mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

S210 E220 CDI A -99 "Ukin melluauto"
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
dneproshin



Liittynyt: 20 Lok 2013
Viestejä: 216
Paikkakunta: Pulp

 LähetäLähetetty: 16.12.2018 9:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

dealer kirjoitti:
Onhan tuossa kyllä lohkolämmitin ja sisätilapistoke-lämmitin.


Kyllä tuo 5 kilowatin kattila on omaa luokkaansa lämmitystehon ja käyttömukavuuden suhteen... Eipä tarvitse ottaa tolppapaikkaa töistä, meillä ne ovat ainakin kalliita ja ahtaita.
_________________
MB S210 E220 CDI A -99
Peugeot 807 SR 2.0 -04
Volvo 744 GLE B230F+AW70 -87
Volvo 745 GL B200F+AW70 -90
Volvo 855 10V man -94
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dealer



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 26292

 LähetäLähetetty: 16.12.2018 9:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Niin on juu ! Minun ex-väyrysessä muuten puhallin lähti päälle vasta nesteen lämpötilan noustua. Sille on kellosarjassa oma tunnistin, olisiko joku sinun autossa ohittanut sen. Konetilassa ylhäällä lämmityslaitteen letkussa.

Kiertovesipumpun saa halvimmalla korjattua niin että ostaa kahdella putkilähdöllä olevan Boschin ja vaihtaa siihen vanhasta 3-putkisen päädyn. Moottoriosa kun on sama. Eipä tuo Motonetin pumppu niin kallis ole ettäkö muutamaa kymppiä enemmän voisi säästää, ja onhan tuo kokonaan uusi sitten.
_________________
www.huoltokeskuslintonen.fi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dneproshin



Liittynyt: 20 Lok 2013
Viestejä: 216
Paikkakunta: Pulp

 LähetäLähetetty: 16.12.2018 9:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Hyvä tieto, tosin ei minua tähänkään asti ole häirinnyt, että jonkin aikaa turhaan puhaltelee kylmää ilmaa... Varsinkaan kun en ollut tiedostanut koko asiaa millään asteella Smile Säästäisihän se tietty vähän virtaa jos alkaisi puhaltelemaan vasta lämpimänä...

Motonetissa kolmen kympin ero noilla pumpuilla... Ja täysi-ikäisen auton ollessa kyseessä riski letkulähtöjen "rapeuteen" lienee olemassa... Tai miten laadukkaasta muovista lie ovat tehty, olen nähnyt sellaisiakin muoviosia, jotka kestävät melkoisen hyvin ajan hammasta.
_________________
MB S210 E220 CDI A -99
Peugeot 807 SR 2.0 -04
Volvo 744 GLE B230F+AW70 -87
Volvo 745 GL B200F+AW70 -90
Volvo 855 10V man -94
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dealer



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 26292

 LähetäLähetetty: 16.12.2018 10:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ei se mitään haittaa vaikka alkaa heti puhaltamaan. Ainut syy siihen varmaan akun säästäminen eikä muodostu ongelmaa kun on hyvä akku.
Sikälikin kiinnostaisi omaan autoon saada kytkettyä esilämmitysmahdollisuus webastolla kun olisi Defan kiinteästi asennettava akkulaturikin joutilaana. Sen laittaisi lohkolämmitiimen yhteyteen niin voisi silloin tällöin lämmittää töpselistä ja samalla varmistaa akun pysyminen hyvässä latauksessa.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dneproshin



Liittynyt: 20 Lok 2013
Viestejä: 216
Paikkakunta: Pulp

 LähetäLähetetty: 19.12.2018 0:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ihan vaan pari-kolme kuvaa askarteluhommistani...

