Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Mika.T kirjoitti:https://www.thermosun.fi/epages/thermos ... aeaekaapit
Tuolla tuntuu olevan halvimmat kompurakaapit.
50litranen 350ekua.
Selailin tossa amazon.de ja sieltä sais toimituskuluineen parinsadan pintaan (alv 0%) 40-50 litran kompurakaappeja. Tietysti ulkomaisten myyjien kanssa takuujutut voi olla oma touhunsa jos jotai vikaa ilmenee.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz ... r/11467211

:ei_tajuu: :escape: :kuski: :lippu:

Oispa rahhaa ja paikka missä alkaa rakentelemaan kunnon campperia :D
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuon sisälämppärin asentelin tänään paikalleen. Laitoin sen nyt tuonne tavaratilaan ja tein samalla pienen koteloinnin väliseinää vasten johon tulee hupiakku, lämppäri ja invertteri.
Ovatpahan piilossa.

Polttoaineletkutus jäi vielä vetämättä auton omaan tankkiin. Nakkasin mukana tulleen 7litrasen pikkutankin het takaoven viereen.
Häätyy joskus vetasta löpöpilli auton alle kun pääsee montulle auton kanssa.

Sen verran värkkäilin että sain syttymään lämppärin tulille. Ei ollenkaan paha ääni sisälle. Oikeastaan löpöpumpun naksutus häirittee enemmän, pitääkin pyörittää se johonkin superloni suttiin siksi aikaa että saa asenneltua senkin auton alle.

Lämpötila-anturillinen ohjainpaneli tuli mukana joka toimii kivasti. Alkaa pari astetta ennen tavotetta pudottamaan tehoa ja pitää laitteen pienimmällä teholla kun saavuttaa tavotteen.
Siinä vaiheessa ääni on kyllä aika maltillinen.
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

Mika.T kirjoitti:https://www.nettiauto.com/mercedes-benz ... r/11467211

:ei_tajuu: :escape: :kuski: :lippu:

Oispa rahhaa ja paikka missä alkaa rakentelemaan kunnon campperia :D
Kiitos Mika tuosta linkistä :lol: Nousi heti autokuume tuota kohtaan mutta onneksi tyhjän lompakon hierominen otsaan auttaa ainakin hetkellisesti laskemaan kuumetta kyseistä auto kohden :lol: Tuolle keksisi heti käyttöä jo pelkän kantavuuden suhteenkin :roll:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Avatar
Lerssinen
Puimanajo-Keijo
Viestit: 2421
Liittynyt: 12.3.2007 17:58
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Sprinter99
Viestit: 135
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Voi ristus kun on nätis kunnos, mutta autoverovapaa.
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Sprinter99 kirjoitti:
Voi ristus kun on nätis kunnos, mutta autoverovapaa.
Otteessa näkyis edelleen lukevan 5 paikkaa ja henkilöauto, eli kiinnityksiin sopivan takapenkin sais periaatteessa heittää kiinni ilman muutoskatastusta?

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tie ... lastusauto
TrafiCom kirjoitti:Pelastusauto on autoverovapaa ajoneuvo, jonka autoverovapaus kuoleutuu neljässä vuodessa.
Autoverovapaus taas tän kohalla on kuoleentunu jo hyvän aikaa sitten.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Sprinter99
Viestit: 135
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

^mulla oli manuaali vaihdelaatikko irti tammikuus, mutta miten tuo etuveto on toteutettu?
Ei riitä mielikuvitus miten tehty... Vaihdekepistä päätellen normi laatikko ensin.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nätti aihio siinäkin. Tosin matala korinen.

Nelikko on toteutettu kuten muissakin "maastureissa" Ensin normaali vaihdetoosa ja sen perässä jakovaihteisto josta normaalisti kardaani taakse ja sivusta lähtee kardaani eteen.

Etuperä on rintterissä muistaakseni hieman kuskinpuolella moottorin alla.
Sprinter99
Viestit: 135
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Lehtijousi ja alatukivarret normaalit edessä ?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jep.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tämmöstä tänään.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Sprinter99
Viestit: 135
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Jotain hampaita?

