Etupiä narissoo...

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Saapi nähdä, saavatko nyt tuon oman auton kulmia kohdilleen, kun vaihdoin ne etupään alatukivarren puslat. Ei tuo hirveästi vedellyt (siis tavallista enempää :shock:), vaikka keila vielä omissa säädöissä onkin – merkkasin tukivarren paikat runkoon.

Pitää katsoa torstaihin, viitsisikö hovimonttööri laittaa takajousien päälle ne 5 mm:n lisäkiekot, ja käydä tarkistuttamassa sen jälkeen. Eturenkaat ovat muutenkin menossa vaihtoon, joten pikku kuluminen ei haittaa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Roisto kirjoitti:Saapi nähdä, saavatko nyt tuon oman auton kulmia kohdilleen, kun vaihdoin ne etupään alatukivarren puslat. Ei tuo hirveästi vedellyt (siis tavallista enempää :shock:), vaikka keila vielä omissa säädöissä onkin – merkkasin tukivarren paikat runkoon.

Pitää katsoa torstaihin, viitsisikö hovimonttööri laittaa takajousien päälle ne 5 mm:n lisäkiekot, ja käydä tarkistuttamassa sen jälkeen. Eturenkaat ovat muutenkin menossa vaihtoon, joten pikku kuluminen ei haittaa.

t.
Risto
No,kävitkö säädöissä?
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

EzKo kirjoitti:No,kävitkö säädöissä?
Enhän minä sitten vielä sinne kerinnyt. Eilen patsastelin tunnin verran pajalla mutta pukeilla ollut Vito olikin arvioitua työläämpi tapaus. Oli tullut laturin vaihtoon mutta samalla oli todettu vesipumppu aikansa eläneeksi. Lisäksi uusi laturi oli vanhaa isompi, joten moottorin korvakko piti irrottaa, että se meni paikoilleen. Sitten oli vielä jotain ongelmaa hihnan kanssa, joka ei meinannut uuden laturin kanssa suostua menemään hollilleen. Tässä vaiheessa lähdin takaisin työmaalle. :D

Sovittiin, että tulen uudestaan lauantaina. Normaalisti paikka ei ole lauantaisin auki, mutta kun homma heidän takiaan viivästyi, niin tehtiin noin. Suuntausaika on varattu ensi keskiviikolle, joten vielä kärvistellään näin. :?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Niin tosta mun farkusta puheenollen.Käväsin veholla aamulla valittelemassa pikahuollossa kehnosta etupään toimisesta.

Kerroin kaikki mitä tässäkin topikissa ja äijä kävi ajelulla ja sano,että kyllä tosiaan kovasti haluu mennä oikealle ja ratti vinossa.

Noh...sit se kahteli etupäätä ja sano ett on kaikki kunnossa,etu alatukivarresta huomaa kyllä miten sen säätö on selvästi ulompana kun toinen...niin niin onhan se sanoin.

Katottiin vielä vähän pyöränkulmia jotka olivat ihan passelit,niin tietysti olihan Aki ne kattellu kohilleen.

Sitten kyselin mistäs mahtaa johtua kun se on noin surkee vekotin ajaa vaikka kaikki kunnossa :ei_tajuu: siihen asentaja sano,ett voihan noi tukivarren puslat olla väljät vaikkeivat ne päällisin puolin siltä näytä.

Sit se sano ett aika matala keula sulla :roll: yleensä nää farkut on aika korkeita,voihan se johtuu siitäkin ett säädöt ei riitä enää ja siks toi pyörä on niin ulkona oikealta ja sen takia puoltaa...

:protest: :protest: :protest: :protest: tätä en kyllä niele,jos muillakin saa auton ajettavaks madalluksen kans niin mix ei mulla :kele:

Pitääkö siis pistää monsterijouset takas ja auto myyntiin :hurt: ei oo kivaa jos taas autoo pestessä/vahatessa tarvii tikapuita,että yltää kunnolla työskentelee :ttu: eikä silmääkään miellytä kun katto hipoo pilviä.
:help: :help: :help: :help: :escape:
Viimeksi muokannut EzKo, 16.9.2006 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sahatut orkkisjouset alle :arrow: nou roplem. 8)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29495
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Katottiin vielä vähän pyöränkulmia jotka olivat ihan passelit
Laitappa tähän näkösälle mitä ne pyöränkulmat on. :idea:
Kumpi rengas on edempänä pyöräkotelossa ?
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

HVM kirjoitti:Sahatut orkkisjouset alle :arrow: nou roplem. 8)
Eikös se oo melekein sama ku ois matallusjouset alla?
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

EzKo kirjoitti:
HVM kirjoitti:Sahatut orkkisjouset alle :arrow: nou roplem. 8)
Eikös se oo melekein sama ku ois matallusjouset alla?
Ei oo. Madallusjousiin menee rahat, sahattuihin ei. :D Eroa ei tajua kukaan, vaikka moni "köyhän miehen Häkkinen" niin väittääkin. 8)
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

dealer kirjoitti:
Katottiin vielä vähän pyöränkulmia jotka olivat ihan passelit
Laitappa tähän näkösälle mitä ne pyöränkulmat on. :idea:
Kumpi rengas on edempänä pyöräkotelossa ?
Ootappas hetkinen,yritän saaha siitä kuvan.Se on Akin lappu jonka laitan.Vehossa ei säädetty,tarkistettiin vaan.Ois maksanu liikaa jos ois ruvennu säätelemään.

Oikea rengas on ulompana kun vasen.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29495
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oikea rengas on ulompana kun vasen.
Joo, siitä oli juttua jo aiemmin.
Kumpi on edempänä ?
wiimax.fi
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

dealer kirjoitti:
Oikea rengas on ulompana kun vasen.
Joo, siitä oli juttua jo aiemmin.
Kumpi on edempänä ?
Aki sääti sen suht keskelle,mutta hivenen tai olla oikea edempänä.

Tässä tää lappu,vahvistin sitä kynällä kun muuten ei ois erottanu lukee.

Ylempänä etu,alempana taka.Tuo tarkistus ilmeisesti meinaa miten ne oli Kirkkonummen jäljiltä :D
Kuva
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Olimpa taas reissussa ja oli paikoin kova sivutuuli,vaikutus: keulaa ei saa pidettyy millään ruodussa :( se menee puolelta toiselle vaikka kuinka yrittää ohjailla mukana :ää:

Myös kun ohitat jos keskellä on korkeutta jonkin verran kun aina melkein on niin nokka muljahtaa sivuttain ihmeellisesti :eec: ajaminen on yhtä juhlaa :supersad:

APUVA,APUVA;APUUVA,APUUUVAAA,APU-VAPU-VA :supersad: :supersad:
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Tuosta suuntauslapusta ei oikeen saa irti, mitä mikäkin kulma on :roll:

Ei sen toisen rattaan mielestäni pitäisi olla ulompana, jos säädöt on paikallaan.

Ja onko ne iskarit+ yläpään tukikumit varmasti kunnossa?
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Jani kirjoitti:Tuosta suuntauslapusta ei oikeen saa irti, mitä mikäkin kulma on :roll:

Ei sen toisen rattaan mielestäni pitäisi olla ulompana, jos säädöt on paikallaan.

Ja onko ne iskarit+ yläpään tukikumit varmasti kunnossa?
Nii joo...katos pitääpä laittaa lisää merkkejä tohon :oops:

Iskarit on uudet ja kumit ehjät.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29495
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mikäli tuosta lapusta tulkitsen oikein, camberissa on asteen ero vasemman ja oikean etupyörän välillä, se on paljon.
Oikean puolen camber on ohjearvossa.

Casterlukemat ovat yllättävän suuret, ohjearvo on 9 30 - 10 30.
Casterissahan pitää olla eroa oikean ja vasemman välillä kuten näyttää olevan.

Odotellaan kun Ezko "laittaa lisää merkkejä tohon".
wiimax.fi
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Nyt on lappua :D on vaan vähän heikonlainen kuva :oops:
Kuvatosta ylemmästä lapusta näkee arvot paremmin
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

psst, mie voisin kattoo saako sitä kuvvaa paranneltua...
Löytyisikö sitä isoa alkuperäistä jostain? :wink:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

dry kirjoitti:psst, mie voisin kattoo saako sitä kuvvaa paranneltua...
Löytyisikö sitä isoa alkuperäistä jostain? :wink:
Kyll se on ihan ton kokonen :supersad:

Multimetia viästin kun lähettää niin se känny pienentää sen automaattisesti noin pieneks.

S-postilla ku lähettäis niin tulis iso ja selkee,mutt ne ei lähe mihkään vaikka oottais viikon :supersad:

dealer: saakkonä mittään selevää tuosta?
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Oikeassa eturenkaassa on asteen verran vähemmän camberia eli pystyssä se on.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29495
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Camber eroa on liikaa eri puolten välillä ja caster lukema on oudon suuri, mitä vaikuttanee sitten ajettavuuteen.
wiimax.fi
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Jaahas, sit täytyy käydä vähän säädättämässä.
Ei meillä ollu silloin koko päivää aikaa säädellä mun autoo siellä Ylivieskassa,muuten ois varmaan Akin päivä venähtäny.
Paljon kummiskin oli laittamista :wink:

Varmaankin tulee vietyy Klaukkalaan jota flosse suositteli täältä päin.
Huoltoasemille en kyllä enää vie :amis_selittaa: sen verran jäi hampaan koloon TB:llä käynnistä :opel:
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Ens keskiviikkona Klaukkalan dieseliin suuntaukseen,katotaan sitte miten kävi :)
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Kävin sitten tuossa torstaina renkaan suuntauksessa. Lappunen on kotosalla mutta jotain muistikuvaa: ennen alatukivarsiremonttia ei saatu oikean puolen Cambereita suositusten sisään. Nyt oikea meni mutta vasen puoli ei. :shock: Renkaiden välistä eroa ei ole yhtä paljon kuin EzKolla. Olikohan luokkaa n. 0,15 astetta. Ratti meni suuntauksessa pikkuisen kieroon – ei valtavasti mutta tarkasti katsoessa huomaa. Casterit säädettiin molemmat pitkälti samaan arvoon.

Jos ajatte esim. jollakin tietyöpätkällä epätasaiseen mutkaan samalla vähän kiihdyttäen, tuntuuko, että perän alla joku muljuu?

OT:
dealer kirjoitti:Camber eroa on liikaa eri puolten välillä ja caster lukema on oudon suuri, mitä vaikuttanee sitten ajettavuuteen.
Tuli tuossa mieleen, että eikös se Caster periaatteessa muutu myös sen mukaan onko perä liian ylhäällä tai alhaalla. Eli jos perä on lintassa etupäähän tulee "liikaa" Casteria. Vai olenko väärillä jäljillä? :oops:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Roisto kirjoitti:...Jos ajatte esim. jollakin tietyöpätkällä epätasaiseen mutkaan samalla vähän kiihdyttäen, tuntuuko, että perän alla joku muljuu?

t.
Risto
Viime talvena liukkailla tuntui että perä muljahteli sinne tänne, jopa moottoritienopeuksissa :huh:
Nyt on perään vaihdettu toinen laakeri ja koiranluut eikä tunnu muljahtelevan edes ratikkakiskoilla. Saapi nähä miten talvella sitten...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Perän kanssa ei oo mulla ollu ongelmia,mutta etupään sitäki enemmän :supersad: toivottavasti korjaantuu sitte ens viikolla.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Säädin tossa perää hieman alemmas ku viime säädön jälkeen se nous jostain kumman syystä taas suht korkeelle,toivottavasti nyt pysyy alhaalla.

Keskiviikkona on tosiaan sitten taas kulmien säätöö luvassa...jos ei korjaannu tälläkään kertaa niin sitten menee hermo lopullisesti.

Kävin taas viikonloppuna ajelulla ja se oli tosi hermoja raastava kokemus :evil: näinhän ei pitäis olla kun mersulla ajetaan.

Keulaa on tosiaan ihan mahdoton pitää suorassa,esim jos tiessä on uria tai kaltevuutta tai jotain muuta niin en edes kerkeä reakoida siihen kun auto jo muuttaa ajolinjaa ei toivottuun suuntaan :supersad: :supersad:

Toivon todella,että auton saa normaaliks ajettavaks keskiviikon jälkeen.

P.S. Taitaa korollasta kilkata kone kohtapuoliin :pope:
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

EzKo kirjoitti:Ens keskiviikkona Klaukkalan dieseliin suuntaukseen,katotaan sitte miten kävi :)
Ei käyny sitten mitenkään...etupyörän laakerit mukamas väljät :shock: taas.

Justhan ne vasta vaihdettiin sanoin niin miten ne jo taas voi olla väljät ?
Jospa kiristetetään vähäsen sanoin,muttei kuulemma kiristäminen auta joten vaihtoon ne menee :evil:

Tietysti huomenna sataa vettä koko illan :evil: on siinä sitten kiva vaihdella laakereita pimeässä ja sateessa :ttu:

Kun se hemmo ravisteli pyörää niin korkeus suunnassa ei ollu paljoo väljää,mutta sivuttais suunnassa sitten olikin.

Perjantaina sitten uudestaan kun saan ähelletyks uudet laakerit paikoilleen.

Sit se vielä sano,että mihinkä arvoihin haluat sitten säädetään :ei_tajuu: täh ??? mistäs mä moista tietäisin :nocando:

Kyll on vaikeeta ton auton kanssa eläminen :evil:
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29495
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jospa kiristetetään vähäsen sanoin,muttei kuulemma kiristäminen auta joten vaihtoon ne menee
- Mersun (takaveto) etupyöränlaakeria voi kiristää
- Miksei auta ? :shock:
- Välystä PITÄÄ olla pikkuisen
- Laakerivälys ei juuri vaikuta suuntaukseen koska suuntaus tehdään jarrut päällä.

Kai ne etupyöränlaakerit pari - kolmesataatuhatta kilometriä kestää.
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

dealer kirjoitti:
Jospa kiristetetään vähäsen sanoin,muttei kuulemma kiristäminen auta joten vaihtoon ne menee
- Mersun (takaveto) etupyöränlaakeria voi kiristää
- Miksei auta ? :shock:
- Välystä PITÄÄ olla pikkuisen
- Laakerivälys ei juuri vaikuta suuntaukseen koska suuntaus tehdään jarrut päällä.

Kai ne etupyöränlaakerit pari - kolmesataatuhatta kilometriä kestää.
Olen dealerin kanssa samaa mieltä :D joten vaihdon varmaankin voi unohtaa...

Ei taida olla säätäjä tuolla oikein tietoinen miten hommat mersussa menee...Kiristän kuitenkin niitä hiukan,mutten kyllä paljoa.

Se levy joka on mutterin takana niin sehän pitää saada pyörimään kun sitä kohtalaisella voimalla kädellä pyörittää,näin ainaskin opaskirja sanoo.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Tuossa kun kiristin laakereita hiukan niin kuskin puolen etupyörä oli kyllä selvästi kulunu sisäreunasta,joten kyllä siellä kulmissa on heittoo mukavasti.

Alko taas narista vakaajan pusla,mutta ruiskautin sinne taas WD 40:stä niin pysyy hiljasena muutaman päivän.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”