C126 Suomen SEC:ien tilastoja

Vastaa Viestiin
Sekkiläinen
Viestit: 28
Liittynyt: 03.1.2012 22:14

C126 Suomen SEC:ien tilastoja

Viesti Kirjoittaja Sekkiläinen »

Hieman taustoja.
Olen kerännyt Suomessa myynnissä olleiden ja vastaan ajelleiden C126:n tietoja enemmän tai vähemmän säntillisesti vuodesta 2006. Jokseenkin säännönmukaisemmin olen kerännyt tietoja viimeisen neljän vuoden ajan - kaikenkaikkiaan noin sadasta autosta.

Otannan perusteella voin kertoa mm. seuraavaa:

Suomessa olevista C126:sta noin 7,8 % on toimitettu uutena Suomeen.

Alkuperäisväreinä suosituimpia ovat olleet:
1. Blauschwarz (199) 19 %
2. Rauchsilber (702) 10%
3. Astralsilber (735) 9%

Iskutilavuudet:
380: 8 %
420: 12 %
500: 45 %
560: 28%
Muu: 7 %

Keskiarvo SEC on siis:
Tummansininen (199) harmaalla nahkasisustuksella (478 tai 278) varustettu 500 SEC vuosimallia 1986, jolla on ajettu 253 000 km ja jonka pyyntihinta on 12 724 €.

Tuota dataa kun on suht helppo pyöritellä Excelissä niin kysymyksiä saa esittää. Myös täydennyksiä otetaan mielellään vastaan :D

Edit: myyntihinta muutettu pyyntihinnaksi. Korjattu Suomeen myytyjen autojen osuus.
Viimeksi muokannut Sekkiläinen, 19.8.2020 11:46. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Sekkiläinen
Viestit: 28
Liittynyt: 03.1.2012 22:14

Viesti Kirjoittaja Sekkiläinen »

Pyyntihintojen keskiarvot iskutilavuuksien perusteella

380: 8 680 €
420: 9 260 €
500: 10 050 €
560: 13 150 € [40 900 €]
Muu: 6 580 €

Md = 9 900 €

Edit: 560 SEC:ien osalta hinnoittelua vääristää erikoisempien mallien (AMG, König) ja poikkeuksellisen vähän ajettujen yksilöiden hinnoittelu, joten niiden pyyntihintojen keskiarvo on laitettu hakasulkuihin. Nämä mallit poislukien 560 SEC:ien pyyntihintojen keskiarvo on siis 13 150 €.
Viimeksi muokannut Sekkiläinen, 19.8.2020 13:08. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Sekkiläinen
Viestit: 28
Liittynyt: 03.1.2012 22:14

Viesti Kirjoittaja Sekkiläinen »

prosentuaaliset osuudet, keskimääräiset hinnat ja mittarilukemat:

Gen 1 (42%) valmistettu 9/1981-08/1985

1981: 3 %
1982: 8 %
1983: 10 %
1984: 12 %
-08/1985: 10 %

Pyyntihinta: 8 770 €
Mittarilukema: 264 600 km

Gen 2 (58 %) valmistettu 09/1985-10/1991

09/1985-: 2 %
1986: 12 %
1987: 15 %
1988: 7 %
1989: 6 %
1990: 9 %
1991: 6 %

Pyyntihinta: 11 280 €
Mittarilukema: 239 400 km

Edit: lisätty hinnat, kilometrit ja jaettu Gen 1 ja Gen 2 välillä.
Viimeksi muokannut Sekkiläinen, 20.8.2020 19:48. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Sekkiläinen
Viestit: 28
Liittynyt: 03.1.2012 22:14

Viesti Kirjoittaja Sekkiläinen »

Alkuperäisten ulkovärien osuudet.
RGB-arvot arvioitu valokuvien perusteella.

Blauschwarz 199
Rauchsilber 702
Astralsilber 735
Dunkelblau 904
Silberdistel 881
Schwarz 40
Classicweiß 737
Diamantblau 355
Anthrazitgrau 172
Petrol 877
Nautikblau 929
Manganbraun 480
Perlmuttgrau 122
Lapisblau 932
Nachtgrün 254
Arcticweiß 147
Hellelfenbein 623
Impala 441
Champagner 473
(vähemmistövärit <2 % jätetty pois)

Huomattava osuus alkuperäisväreistä on siis ollut sinisiä. Myös ruskeiden, valkoisten ja vihreiden osuudet ovat olleet merkittäviä.