Ensin hienosti tyylitelty Mad Max -väykky:



Alumiinin ja teräksen epäpyhä liitto ja liian utelias asentaja aiheutti tarpeen reikänauhan käytölle:





Motonetista 22 millistä rosterikurttuputkea hieman rapsakaksi muuttuneen orkkispakoputken tilalle... Uusi putki oli aika paljon jäykempää kuin vanha, en saanut millään taipumaan, joten vähän piti pohjamuovin reikää isontaa. Pienen tappelun jälkeen puskuri ja pohjamuovit ovat taas paikoillaan. Ei noita huvikseen irroittele, mutta onpa sentään seuraavaa kertaa varten taas muutama pultti vähemmän avattavaksi, ja ne jäljelle jääneet on perusteellisesti rasvattu Smile
_________________
MB S210 E220 CDI A -99
Peugeot 807 SR 2.0 -04
Volvo 744 GLE B230F+AW70 -87
Volvo 745 GL B200F+AW70 -90
Volvo 855 10V man -94
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dneproshin



Liittynyt: 20 Lok 2013
Viestejä: 216
Paikkakunta: Pulp

 LähetäLähetetty: 24.12.2018 1:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Mietiskelin jo, että olisin kirjoittanut kokemuksiani renkaista johonkin kitkat vs. nastat väittelytopikkiin, mutta enpä taida.... Oli sitten foorumi mikä tahansa, on meno niissä sen verran hurmoksellista, että lienee parempi että ihan tässä yksikseni pohdin rengasasioita...

Aloitetaan sillä, että kuivalla lämpimällä kestopäällysteellä arkiliikenteessä on vaikea havaita eroja, kun alla pyörii mitkä tahansa edes säädyllisen kuntoiset renkaat. Ääritilanteet (ja ehkä mukavuus/rengasäänet) unohtaen rengas kuin rengas saa kouluarvosanan 10, ihan vain vertailun mahdollistamiseksi ja keskustelun avaamiseksi.

Sitten ajatellaan vähän talvisempia kelejä ja sellaisia renkaita, joista minulla on jotain kokemusta... Uutuudenkarheat Michelin X-ice North 4 nastahirmut saavat arvosanan 8. Perusteena luottamusta herättävä pito ja ajotuntuma, mutta eivät nuokaan kesäkeliä tee taikka muuta 2-vetoista 4-vedoksi. Äänimaisema siedettävä: Pieni, oletettavasti nastoille tyypillinen jurina on erotettavissa.

BFGoodrich G-force Stud: Nämä lie neljättä talvea ajossa raskaan etuvetoautoni alla, pito ja tuntuma ovat edelleen luottamusta herättävällä tasolla. Kilometrejä kumeilla takana arviolta 15 tuhatta, silmämääräisesti arvioituna kulumista on havaittavissa, mutta lähes kaikki nastat ovat tallessa. Nastojen jollotus näistä puuttuu kokonaan. Ajamisen helppoudesta huolimatta pito ei kuitenkaan ole terävimmässä kärjessä nyt / ollut edes uutena. Arvosanaksi 7+.

Nokian HKPL8, myöskin taitaa olla neljäs talvi menossa väyrysen alla. Pito oli todella hyvä ainakin ensimmäiset talvet, nyt tuntuu hävinneen jonnekin. Kuitenkin todella vähien kilometrien ansiosta nastat ovat tallessa ja kulutuspintaa liki uudenveroisesti. Silti kolmio vilkkuu ihan joka kiihdytyksessä ellei polje todella ylikorostetun rauhallisesti. Absitkin saa rutisemaan vain lievällä jarrupedaalin yliannostuksella. Ajotuntuma on kummallisen leijuva, uliseva ääni kuuluu jopa hiljaisena pidetyn väykyn kabiiniin. Arvosana uutena 7.5, vanhana 6.

