Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Vanja-eno kirjoitti:Seuraava työmaa on vasemman etupyörän ABS-anturin vaihto ja uusien tiivisteiden asentaminen EGR-putken päihin, vanhat tiivisteet falskaavat ja antavat vikakoodia.
EGR-putken tiivisteet vaihdettu ja moottorin vikakoodi että vikavalo kuittaantui tällä. Vasemman etupyörän ABS-anturin vaihto sujui myös ongelmitta, mutta vika ei korjaantunut sillä. Nyt vaihtui vikakoodi ja ilmoitus. En muista mikä se edellinen vikakoodi oli, mutta ei sanamuodon muistan ja se ei ollut sama kuin nyt. Eli nyt antaa:

C1310 -Häiriö vasemman etupyörän jarrun hydraulipaineanturin virtapiirissä

Eli tämä lienee käsitettävä siten, että siellä on nyt jossain joko liitoksessa ja tai johdossa tod. näk. vikaa kun anturi itsessään on uusi. ABS- ja luotoneson vikavalo palavat välillä molemma, valillä vain luistonesto ja välillä ei kumpikaan.

Lisäksi vikailmoituksissa myös

P1000 - OBD II, jakso kesken

Tuosta ei tarvine välittää kun leimalla ei vielä lueta vikakoodeja.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hydraulipaineanturi on eri asia kuin pyörintänopeusanturi.
En tunne tuota järjestelmää, mutta voisi kuvitella että osa olisi pumppuyksikössä ?
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Itse olen ajatellut, että kyseessä olisi klassinen kontaktihäiriö eli vikaa alueilta pumppuyksikköön menevässä johdossa tai jossain liittimessä.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Ford palstalla samaa asiaa käsiteltiin pumpun sisäisenä ongelmana. Jollain oli niin ollut. Vettä sisällä ja joku laakeri tohjona.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Taitaa paisuntasäiliön pohjassa olla snadi halkeama, muttei kovin paha. Olen hieman seurannut paisarin nestepinnan tasoja ja se vajennut hiljakseen. Täytyy tutkia. Lähdettiin lyhyelle pikalomalle telttailemaan. Piti ensin mennä korponnistamaan Kotkan leirintäalue, mutta lähdettiinkin Turun saaristoon kun lupasivat kaakonkulmalle viileämpää kuin Turun seudulle. Tukikohtana tuttu Sollidenin leirintäalue.

Kuva
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 05.6.2020 13:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Tänään Las Pargasin keskustassa kieltäytyi kissa tottelemasta virta-avainta. Virtaa riitti akussa mutta mitään ei tapahtunut. Kun edes solenoidi ei edes naksahtanut, niin tuumin olisko kyseessä klassinen solenoidijumi. Työkalut esiin ja ilmanputsari kotelo ynnä sen jalusta pois. Aikani tiirailtuani osui solenoidi näkökenttään. Pitkä hallitunkin varsi noin puolen sentin päähän solenoidista ja napakka isku vasaralla tunkin varren päähän. A vot ja taas starttasi. Toivottavasti ei ota tavaksi.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Vanja-eno kirjoitti: Toivottavasti ei ota tavaksi.
Tämähän oli sitten silkkaa toiveajattelua. Seuraavana aamuna Kissa lähti käyntiin vaivatta, kuten ekalla pysähdyspaikallamme Kuusiston linnan raunioilla. Myös Piikkiön ABC:n pikapysähdyksen jälkeen pääsimme matkaan ongelmitta. Halikon Shellillä pysähdyimme syömään ja aikoessamme jatkaa matkaa, ei startti meinannut ensin pyörittää, mutta lopulta vaivalloisesti käynnistyi. Tummat pilvet alkoivat kerääntyä huolettoman ajelun taivaalle. Vihdin kirkonkylän kaffepaussilla sitten Kissa ei inahtanutkaan. Työkalut esiin ja normaalia solenoidijumppaa eli putsarinkotelo pois tieltä jne. Samalla aikaa parkkeerasi viereiseen ruutuun ystävällinen rouvasihminen, joka kyseli onko avuntarvetta? Kiitin ja totesin ettei ainakaan vielä. Kävi ilmi, että ko. rouvan perhekunnassa on ollut jokunen X-type ja paraikaa ykkösautona S-type, joten sympatiaa riitti meillekin :D Ruva poistui asioilleen ja annoin sitten tunkinvarsi vasara combolla napakat iskut startin perään että solenoidiin. Jo vain Kissa käynnistyi ja matka jatkui kotio asti.

Kotiin päästyämme purimme matkatavarat ja ajattelin siirtää Kissan pari metriä edemmäs autokatoksen varjoon. Vaan eipä inahatanutkaan. Annoin vekottimen jäähtyä hieman lisää ja sitten tein solenoidijumpan. Nyt naksahti solenoidi, muttei enää startti pyörinyt. Jassoo. No,koska lomalla ollaan ja rouvan Focus toistaiseksi toimii kohtuullisesti, niin ajattelin että olkoon siinä huomiseen, kokeillaan uudestaan kunnolla kylmänä. No eihän se seuraavanakaan aamuna inahtanutkaan ja sukelsin Googlen ihmeelliseen maailmaan. Sieltä heti Jaguar-palsta Kissakulman hausta löytyi kohtalontoveri ja oletettavasti syykin selvisi. Hänelläkin oli ohjaustehostimen pumppu vuotanut ja vaihtanut sen.
Linkki Kissakulman viestiketjuun

Eli summa summarum. Koska tuo tehostimen pumppu sijaitsee startin yläpuolella, niin sieltä vuotaneesta öljystä osa valuu väistämättä starttiin ja solenoidiin. Starttiin valuva öljy tuhoaa käämityksen. Tämä lienee mitä suuremmalla todennäköisyydellä tapahtunut myös minulle. Mitä tulee solenoidin kiukutteluun (mitä kohtaloteverilla ei ollut), niin otaksun että solenoidiin vuotanut öljy kerää aikansa pölyä joka jumittaa sitä kivasti. Tästä saan syyttää itseäni, sillä ajoin aika kauan tuolla vuotavalla ohjaustehostimen pumpulla. Joten heti jos huomaa vuodon, niin kannattaa se pumppu vaihtaa jos vuoto on sieltä.