Mitä peräöljyä laitat tuonne?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Edellisen peränrassaajan jätöksiä.

Vanhan laakerin siderenkaan palasia joita ei ole viime laakeroinnissa siivottu pois...
Jauhautuneet tuonne öljyjen sekaan ja uudetkin laakerit paskana.

Nyt oli kaikki laakerit ehjiä niin ettei niistä puuttunut mitään palasia mutta vierintäpinnat kaikista pilalla ja perän rahina melkoinen.
Kolme kertaa 5000km matkalla olen tähän nyt peräöljyt vaihtanu ja aina ollu öljyn seassa metallihilua. Noh, syy löyty kun repas murikan osiksi.

Välitysrattaat oli onneksi ihan moitteettomat.
Kosketuskulmatkin oli just uusilla laakereilla.

Jospa se nyt loppuis, perän kahina ja öljyjen sotkeentuminen.

Pyörälaakerit oli ihan iskussaan, ne jäi vanhat. Takajarrut sai uusia kokonaan.

Öljynä mobil hd-a 80w90
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Uskaltaako edes ruutuvihkoon luonnostella paljonko on nyt uponnut rahaa rakenteluun.

Taito ja tilat tuntuu olevan omasta takaa.

Periä on uusittu aika tuoreisiin autoihin. Sitä en tiedä mikä niissä ahistaa mutta kuitenkin.

Eihän tätä raski kohta myydäkään. 🤫
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Lerssinen
Puimanajo-Keijo
Viestit: 2421
Liittynyt: 12.3.2007 17:58
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Kai tuo ostohinnassa näkyi :shock:
Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pappi kirjoitti:Uskaltaako edes ruutuvihkoon luonnostella paljonko on nyt uponnut rahaa rakenteluun.

Taito ja tilat tuntuu olevan omasta takaa.

Periä on uusittu aika tuoreisiin autoihin. Sitä en tiedä mikä niissä ahistaa.
Ei uskalla. Rahaa on menny aivan helvetisti, liikaa.
Toisaalla yks sanoikin ettei näitä kannata kovalla rahalla ostaa kun jokatapauksessa koko auton saa rakentaa uusiksi.
Ostaa tonnin kasan ja korjaa sen mieluiseksi niin pääsee halvimmalla.

Ainakin tämä W903 korisen perä on ihan onnettoman pieni vs. vaikka land cruiserit mitä mulla on ollu.
Tuo on lähinnä kokoluokkaa 200D W124. :shock: Ei siis yhtään ihme ettei kestä.

Lerssinen kirjoitti:Kai tuo ostohinnassa näkyi :shock:


No arvaappa :lol:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Keväällä oltiin pesemässä autoja hallin pihalla. Kaveri kuunteli hetken ja sanoi ”kohta menee rintteri ohi”. Niin meni ja perän ääni kuului erittäin selkeästi. Millainen mekkala sitten sisällä🤫

Hyviä nämä on ajaa. Kokonsa puolesta nuo 22 paikkaiset linja-autotkin taipuu yllättävän hyvin.

Laatu on nyt mitä on. Ei vaan muut merkit tarjoa vastaavia alustoja. Ivecolla on jotain mutta koritehtaat suosii mersua.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Lerssinen
Puimanajo-Keijo
Viestit: 2421
Liittynyt: 12.3.2007 17:58
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Vahvistuu vain käsitys että jos ajoneuvoluokka on "kätevä" eli just joku lisäpenkkipaku, retkeilyauto tai kka ei niitä ehjänä kukaan myy vaan siihen on aina joku syy olemassa :hang:
Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Velipoika, tuo entinen merkkiliikkeen korjaamopäällikkö, totesi kun tätä omaa rintteriäni suunnittelin, että "no varaat siihen tälle kesälle puoltoista-kaks tonnia rempparahaa nii pääsee alkuun, sit ruostekorjaukset päälle" :lol:
Noh tuohon kun suhteutti hankintahinnan nii kai tässä joku kompromissi on löyetty. Ainaki joka päivä on päästy töihin vielä :D

Mutta tosihan se on että aina näissä on jotaki "mielenkiintosta" vastassa, turha vanhaa ostaessa kuvitellakaan muuta :)
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuo on kyllä tosi että sen pari tonnia saa varata aina "käyttöönotto huoltoon"


Ihan ei sattunu perän kosketuskulmat kohalleen vaikka värillä kattoessa oli hyvä.
Moottorijarrutuksissa ulisee aika selvästi. Noh mutta onneksi vain hiljentäessä
Sen verran vissiin meni vanhasta kuitenkin sivuun että ääntää.

Noh kaippa tuon kanssa voi elää. Ei onneksi ollu shimmitavaraa niin saa itelle uskotella että hyvä se on :lol:

Muuten kyllä ajossa alustan kahinat hiljeni että sentään jottain positiivista.
Jos raskis niin lorauttas vaikka RVS:ää tuonne. Kuulemma ihan oikeasti vaikuttaa, mutta tuskin väärin sääjettyyn kosketuskulumaan :lol:
Avatar
simoks
Retro-HVM
Viestit: 791
Liittynyt: 30.10.2010 17:56
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

Sedällä on w903 rintteri ja vaikka ulkokuori on kun haulikolla ammuttu niin kehui kovaan että aina vaan kulkee eikä oo tarvinnu korjailla.. liekö paskaa puhui mutta on se sillä ollut jo viitisentoistavuotta :D
W210 E320cdi -02

Entiset:
W210 200cdi -99
W126 300SEL -88
W210 300TD -99
W140 350TD -94
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei tässäkään juuri ajoa haittaavaa vikaa ole ollu :D

Tulee vaan usein laitettua tuollaset "vaivat" kuntoon ilman että ajaa niin pitkälle kuin vähänkään liikahtaa. Tai katsastuksessa tulee hylky sen takia ettei ole ennen leimalle menoa katsonut yhtään autonsa kuntoa.

Eihän nuo "vaivat" vaadi kuin yhden vähän hälläväliä omistajan niin pienet fixausta vaativat paikat pääsee kertymään läjäksi ja seuraava omistaja joka haluaa ajaa oikeasti kunnossa olevalla autolla, saa "rakentaa koko paskan uusiksi"


Mutta joo. Sepä siitä.
Huomenna pitäs kesäloman alun kunniaksi lähteä taas kohti pohojosta. 5 viikkoa ois aikaa reissata niin saapa nähhä mistä ittensä löytää.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lieköhän ollut aina oikeat öljyt niissä perissä jotka näistä hajoaa, kun loppupelissä mitä olen asiakkaiden autoilla ajellut niin ei Sprinterin perät ole ulisseet monessakaan. Joskus tuntuu että firmat jotka itse autojaan huoltavat (ja osaamattomat korjaamotkin) laittavat perään peräöljyä, jota varaosaliike mielellään myy vaikka 200 litran tynnyrissä.
Tai voihan olla ettei tällainen perä ole edes tarkka öljyistään, en tiedä kun en ole kokeillut.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vahva mutu että suurimpaan osaan ei ole vaihdettu öljyjä koskaan.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Sitten on ne mihin vaihdetaan perä takuuseen jo ensimmäisessä huollossa🤬
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pieni lapin turnee tuli heitettyä heti loman alkuun. Viis päivää ja pirusti kilometrejä tuli vaikka ei juuri kaukana käynykkään.

Suomen lappia vähän ristiinrastiin ja lenkki varanginvuonon rannoilla Norjassa.

Hienot kelit osu kohilleen. Jokaisena päivänä yli 20c ja auringonpaistetta.
Ekana yönä oli hienoin auringonlasku porttipahdan tekoaltaan rannoilla puskaparkissa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Porttipahdalta Ivaloon ja siitä nellimin kautta inarinjärven paatsvuonon rantaan puskaan.
Venäjän raja oli ~400m päässä näköetäisyydellä.