Michelin CrossClimate Plus, ensimmäinen talvi ja ensimmäiset kokeilut tämäntyyppisillä renkailla. Kyseessä on kesärengas, johon on lisätty talviominaisuuksia. Vastoin odotuksia näillä ajaminen täydessä talvikelissä ei pelottanut lainkaan, ajotuntuma on tukeva ja pitoa on tarjolla selvästi ennakko-odotuksia paremmin ja hiljaisetkin nämä ovat. Takapotkuväyrynen kiihtyy ja pysähtyy, ylä- sekä alamäissä. Kolmiovalo kyllä vilkkuu ja absit rutisevat käytännössä joka polkaisulla. Pahimmilla kaljamakeleillä en luultavasti uskalla näitä kokeilla. Olivat vertailukeleissä vain hieman huonommat kuin em. 4 vuotta vanhat hakkapeliitta 8:t, jotka voittavat lähinnä jarrutuspidossa. Tiettävästi jotkut käyttävät CrossClimateja läpi talvenkin. Itse annan (plussaversiolle!) arvosanan 6-.

Mikä tahansa kesärengas talvikelissä saa arvosanan 4-, sillä en ole millään tavallisilla kesärenkailla vielä onnistunut pääsemään kotipihasta mihinkään.

Disclaimeri: Tässä ei ole arvioitu ääritilanteita, sellaisiin en ole joutunut enkä halua joutua. Muutenkin arvosteluperusteet ovat täysin epätieteelliset ja arvosanat on ravisteltu takinliepeestä. Valitkaa aina testeistä paras rengas mihin teillä on varaa ja käyttäkää kumeja oikeissa olosuhteissa. Halpisrenkaat (olkoon kesä- tai talvi-sellaiset) hankkimalla voi säästää tavanomaisissa ko'oissa kenties vain kymppejä verrattuna hyvän hinta-laatusuhteen vaihtoehtoon - miettiköön kukin itse onko ko. säästö riittävä, kun vastineeksi voi saada kelvottoman huonot renkaat.

Seuraavan talvirengashankinnan ollessa ajankohtainen, saattaa kiusaus kokeilla hyviksi todettuja ns. pohjoismaisia kitkarenkaita muodostua ylitsepääsemättömäksi... Mutta vain, jos kohdeautossa on ajonvakautusjärjestelmä, ja mielellään muitakin avustimia!
_________________
MB S210 E220 CDI A -99
Peugeot 807 SR 2.0 -04
Volvo 744 GLE B230F+AW70 -87
Volvo 745 GL B200F+AW70 -90
Volvo 855 10V man -94
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dneproshin



Liittynyt: 20 Lok 2013
Viestejä: 216
Paikkakunta: Pulp

 LähetäLähetetty: 03.1.2019 23:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

dealer kirjoitti:
Ei se mitään haittaa vaikka alkaa heti puhaltamaan. Ainut syy siihen varmaan akun säästäminen eikä muodostu ongelmaa kun on hyvä akku.
Sikälikin kiinnostaisi omaan autoon saada kytkettyä esilämmitysmahdollisuus webastolla kun olisi Defan kiinteästi asennettava akkulaturikin joutilaana. Sen laittaisi lohkolämmitiimen yhteyteen niin voisi silloin tällöin lämmittää töpselistä ja samalla varmistaa akun pysyminen hyvässä latauksessa.


Mersuni on tappanut kaksi edellistä akkuaan mielestäni liian nopeasti, joten nykyään pidän sitä laturin perässä aina kun mahdollista. Isken CTEK:in liittimen kiinni puskuriin heti kun tulen kotiin, ja otan pois kun seuraavan kerran lähden. Eli varmasti saa tarpeeksi virtaa! Jos pidän autoa seisonnassa (kuten usein teen, omistan liikaa autoja ja koitan kaikilla ajella aina välillä...), niin silloinkin vähintään kerran kuukaudessa yritän muistaa vedellä CTEK:illä akun täyteen, vieläpä oikein elvytysohjelman kanssa. Ja muidenkin autojeni ja moponkin akkua latailen tuolla tyylillä n. kerran kuussa.

