Om642 - Suutinhuolto työkalut

Vastaa Viestiin
Erola
Viestit: 15
Liittynyt: 06.12.2018 11:43

Om642 - Suutinhuolto työkalut

Viesti Kirjoittaja Erola »

Suuttimien tiivisteet pitäis vaihtaa mutta kun ei ole minkäänlaisia työkaluja. Halpoja ja hyviä löytyy nettikaupoissa mutta mihin specseihin pitäis kiinnittää huomiota?

Kalvaimeen on esimerkiksi BGS, Kraftmann ja BOXO -merkkisiä, mutta kaikissa on joko vinoja 17mm ja 19mm tai suoria 17mm ja 19mm kalvaimia. Sitten oli Bosh 15mm.

Ja suuttimen irroitustyökaluja on ainakin yhtämonta merkkiä mitä on kalvaimia.
Sieltä löysin esimerkiksi mottirityypille 611, 612, 613 soveltuvia M27 adapterillisia.

Eli mitä pitää huomioida kun ostaa kalvaimen ja irroitustyökalun?
Erola
Viestit: 15
Liittynyt: 06.12.2018 11:43

Viesti Kirjoittaja Erola »

Hiukan surffailin ja jotain löysin...

Eli 611, 612, etc, moottoreissa sama suutin.

https://mbworld.org/forums/attachments/ ... ectors.pdf

Kovin vähän tullu vastauksia mutta tähän toivoisin korjausta jos olen väärässä.
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Jätä ainaki semmoset liukuvasaratyyppiset särkemistyökalut hommaamatta.
Niilä on helppo tehä suuttimesta entinen.
Ei kannata väkivaltaa käyttää irrottaessa. Kiinnitysruuvia vähän löysäilet ja sitte kone käynthiin, sillai se suutin nousee niinkö ittekseen ja ehjänä ylös.
No Merc at the moment
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Ei se aina lähde... kyllä sen puolesta se liukuvasara on hyvä olla, mutta niinkuin edellä silloin pitää olla varasuutin pöydällä.

päivän kevennys
https://www.youtube.com/watch?v=XwZOTf8vYhE
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

MHe kirjoitti:päivän kevennys
:shock: Tuossa on saanut olla varalla vähän muutakin. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
hcmato
ST-mies
Viestit: 1147
Liittynyt: 21.7.2007 22:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Roisto kirjoitti:
MHe kirjoitti:päivän kevennys
:shock: Tuossa on saanut olla varalla vähän muutakin. :D

t.
Risto
Vähän niinkuin ois koitettu irrottaa koko kantta ilman pulttien löysäilyä...piti oikeen loppuun asti video kattoa että mitä sieltä irtoaa :lol:
® Mesen linttaklubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

OT jatkuu:
hcmato kirjoitti:Vähän niinkuin ois koitettu irrottaa koko kantta ilman pulttien löysäilyä...piti oikeen loppuun asti video kattoa että mitä sieltä irtoaa :lol:
Koko ajan hirvitti mutta lopussa oli vähän pettynyt olo, kun mitään näkyvää ei saatu aikaan, paitsi että bemari siirtyi prosessissa puoli metriä sivusuuntaan.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Audi A8
Erola
Viestit: 15
Liittynyt: 06.12.2018 11:43

Viesti Kirjoittaja Erola »

Vaikka suutin olis kierteellä nii se irtoaa tömmösella ryskimisellä.
Voiko suutinta lämmittää induktiolämmittimellä rikkomatta sisuskaluja?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

OM642 suutin on helppo irrottaa liukuvasaralla naputellen ellei lähde pultti löysättynä käyttämällä, suutinputki kun on suoraan suuttimen suuntaisesti niin sen tilalle saa vetäjän kiinni.

Miten tiukassa ne Erolan auton suuttimet mahtaa olla ? :wink:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
hcmato
ST-mies
Viestit: 1147
Liittynyt: 21.7.2007 22:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Saataskohan opetusvideo...en nyt ihan tuollasta tarkota mitä nuo Jatkemiehet videolla esitti :D
® Mesen linttaklubi
Erola
Viestit: 15
Liittynyt: 06.12.2018 11:43

Viesti Kirjoittaja Erola »

Tämä internetin nykyaika maalaa pirut ja muut niin ajattelin varautua.
Suuttimiin en ole vielä koskenu.
Ostin 2009 R:n ja hehkujen vaihdon aikana tuli mieleen että vaihdan sitten suuttimen tiivisteet jossain myöhemmässä vaiheessa.
Hehkuissa jumppasin 3 päivää kun kolmosen hehku oli jumissa. Penetraatioöljyllä se sitten.
Kaikki tämä kusi tietysti kun ebay myi väärät hehkut... nyt kaikki hehkut pimeenä kun alunperin vain #4 oli pimee.
Ja tilauksesta "joku suutin" rupes supsuttamaan.
Nyt eletään tätä päivää eli ruuvit on uudet ja kuparitiivisteet...
Toivoisin kovasti että suuttimet irtoisi nätisti. Kolmonen ja kutonen vaatii ehkä pyyhkijöiden ja sen muovilistan poiston jos joutuu voimalla nyppiin.
Erola
Viestit: 15
Liittynyt: 06.12.2018 11:43

Viesti Kirjoittaja Erola »

Suuttimen irroitus...
https://youtu.be/RDDALiyuhbU
Erola
Viestit: 15
Liittynyt: 06.12.2018 11:43

Viesti Kirjoittaja Erola »

Noissa videoissa varoitetaan siihen suuttimen kärkeen kajoamista.
Ja että joko hinkutetaan varovasti tai puretaan atomeiksi.
Riittääkö asetonissa lilluttaminen ja paineilmalla kärjen reiät puhtaaksi?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eipä se nyt niin erityisen herkkä ole. Kunhan ei raavi puukolla tai teräsharjalla sitä reikien aluetta puhtaaksi.

Suuttimestakin saa sen tiivistepinnan kivasti puhtaaksi sillä kalvaimen irto terällä pyöräyttämällä.
Erola
Viestit: 15
Liittynyt: 06.12.2018 11:43

Viesti Kirjoittaja Erola »

Suutinpesän puhdistus.

https://youtu.be/ffdByRZ2ftw


Ja kalvaaminen jos tarttee.

https://youtu.be/PQoM70GqY0U


Siinäpä ne vaiheet taitaa olla
Erola
Viestit: 15
Liittynyt: 06.12.2018 11:43

Viesti Kirjoittaja Erola »

Ja sitten hiukan kliininen suuttimen irroitus

https://youtu.be/JA4uYbCNb_M
Avatar
hcmato
ST-mies
Viestit: 1147
Liittynyt: 21.7.2007 22:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Kiitos Erola linkeistä, auttaa varmasti jotakuta nuista kattoa ohjeita :D Taisi tulla avunpyytäjästä avunantaja...muut kirjoteltiin lähinnä diipadaapaa :lol:
® Mesen linttaklubi
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Erola kirjoitti:Noissa videoissa varoitetaan siihen suuttimen kärkeen kajoamista.
Ja että joko hinkutetaan varovasti tai puretaan atomeiksi.
Riittääkö asetonissa lilluttaminen ja paineilmalla kärjen reiät puhtaaksi?
Ei mithään asetoonia tai muita vastaavia, kuivattaa pinnat liikkuvista osisata ja
saattaapi sitten leikata kiini aika herkästi
No Merc at the moment
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minä olen ajanut harjakoneella suuttimet puhtaiksi paitsi kärkeen en kajoa mitenkään. Joskus myös ultraäänipesurilla mutta silloin tietysti lähinnä kansiremontti tms kyseessä eli on aikaa peseskellä.
oulaistenliikenne.fi
Erola
Viestit: 15
Liittynyt: 06.12.2018 11:43

Viesti Kirjoittaja Erola »

Ei noitten ohjeiden ja videoiden ettiminen ole mitenkään paha rasti vaan nuo oikean kokoiset työkalut om642 suutinhommiin joihin täältä alan harrastajien foorumilta ajattelin saada tipsit.
Missään saiteilla kun ei erikseen mainittu että 611, 612 etc moottereissa samanlainen suutin.
Helpottaa työkaluhankinnoissa.
Seteissä kun ei erotella om642 erikseen...

Senverran nyybi näitten mersujen kanssa ettei ole numeroa kelle soittaa.
Aikaa vie kun lueskelee foorumeilta mutta enivei löysin vastauksen.

Odottakaa vaan. Kohta seuraa uusia kysymyksiä... Mahdollisesti laatikkoa koskien...
Erola
Viestit: 15
Liittynyt: 06.12.2018 11:43

Viesti Kirjoittaja Erola »

Suuttimen tiivisteet vaihdettu.

Pieni yhteenveto:
Kalvaimista en vieläkään ole varma onko oikea koko 15/19 vai 17/19 vai 17/17.
15/19 on vähän niinkö suuttimen kärki.
Prikan irroitustyökalu on täysin turha. Siihen hommaan tavallinen koukku on paras.
Harjasetti oli hyvä ja nailon harjalla pysty kiilottaan kalvaimen jäljen.
Irroitusvasara turha jos suuttimia löysytteli auton ollessa käynnissä.
Ilmaliitin hehkun paikalle oli mainio. Sai laitettua ilmaa kun putsaili harjalla ja kalvaimella. Tuli töhnät oikeaan suuntaan.

Pihalla lumisateessa aikaa meni 5 tuntia. Kaks pitkää kahvitaukoa välissä. Hankalinta oli irroittaa ja laittaa paikoilleen ilmanputsarit. Aivan älyttömästi suunniteltu.

Sellainen huomio kiinalaisista hehkuista jotka ostin ebaysta että kaikkien kärjet oli turvonneet ja niihin oli palanu reikä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Heh, en vieläkään ole muistanut mittailla kalvaimen kokoa vaikka mielessä oli :oops:
Aivan kohtuullisessa ajassa olet saanut homman tehtyä piharemonttina.

Seuraavaksi jakoketjua vaihtamaan ? :D
Ruuvimeisseli

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Etenkin kuskinpuolen ilmanputsarikopan osuminen etummaiseen kumikannakkeeseen tuottaa aina päänvaivaa itselläni, muutenhan kyse on lähinnä tekniikasta ja muutoin helppo.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hieman liioiteltu voimankäyttö putsarikopan asentamisessa saattaa aiheuttaa kumikannakkeen irtoamisen kiinnikkeestään ja tipahtamisen konetilan pohjamuovin päälle, joka taas varmuudella aiheuttaa otsasuonen pullistumista erityisesti jos auto ei ole valmiiksi nosturilla :idea:

Ei minulle ole sattunut, mutta olen kuullut että niin voi käydä :P
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Suuttimen vuoto tuli heti uudestaan vaikka uusi prikka jne..

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Tuossa 270CDI moottorissa oli hurjasti vuotanut yksi suutin. Kalvattiin pohja kevyesti, mutta alkoi vuotamaan uudestaan melkein heti.

Syytä etsin, ja selvisi että pikeä oli varmaan jo edellisen suuttimen laittajalla ja tietenkin minulla jäänyt puhdistamatta yhdestä
tärkeästä kohdasta nimittäin se suuttimen kolo kannessa ei olekaan koko matkalta 19mm vaan pohjalta vain 17mm.

Siihen harjanteeseen jossa suuttimen kolo kapenee tuohon 17mm:iin muodostuu pikeä ja karstaa (punaisella värillä piirroksessa) jota en
huomannu harjata pois.
Uusi suutin alkoikin kantamaan siitä kohtaa ja prikka ei puristunutkaan kunnolla pohjaa vasten
No eihän sen kokoista harjaa ole tullut hankittua joka tuonne reikään mahtuisi. Hommasin sitten 19mm poranterän millä asian voi hoitaa
Piirsin asiasta selventävän kuvan. Poranterää hieman rälläköimällä saan sujautettua kärkeen myös imuriletkun jolla porattu ja irronnut
pikimöyhy lähtee matkaan eikä putoa sylinteriin. Tuo Erolan jakamassa videossa nähty BGS toolsin tulppa suuttimen kärjen reikään
olis tosiaan kans hyvä.

Kuvassa oleva V6 koneen piezo suutin ei liity asiaan muuten kuin mittojen osalta.

Kuva
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Hyvä pointti.

Jotkin kalvaimet jää myös kantamaan tuosta olkapäästä eikä kalvain yllä tiivistepinnalle saakka.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Ja monelta jää oikasematta myös suuttimen pinta suoraksi.
Avatar
blackstar
Viestit: 10
Liittynyt: 15.10.2011 19:24
Paikkakunta: Vantaa/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja blackstar »

Oon samaa mieltä,jos suuttimenpää jää tekemättä,ei ole kyllä pitkä
ikänen korjaus?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Moottorit”