Eilen kävin sitten jälleen luotto Speed-shopissani, josta yllättäen löytyi startti (made in Germany) suoraan hyllystä ja sopuhuntaan eli 135€. Joten kohtasillään kun aikaa löytyy niin menee startti vaihtoon.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Tämä oli, Vanja, opettavainen tarina. itsekin olen aina tiennyt, että viat pitää korjata tai ne tekee uusia vikoja. Käytännössä ei sitten ole aina ihan silleen mennyt. Sama juttu, kun alkaa kuulla Mersusta outoja ääniä. Sitä tyynnyttelee itseään, että kunhan kuulet omiasi, mutta todellisuus on sitten ihan muuta. Nykyisen kanssa kuvaavasti havaitsin kyllä outoa jyrinää kiihdyttäessä, mutta pistin se luulon tiliin. Moottorin kannakkeet onmkuitenkin vaihtokunnossa, uskotteluista huolimatta.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Palstaveli Höömy on oikeilla jäljillä ja kirjoittaa asiaa. Harmittaa tavallaan, että kun olisi hyvät puitteet (talli ja kunnon nosturi), niin vähänkin isomman autorempan tekeminen viikolla on lähes mahdotonta pitkää päivää tekevälle yöduunarille, jolla on pitkä työmatka. Kuten tässäkin tapauksessa tuon ohjaustehostimen suhteen. Ei riittänyt vapun vapaat ja aiemmin ei ehtinyt. No, onneksi ei startti ollut kallis, mutta hieman jo jännitän tulevaa hehkutulppien vaihtoa.

Hehkut ovat saaneet jo pari viikkoa liota WD:ssä ja mikäli hiemankin hehku kanittaa, vihellän pelin poikki ja vien ammattilaiselle jolla on vehkeet katkenneen hehkun poistamiseen. Huoltokirjan mkaan, tästä on ne vaihdettu viimeksi reilu kolme vuotta ja n. 50 tkm sitten. Syy miksi noi nopsaan vaihdan hehkut on, että lähtee huonosti kuumana käyntiin. Päädyin aloittamaan hehkuista tämän otsikolla X-type 2.0D vm. 2006 man. huono käynnistyvyys lämpöisenä Kissakulmassa olleen viestin perusteella, kun itsellä tekee samaa:
JaSa kirjoitti Kissakulma-palstalla kirjoitti:Minulla on vastaava ongelma omassa x type 2,0 d mallissa. Kylmänä starttaa hyvin, lämpimänä starttaa mutta kierrokset ei nouse kuin 500, ei vastaa kaasuun, laturin valo palaa sekä moottorin vikavalo, tätä vaihetta kestää 5-10 sekuntia kunnes kierrokset nousevat normaaliksi, ylimääräiset valot sammuvat. :shock:
ja siihen vastattiin:
Hdjanne kirjoitti Kissakulma-palstalla kirjoitti:Loisin katseen hehkutulppiin. Vaikuttaisi siltä, että ainakin yhden pytyn tulppa rupeaa olemaan elämänsä ehtoopuolella.
Lämpimän koneen hehkutus on niin lyhyt, ettei oikein viallinen ehdi lämmetä, minkä vuoksi kone oireista päätellen käy tuon 5-10s kolmella.
Lienenkö oikeilla jäljillä? Ostin ainakin laadukkaina pitämäni Boschin-hehkut (Orig. Motorcraft), joten katsotaan...

Eli onhan tässä saanut huoltaa tätä, mutta kun pitkästä aikaa on alla auto jonka ruosteettomuus, maalipinnan kunto & väri ja ajo-ominaisuudet miellyttävät, niin yritän kovasti huoltaa ja korjata tätä, että ajan tällä ainakin mahdollisimman pitkään.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hehkut ovat saaneet jo pari viikkoa liota WD:ssä ja mikäli hiemankin hehku kanittaa, vihellän pelin poikki ja vien ammattilaiselle
Tämä on viisasta :roll:

Moni tekee näin:
Hehkut ovat saaneet jo pari viikkoa liota WD:ssä ja mikäli hiemankin hehku kanittaa, väännän sen poikki, hakkaan vasaralla ja taltalla, poraan erikokoisilla terillä millä mihinkin päin kieroon ja 8-millisen terän katkettua reikään vien ammattilaiselle
Lopputulos on molemmissa sama, mutta jälkimmäinen loveaa lompakkoa paljon reilummin.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Uusi startti paikallaan ja nyt starttaa taas sähäkästi. Urakka ei itsessään ollut kovin vaativa, mutta yhden asian pieni tökkiminen venytti urakkaa.