Tänään oli luvassa poikkeuksellisen pitkä reissu, ja talvikin mokoma on saapunut tänne viimein. Aamulla -12, mutta lumityöt tehty hyvin (taas yhden kerran, phuuh):



Ronskisti harjaten mese esiin hangesta:



Keulatähti varmaan tippuu kohta, ottaa joka kerta damagea kun kaivan auton esiin lumesta... Alkaa olla kiintiö täynnä tälle talvelle, sais olla vaikka satamatta lisää minun puolesta Evil or Very Mad Antennin nysänkin onnistuin harjaamaan irti katon takaosasta... On aika revennyt juuresta, mutta kestää vielä jotenkin paikoillaan...

Webasto puhisemaan ensin puoleksi tunniksi, sitten vielä autokin hörskyttelemään tyhjäkäynnille hetkeksi (50 minuutiksi Rolling Eyes). Sitten matkaan, ja pikku ajolenkin jälkeen:



(Hyvin pysyi lämmöt yli 80:ssä koko matkan)

Tuohon käyttöönhän tämä sopisikin ihan kohtuullisen hyvin. Tosin täkäläinen kaupunkisuunnittelu on sen verran avaraa, että ei tässä mitään pikkuautoa edes keskustasuhailuun kaipaile. Pikkuautolta tämäkin oikeastaan tuntuu, Sprinter voisi olla se itselle luontevin kokoluokka. Eli vasta siitä isommat alkavat tuntua isoilta autoilta Laughing
_________________
MB S210 E220 CDI A -99
Peugeot 807 SR 2.0 -04
Volvo 744 GLE B230F+AW70 -87
Volvo 745 GL B200F+AW70 -90
Volvo 855 10V man -94
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dneproshin



Liittynyt: 20 Lok 2013
Viestejä: 216
Paikkakunta: Pulp

 LähetäLähetetty: 04.1.2019 16:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Oli tarkoitus lähteä Volvolla aamulla, mutta puhallin temppuili ja ikkunat alko huurtua niin pitipä sit kääntyä takas ja vaihtaa mersuun. Mut eipä väykky startannu, naksui vaan... Akkuhan on uusi, ja taas yön yli oli ctekin perässä latauksessa. Ctekin valot vihreenä, mut ei lähe. Buusteri kiinni => naksuu vaan. Startin ja solenoidin paukuttelua imusarjan koloista => ei lähe ei... Meniköhän startti kerrasta vainaaksi... Ei jaksais piharemonttia taas... Kai se on pakko...

Volvolla pääsin lopulta töihin kun vaihdoin puhaltimen ohjain/etuvastuspaketin... Onneks on noita 850:n purkuosia talli täynnä...
_________________
MB S210 E220 CDI A -99
Peugeot 807 SR 2.0 -04
Volvo 744 GLE B230F+AW70 -87
Volvo 745 GL B200F+AW70 -90
Volvo 855 10V man -94
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dneproshin



Liittynyt: 20 Lok 2013
Viestejä: 216
Paikkakunta: Pulp

 LähetäLähetetty: 04.1.2019 20:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Pidin tunnin lohkolämppärissä ja kokeilin taas. Sehän lähti kuin apinanleipäpuun alta Shocked Kylmyyskö lie ujostuttanut aamulla... Mese raksuttaa tuossa pihassa, pitää varmaan kohta käydä sovittelemassa se tuonne pressutalliin ramppien päälle häpeämään.
_________________
MB S210 E220 CDI A -99
Peugeot 807 SR 2.0 -04
Volvo 744 GLE B230F+AW70 -87
Volvo 745 GL B200F+AW70 -90
Volvo 855 10V man -94
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dneproshin



Liittynyt: 20 Lok 2013
Viestejä: 216
Paikkakunta: Pulp

 LähetäLähetetty: 05.1.2019 1:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Pitihän se vielä käydä iltapuhteeksi ihmettelemässä tuota starttia. Olen tällä hetkellä sitä mieltä, että löysin sen osan, joka on tuotantolinjalle ensimmäisenä asetettu. Eli auttakee pliis! Mistä ihmeestä tuon käynnistimen saa pujoteltua pihalle ja minkälaisella ihmeavaimella sen pultteja mahtuu kääntämään?
_________________
MB S210 E220 CDI A -99
Peugeot 807 SR 2.0 -04
Volvo 744 GLE B230F+AW70 -87
Volvo 745 GL B200F+AW70 -90
Volvo 855 10V man -94
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dealer



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 26292

 LähetäLähetetty: 05.1.2019 15:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Alakautta.