Kuva

Kuva


Perus saariselkä tuli käytyä kahvistelemassa.

Kuva

Siitä eteenpäin kaamaseen ja kohti karigasniemeä.
Karigasniemellä vallotettiin Ailigas tunturi. Pirun komeat näkymät tenojokilaaksoon.

Kuva


Tenojokivarren tie tuli ajettua pitkästä aikaa läpi karigasniemeltä nuorgamiin saakka.
Edelliskerrasta taitaa olla 20vuotta aikaa :shock:

Edessä näkyvä Nuvvus ailigas jäi tällä kertaa kiipeämättä päälle. Jätetään jotain seuraavallekkin kerralle.
Sieltä tosin olis ollu varmaankin reissun komeimmat maisemat vaikka onkin karigasniemen ailigasta 100metriä matalampi.

Kuva

Kuva


Utsjoen ailiggaan päällä tuli käytyä myös.

Kuva

Kuva

Kuva

Ailiggaalta seuraavaan puskaan yöksi tenon varteen.

Kuva


Varangin vuonon rantoja.
Siellä iski kunnon merisumu ja näkyvyys katosi paikoin lähes kokonaan.

Kuva

Pykeijan keikka pikasesti.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Sieltä neideniin, näätämöjoen kolttakönkäälle.

Kuva

Kuva

Näätämön ja sevetin kautta Suomeen. Loppumatkasta jäi kuvat ottamatta kun iski "kuvaus ähky" Ei vaan jaksanu enää pysähtyä joka toiselle pysäkille.

Sevetiltä inariin, lemmenjoelle, pokkaan, leville, kittilää, ylläkselle, kolariin ja pellosta kairan poikki kämpille suunnittelemaan seuraavaa reissua. :lol:
Avatar
kerosiini
Viestit: 766
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Mahtavia kuvia! Kovasti houkuttais itteäki lähteä pohjosta kiertämään, mutta saa vielä tältä kesältä jäädä ajatuksen tasolle :roll: :lol:
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kuva

Iski ykskaks näin loppu kesästä inspiraatio rassata desotokin leimalle ja ajoon. :shock:
Mukava sillä on taas muutaman vuoden jälkeen ajella. :kuski: :kuski:

Toimii yhtä nöyrästi kuin aina ennenkin :D
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Rynsterillä tuli taas viikonloppuna heitettyä pieni pohjosen turnee.
Kilpisjärvellä ja siinä ympäristössä meni muutama päivä.

Puskaparkissa könkämäenon varressa.

Kuva


Siitä seuraavana päivänä mahdottomissa sielun ja ruumiin voimissa Saana-tunturille.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Viimisessä kuvassa kolmen maan tuntureita. Etualalla pikku ja iso-Malla Suomessa, pikkumallan takana Ruotsissa Pältsan ja siitä oikealle "hain evä" Barras-tunturi Norjassa.


Desotoon löyty ehjä perämurikkakin :D
Sen vaihdoin tänään "sorapiharemonttina" paikalleen. Oma savottansa prkl tuossaki.

Vanhaa purkaessa kävi kyllä selväksi että se oli jo aivan valmis romukoppaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Viimisessä kuvassa taas irto rauta mitä tuli tuolta akseliputken ja perän sisältä.
Eipä se ihme taas ollu että jokasessa muutaman sadan kilometrin välein tehdyssä öljynvaihdossa öljyt on kuin hopeamaalia...

Mutta olipa mahtava päivitys kun perävälitys muuttui samalla 3.36 ---> 2.76:seen. Tuo olis pitäny olla alla jo tehtaalta lähtiessä...


Mittari vaan alko heittämään suoraan sanottuna aivan helvetisti.

Kuva

Mittarissa 40mailia/h (64kmh) ja gps:ssä 82km/h :lol:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”