissa.

Letukalla on vuoden aikana ajettu 18200 km. Huolto- ja korjauskustannuksiin on mennyt vaatimattomat 84 € (öljynvaihto, H4 polttimo, raidetangon pää, CRC pakoputkinauha ja alapallonivel). Halpoja ovat olleet Letukan kilometrit, eivätkä vikavalot ole vilkkuneet! Bensaa on toki palanut, mutta sitäkin mielestäni kohtuudella.

Seuraava huoltotoimenpide on kesärenkaiden vaihdon yhteydessä ns "iso huolto" eli öljyt ja tulpat.
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Eipä ole Letukasta ollut mitään informoitavaa. Pelkkää ajoa ja tankkausta. Ei ole vilkkuneet vikavalot eikä murheita ole ollut. Tällä viikolla pyörähti mittariin 127 tkm eli meillä on tullut kahdessa vuodessa 30 tkm lisää ongelmattomia kilometrejä. Syyskuu vielä Letukalla ajetaan ja lokakuun alusta laitetaan auto talvilevolle. Tallin takaa herätellään Laguna talveksi ajoon (jos vielä herää).
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Ei päässyt Letukka talvilevolle, koska Rellu lähti romikseen ja myöhemmin peltikatoiksi ja rautanauloiksi yms. Päivällä näin romiksen miehiä. Rellu on jo matkalla Kuusakoskelle kuorkin kyydissä.

Tänään Letukkaa käytettiin Helsingissä oikein korjaamolla! Alusta asti on moottorin alta kuulunut pakoputkesta tsupsutusta, jonka olen kaksi kertaa paikannut pakoputkinauhalla. Malmilla R Tiittasen pakoputkikorjaamolla hitsattiin öljypohjan alle uusi haitarielementti ja koekeiltiin tiiveys; tiiviiksi tuli! Kassan kautta ja 80 € köyhempänä jatkuu taas matka. Samaan aikaan viereisellä nosturilla oli valkoinen V12 Mese. Hyvät murinat lähti, kun välillä kokeilivat tiiveyttä.

Halpaa on Letukalla ollut kyyti. Mittariin on kelattu reilussa kahdessa vuodessa 34 tkm lisää todella vähäisin murhein. Keväällä pitää ostaa uudet kesärenkaat, jos ei lähde sitä ennen samaan suuntaan kuin Rellu. Meneeköhän 200 € koko sarjaan?
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Niinpä näyttää olleen. Nuorempi asentaja sovitteli niihin katteihin tulevia putkia, kun meidän letukkaa laitettiin. Kovin oli pienen näköinen nysä se katti. Murinat olivat kyllä hyvät.

Kun kysyin Ristolta (?) miten on töitä riittänyt, niin valitteli, että putket ovat nykyisin liian kestäviä! Ennen meni putki n kolmessa vuodessa, mutta nyt menee autot paaliin ennen kuin on tarvetta putkia uusia. Osassa on vielä putket rosteria, niin ei tule korjattavaa. Muutenkin oli hyvät jutut ja sanoisin, että samanhenkiset kuin minulla.
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Letukan matka se vain jatkuu; ei vilku vikavalot eikä veny nokkaketju!

Tänään saatiin taas vuosi lisää ajoaikaa. Syyskuussa 2016 Letukka tuotiin lavetilla meidän pihaan 97 tkm ajettuna ja tänään pyörähti mittariin jo 137 tkm. Vähin korjauksin on vuosi taas mennyt. Syksyllä korjautettiin pakoputki 80 €:lla. Katsastukseen vaihdoin vasemmalle alapallon ja yhden koiranluun 40 €, joten ei voi väittää Letukan korjauksien tulleen kalliiksi. Keväthuoltoon meni 8 € öljynsuodattimeen. Öljyt löytyivätkin jo tallista.

Ei siis ole pahaa sanottavaa Letukan kestävyydestä. Pakokaasuarvotkin olivat oikein hyvät, joten ei liene rouva vedättänyt pienillä kierroksilla, vaan on antanut 1,2 l "pikkulohkon" kiertää.

Seuraavaksi olisikin isompaa kulunkia, kun pitäisi laittaa 200 € uusiin kesärenkaisiin.
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Tänään Letukka sai alleen uudet Kumho Ecowing kesärenkaat kokoa 185/60/14. Ei aivan mennyt 200 €, kun sai 5 € vielä takaisin. Ihmeen miellyttäviltä nuo Kumhot tuntuvat; hyvä ajotuntuma ja meluttomuus (?), jos sitä nyt voi kehua kevätkarheilla teillä. Tasapainoon Kumhot menivät hyvin. Syksy näyttää miten renkaat kestävät kulutusta vai tuleeko Letukalle noutaja sitä ennen?

Kolme talvea alla pyörineet Hankook Winter I*Pike RS nastarenkaat ovat edelleen hyvässä kunnossa ja vaikuttaisi, että lähes kaikki nastat ovat edelleen tallella.

Mittarissa on nyt 139560 km ja matka vain jatkuu.
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Uskallan väittää että Kumho yllättää positiivisesti.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Nyt on Letukka rikki, koska kulutus on pudonnut 6 litran pintaan eli vajaan litran normikulutuksesta. Rouva oikein ihmetteli, kun tankillisella pääsee pidemmälle. Tapahtuneelle muutokselle on toki syynsä.

Toukokuun alussa rouvalla oli vähän hoppu, kun piti Helsingissä käydä, joten Letukkaa oli piiskattu moottoritiellä normi köröttelyä enemmän. Tuli soitto, että nyt on jotain hajonnut, kun meni ohjaus jäykäksi!!?? Toimiiko muuten, palaako latauksen valo, onko konepellin alla mitään irtonaista ja valuuko auton alle jotain??? Kaikki oli kuulemma kunnossa, mutta joku hihnan pätkä oli pellin alla irrallaan. Matka sai jatkua, mutta ohjeena oli vähän rauhallisempi tahti paluumatkalla.

Letukassa oli siis napsahtanut poikki ilmastoinnin kompuran ja ohjaustehostajan hihna. Laturi toimi edelleen normaalisti omalla hihnallaan. Ilmastointi on toteutettu etelän malliin eli pakko-ohjautuu päälle myös kylmällä ilmalla, jos kääntää puhalluksen tuulilasille. Mikä on toki ymmärrettävää Etelä-Koreassa, mutta ei Suomen pakkasilla. Niinhän siinä sitten kävi, että kompressorin pyörintä ajan saatossa loppui totaalisesti ja hihna poikki.

Lyhyempi hihna paikoilleen kompressori ohittaen ja taas matka jatkuu. Kustannus tällä kertaa oli 7,90 €. Tein samalla vähän ennakoivaa huoltoa ja vaihdoin myös laturin hihnan eli toinen 7,90 € meni siihen. Eipä enää toimi ilmastointi, mutta ikkunaa vain raolleen, jos kuuma tulee. Aika selvä muutos tuossa kulutuksessa, kun kompura jää pois menoa vastustamasta.

Kumhon kesärenkaat ovat olleet positiivinen yllätys.
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Letukkaa on piiskattu säästelemättä koko kesä ja nyt on mittariin saatu lukemaksi 147 tkm. Kolmessa vuodessa on tullut 50 tkm lisää mittariin todella vähin ongelmin. Kestotesti jatkuu; ei pala vikavalot, ei veny nokkaketju, ei vie öljyä eikä muitakaan nesteitä ja mikä parasta, niin kulutus on asettunut n 6 litran tuntumaan rouvan raskaalla kaasujalalla ajettuna.
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Tänään oli Letukan konepelti pystyssä ja tunkki alla, kun sattui öljynvaihto ja talvirenkaiden vaihto samalle päivälle. Kustannus suodattimesta 7,90. Lisäksi tuli tuhlattua uusiin kapseleihin 12,50, kun oli enää kolme vanhaa tallella. Kulutus on kesärenkailla pysynyt 6 litran tuntumassa. Keväällä käyttöön otetuilla Kumhon kesärenkailla tuli mittariin 10 tkm. Ovat yllättävän hyvät renkaat edullisessa hintaluokassa.

Mittarissa on nyt 149435 km ja matka vain jatkuu.
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Tänään käytin Letukkaa katsastuksessa ja läpihän se meni. Vuodessa on tullut 18 tkm lisää mittariin todella vähäisin korjauksin. Kesällä piti ostaa kaksi moniurahihnaa 15,80 € hintaan, joista toinen oli ns ennakoivaa huoltoa. Nuukapihillä olisi mennyt vain 7,90 €.

Muita kuluja olivat vuoden aikana:

- uudet kesärenkaat 195 €
- öljynsuodatin 7,90 €
- pientä "tuunausta" eli uudet pölykapselit 12,50 €

Eikä ole vieläkään vilkkuneet vikavalot eli halvalla on siis päästy.

Kulutus on pysynyt rouvan raskaalla kaasujalalla ihmeen alhaisena. Kahdella tankkauksella sain lukemaksi 6,2 l sadalla.

Keväämmällä olisi sitten pidettävä konepeltiä taas pystyssä, koska alkaa olla edellisestä jakohihnan vaihdosta 60 tkm. Täytyy katsoa missä kunnossa kiristäjä ja vesipumppu ovat? Jos vaikutavat lähes uutta vastaavilta, niin taidan tyytyä nuukapihiin vaihtoehtoon eli pelkkään hihnan vaihtoon (n 20 €).

Nyt mittarissa on 154935 km ja matka tuntuu vain jatkuvan. Vielä ei siis ole tarvinnut kääntyä tutun romiksen pihaan, vaikka useasti siitä ohi on ajettu.
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Tänään oli kevään lämpimin päivä, joten Letukan konepelti pystyyn ja oikea eturengas pois eli jakohihnaa pääsin vaihtamaan. Aikaa meni n 2½ tuntia. Vanha hihna oli hyvässä kunnossa. Yhtään halkeamaa tai murtumaa ei hihnassa näkynyt. Kiristäjän rulla ja vesipumpun laakeri tuntuivat olevan hyvässä kunnossa. Uusi hihna vain paikoilleen ja parin kierroksen jälkeen merkit olivat edelleen kohdallaan. Kaikki purettu takaisin nippuun ja koeajolle; ehjäksi tuntui jäävän.

Kuva

Kustannuksia tästä remontista tuli Gatesin hihnasta 26 €. Ihmeen jämäkän tuntuinen hihna (leveys 25 mm) näin pieneen koneeseen ja näin lyhyelle vaihtovälille.

Etukäteen epäilytti miten kampiakselin hihnapyörän pultti aukeaa? Makitan 450Nm akkupulttipyssyllä lyhyt "päräytys" ja irti lähti.

Kilometrejä on Letukan mittarissa nyt 157400. Jos Letukka on vielä 30 tkm jälkeen meillä ajossa, niin tarkistetaan silloin hihnan kunto. Siihen asti vain kovaa ajoa ja tarkkaillaan mahdollista jäähdytysnesteen hävikkiä.
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Letukalla tuli viime viikolla neljä vuotta täyteen meidän ajossa. Mittarissa on nyt 165700 km eli neljässä vuodessa on tullut vajaat 69 tkm lisää todella vähäisin korjauksin.

Viimeisen vuoden aikana on mennyt määräaikaishuoltoihin 40 € ja jakohihnaan 26 € eli hyvin kohtuullista.

Kulutus on edelleen pysynyt noin 6 litran paikkeilla; välillä alle ja välillä vähän yli.

Uusi vuosi alkoi tänään heti remontilla eli konepelti pystyyn ja askartelemaan. Nyt oli palanut vasemmalta H4:n lähivalon lanka. Aika tarkalleen kolme vuotta sitten vaihdoin H4:n oikealle puolelle, joten eivät ne nyt kovin usein pala.

Matka siis vain jatkuu.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kohtuullisista korjauskuluista luettuani siirryin katsomaan ensimmäistä viestiä, että josko pääsisi viisastelemaan auton arvon alenemisesta, mutta annetaanpa tällä kertaa olla :happy:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”