Ensin akunkenkä irti.

Vaihteiston takakannakkeen voi irrottaa auton pohjasta jolloin kone-vaihteisto-paketti laskeutuu hieman alemmas takapäästään.
Herätevirtajohto 10 mm lista-avaimella, päävirtakaapeli 13mm.
Startti kahdella pultilla takaapäin, 14 torx, ylempään vähän jatkovartta ja niveltä räikkään.
Asennusvaiheessa tarkkana että molemmat johdot jotka on päävirtanavassa tulee paikalleen.
_________________
www.huoltokeskuslintonen.fi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dneproshin



Liittynyt: 20 Lok 2013
Viestejä: 216
Paikkakunta: Pulp

 LähetäLähetetty: 06.1.2019 1:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Kiitos hyvistä vinkeistä, sain startin revittyä irti autosta. Työkalupakista löytyi ihan oikea hylsykin, joka on sattumoisin ainoa torksihylsy valikoimissani. Hommasin Volvo 850:n etupyörän laakeripaketin irroitukseen, sen pulteissa on tuo sama kanta. Mainittu hylsy ei kuitenkaan päässyt tällä kertaa tositoimiin... Ajattelin nimittäin kokeilla onneani Bilteman 12-kulmaisella piippuhylsyavaimella, ja sillähän nuo startin pultit lähtivät yllättävänkin helposti:



11-millinen 12-kulmainen hylsy siis todistettavasti toimii E14-torxhylsyn sijaan, ainakin tässä tapauksessa.



Tilaa on juuri ja juuri riittävästi tuon avaimen käyttämiseen... Eipähän tarvinnut irroitella laatikon kannatinta. Ja olivat Stuttgartin insinöörit jättäneet useita millin osia ihan turhaa tilaa tuohonkin kuvassa näkyvään operaatioon:



Tuollainen sieltä löytyi:



Jos olet sitä mieltä, että kylmä on parempi kuin kuuma, koska aina voi pukea tarpeeksi päälle niin OLET VÄÄRÄSSÄ Twisted Evil Ei muuten harmittanut yhtään kömpiä auton alla pihalla kesähelteellä, vaikka kuinka hiki virtasi. Väitän, että kuumuuteen pystyn tottumaan, mutta kylmyyteen en sitten millään. Hitto mitä hommaa, ei meinaa sormissa tunto pysyä hanskat kädessäkään. Eikä tuolla ole vasta kuin -10.

Seuraavassa jaksossa: Uuden startin metsästys ja paikoilleen tappeleminen.
_________________
MB S210 E220 CDI A -99
Peugeot 807 SR 2.0 -04
Volvo 744 GLE B230F+AW70 -87
Volvo 745 GL B200F+AW70 -90
Volvo 855 10V man -94
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dealer



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 26292

 LähetäLähetetty: 06.1.2019 9:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Jaha, lisälämmittimen virta onkin väyrysessä eri paikasta kun ei ole kahta kaapelia. Helpompi niin Very Happy
_________________
www.huoltokeskuslintonen.fi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dneproshin



Liittynyt: 20 Lok 2013
Viestejä: 216
Paikkakunta: Pulp

 LähetäLähetetty: 21.1.2019 0:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Aeromotorsin paketti tuli, sieltä löytyi mm. heidän 160 euron arvoiseksi hinnoittelemansa Boschin tuote numerolla 0 001 109 290:



Kuvassa jo kalustettuna vanhasta startista löytyneillä tarvikkeilla. Ja tuossa paikoilleen uitettuna:



-15 astetta, oikein mukava keli maata auton alla siis. Noh, startti selvisi rasitustestistä eli raakana kone käyntiin... Yhdellä (pitkällä) hehkutuksella ja vähän normaalia pidemmällä starttauksella lähti ronksuttelemaan nättiä tyhjäkäyntiä. Tai ei kai nelosdieselin käynti koskaan mitään nättiä ole, mutta kuitenkin...

