takakelkan etummaisten puslien vaihto?
takakelkan etummaisten puslien vaihto?
elikkäpäs.. onko kellään kokemusta/tietoo joutuuko purkamaan koko kelkan/perän irti että nuo saa vaihdettua.. vai onnistuuko perinteisellä rautakanki/sorkkarauta virityksellä.. kun ylhäältäpäin ne sinne painellaan.. ku on kieltämättä omassa kulkupelissä (190 2.0d) väljyyttä siellä.. hyvä että enää omalla kaistalla pysyy
Mahtaa olla 201n puslat samalla lailla ku 124?
Jos näin on, niin sitten:
Pakari taitaa olla tiellä, kannattaa irrottaa.
Löysää toisen puolen puslat kerrallaan niin mahtuu vaihtaan.
Hallitunkki perämurikan alle ja varovasti alemma.
Vetopulttiviritys on hyvä irrotuksessa ja takasin laitossa.
On yllättävän lujassa sitten ja kannattaa vähän sipasta vassua uuteen et menee paikoilleen.
Tehas käskee ajaan jengat kierretapilla puhtaaksi,
vaihtaan uuet pultit ja laittaan 70Nm momentilla kiinni.
Jos näin on, niin sitten:
Pakari taitaa olla tiellä, kannattaa irrottaa.
Löysää toisen puolen puslat kerrallaan niin mahtuu vaihtaan.
Hallitunkki perämurikan alle ja varovasti alemma.
Vetopulttiviritys on hyvä irrotuksessa ja takasin laitossa.
On yllättävän lujassa sitten ja kannattaa vähän sipasta vassua uuteen et menee paikoilleen.
Tehas käskee ajaan jengat kierretapilla puhtaaksi,
vaihtaan uuet pultit ja laittaan 70Nm momentilla kiinni.
Pro HVM
Pitäskö minun tulla kans tuon oman Mersun kanssa vaihtelemaan puslia samalla.
En koskaan ota kuin yhden oluen. Sen jälkeen olen kuin toinen mies, ja se toinen mies ottaa loput...
Kaasu passatti...
ex.W202 180
ex.S204 200cdi
ex.S202 180
ex.S202 250tdt Uncle-Benz
ex.W123 250 urpodee
[miitit]0111111111111011111[/miitit]
Kaasu passatti...
ex.W202 180
ex.S204 200cdi
ex.S202 180
ex.S202 250tdt Uncle-Benz
ex.W123 250 urpodee
[miitit]0111111111111011111[/miitit]
Ja jossain on varoiteltu, ettei sitä vaseliinia saisi käyttää noiden kumipuslien asennuksessa. Jotain saippuapohjaista suosittelevat. En sitten tiedä onko perää.petska kirjoitti:Jos ei painu kunnolla tyyny paikoille niin lämmittää kuumailampuhaltimella ja auttaa tunkilla....muttei kannata kumia polttaa.. .
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Ihan raakaa fairya vaan, tulloo hyvä.Roisto kirjoitti:Ja jossain on varoiteltu, ettei sitä vaseliinia saisi käyttää noiden kumipuslien asennuksessa. Jotain saippuapohjaista suosittelevat. En sitten tiedä onko perää.petska kirjoitti:Jos ei painu kunnolla tyyny paikoille niin lämmittää kuumailampuhaltimella ja auttaa tunkilla....muttei kannata kumia polttaa.. .
t.
Risto
-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
On. Rengas rasvaa tai nestemäntysuopa.+vetopultti ja auttava varasto kirosanoja.Roisto kirjoitti:Ja jossain on varoiteltu, ettei sitä vaseliinia saisi käyttää noiden kumipuslien asennuksessa. Jotain saippuapohjaista suosittelevat. En sitten tiedä onko perää.petska kirjoitti:Jos ei painu kunnolla tyyny paikoille niin lämmittää kuumailampuhaltimella ja auttaa tunkilla....muttei kannata kumia polttaa.. .
t.
Risto
ed: fairy varmaan paremmin saanteilla.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
No siinä tapauksessa... Ilmeisesti noiden puslien kumi on semmoista, että se kestää öölipohjaiset lubrikantit.Rässi66 kirjoitti:^WIS käski laittaan Naphtalen C -lubricanttia (tai sinnepäin) eli vassua.
EDIT: Piti tarkistaa. Suositellaan Naphtolen H -liukkaria (mitä se sitten lieneekään ).
EDIT2: Etualatukivarren puslien vaihto-oppaassa lukee:
"Gummilager ... mit Gleitfüssigkeit z. B. Naphtolen; Schmierseife schmieren. Kein Öl oder Fett verwenden." Eli voitele puslat liukastusaineella esim. Naphtolilla taikka saippualla. Älä käytä öljyä taikka rasvaa.
Ilmeisesti ainakaan tuo naftoli ei ole öölipohjaista.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kardaanin alta kiertävä rauta irti toisesta päästään (24mm mutteri)
Puslien ruuvit irti (19mm)
Paineilmataltalla puslat pois koloistaan
Rautakangella vääntäen kelkkaa alemmas ja puslat kokonaan pois
Uudet puslat rasvataan "kumirasvalla", samoin niiden paikat
Kangella vääntäen tilaa, puslat kolojensa kohdalle
Tunkilla alta tukivarren nurkasta nosto, paikalleen menee
Ruuvi kiinni
Hups, aikaa meni puolisen tuntia ja puslat ovat perillä eivätkä puolitiessä
Puslien ruuvit irti (19mm)
Paineilmataltalla puslat pois koloistaan
Rautakangella vääntäen kelkkaa alemmas ja puslat kokonaan pois
Uudet puslat rasvataan "kumirasvalla", samoin niiden paikat
Kangella vääntäen tilaa, puslat kolojensa kohdalle
Tunkilla alta tukivarren nurkasta nosto, paikalleen menee
Ruuvi kiinni
Hups, aikaa meni puolisen tuntia ja puslat ovat perillä eivätkä puolitiessä
apua
[quote="dealer"]Kardaanin alta kiertävä rauta irti toisesta päästään (24mm mutteri)moro foorumin väelle. Eli kertokaas tarkemmin mikä se on tuo rauta ku kahtelin auton alla niin en tajunnu kyllä. eli 190 2.0D oisin muuten vaihtanu tämän puslan. ja mitenkäs paljon se tulee sit alaspäin??
Nyt on pusla melkein paikallaan ja Uponorin liukasteella. Tais jäädä 3 mm ylös. Puristin sitä tosissaan paikoilleen lämmityksen jälkeen. Tunkkikonstikaan ei tarpeeksi auttanut, laiton 67 mm halkaisijan hylsyn ulkokehän tueksi, mutta ei auttanut.
Vieläköhän pitää kokeilla tunkata kun on pusla rungossa kiinni nyt. Ei taida puolitekosena pelittää?
Oisko kellää vinkkiä miten saan puslan perille asti?
Vieläköhän pitää kokeilla tunkata kun on pusla rungossa kiinni nyt. Ei taida puolitekosena pelittää?
Oisko kellää vinkkiä miten saan puslan perille asti?
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Tahtoopi olla että puolitiehen jäävä pusla pysyykin siinä.
Joskus on jouduttu repimään irti ja vaihtamaan uuteen.
Kunnollisella liukasteella se menee kerralla perille kun nostaa apurunkoa tunkilla, ei tarvita lämmitystä, hakkaamista tms.
En tiedä olisiko niistä apua.
Voit kokeilla laittaa puslan yläreunan ja korin väliin rengasraudan tms. ja painaa sitten tunkilla, saattaa mennä laita kerrallaan perille.
Mortille tervetuloa foorumille !
Joskus on jouduttu repimään irti ja vaihtamaan uuteen.
Kunnollisella liukasteella se menee kerralla perille kun nostaa apurunkoa tunkilla, ei tarvita lämmitystä, hakkaamista tms.
En tiedä olisiko niistä apua.
Voit kokeilla laittaa puslan yläreunan ja korin väliin rengasraudan tms. ja painaa sitten tunkilla, saattaa mennä laita kerrallaan perille.
Mortille tervetuloa foorumille !
- maxpower07
- Viestit: 158
- Liittynyt: 27.1.2008 11:33
- Paikkakunta: alastaro
kumpi noista on se takatukivarren etummainen kumityyny, kun kl-varaosissa näkyy olevan kaks samannäköstä takakelkan kumityynyä, joko toi 19e tyyny tai 58e hydraulinen sarja.. eiks noi molemmat ole ns. hydraulisia tyynyjä?
on meinaan kallis pultti ja prikka sit jos on molemmissa sama tyyny...
tarttis varmaan tehdä jotain kun kolahtaa kans aikalailla kaasua pumppaamalla ajossa ja eteen-taakse suuntaavaihtaessa..
on meinaan kallis pultti ja prikka sit jos on molemmissa sama tyyny...
tarttis varmaan tehdä jotain kun kolahtaa kans aikalailla kaasua pumppaamalla ajossa ja eteen-taakse suuntaavaihtaessa..
W639 130cdi
Nyt suoritin itsekkin noiden takakelkan kaikkien 4 kumien vaihdon seuraavasti:
Tilasin motonetista Kumisarjat kelkkaan eteen ja taaksen. (sis pultit!) Yht. n. 100e
Auto kaksipilari nosturilla ilmaan. Takarenkaat irti.
"Apupoika" perän alle tippumista estämään. (pitkä tunkki)
Irroitin molemmilta puolilta pitkittäin tangon pultin edestä. (19mm)
Neljä pulttia irti (19mm) ja heiluttelin ISOLLA meisselillä kelkkan irti korista.
Laskin sen iskunvaimentimien varaan roikkumaan. jouset pyöri aika vapaasti että tarkista kun kasaat...
Paineilma taltalla kumien yläreunaan ja takoi siitä seinämää lyttyyn.
Isoa meisseliä kelkan ja puslan väliin ja vähän kerrallaan vääntäen sain kaikki erittäin helposti irti.
Voitelin uudet puslat wurthin keltaisella laakerirasvalla.
Asensin pitkän pultin ja vanhasta puslasta aluslevyt ja puslat upposivat kaikki hieman yli puolivälin... Enempää en saanu vaikka kuinka yritin pyssyllä ampua..
Asensin kelkan kiinni koriin ja sain uudet pultit ja aluslevyt kiinni ja kiristin pultit aika tiukkaan...
Kaupunkikierros mukulakivillä sai ainakin takimmaiset puslat uppoamaan kokonaan paikoilleen täytyy vaa kiristää pultit paikoilleen.
Eiköhän ne etummaiset myös löydä aikanaan paikkansa
Onko kellään tiedossa noiden puslien pulttien kiristys momenttia?
Toivottavasti tästä on jotakin iloa tuleville yrittäjille Oikeasti aika simppeli homma!
Tilasin motonetista Kumisarjat kelkkaan eteen ja taaksen. (sis pultit!) Yht. n. 100e
Auto kaksipilari nosturilla ilmaan. Takarenkaat irti.
"Apupoika" perän alle tippumista estämään. (pitkä tunkki)
Irroitin molemmilta puolilta pitkittäin tangon pultin edestä. (19mm)
Neljä pulttia irti (19mm) ja heiluttelin ISOLLA meisselillä kelkkan irti korista.
Laskin sen iskunvaimentimien varaan roikkumaan. jouset pyöri aika vapaasti että tarkista kun kasaat...
Paineilma taltalla kumien yläreunaan ja takoi siitä seinämää lyttyyn.
Isoa meisseliä kelkan ja puslan väliin ja vähän kerrallaan vääntäen sain kaikki erittäin helposti irti.
Voitelin uudet puslat wurthin keltaisella laakerirasvalla.
Asensin pitkän pultin ja vanhasta puslasta aluslevyt ja puslat upposivat kaikki hieman yli puolivälin... Enempää en saanu vaikka kuinka yritin pyssyllä ampua..
Asensin kelkan kiinni koriin ja sain uudet pultit ja aluslevyt kiinni ja kiristin pultit aika tiukkaan...
Kaupunkikierros mukulakivillä sai ainakin takimmaiset puslat uppoamaan kokonaan paikoilleen täytyy vaa kiristää pultit paikoilleen.
Eiköhän ne etummaiset myös löydä aikanaan paikkansa
Onko kellään tiedossa noiden puslien pulttien kiristys momenttia?
Toivottavasti tästä on jotakin iloa tuleville yrittäjille Oikeasti aika simppeli homma!
Mada mada dane
W201 -85 2.0i
W124 TE Brabus 3.6 4matic
+puolen tusinaa muita projekteja
W201 -85 2.0i
W124 TE Brabus 3.6 4matic
+puolen tusinaa muita projekteja