Mustan osuus alkuperäisvärinä on ollut vain noin 5 % luokkaa.
Uudelleenmaalausten myötä mustan osuus on karkeasti kolminkertaistunut noin 16 %:iin. (Tähän lukuun tosin on otettu mukaan myös ne autot joiden vin-numero ja alkuperäinen väri ei ole selvillä, mutta jotka nykyisin ovat mustia).

Punaiset edustavat vähemmistöä. Almandinrot 512 (metallisävy) ja Barolorot 540 (perussävy) ovat hyvin lähellä toisiaan.

Omaan silmään säväyttäviä harvinaisuuksia ovat mm. Zypressengrün 876, Petrol 877, Lapisblau 932 ja Hellelfenbein 623.

Oletko bongannut tai jos omistat poikkeuksellisen alkuperäisvärisen SEC:in Suomessa, niin ilmoittele! Myös erikoiset sisustukset kuten harvinaisemmat sävyt (Oliv, Hennarot, Siena), Amaretat, kaksi-sävyiset jne. ovat kiinnostavia.

Oma lukunsa ovat puskureiden ja kylkipaneeleiden sävyt, nekin on listattuna :happy:

Kuva
Sekkiläinen
Viestit: 28
Liittynyt: 03.1.2012 22:14

Viesti Kirjoittaja Sekkiläinen »

Sisustuksesta

Värit:

Grau (Harmaa) 25 %
Schwarz (Musta) 21 %
Créme (Kerma) 17 %
Blau (Sininen) 14 %
Blau-Grau 942 (Siniharmaa sekoitus) 1 %
Brasil (Tummanruskea) 4 %
Brasil-Dattel 943 (Ruskea sekoitus) 2 %
Dattel (Vaaleanruskea) 7 %
Oliv (Tummanvihreä) 3 %
Mittelrot (Kirkkaanpunainen) 3 %
Piniengrün (Vaaleanvihreä) 1 %
Sekavärit 1 %

Materiaalit:

Leder (nahka) 71 %
Velour (veluuri) 27 %
Amaretta 2 %

Kuva

Edit: Tarkennettu sekavärit ja järjestys.
Sekkiläinen
Viestit: 28
Liittynyt: 03.1.2012 22:14

Viesti Kirjoittaja Sekkiläinen »

Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan vuosimallin vaikutus auton pyyntihintaan, niin ohessa pari trendikäyrää.

Ensimmäinen kuvaa 500 SEC:ien hintakehitystä maltillisen nousujohteisesti.

Kuva

420 SEC:ien hintakehitys onkin paljon dramaattisempi (intervallit on pyritty asettamaan mahdollisimman lähelle 500:n kaaviota).

Kuva

:roll: Jotenkin sitä kuvittelisi tuon olevan paljon tasaisempi muihin verrattuna, kun ottaa huomioon vähäisen valmistusmäärän - harvinaisuuden.

Tässä vielä 380, 420 ja 500 SEC:ien keskenäinen hintakehitys. Koitetaan saada 560 tähän myös mukaan pian.

Kuva
Taski
Viestit: 52
Liittynyt: 03.4.2006 13:34
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Taski »

Osaatko sanoa monenko omistajan nimi on Pertsa tai Rane. Juoko omistajat keskikaljaa vai ihan täyttä tavaraa?
Uskoisin että SEC:n omistajista moni myös pieksee vaimoaan, kuinkahan moni?
Muotiallekirjoitus
Sekkiläinen
Viestit: 28
Liittynyt: 03.1.2012 22:14

Viesti Kirjoittaja Sekkiläinen »

Kuva
Häksä
Viestit: 4
Liittynyt: 30.7.2015 8:24

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Kerrassaan vaikuttavaa dataa :shock: Ja tuntuu jopa ihan oikeansuuntaiselta. Itselläni -85 500 SEC Astralsilber mustalla nahkalla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 sedan, coupe / R & C 107”