Vanhaa starttia irrallaan kokeillessa väillä lähti pyörimään, useimmiten ei... Pärisi vaan.
_________________
MB S210 E220 CDI A -99
Peugeot 807 SR 2.0 -04
Volvo 744 GLE B230F+AW70 -87
Volvo 745 GL B200F+AW70 -90
Volvo 855 10V man -94
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dneproshin



Liittynyt: 20 Lok 2013
Viestejä: 216
Paikkakunta: Pulp

 LähetäLähetetty: 26.1.2019 17:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Kiertovesipumpusta kirjoittelin jo aikaisemmin... Tänään vasta oikeasti sain aikaiseksi vaihtaa sen. Projekti puolessa välissä kuuraisessa konehuoneessa:



Uusi pumppu paikoillaan:



Motonetin luettelo tarjosi tähän kolmella nipalla olevaa pumppua (30-9891). Ostin sellaisen, koska paikoillaan olleessa näkyi kolme letkua olevan kiinni. Ja väärähän tuo motonetin tuote näytti olevan, pikkuletkun lähtö on 180 astetta väärään suuntaan. Noh, halusin auton kuntoon, joten vaihdoin vanhaan päätyosaan uuden pumppuosan.

Tuossa tuo vääränkätinen uusi päätyosa irrallaan:



Eli jos olisin tuonkin tajunnut etukäteen tarkastaa, niin olisin säästänyt kolme kymppiä ostamalla sen kaksiletkuisen pumpun. Kun kerta joka tapauksessa päätyosan vaihtotalkoisiin joutuu. Tuo ostamani kolmiletkuinen pumppu oli satkun, kaksiletkuinen olisi ollut vain seitsemän kymppiä. Molemmat ihan aitona Boschina siis.

Vanhan pumpun numero oli 0 392 020 043, laitan sen tähän muistiin vastaisuuden varalle.

Äsken kokeillessa webasto (ja auto muutenkin...) toimi hienosti, eikä katastrofaalisia jäähdytysnestevuotoja näkynyt missään. Jos tuo alkaa näyttää siltä, että nesteet pysyy sisällä niin pitänee askarrella irroittamani kiinnikkeet takaisin. Nyt pumppu letkuineen ja piuhoineen on ainoastaan nippusiteiden varassa, helpompi vahtia alkaako tiputtelemaan jostain...
_________________
MB S210 E220 CDI A -99
Peugeot 807 SR 2.0 -04
Volvo 744 GLE B230F+AW70 -87
Volvo 745 GL B200F+AW70 -90
Volvo 855 10V man -94
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dneproshin



Liittynyt: 20 Lok 2013
Viestejä: 216
Paikkakunta: Pulp

 LähetäLähetetty: 13.2.2019 0:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tiivistenauhaa:





Telttapatjaa:



Alkaa olla keula melko ummessa, ja entistä paremmin tarkenee. Luulisin, että rikkinäisestä rattiakselin läpiviennistä tuli vähän vetoa jaloille, eipä tunnu sitäkään enää. Ja kone kehrää lähes 90 asteessa n. 10 km ajon jälkeen, vaikka olisi vähän kylmempikin keli.

Tuo kuvassa näkyvä CTEK:in liitinpaneeli ei näköjään kestänyt talvea, alkoi vilkutella valojaan ihan miten sattuu. Pistin piuhan poikki, olkoot tuossa koristeena... Hyväntuntuinen, sulakerasiallinen piuha siitä jäi, aion hyödyntää sen lisävalaistuksen kytkemiseen.