Purin startin poiston tieltä enemmän kuin ehkä olisi pitänyt, mutta nyt riitti näkyväisyyttä ja paremmin tilaa. Alapuolelta piti poistaa yksi alipainesolenoidi liittimineen että telineineen ja hieman siirtää letkuja sivuun. Yläpuolelta otin pois akun koteloineen, ilmanputsarikotelon putkineen ja EGR-putken. Hankalinta ei ollut startin irrotus vaan solenoidin päästä toisen virtapiuhan irrotus, jossa oli 10 mm mutteri pitämässä johtoa kiinni. Starin paikallaan ollessa tuntui tehtävä mahottomalta, joten irrotin ensin startin ja toisen solenoidille tulevan johdon ja käänsin startin perän kohti taivasta ja silloin sai mutterin helposti auki. Ajattelin olla näppärä ja kiinniitää tuon hankalan johdon vielä kun startti oli irrallaan, mutten katsonut ja ajatellut huolellisesti miten sen tein. Nimittäin kun sain sitten startin paikallee niin huomasin johdon olevan kiinnitetty niin, että sojotti aivan väärään suuntaan tehden oudon mutkan takaisin päin. En viitsininyt ottaa starttia enää irti vaan sain lopulta taiteiltua mutterin auki ja johdon irti, sekä käännettyä sen paremmin. Mutta sen 10 mm ohuen mutterin takaisin paikoilleen laittaminen on haastavaa. Oli nääs ahdas ja pimeä paikka johon ei saanut kunnolla suunnattua valoa. Lopulta sain mutterin paikoilleen kun tein pienen 10 mm hylsyyn roudariteipistä "pesän" johon upotin mutterin ja varovasti kiertelin sen paikoilleen. Loppu kasaus meni aika rutiinilla ja kun kaikki oli paikoillaan niin helpotuksen huokaus oli suuri kun koekäynnistys oli onnistunut.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Välillä ulkonäön kohennusta, koska konepellilltä puuttui jotain olennaista:

Kuva

Ei puutu enää.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Eikä se (m)asentaminen tähän lopu. Kuten jo aiemmin mainitsin, niin hehkut pitää vaihtaa kohtapuoleen. Sen teen itse, jos lähtevät helposti auki. Lisäksi kesälomarahoista pitää ostaa ainakin vas. etupyöränlaakeri (lievä klappi tuntuu jo) ja vaihdattaa se ammattilaisella (ei jaksa kaikkea itse tehdä). Osan hinta n. 40-50€ (aion ostaa ns. laatulaakerin) + työ. Veikkaisin että paikallinen Ford-korjaamo tekee sen napa paikallaan olevan, jolloin työtä ei pitäisi olla niin paljoa kuin vanhalla napa irti-metodilla. Ilmastointi vuotaa joten täytyy käydä näyttämässä tuota myös ammattiliikkeessä. Ostoslistalla on ainakin ilmastoinnin kompura, hinta n. 230-250€. Kuivain olisi samalla kai hyvä vaihdattaa, kun ei paljoa maksa, jotain 60-70€. Kenno sentään taitaa olla ehjä. Paisuntasäiliö taitaa vuotaa myös, joten se ehkä täytyy vaihtaa ja ratin nahkaisia osia täytyy pikkuisen paikata. Eli rahan menoa tiedossa, mutta nyt on hyvä korjata ja korjauttaa, kun ei varsinaisesti tarvitse autoa koko kesänä, kun toukokuussa suunnistaessa vammautunut jalka olikin pahemmin rikk kuin luultiin. Saikkua elokuulle, eli kesä kotona.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Tiilerillä on oma topicci "Aamupäivä autokorjaamolla". Tämä tapahtui iltapäivällä, joten laitetaan väliotsikko:

ILTAPÄIVÄ AUTOKORJAAMOLLA OSA 1.

Mainitsin jokin aikaa sitten tuossa edellisissä viesteissäni, että X-typestä pitäisi vaihtaa hehkutulpat ja etupyörän laakeri. Näistä kiireellisempi oli tuo laakerisavotta. Siispä viime tiistaina meni meidän kylää lähellä olevaan oikeaan kaupunkiin, jossa oli uusiin ja vähän vanhempiinkin Fordeihin erikoistunut autokorjaamo. Päästyäni asiakaspalvelutiskillä vuorolleni alkoi mielenkiintoinen keskustelu joka meni osapuilleen seuraavasti:

- Pitäisi tuohon mun Jaguar X-typeen vaihtaa hehkut ja etupyöränlaakeri
- Yhym, ei meillä Jaguaareja korjata
- Tuossa on kyllä Mondeon alusta ja Fordin TDCi diesel ja on kyllä anakin ennen ollut teillä korjattavana ja teiltä osiakin ostanut siihen.
- Jaa, no anna rekisterinumero
Kerrottuani sen asiakaspalvelija mutisee:
- No joo, näyttää tämä kerran meillä olleen viisi vuotta sitten. Mutta siellä on ainakin yksi hehku niin hankalassa paikassa että ei me sitä aleta puljaamaan...
- Älä viitsi, kun ottaa ilmanputsarikotelon ja imusarjan pois, niin siinä ne on hehkut kuin tarjottimella.
- Jaa, no varmaan ovat aika jumissa
- Voisikohan se olla se syy että turvaudun autokorjaamoon. Osaisin sen itsekin tehdä jos lähtisivät vaan normaalisti hylsyavaimella avaamalla kuten bensa-autojen tulpat.
- Jos se katkeaa avatessa niin ei me sille mitään voida tehdä sitten.
- Jaa, minä kun ajattelin että kun tämä on merkkikorjaamo niin teillä olisi pelit ja vehkeet miten homma hoituu...
- Ei meillä mitään semmosia ihmevehkeitä ole...
- No entäs edes se etupyörän laakeri?
- Mjaa voisihan se onnistua jos se on sama kuin Mondeossa.
- Se on sama ja minulla on jo laakeri hankittuna, että koska olisi aikaa ottaa se työn alle?
- Viikon päästä keskiviikkona tai hieman vielä myöhemmin...
- Tuota jos nyt tehdään niin että palaan huomenna uudestaan asiaan niin selvittelen perheen menot että milloin auto joutaa oikeasti tuoda tänne niin sovitaan sitten tarkemmin...

Rupesi olemaan hermo nimittäin hieman pinnassa kun oli niin töykeän oloista ja tylyä tuo palvelu, että ajattelin vetää henkeä päivän ja oikeasti myös tosiaan tarkistaa mitä suunnitelmia rouvalla on kun jotain lomareissun tynkää oli ollut ilmassa.

... jatkuu
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 27.7.2020 11:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Ettei vaan ollut Huolto H... Oy? Kuullosti niin tutulta "asiakaspalvelulta".
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

ltm kirjoitti:Ettei vaan ollut Huolto H... Oy? Kuullosti niin tutulta "asiakaspalvelulta".
Palstaveli on oikeilla jäljillä, mutta ko. yrityksen asiakaspalvelu on kuin Dr. Jekyll and Mr. Hyde. Tässä tarinassa oli ensin tiskin takana Mr. Hyde ja kun palasin seuraavana päiväna, oli onnekseni tiskin takana Dr. Jekyll.

ILTAPÄIVÄ AUTOKORJAAMOLLA OSA 2.

Palasin korjamolle sitten rauhallisena ja kaiken zeniläisyyden perikuvana vastaanottamaan mitä eteen tulee. Suureksi riemukseni tiskin takana oli ko. firman toinen asiakaspalvelija ja keskustelu meni tällä kertaa näin:

- Jahas, päivää, mitäs sinulla oli ongelmana?
- Kävin täällä eilen ja oli puhetta josko etupyöränlaakeri vaihdettaisiin mun Jaguar X-typeen.
- No sehän onnistuu, annappa rekisterinumero.
Annoin rekisterinumeron ja keskustelu jatkui:
- No niin, tämähän on ennenkin ollut täällä ja näemmä omistajakin vaihtunut välissä ja sinä olet nyt sitten varmaan meiltä osiakin ostanut tähän. Onko puhelinnumero vielä tämä XXXX-XXX XXX?
- Kyllä vaan
- Onko sinulla laakeri omasta takaa vai otatko meidän kautta?
- Laakeri on jo hankittuna.
- No hyvä, koskas sinulla olisi aikaa tuoda se tänne
- Mjaa, eilen käydessäni oli jotain puhetta että jo viikon päästä keskiviikkona olisi ainakin vapaata...
- Jaa jaa, katsotaanpas... tuota... tässäpä on joitain isoja hommia meiltä päässyt valmistumaan, niin olisi jo huomennakin mahdollista ottaa työn alle ja saada kello 16 mennessä valmiiksi.
- Käy loistavasti, mihin aikaan tuon auton huomenna?
- Noo, veikkaan että tuo pääsisi työn alle aikaisintaan klo 11 kantturoilla, joten kun reilusti ennen sitä tuot niin homma onnistuu.
- Tuon auton aamukymmeneen mennessä.
- Hieno juttu, tervetuloa ja nähdään huomenna.

Poistuin hyvin mielin paikalta ja vein auton seuraavana päivänä ajoissa paikalle.

...jatkuu
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3023
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Täytyy nostaa hattua rauhallisuudesta. Itsehän olisin karjunut otsasuonet repeillen jo ensimmäisellä kerralla, sen verran, ettei olisi taatusti tullut mieleenkään mennä toista kertaa.
Paskaa palvelua ei vaan kertakaikkiaan pysty käsittelemään hillitysti :lol:
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Mielenkiinnolla odotan jatkoa.

Varmuuden vuoksi autoa noutaessa ennen ajoon lähtöä tarkistaisin, että pyörän mutterit on kiristetty. :rollin:
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

ltm kirjoitti:Mielenkiinnolla odotan jatkoa.

Varmuuden vuoksi autoa noutaessa ennen ajoon lähtöä tarkistaisin, että pyörän mutterit on kiristetty. :rollin:
Auto on jo noudettu, kirjoitan tätä postuumisti, mutta hyvä kun muistutit. Jälkikiristys täytyy tehdä tietenkin.

Jatkoa seuraa pikapuoliin.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

ILTAPÄIVÄ AUTOKORJAAMOLLA OSA 3.

Vein tosiaan aamupäivällä auton sovitusti ja Dr. Jekyll oli onneksi taas vuorossa ja hän varmisti vielä että puhelinnumeroni on se mikä heidän papereissaan seisoo, soittelee sitten kun on valmista, kuulemma klo 16 mennessä varmasti mutta ehkä aiemminkin.

Olin sitten iltapäivällä lähdössä anoppia kuskaamaan hammaslääkäriin ja puhelin soi. Keskustelu meni tällä kertaa näin:

- "Dr.Jekyll" korjaamo Hxxxxx:ltä morjesta. Siitä sinun Jaguaarista. Laakeri on hyvä ja laadukas sekä varmasti tähän sopiva, että sen puoleen ei ongelmaa. Mutta kun saatiin paikat esille, niin sen lisäksi että vanha laakeri oli tosiaan aivan loppu, niin napa on myös erittäin huonossa kunnossa. Se on sekä halki että pahasti urittunut ja naarmuilla.
- Jaahas, tuo oli hieman huono uutinen. Mites homma etenee?
- No kun meillä ei sattunut olemaan napaa hyllyssä, niin soittelin tukkureita läpi ja yhdeltä löytyi laadukas ja kohtuuhintainen napa, joka olisi perillä huomenna puolenpäivän maissa.
- Luonnollisestikin olen kiinnostunut siitä kohtuuhinnasta.
- No juu, napa maksaisi hieman alle satasen.
- No se on kohtuuhinta tässä tapauksessa.
- Otin vapauden tilata sen jo ja nyt kysynkin että annatko luvan asentaa sen tilaamamme navan. Jollet anna, niin palautetaan se huomenna takaisin ja keskustellaan sitten jatkosta, että miten toimitaan.
- Asentakaa vaan juu, turhaa tässä ruveta etsiä kymppiä tai paria halvempaa napaa jostain. Saadaan autokin nopsemmin valmiiksi.
- No niin, hyvä juttu, niin kyllä me saadaan Jaguaari huomenna valmiiksi iltapäiväksi joskus kahden maissa kai viimeistään.
- Mutta sehän olisi hieno juttu. Kiitos oikein paljon.
- Olkaapa hyvä ja soittelen sitten huomenna kun auto on valmis.

No, näinhän sen homman pitää mennäkin. Olin erittäin tyytyväinen. Seuraavana päivänä kahden maissa soi puhelin sitten ja keskustelu meni seuraavasti:

- "Dr. Jekyll" korjaamo Hxxxxx:ltä, nyt on sitten etulaakerin osalta homma kunnossa. Napa saapui ajallaan ja asennus sujui niinkuin pitikin. Mutta nosturilla pojat teki vielä pientä tsekkausta muista renkaista, niin huomasivat että tuosta on vasen takapyörän laakeri myös aivan loppu. Itse asiassa niin loppu, että eivät haluaisi tuota päästää liikenteeseen ilman remonttia.
- Jaahas, no hieman tuollaista epäilinkin kyllä, kun tuntui että takapäästä kuuluu jotain ylimääräistä ääntämistä.
- Niin että mites me tehdään tämän kanssa?
- Tehdään silleen että minä kyllä nyt vaihdan itse sen takanavan kun sen pystyn itse kohtuuhelposti omalla tallilla tekemään. Mutta tulen hakemaan sen kohta niin keskustellaan lisää.
- Asia selvä, otetaan auto alas nosturilta ja nähdään piakkoin.

EPILOGI

Menin sitten korjaamolle, jossa sain asiallisesti eritellyn laskun, sekä kännykällä otetut hyvälaatuiset valokuvat vahingoittuneesta etunavasta. Myös videolta esitettiin kuinka paljon takana on klappia ja kuinka pahaa ääntä takanapa pitää. Laskussa luki myös huomautuksena että takanapa on viallinen ja että korjaamon mielestä auto ei ole liikennekelpoinen ennen takanavan vaihtoa. Eli just niinkin pitääkin. Vakuutin "Dr. Jekyllille" että ajan auton matkan varrella olevan varaosaliikkeen kautta suoraan tallin pihaan odottamaan korjausta. Kiitin kohteliaasti hyvästä työstä.

Yllätyksekseni paikalliselta Fixus-liikkeelltä löytyi takanapa (FAG) suoraan hyllystä hintaan 193€. Napapaketti sisälsi itse navan, laakerin ja kiinntyspulttien lisäksi myös paikallaan olevan uuden ABS-anturin. Takanapa vaihtui paikalleen myöhemmin samana iltana, mutta se on sitten jo oma juttunsa se ja siitä lisää myöhemmin.

Kaiken kaikkiaan huonon alun jälkeen homma sujui niinkuin pitää ja varmaa on että jos jatkossa joudun viemään Jaguaarin samaan paikkaan, en asioi kuin Dr. Jekyllin kanssa.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Hienoa, että kerrankin H:ssä työ tuli kerralla valmiiksi (toivottavasti)...
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Näyttäisi tulleen H:n tekemät hommat valmiiksi kerralla, tässä reilun toista tuhatta kilsaa ehtinyt ajaa tuolla... Mutta se takanapa laakereineen ja sen vaihto...

Kuten jo tuossa hieman aiemmin kerroin, niin ajettuani korjaamolta varaosaputiikkiin oli heillä hyllyssä laadukas (FAG) takanapa, joten kovalla tohinalla sitten heti päivällisen jälkeen toiveikkaana taallille "vajaan parin tunnin" pajotukseen.

Teoriassa homma sujuu näin jos osaa että tietää (lue = muistaa) ja on kunnon vehkeet, eikä tarvitse kauheasti etsiä työkaluja:
1. Takarengas irti - max 5 min
2. Käsijarruvaijeri irto jarrusatulasta - 1 min
3. Jarrusatulan irrotus - max. 5 min
4. Jarrulevyn irrotus - 1 min
5. ABS-anturin irrotus takanavasta - 1 min
6. Takanavan kiinnityspultit (4 kpl) auki - n. 16 min (ovat yleensä tiukassa ja naaras-torx pulttien pesän putsaus vie aikaa)
7. Takanapa irti - 1 min
Työaikaa kulunee n puoli tuntia

ja sitten sama toisin päin eli yhteenä ammattilaisella aikaa mitoitettu 1 tunti, jos sitäkään.

No tietty minulla meni hieman yli kolme tuntia kun oli työkalut hukassa ja piti muistella että mites tää homma menikään.

Rengas tietty lähti hyvin irti. Kässärinvaijerin irrotuksessa menikin sitten oudon paljon aikaa, kun ei ollit ensin kunnon pihtejä - ne piti etsiä kun oli aikansa turannut huonoilla. Satula oli tiukasti tuossa edellisessä proseduurissa napannutkin sitten jo kunnolla kiinni levyyn, joten sitä sai sitten kikkailla aikansa, mutta lopulta päästiin navan pulttien irrotukseen. Torxien huolelli puhdistus ja hieman WD:tä, pikkuisen lämpöä ja kunnon jatkovarsi niin kolme ekaa narskahti kohtuu helposti auki - neljäs ei. Viimeisessä tietty avain pyörähti kun tiukassa oli. Siinä sitten tuli pähkäiltyä ja viriteltyä vaikka mitä, mutta lopulta oti kuitenkin kunnon lämmöt pulttiin ja wd:tä sekä paineilmakäyttöisen pyöränmutterinavauskoneen jolla sain nojattua päin pulttia, ettei kanta pyörähtänyt enää vaan lopulta narskahti auki kun sille oli annettu enemmän kuin tarpeeksi kuumaa. Ja täytyihän niitä muitakin pultteja nitkutella ees taas hiljalleen auki ja kiinni ennen kuin aukesivat.

Asennus sujui kohtuu helposti mutta aikalailla sai satulanmäntää työkalulla kiertää sisään ennen kuin meni levyyn paikalleen. Ja tulipa samalla tarkistettuja että liukutapit toimivat.

Mutta siellä se uusi napa nyt köllöttää ja tuntuu toimivan.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Vanja-eno kirjoitti:Näyttäisi tulleen H:n tekemät hommat valmiiksi kerralla, tässä reilun toista tuhatta kilsaa ehtinyt ajaa tuolla...

...Mutta siellä se uusi napa nyt köllöttää ja tuntuu toimivan.
Ja toimiihan se, sillä oli testiajon paikka. Viikko sitten lähdettiin heti etu- ja takanavan sekä laakereiden vaihdon jälkeen pieneen reissuun Loviisa - Pyhtää suunnalle. Meillä oli varaus Seaside hotel Mäntynimeen joka sijaitsi Munapirtin kylän kyljessä upealla merenrantatontilla kuten olettaa nimestä jo saattoi. Voin suositella paikkaa etenkin niille jotka kaipaavat hiljaisuutta ja rauhaa. Todella hyvä palvelu, siistit huoneet ja lisämaksusta sai todella maukkaan aamiaisen.

Tulihan siellä lähimaastossa hieman kierreltyä ensin lauantaina, kuten esim. Munapirtin kotiseutumuseo Hinkapyölin pihalla, kun museo sattui nyt olemaan kiinni. Paikalla on upea tuulimylly, joka on tietojen mukaan toinen jäljellä oleva 1800-luvulla rakennettu tuulimylly joka yhä pystyssä alkuperäisellä paikallaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kissa sai lekotella varjossa...

Sunnuntaina lähdimme hotellista ja tutustuimme Pyhtäällä Strukan sulkuun, joka on yksi harvoista 1800-luvulla rakennetuista käsivoimin toimivista kanavasuluista jotka ovat yhä käytössä.

Kuva

Kuva

Kuva

Pyhtään kirkonkylällä kävimme sitten ihailemassa 1400-luvuta peräisin olevaa kivikirkkoa. Sielä Loviisaan jossa kruisailimme puutalokorttelissa ja sieltä Valkoon merenrantaan. Matka jatkui Valkosta Pernajan kautta Ilolaan, josta ajoimme Porvooseen. Porvoossa oli niin paljon väkeä liikkeellä että ajoimmekin suosiolla pysähtymättä läpi ja palasimme lopulta kotiin Kerkkoon ja Askolan kautta vanhoja asfalttiteitä ajellen. Jagge pelasi hyvin, mitä nyt ilmastoinnin toimimattomuus hieman harmitti.

Ilmastoinnista puheenollen, niin siitähän on kompurasta hiljalleen vuotanut mehut ulos, joten taitaisi olla aika laittaa sekin kohta kuntoon vaikka syksy on kohta ovella.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Sitten se ilmastoinnin kompura...

Huomasin jo viime syksynä pian Jaguaarin ostamisen jälkeen tallin nosturilla että kompura taitaa vuotaa. Ilmastointi kuitenkin pelasi syksyn loppukylmiin asti, ja lopulta otin sen pois päältä ja ajattelin saastää loput mehut kevääseen ja käyttää kompuraa vain hetkellisesti talven aikana että se voitelisi tarvittavat tiivisteet sisällään. Jo alkukeväästä huomasin että kompura ehkä tiensä päässä. Sattui kuumempi kevätpäivä toukokuussa ja laitoin ilmastoinnin päälle. Olimme Lohjalla ja ajelimme kaupungilla hiljalleen katselemassa keskustan meininkiä. Äkisti pölähti ikävän tuoksuinen käry nokkaan ja pellin alta näytti nousevan savua. Jagge parkkiin ja pelti ylös. Kompuran tienoilta nousikin savua ja totesin rouvalle että taisi tulla kompurasta vainaa. Hetken aikaa odoteltiin savun hälvenemistä ja kompuran jäähtymistä. Sitten auto käyntiin ja ilmastointi pois päältä ja homma meni sillä ohi.

En ole nyt käyttänyt ilmastointia sen jälkeen lainkaan ja meinasin antaa asian olla, sillä uusi kompura maksaa reilu parisataa euroa ja kuivain vajaan satkun. Kävin alustavasti kyselemässä myös remonttihintaa ja se oli noin viiden sadan seutuvilla. Tuumin unohtaa ja ajella sitten ilmastoimattomalla autolla. Hankin kuitenkin jo varuiksi uuden moniurahihnan, jos sattuisi se menemään poikki. No, noin viikko sitten olimme taas rouvan kanssa ajelemassa ympäri Uuttamaata ja oli kuuma päivä. Olimme ajelleet reilun toista sataa kilsaa siellä sun täällä ja ajattelimme sitten kotimatkalla käydä vaihteeksi Keravalla kaupassa. Ajelimme ensin hiljalleen ympäri Keravaa tsekkaillen muuttuneita maisemia. Sitten pölähti klyyvariin taas ikävä käry ja katsoin heti onko ilmastointi mennyt vahingossa päälle. Ei ollut. Eikun Jagge parkkiin ja pelti ylös. Taas nousi savua kompuran tienoilta. Mietin ensin että olisiko kompuran hihnapyörä hirttänyt kiinni. Pistin Jaggen käyntiin mutta hihnapyörä pyöri normaalisti. Sammutin auton ja käytiin välillä kaupassa ja mietin samalla mitä voisi olla tapahtunut. Ainoa selitys mitä keksin, oli sellainen, että kompura on kuumentunut hiljalleen. Kun lopulta hiljennettiin köröttelyvauhtiin ei edes ajoviima jäähdyttänyt sitä niin joku lämpöreaktio on varmaan laukaissut kompuran magneettikytkimen ja kompura on alkanut pyöriä. Ja kun kompurassa ei ole mehua niin laakerit alkaneet käryämään siellä. Tunnin jäähtymisen jälkeen ajoimme kotiin eikä mitään enää tapahtunut. Pari päivää sitten teimme n. 50 km mittaisen koeajon, eikä mitään tapahtunut. Sen huomasin kyllä että moniurahihnan joko kiristin tai ohjainrulla/-rullat rallattavat kylmänä tosi paljon. Kuntoonhan se ilmastointi on nyt sitten laitettava.

No, tulihan onneksi veronpalautukset, ja päätin sitten uhrata osan niistä ilmastointiremppaan. Kompura ja kuivain maksavat noin kolme sataa. Moniurahihna ja sen kiristin sekä ohjainrullat maksoi pari sataa ja merkkikorjaamo H antoi kaikkien osien vaihtotyölle, ilmastoinnin täytölle ja testaukselle hinta-arvion viidelle ja puolelle sadalle. Eli hieman yli tonnin kaikkineen, mikäli kenno on ehjä, tulee lysti kustantamaan.

No, elämä ja auton omistaminen on kallista. Tämä viimein vahvisti sen, että tuo auto tulee pysymään nyt tässä perheessä pitkään. :lol:
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Vanja-eno kirjoitti:Sitten se ilmastoinnin kompura...

...Ainoa selitys mitä keksin, oli sellainen, että kompura on kuumentunut hiljalleen. Kun lopulta hiljennettiin köröttelyvauhtiin ei edes ajoviima jäähdyttänyt sitä niin joku lämpöreaktio on varmaan laukaissut kompuran magneettikytkimen ja kompura on alkanut pyöriä. Ja kun kompurassa ei ole mehua niin laakerit alkaneet käryämään siellä. Tunnin jäähtymisen jälkeen ajoimme kotiin eikä mitään enää tapahtunut. Pari päivää sitten teimme n. 50 km mittaisen koeajon, eikä mitään tapahtunut. Sen huomasin kyllä että moniurahihnan joko kiristin tai ohjainrulla/-rullat rallattavat kylmänä tosi paljon.
Tämä!

Hieman selvyyttä asiaan. Reilu viikko sitten olin taas liikkeellä Jaggella Stadissa. Käväisin levykaupassa Kalliossa ja kun piti jatkaa matkaa, ei Jagge lähtenyt enää käyntiin. Pyöritti starttia ja hörähti mutta siinä kaikki. Annoin vempeleen jäähtyä muutaman tunnin ja hoidin sillä aikaa loput asiat joukkoliikenteen avulla. Palattuani takaisin autolle, yritin jälleen startata sitä. Sama vika. Lopulta alkoi olemaan hieman akun hyytymisen oireita, joten luovutin ja soitin vakuutusyhtiöön. Puolen tunnin päästä tuli ensin tiepalvelu, muttei hekään saaneet sitä käyntiin. Kolmen vartin päästä sitten tuli hinausauto ja vei kissan pajalle. Onneksi lähin korjaamo sattui olemaan frendini ANT-Auto Merihaassa, joten pyysin kuskaamaan Jaggen sinne.

Tämän viikon alussa saivat työn alle ja paljastui syyksi ilmastoinnin kompuran hihnapyörän laakeri joka oli kyrvähtänyt kiinni. Teki tenää kampuralle joten ei käynnistynyt. Vaihtoivat sen ensiapuna ja bonuksena tsekkasivat vikakoodeja. Nyt Jagge pelittää, eikä mikään enää rallata konehuoneen puolella.

Päätin kuitenkin laitattaa ilmastoinnin kuntoon, sillä fakta on että kompura vuotaa. Ja uusi kompura on jo hankittu sekä kuivain tilattu. Moniurahihna on tosi kuluneen näköinen, eikä huoltokirjassa ole merkintöjä hihnan kiristimen ja ohjainrullien vaihdosta merkintöjä. Eli menköön nyt, ei jaksa ruveta nuukailemaan. Pitkään tämä mulla kuitenkin on, joten laitetaan kuntoon.

Loppuun pari kysymystä.

Vikakoodinlukija antoi ABS- ja luitonestojärjestelmän vikakoodiksi jonkun kierähdys vai oliko se pyörähdysanturin vian. Se sijaitsee jossain keskikonsolin alla. Onko jollain parempaa tietoa tarkalleen missä siellä ja minkä näköinen osa?

Vetokoukku. Pitäisi varmaan semmoinen hankkia, mutta käykö esim. X-type farkun vetokoukku sedaniin?
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 15.6.2021 16:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3023
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Pitkään tämä mulla kuitenkin on, joten laitetaan kuntoon.


Ja tämän lauseen saattelemana yleensä aletaan laskea päiviä siihen, kun auto ilmestyy nettiautoon. Karkeasti arvioiden viikko :wink: [/quote]
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Fenton kirjoitti:
Pitkään tämä mulla kuitenkin on, joten laitetaan kuntoon.


Ja tämän lauseen saattelemana yleensä aletaan laskea päiviä siihen, kun auto ilmestyy nettiautoon. Karkeasti arvioiden viikko :wink:
Palstaveli Venttolasta haastaa asiaa, mutta onneksi/valitettavasti tähän on uponnut jo omat, vaimon, lasten perintö- ja anopin rahat sekä viekkaudella että vääryydellä hankitut likaiset rahat joita ei ole ehditty edes pestä. Joten velipojalle jo ehdinkin tokaista, ettei ole varaa vaihtaa/myydä tätä mihinkään ennenkuin rikas ameriikan setä (jota ei ole) tai vanhemmat kupsahtaa ja perintörahat purskahtaa verottajan myllystä kouraan, Sekin raha taitaisi riittää vaan 90-luvun Relluun.

Siäpaitsi Venttonin rantsilta ei löydy tähän hätäänkään nyt semmoista vekotinta johon tämä pitäisi vaihtaa eikä rantsin pääjehu ole niin rikas (?) tai hullu, että olis varaa/halua ostaa tämä minulta pois :lol: :lol: :lol:

Eli tällä mennään kunnes ruoste (tai yllätten hajoava diisselipumppu) meidät erottaa. Aamen.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Tänään tulee tasan vuosi täyteen yhteistä taivalta. Kilometrejä oli ostettaessa 230 800 km ja nyt aika tasan 257 800 km eli tasan 27 tkm tullut täyteen.

Vuoden aikana tullut tehtyä seuraavaa:

13.09.2019 - 230 800 - Omistajan vaihto:

17.09.2019 - 231 000 Moottoriöljyn vaihto 6 ltr; Öljynsuodattimen vaihto; Ilmansuodattimen vaihto; Raitisilmansuodattimen vaihto ja Tuulilasinpyyhkijöiden vaihto

03.10.2019 - 232 700 - Uudet kitkarenkaat Sava 205/55 R 16

27.10.2019 - 235 565 - Takajarrulevyjen ja -palojen vaihto (Champion)

14.11.2019 - 237 179 - Vuosikatsastus, hyväksytty

2020
05.01.2020 - 241 460 - Takakoiranluiden vaihto (Lemförder)

08.05.2020 - 249 500 Etukoiranluiden vaihto (Moog); Ilman- ja raitisilmasuodattimen vaihto; Moottoriöljyn ja –suodattimen vaihto; Ohjaustehostimen pumpun vaihto; Vesipumpun vaihto; Öljyn lämpötilatermostaatin vaihto; Termostaatin vaihto; Vas. etupyörän ABS-anturin vaihto ja EGR-putken tiivisteiden vaihto

07.06.2020 - 250 960 - Starttimoottorin vaihto

23.07.2020 - 253 600 - Vas. etupyöränlaakerin ja -navan vaihto (FAG)

24.07.2020 - 253 600 - Vas. takapyörännavan ja –laakerin vaihto (FAG) sekä ABS-anturin vaihto

18.08.2020 - 255123 - Ilmastointikompressorin magneettikytkimen laakerin vaihto

11.09.2020 - 257 734 - Ilmastointikompressorin ja kuivaimen vaihto, ilmastoinnin täyttö, moniurahihnan, hihnakiristimen ja toisen apurullan vaihto

Mitäköhän seuraavaksi? Ainakaan oikean puolen etupyörän laakeri ei vielä äännä eikä siinä ole yhtään välystä, mutta se on pyöränlaakereista tod. näk. se joka vaihdetaan. Suuttimet? Hehkut olis valmiina mutten oo vielä vaihtanut kun en oo varma johtuuko lämpimänä esiintyvä käynnistyshäiriö siitä.
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 22.4.2022 20:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3023
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Aika epätodennäköisesti on hehkuilla mitään tekoa asian kanssa, kun ei se hehkuta lämpöisenä.
Eikä kylmänäkään kesälämpötiloissa.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Fenton kirjoitti:Aika epätodennäköisesti on hehkuilla mitään tekoa asian kanssa, kun ei se hehkuta lämpöisenä.
Eikä kylmänäkään kesälämpötiloissa.
Tähän lopputulemaan alan päätyä itsekin. Oliskohan sit suuttimissa jotain?
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”