Maavaraa on neljän tuuman laudan verran:





Tuosta kun aurasin aamulla menemään, niin kylläpä etupuskuri nostikin tehokkaasti sohjot tuulilasille:



Kuva otettu eilen illalla, yöllä tuohon satoi vielä kunnon kerros uutta lunta päälle. Ihme, etten ole vielä jäänyt mihinkään kiinni - melkoisen pehmeistä paikoista on joutunut painamaan läpi. Ennakoivana toimenpiteenä paransin pohjamuovien kiinnitystä, ja mm. vaihdoin niiden järjestyksen:



Eli etummainen päällimmäisenä, eipähän pääse "haukkaamaan" tuo keskimuovi... Hienosti menee kuin pulkka auraamattomat pätkät Razz Niin, webaston pakoputkea rälläköin myös lyhyemmäksi, oli turhan hyvin tarjolla muovin ulkopuolella.

Mittaristoon laittelin uutta polttimoa pimentyneiden tilalle:



Motonetin valikoimista tuotteet "43-2638 B8,4d VDO-polttimopari 12V 1,2" ja "43-4256 Philips Lasikantapolttimo 12V"



Mittarivalaistukseen menee 2 kpl T10-lasikantapolttimoa... 2W olisi ollut optimi, ei löytynyt kuin 3W versioita tähän hätään. En usko, että lämmöntuotto olisi ongelma, ennemminkin valontuotto... Nopeusmittari loistaa selvästi kirkkaampana, onneksi ei mitenkään häiritsevästi kuitenkaan. Ja nuo pienemmät ovat 1.2W, kun ohjeellinen arvo olisi ollut 1.3W. Samanlaisia sinikantaisia "Blick 1.2W"-merkittyjä olin näköjään tuonne mittaristoon aikaisemminkin ruuvaillut... Ei tässä passaa perfektionistiksi ruveta, ei tää sentään mikään ässämersu ole Razz

Loppukevennyksenä yleiskuva talvilintasta:


_________________
MB S210 E220 CDI A -99
Peugeot 807 SR 2.0 -04
Volvo 744 GLE B230F+AW70 -87
Volvo 745 GL B200F+AW70 -90
Volvo 855 10V man -94
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dneproshin



Liittynyt: 20 Lok 2013
Viestejä: 216
Paikkakunta: Pulp

 LähetäLähetetty: 17.2.2019 23:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Varaosahaku.fi:stä löytyi purkuratti hintaan 53.2 euroa (toimitettuna):



Muovia, kuten ratin kuuluu ollakin - ja valmiiksi sileäksi kiillotettu Razz Puhki hangattu nahkaratti joutanee jollekin entisöintiin tai verkonpainoksi.

Bagi nappeineen lähtee sirolla T30-avaimella:



Liittimet irti (olin ottanut akun miinusnavan irti varmuuden vuoksi):



Ja 10-koon kuusiokolo tarvitaan:



Huomioidaan kohdistusmerkit:



Merkit paikoilleen myös ratin alla olevassa kosketinrullassa:



Kasaus tietty päinvastaisessa järjestyksessä, miinusnapa takaisin kiinni, auto käyntiin ja koeajolle... BAS/ESP/ABS-herjat kuittautuivat (kuten aina ennenkin) heti pihasta peruutellessa, ratti pitää käyttää molemmissa ääriasennoissa, kuten tiedämme. Lyhyen lenkin perusteella auto kaikkine järjestelmineen toimii kuten ennenkin, alustavasti katsottakoon remontti onnistuneeksi.

Samalla laitoin vähän lisävarustelua:



Uusi CTEK liikennevaloliitin, tällä kertaa säältä paremmin suojattuun paikkaan. Motonetin tuote 45-5568 "CTEK Akkutesteri 12V M6-rengasliittimet", hintaa kympin.

Ja edellisen CTEK-paneelin piuhasta syntyi johtosarja Bilteman 9" ämpäreille, jotka lainasin Volvosta:



Asennus mahdollisimman röyhkeästi (kylläpä onkin melkoista jankkia tuo nykyinen tiesuola, ihan valkoisena koko auto):





Lisävalaistuksen kustannuksien arviointia:
Biltema 9" kaukovalot + kivisuojat 71.60e
Motonetista pari sarjaa lisävalon tukia 10e
Motonetista vähän piuhaa, kutistesukkaa, yleisrele 12V/40A, releen kanta, vesitiiviit pikaliittimet, abikoita, johtospiraalia... n. 35e
Biltemasta kulmaraudat, pop-niittejä, nippusiteitä... 2e?
Yhteensä n. 120e.

Siinä vielä piuhaviritelmiäni:







Heräte tuli otettua vänkärin puolelta, koska siellä oli silvottu johtosarjaa jo valmiiksi... Tuommoiset palikat jäivät pois umpioiden takaa:



Vissiin jännitteen alentimet. Testailu ja säätäminen jäävät toiseen kertaan, kommentoin mahdollista valotehon muutosta myöhemmin...
_________________
MB S210 E220 CDI A -99
Peugeot 807 SR 2.0 -04
Volvo 744 GLE B230F+AW70 -87
Volvo 745 GL B200F+AW70 -90
Volvo 855 10V man -94
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dneproshin



Liittynyt: 20 Lok 2013
Viestejä: 216
Paikkakunta: Pulp

 LähetäLähetetty: 25.2.2019 2:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Pikku muutos kiinnitykseen vielä...



Polanteisella tiellä vähän värisee vielä, mutta pääasia että näkee jotakin... Vertailukuvat:







Sanoisin että hyvä alku lisävaloharrastukselle. Xenon-sarjalla saisi ilmeisesti vielä lisää valoa noihin ysituumaisiin... Kattotelinekin olisi valmiina led-baria ajatellen...
_________________
MB S210 E220 CDI A -99
Peugeot 807 SR 2.0 -04
Volvo 744 GLE B230F+AW70 -87
Volvo 745 GL B200F+AW70 -90
Volvo 855 10V man -94
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dneproshin



Liittynyt: 20 Lok 2013
Viestejä: 216
Paikkakunta: Pulp

 LähetäLähetetty: 27.3.2019 10:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Joku on joskus rutannut tunkin. Ebaysta löytyi tilalle käyttämättömän oloinen (30 puntaa, toimitettuna lähipostiin):



Oikea lähivalo pimeni, joten eikun polttimoa vaihtamaan... Luukku auki ja mitäs ihmettä, palaneen käryä... Piuha oli palanut poikki ja polttimon kantakin osittain sulanut... Sätöstelin tilalle yleismallisen H7-polttimon kannan (3 euroa Motonetista) kera aitojen Abiko-liittimien:



Rauhallinen sunnuntai-aamu vaihtui jousijumppaan:



Tuollaisenhan olin hommannut pahan päivän varalle jo joskus kesällä:



Tulipa testattua toimivaksi (hermoja raastavaa hommaa tuo jousien puristelu joka tapauksessa on)...

Jouset olivat mielestäni käsittämättömän hintaiset, 70 e/kpl Motonetissa. Eipä sunnuntaina oikein vaihtoehtojakaan ollut, joten eikun kaivamaan kuvetta. Ja sinne ne meni:



Ajattelin, että kyllä nyt stance muuttuu paremmaksi, katkenneiden jousien tilalle ehjät ja 2 nystyrän yläkumit vaihtui 3 nystyrän versioihin.... Vielä mitä:



Ihan samalta näyttää kuin ennenkin, keula maassa kulkee Shocked

Paikoillaan on nyt siis tuollaiset:
2x Motonet 67-6164 Etujousi MB W202/S202 180-240 "Esprit/Sport" = KYB RA1465 69.90/kpl
2x Motonet 18-1962 Etujous säätökumi MB 96- 13mm (3 nystyä) = Meyle 014 032 0071 4.90/kpl
_________________
MB S210 E220 CDI A -99
Peugeot 807 SR 2.0 -04
Volvo 744 GLE B230F+AW70 -87
Volvo 745 GL B200F+AW70 -90
Volvo 855 10V man -94
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sivu 7 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit