Tai no, ehkä eniten ärsyttää se ettei tuo se varsinainen ongelma ole ollut, menipä tuokin vaan nyt sitten. Takapäätä taas ihmetellyt vähän väliä, vieläkään ole selvinnyt kolahduksen aiheuttaja. Irrotin iskarin ja kelkan tyynyt, ei vaikuttanut ääneen, taida muu auttaa kuin osa kerrallaan irrottaa ja kokeilla mikä vaikuttaa.
Kyytimiehen 270cdi
Menipä eilen yllätten ihan kummalliseksi tuo ajaminen, täryytti niin pirusti ettei mitään tolkkua. Veteli rattia satunnaisesti jommalle kummalle puolella, hakkas huolella, etenkin töyssyjen jälkeen. Sain aikaseksi konttia alle (taas vaihteeksi
) ja näköjään kuskin puolelta etualatukivarren etummainen pusla antaa periksi ihan reippaasti. Eniten ärsyttää se jousipuristimien puute, hilkulla jo etteikö lähde saksan maalle niistäkin tilaus.
Tai no, ehkä eniten ärsyttää se ettei tuo se varsinainen ongelma ole ollut, menipä tuokin vaan nyt sitten. Takapäätä taas ihmetellyt vähän väliä, vieläkään ole selvinnyt kolahduksen aiheuttaja. Irrotin iskarin ja kelkan tyynyt, ei vaikuttanut ääneen, taida muu auttaa kuin osa kerrallaan irrottaa ja kokeilla mikä vaikuttaa.
Tai no, ehkä eniten ärsyttää se ettei tuo se varsinainen ongelma ole ollut, menipä tuokin vaan nyt sitten. Takapäätä taas ihmetellyt vähän väliä, vieläkään ole selvinnyt kolahduksen aiheuttaja. Irrotin iskarin ja kelkan tyynyt, ei vaikuttanut ääneen, taida muu auttaa kuin osa kerrallaan irrottaa ja kokeilla mikä vaikuttaa.
Järkytyksestä vähitellen toipuneena, tai just sen vuoksi tilailin uudet puslat ja koiranluut. Yhdet tangot jo hyllys mutta kun tuntuu kulutustavaraa olevan niin otin samaan pakettiin, tällä kertaa kokeilen febin tekeleitä. Ensimmäinen paketti tuotiin tänään ovelle.

Itse osia vielä odotellessa.. Jos tässä jkl lähistöllä jollain ilmenee tarvetta niin joutanee noi tuosta lainalle.
Viimeksi jäi peräluukusta listan alusta tekemättä



Ei tullu ku vaan pari uutta lakkavalumaa
Toinen murhe oli kuskin lokasuoja



Aloin sitä tuossa yks ilta puunailemaan, lopputuloshan oli tämän näköinen

Etuosa helppo tehdä kun lähinnä pintaruostetta, mutta koetin ettiskellä lokasuojaa korvikkeeksi siksi aikaa et ton sais askarreltua, mutta aika toivotonta tuota paikkailla. Vaihtoehtoinen suunnitelma nyt katkaista listan tienoilta ja laittaa korjauspala, kepeesti heppailla paikoilleen ja tinalla viimeistellä sauma. Löytyi hämmentävän ruosteeton pre-facelift lokasuoja järkevään hintaan, just alkoi loma niin nyt joutaa, ehkä, tehdäkin tuon.


Itse osia vielä odotellessa.. Jos tässä jkl lähistöllä jollain ilmenee tarvetta niin joutanee noi tuosta lainalle.
Viimeksi jäi peräluukusta listan alusta tekemättä



Ei tullu ku vaan pari uutta lakkavalumaa
Toinen murhe oli kuskin lokasuoja



Aloin sitä tuossa yks ilta puunailemaan, lopputuloshan oli tämän näköinen

Etuosa helppo tehdä kun lähinnä pintaruostetta, mutta koetin ettiskellä lokasuojaa korvikkeeksi siksi aikaa et ton sais askarreltua, mutta aika toivotonta tuota paikkailla. Vaihtoehtoinen suunnitelma nyt katkaista listan tienoilta ja laittaa korjauspala, kepeesti heppailla paikoilleen ja tinalla viimeistellä sauma. Löytyi hämmentävän ruosteeton pre-facelift lokasuoja järkevään hintaan, just alkoi loma niin nyt joutaa, ehkä, tehdäkin tuon.

Välillä niinkin yksinkertainen projekti kuin puslien vaihto voi mennä vaikeaksi. Olisko tää nyt varoittava esimerkki tai jotain.
Suht näppärästi kuskin puoli purkaantui, edullisesta hinnasta huolimatta jousenpuristin toimi mukavasti, aurinko paistoi ja kaikki oli ihanasti. Vanha pusla lähti ongelmitta, uus pienen taistelun, ihmettelyn ja lainaksi saadun holkin avulla meni kohdilleen. Ei muutaku sovittamaan takasi auton alle. No ei se p&*%$le menny!

Kuvaa kattoes eipä ole ihme.. Sitä vaan en ymmärrä miten toi on noin paljon päässyt vääntymään. Foorumin kautta löytyi samalle päivälle uus tukivarsi ja homman piti lähteä eteenpäin vaikka yks pusla meni hukkaan. Edellisestä viisastuneena päätin viedä tukivarret, irrotin apparin puoleisenkin, paikalliseen mersukorjaamoon, jos menis sitten ongelmitta. Siellä prässäys oli tarkotus tehdä siinä sivussa ku muilta töiltä tulee tauko, mutta aikataulu petti eivätkä sille päivälle ehtineet. Otin osat kotiin ajatuksella et ruosteita joutaa viikonloppuna rapsia apparin puolen tukivarresta. Kuvassa siis auton alta otetut, sinne yhtä aikaa asennetut, saman firman osat, valmistajasta ei tietoa. Oli hyvä etteivät ehtineet prässätä, tarkemmin kun tuota syynäs niin ihan karmeassa kunnossa


Käsittämättömän ruostemäärän lisäksi saumat vähä miten sattuu, osittain hitsaamatta, kuvat kertonee tarvittavan. Lisäksi takapusla, jonka kai ei pitäis käytännössä hajota, väljä ku mikä. Vertailukohtana purkuautosta tullut tukivarsi, siinä orkkispusla kiinni, 15v vanha eikä anna periksi. Onneksi korvaava tukivarsi löytyi samasta osoitteesta. Ei kait tuo ihme ole et auto käyttäytyny miten sattuu, vedellyt jarruttaessa sun muuta. Josko nyt sitten alkais olla semmonen ajettava mikä sen pitäiskin olla.
Jos hyvin käy, ens viikolla tulee myös huomattavasti vähemmän käytössä ollut vaihteensiirtomekanismi. Vaihteet toivottavasti alkaa löytyä sieltä mistä pitääkin.
Suht näppärästi kuskin puoli purkaantui, edullisesta hinnasta huolimatta jousenpuristin toimi mukavasti, aurinko paistoi ja kaikki oli ihanasti. Vanha pusla lähti ongelmitta, uus pienen taistelun, ihmettelyn ja lainaksi saadun holkin avulla meni kohdilleen. Ei muutaku sovittamaan takasi auton alle. No ei se p&*%$le menny!

Kuvaa kattoes eipä ole ihme.. Sitä vaan en ymmärrä miten toi on noin paljon päässyt vääntymään. Foorumin kautta löytyi samalle päivälle uus tukivarsi ja homman piti lähteä eteenpäin vaikka yks pusla meni hukkaan. Edellisestä viisastuneena päätin viedä tukivarret, irrotin apparin puoleisenkin, paikalliseen mersukorjaamoon, jos menis sitten ongelmitta. Siellä prässäys oli tarkotus tehdä siinä sivussa ku muilta töiltä tulee tauko, mutta aikataulu petti eivätkä sille päivälle ehtineet. Otin osat kotiin ajatuksella et ruosteita joutaa viikonloppuna rapsia apparin puolen tukivarresta. Kuvassa siis auton alta otetut, sinne yhtä aikaa asennetut, saman firman osat, valmistajasta ei tietoa. Oli hyvä etteivät ehtineet prässätä, tarkemmin kun tuota syynäs niin ihan karmeassa kunnossa


Käsittämättömän ruostemäärän lisäksi saumat vähä miten sattuu, osittain hitsaamatta, kuvat kertonee tarvittavan. Lisäksi takapusla, jonka kai ei pitäis käytännössä hajota, väljä ku mikä. Vertailukohtana purkuautosta tullut tukivarsi, siinä orkkispusla kiinni, 15v vanha eikä anna periksi. Onneksi korvaava tukivarsi löytyi samasta osoitteesta. Ei kait tuo ihme ole et auto käyttäytyny miten sattuu, vedellyt jarruttaessa sun muuta. Josko nyt sitten alkais olla semmonen ajettava mikä sen pitäiskin olla.
Jos hyvin käy, ens viikolla tulee myös huomattavasti vähemmän käytössä ollut vaihteensiirtomekanismi. Vaihteet toivottavasti alkaa löytyä sieltä mistä pitääkin.
Ja vielä vaikeemmaksi menee
Aamulla sai apparin puolelle korvaajan, intoa puhkuen vanha pusla pois, molemmista tukivarsista pesä kiiltäväksi ja emännän auton nokka kohta paikallista mersufirmaa. Puhe oli et käyn iltapäivällä kurkkaamassa joko ehtiny prässätä.
Tälläkertaa tuloksena puoleen väliin juuttunu pusla, 10T ei riittäny. Ehjänähän se ei sieltä pois enää tuu, taas uus pusla ja meinasivat et puslaa hioskella sen verran et alkaa mahtumaan. Ei sillä, ihan varmasti kokemusta noiden puslien vaihdosta ettei kyse ole siitä, mut jo osaa vastustaa ku sille linjalle lähteny
Aamulla sai apparin puolelle korvaajan, intoa puhkuen vanha pusla pois, molemmista tukivarsista pesä kiiltäväksi ja emännän auton nokka kohta paikallista mersufirmaa. Puhe oli et käyn iltapäivällä kurkkaamassa joko ehtiny prässätä.
Tälläkertaa tuloksena puoleen väliin juuttunu pusla, 10T ei riittäny. Ehjänähän se ei sieltä pois enää tuu, taas uus pusla ja meinasivat et puslaa hioskella sen verran et alkaa mahtumaan. Ei sillä, ihan varmasti kokemusta noiden puslien vaihdosta ettei kyse ole siitä, mut jo osaa vastustaa ku sille linjalle lähteny
Jopa kivestää taas
Mut ei kymmenen tonnia viel minust mitenkään paljoa ole prässissä..
(tääl ois sulle yks varsi jos tarviit, kun vääntävät sen yhen viel mutkille)
Mut ei kymmenen tonnia viel minust mitenkään paljoa ole prässissä..
(tääl ois sulle yks varsi jos tarviit, kun vääntävät sen yhen viel mutkille)
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Kiitos, pidetään mielessä
Alkaa saada jo melko koomisia piirteitä. Eilen käväsin, eivät olleet ehtineet. Tänään oli tukivarsi puslineen odottelemassa hallissa, kävelin konttorin puolelle jo varovaisen tyytyväisenä.
"Moi. Ainakin toinen on valmis"
Pitkältä tuntuva hämmästynyt tuijotus
"Toinen?"
Ja loput voi arvata. Jos huomenna iltapäivällä pääsis kokoamisvaiheeseen ja se toinenkin tukivarsi kotiutuis. Ku nyt vaan perjantaina olis ihmisten aikaan kasassa et sen pyöränsuuntauksen kerkee teettää.
Alkaa saada jo melko koomisia piirteitä. Eilen käväsin, eivät olleet ehtineet. Tänään oli tukivarsi puslineen odottelemassa hallissa, kävelin konttorin puolelle jo varovaisen tyytyväisenä.
"Moi. Ainakin toinen on valmis"
Pitkältä tuntuva hämmästynyt tuijotus
"Toinen?"
Ja loput voi arvata. Jos huomenna iltapäivällä pääsis kokoamisvaiheeseen ja se toinenkin tukivarsi kotiutuis. Ku nyt vaan perjantaina olis ihmisten aikaan kasassa et sen pyöränsuuntauksen kerkee teettää.
No niin, vaihteeksi väykkä ajossa. Eilisen ja tämän päivän aikana kasailin etupään, nyt ilman säätöpultteja. 4-pyöräsuuntauksessa 0.01 keskimäärin punasella et tuskin niille oikeeta tarvetta.
Tällä kertaa kokeilun vuoksi alapallot ja koiranluut febin valmisteet. Niistä vakaajatangoista tuossa jo kyselin, nyt kun ihan irrallaan olivat niin kuskin puolella 0,5mm paksumpi vakaaja. Muistaakseni 17.2mm appari ja 17.7mm kuskin puolella eli ei ole vakaajan kulumisesta olettaen johtuvaa se erityisesti kuskin puolen välistyminen.
Takana nyt uusilla osilla alle 5km ja toistaseksi voi todeta että meni melkeinpä pahempaan suuntaan. Se toistuvasti manailemani jarruttaessa vetely hieman muuttu, mut se edelleen olemassa, tulee vaan nyt lähes toistuvasti ja enemmän oikeelle ku aikasemmin oli vasuriin. Josko tälle illalle kokeilis vielä isommalla tiellä isoilla nopeuksilla ajella, mut eipä ongelma tainnut vieläkään ratketa. Aivan liian pitkälle mennyt et vois enää luovuttaa, mutta ku ei mikään auta.
Tällä kertaa kokeilun vuoksi alapallot ja koiranluut febin valmisteet. Niistä vakaajatangoista tuossa jo kyselin, nyt kun ihan irrallaan olivat niin kuskin puolella 0,5mm paksumpi vakaaja. Muistaakseni 17.2mm appari ja 17.7mm kuskin puolella eli ei ole vakaajan kulumisesta olettaen johtuvaa se erityisesti kuskin puolen välistyminen.
Takana nyt uusilla osilla alle 5km ja toistaseksi voi todeta että meni melkeinpä pahempaan suuntaan. Se toistuvasti manailemani jarruttaessa vetely hieman muuttu, mut se edelleen olemassa, tulee vaan nyt lähes toistuvasti ja enemmän oikeelle ku aikasemmin oli vasuriin. Josko tälle illalle kokeilis vielä isommalla tiellä isoilla nopeuksilla ajella, mut eipä ongelma tainnut vieläkään ratketa. Aivan liian pitkälle mennyt et vois enää luovuttaa, mutta ku ei mikään auta.
Kävin pidemmällä koeajolla, vaihtelevaa tietä ja sillee. Moitin ku vetelee kyl ihan huolella, ei oikein suoraan kulje, vaeltelee. Takakelkan puslat puoltoista vuotta vanhat, en niiden ongelmiin uskois mut sinnehän tuo viittais.
Ei siinä, kauppakeskuksen pihaan parkkiin, parille saunaoluelle kun tuli tarvetta. Ajattelin kokeilla kuitenkin ettei käyny perinteistä ja rengas jääny löysälle. Ei ollu. Mutta, päätin sitten potkia renkaita. Kuskinpuoli eestä kolahtaa ja kunnolla. Molemmin puolin koetin punnertaa rengasta vasten, apparin puolella tuntuu selkee laakerivälys, kuskin puolella kolahdukseen asti. En tosiaan ole kovin hyvä arvioimaan noita laakerin kireyksiä mutta jos ne auton ollessa renkailla tuntuu noin niin ei ne voi kunnos olla. Toinen vaihtoehtohan on ylätukivarsi mutten ihan siihenkään usko..
Aiemminki manaillu kun laakereita joutuu usein kirimään mutta tää nyt on jo naurettavaa. Liekö muuta vaihtoehtoa kuin laittaa olka-akselit vaihtoon, tainnu jo tähän alle 100tkm 7kertaa laakerit vaihtaa ettei se niistä ole kii.
Ei siinä, kauppakeskuksen pihaan parkkiin, parille saunaoluelle kun tuli tarvetta. Ajattelin kokeilla kuitenkin ettei käyny perinteistä ja rengas jääny löysälle. Ei ollu. Mutta, päätin sitten potkia renkaita. Kuskinpuoli eestä kolahtaa ja kunnolla. Molemmin puolin koetin punnertaa rengasta vasten, apparin puolella tuntuu selkee laakerivälys, kuskin puolella kolahdukseen asti. En tosiaan ole kovin hyvä arvioimaan noita laakerin kireyksiä mutta jos ne auton ollessa renkailla tuntuu noin niin ei ne voi kunnos olla. Toinen vaihtoehtohan on ylätukivarsi mutten ihan siihenkään usko..
Aiemminki manaillu kun laakereita joutuu usein kirimään mutta tää nyt on jo naurettavaa. Liekö muuta vaihtoehtoa kuin laittaa olka-akselit vaihtoon, tainnu jo tähän alle 100tkm 7kertaa laakerit vaihtaa ettei se niistä ole kii.
Hetken manailun jälkeen sai
lopetettua ja kerättyä ittensä uuteen nousuun.
Suuret kiitokset itäiseen Suomeen jälleen osista, vielä kun aikaa ja inspiraatiota löytyis. Tolle tulevalle mersumiehelle nimenantojuhlia järkätty nyt sen verta ahkerasti et ei oo väykkä saanu juuri huomiota. Kaikki uudet osat nyt löytyy, laakerin ulkokoolitkin jo pakkasessa. Vaihdan tuon apparinpuolen jos sillä asettuis. Vaikken noista päällepäin osaa arvioida, niin laakerin sisäkoolia pyörittelin eikä hölsky samaan tapaan kuin tuolla toisaalla kirjoittelin.

Toinen suht akuutti projekti ois vaihteensiirtomekanismin vaihto, osaa vaan yhtään arvioida millanen homma ja miten kauan menee, joutuu varata sen pari päivää. Tästä tapiolle pohjoiseen lämpimät terveiset, on mukavan napakka ihan irrallaankin.

Myös pintatöitä pitäs joutaa tehä ennen talvea. Värimassaa pitäs olla suunnilleen riittävästi apparin takaoveen ja takakylkeen

Sen verran yks ilta sain aikaseksi et puunailin sisustaa. Vinyylipesu ja nahkabalsami pintaan, johan paneelit nuorentui. Samassa kokeilin putsailla ratin nappuloita, alkoi kovin ruskeita olla ja vasemmalla melko naarmuinen pinta. Vinyylipesun seurauksena sitten pinta alko pöllöillä -> hinkkasin sen kumisen pinnoitteen pois. Ai että ku tuli kivan näköistä verrattuna naarmuisiin pohjiin. Mitä lie pinnoite, joku kirkas plastidip vois olla korvaava. Ei sillä et noille mitään tarvis muuten tehdä mut kulutuskestävyyden vuoksi, ei käy niinku ikkunannostinten napeille. Kuitenkin saksanmaalla sen 80€ uudet.

Ja tällepäivälle tuli vähän niinku heräteostos:



Hinta ku oli saman verran ku ehjät keskikupit, jotka oli mukana kuvista poiketen, ja olivat kaikki jopa ehjiä. Yksittäinen vanne saanu kanttariosumaa, lakka lohjennu ja hapettumaa reunalla. Pikkasen porakoneella teräsharjalla pyöräytin, ihan siisti pohja. Aattelin noi nyt putsailla, vetästä ehkä jonku vähän erikoisemman värin (gunmetal grey/blue ehkä) ja laitella talvivanteiksi. Nykysethän on ihan just samanlaiset, niissä hapettumaa myös. Nyt ku yhet ylimääräset vanteet nii saa pyöritellä renkaita toisille ku noi kesävanteetkin pitäis siistiä ja lakata uusiksi. Mitäs lakkaa noihin pitäs vetää, tai kannattais? Mietin sitä troronin scratch prooffia...?
Suuret kiitokset itäiseen Suomeen jälleen osista, vielä kun aikaa ja inspiraatiota löytyis. Tolle tulevalle mersumiehelle nimenantojuhlia järkätty nyt sen verta ahkerasti et ei oo väykkä saanu juuri huomiota. Kaikki uudet osat nyt löytyy, laakerin ulkokoolitkin jo pakkasessa. Vaihdan tuon apparinpuolen jos sillä asettuis. Vaikken noista päällepäin osaa arvioida, niin laakerin sisäkoolia pyörittelin eikä hölsky samaan tapaan kuin tuolla toisaalla kirjoittelin.

Toinen suht akuutti projekti ois vaihteensiirtomekanismin vaihto, osaa vaan yhtään arvioida millanen homma ja miten kauan menee, joutuu varata sen pari päivää. Tästä tapiolle pohjoiseen lämpimät terveiset, on mukavan napakka ihan irrallaankin.

Myös pintatöitä pitäs joutaa tehä ennen talvea. Värimassaa pitäs olla suunnilleen riittävästi apparin takaoveen ja takakylkeen

Sen verran yks ilta sain aikaseksi et puunailin sisustaa. Vinyylipesu ja nahkabalsami pintaan, johan paneelit nuorentui. Samassa kokeilin putsailla ratin nappuloita, alkoi kovin ruskeita olla ja vasemmalla melko naarmuinen pinta. Vinyylipesun seurauksena sitten pinta alko pöllöillä -> hinkkasin sen kumisen pinnoitteen pois. Ai että ku tuli kivan näköistä verrattuna naarmuisiin pohjiin. Mitä lie pinnoite, joku kirkas plastidip vois olla korvaava. Ei sillä et noille mitään tarvis muuten tehdä mut kulutuskestävyyden vuoksi, ei käy niinku ikkunannostinten napeille. Kuitenkin saksanmaalla sen 80€ uudet.

Ja tällepäivälle tuli vähän niinku heräteostos:



Hinta ku oli saman verran ku ehjät keskikupit, jotka oli mukana kuvista poiketen, ja olivat kaikki jopa ehjiä. Yksittäinen vanne saanu kanttariosumaa, lakka lohjennu ja hapettumaa reunalla. Pikkasen porakoneella teräsharjalla pyöräytin, ihan siisti pohja. Aattelin noi nyt putsailla, vetästä ehkä jonku vähän erikoisemman värin (gunmetal grey/blue ehkä) ja laitella talvivanteiksi. Nykysethän on ihan just samanlaiset, niissä hapettumaa myös. Nyt ku yhet ylimääräset vanteet nii saa pyöritellä renkaita toisille ku noi kesävanteetkin pitäis siistiä ja lakata uusiksi. Mitäs lakkaa noihin pitäs vetää, tai kannattais? Mietin sitä troronin scratch prooffia...?
Sain vihdoin aikaiseksi vaihdella olka-akselin. Kaikessa rauhassa kun teki niin 3h tais kulua. Sisältäen useamman kahvitauon. Selkeä ero oli het alkuunsa, kaiken ylimääräisen irroteltuani pyörittelin napaa sillai edes takas nykyttäen, välillä tihkaisi ja muutenkin oli vähän tahmaisen oloinen. Uudella akselilla ja laakerilla ei mitään vastaavaa ollut havaittavissa, pyöri kevyesti ilman takertelua.
Uuden kiristely meni tällä:

Kuvittelin et lähinnä ominaisuus kun ei pyöri nätisti, tämä vanhalla akselilla, mut uudella meni vallan mukavasti.
Samoilla lämpösillä päätin sen mekanismin vaihtaa. Kait sen sais helpomminkin tehtyä mutta sorapihalla pukkien varassa on ahdasta.
- pakoputki pois
- pohjapanssari irti
- kardaani kokonaisuudessaan alas. Vaati etulimpun irrotuksen et sai näkyvyyttä ja tilaa
- laatikon kannatin irti, auton pohjasta ja laatikosta

- yläpuolelta vaihdekepin paneeli ja nuppi irti
- muovikehys irti

- mekanismin etukiinnike irti. Sai tapella aika kauan kun ei tiennyt millainen on, eikä ollut näkyvyyttä
- mekanismin takapäästä kaksi pulttia irti. Itse tein toisin päin nämä kaks kohtaa, jos ois malttanu takaosan pitää kii niin olis nähnyt paremmin sen etupään kiinnikkeen

Tuo tosiaan pyörähtää laatikossa olevaan loveen, tuota meisselillä sain käännettyä niin et lukitus vapautui ja tapin sai lykätä ulos.
Huomenna tarkoitus saada kasattua, jos sujuis vähän helpommin kuin irrottelu.
Uuden kiristely meni tällä:

Kuvittelin et lähinnä ominaisuus kun ei pyöri nätisti, tämä vanhalla akselilla, mut uudella meni vallan mukavasti.
Samoilla lämpösillä päätin sen mekanismin vaihtaa. Kait sen sais helpomminkin tehtyä mutta sorapihalla pukkien varassa on ahdasta.
- pakoputki pois
- pohjapanssari irti
- kardaani kokonaisuudessaan alas. Vaati etulimpun irrotuksen et sai näkyvyyttä ja tilaa
- laatikon kannatin irti, auton pohjasta ja laatikosta

- yläpuolelta vaihdekepin paneeli ja nuppi irti
- muovikehys irti

- mekanismin etukiinnike irti. Sai tapella aika kauan kun ei tiennyt millainen on, eikä ollut näkyvyyttä
- mekanismin takapäästä kaksi pulttia irti. Itse tein toisin päin nämä kaks kohtaa, jos ois malttanu takaosan pitää kii niin olis nähnyt paremmin sen etupään kiinnikkeen

Tuo tosiaan pyörähtää laatikossa olevaan loveen, tuota meisselillä sain käännettyä niin et lukitus vapautui ja tapin sai lykätä ulos.
Huomenna tarkoitus saada kasattua, jos sujuis vähän helpommin kuin irrottelu.
Tulipahan kuskin puolellekin vaihdettua kaikki. Viikonloppuna vanhaa napaa ihmeteltiin Pegan kanssa, näytti sisemmän laakerin ulkokooli olevan ihan huomattavan vinossa ja koolissa jälkiä. Tietoa ei ole kummalla puolella ollut mutta selittäis ehkä jotenkin miksi olka-akseli ottanu itteensä.
Mittailin vanhan navan, heittoa tossa pyöritellessä 0,15mm + pari monttua, todettu tarpeeks suoraksi asennusta varten. Nakuttelin vanhan laakerin iltasella irti ja puunailin ihan viimesen päälle.

Aamusta uus laakeri paikoilleen ja asennushommiin.

Katoin vaan äkkiseltään et uuskäytetty olka-akseli oli ulomman laakerin suhteen napakka, mutta vasta vanhan irrotettuani katoin sisempää tarkemmin.


Vasemmalla vanha, uus oikealla.
Molemmissa sisemmän laakerin kohalla melkoinen ura, tuntuu sormin pykälä n. 1/4 kierroksen verran. Vähän eri kohdilla mut kuitenkin. Ei taida käytettynä ihan priimaa löytyä.. Oli itseasias syvempi ura tossa uudemmassa.
No, ei ku uudella kasaan ja koeajolle, en kovin suuria kuitenkaan odottanu. Vähän oli parempi ja ainaki erilainen. Ennen oli tärinä voimakkaampaa, nyt hieman tiheemmin mut vaimeampana. Aiemmin ku renkaita ilmas pyöritteli kuskin puolella oli melko selkee pystyheitto, yli 5mm joka tuli yhes ainoas kohdassa, olisko 1/7 - 1/5 kierroksen verran. Nyt oli huomattavasti pienempi heitto mut tuli epätasaisemmin. Koetin tuossa pyöritellä molempia puolia kesäkumeilla ja vararenkaalla. Täytyy vielä syynätä videoita isolta näytöltä mut kuskin puolella erotus ei ole ihan selvä, apparin puolella kesäkumi poukkoilee verrattuna varapyörään. Eli sinänsä ratin tärinä vastais kumien heittoa. Nyt selvitettävä vielä onko heitto kumista (voi ollakin kun selkee laakeri/olka-akseli ongelma, kait se kahes kesäs rengasta rasittaa), vanteesta vai napa/olka-akseli linjasta.
Kyllä tää tästä.. Loppuviikosta todennäköisesti sen penkkijumpan teen, ei tälle illalle vaan ehtiny hakemaan niitä.
Mittailin vanhan navan, heittoa tossa pyöritellessä 0,15mm + pari monttua, todettu tarpeeks suoraksi asennusta varten. Nakuttelin vanhan laakerin iltasella irti ja puunailin ihan viimesen päälle.

Aamusta uus laakeri paikoilleen ja asennushommiin.

Katoin vaan äkkiseltään et uuskäytetty olka-akseli oli ulomman laakerin suhteen napakka, mutta vasta vanhan irrotettuani katoin sisempää tarkemmin.


Vasemmalla vanha, uus oikealla.
Molemmissa sisemmän laakerin kohalla melkoinen ura, tuntuu sormin pykälä n. 1/4 kierroksen verran. Vähän eri kohdilla mut kuitenkin. Ei taida käytettynä ihan priimaa löytyä.. Oli itseasias syvempi ura tossa uudemmassa.
No, ei ku uudella kasaan ja koeajolle, en kovin suuria kuitenkaan odottanu. Vähän oli parempi ja ainaki erilainen. Ennen oli tärinä voimakkaampaa, nyt hieman tiheemmin mut vaimeampana. Aiemmin ku renkaita ilmas pyöritteli kuskin puolella oli melko selkee pystyheitto, yli 5mm joka tuli yhes ainoas kohdassa, olisko 1/7 - 1/5 kierroksen verran. Nyt oli huomattavasti pienempi heitto mut tuli epätasaisemmin. Koetin tuossa pyöritellä molempia puolia kesäkumeilla ja vararenkaalla. Täytyy vielä syynätä videoita isolta näytöltä mut kuskin puolella erotus ei ole ihan selvä, apparin puolella kesäkumi poukkoilee verrattuna varapyörään. Eli sinänsä ratin tärinä vastais kumien heittoa. Nyt selvitettävä vielä onko heitto kumista (voi ollakin kun selkee laakeri/olka-akseli ongelma, kait se kahes kesäs rengasta rasittaa), vanteesta vai napa/olka-akseli linjasta.
Kyllä tää tästä.. Loppuviikosta todennäköisesti sen penkkijumpan teen, ei tälle illalle vaan ehtiny hakemaan niitä.
Nyt sai vihdoin sisustan kuntoon. Viime viikolla pikkumies kyytiin ja osia noutamaan. Melkoinen tilaihme.
Lopputulos on ihan asiallinen, mustat penkit sopii yhteen sinisen sisustan kanssa. Muutenhan vois vaihdella enemmänkin mutta kojelautaa en vaan jaksa purkailla.

Vaihteeksi löytyi lisää maalattavaa, taidettu joskus vaihtaa puskuri tai jotain, pikkusen liian läheltä vetäsin painepesurilla mutta ei tuolla mitään pohjamaalia näyttäisi olevan.

Mut ite asiaan. Pegalta lainasin ihan kokeen vuoksi toiset eturenkaat. Työmaalla paiskasin alle, samalla kuskin laakeria vähä kiristelin. Ekat 5km meni oikein mukavasti, sit alko täryyttää ja muutama kilometri myöhemmin ihan entisensä. Toistui sama ilmiö myöhemminkin kun oli jäähtyny paikat. Epäilin että kuskin puolelle vaihdettu olka-akseli silti huono, todettiin et altaotetussa sisemmän laakerin kohalla melkonen ura. No, alle menneessä tais olla pahempi..
Eipä siinä, koska laakeri ollut vasta 408km alla, tarkotus oli vaihtaa kelvolliseksi todettu akseli alle ilman laakerijumppaa. Helppo homma, menee rutiinilla. Auto ylös, rengas pois, satula irti, kuppi ja mutteri pois, napa käteen ja suojaan, kolme mutteria irti ja vähä näyttää ulosvetäjää, tosi nopeeta ja helppoa.
Kaikki meni hyvin siihen asti ku napa piti nypätä. Ei mihinkään, vaik kuinka heilutti ja nyki, sisäpää oli jumissa.. Ulosvetäjä kouraan:

Tais nyt olla 10. laakeri kuskin puolelle
Sivuleikkurilla vääntelin pölysuojan pois et sai kilven irti. Eipä siinä, kolme varttia alottamisesta niin oli toinen akseli kiinni ja napaa vaille kasattuna.
Alkaa tää laakerin vaihto vaan mennä turhan rutiinilla, enää ei menny varttia kauempaa ku vanhan nakutti irti ja uuden takasin. Jos nyt ei tarvis hetkeen vaihdella.
Lopputulos: auto on lähes siedettävä, ei enää tunnu eturenkaat heittävän. Vähä vaeltamista ajoittain havaittavissa ja todennäkösesti kardaania/laatikkoa joutais linjata. Mekanismin vaihdon jälkeen ruuvailin vaan paikoilleen eli jostain sieltä suunnasta tuntuu tulevan heittoa. Rattiin täristää edelleen jonkunverran mutta nyt ei enää nopeusriippuvainen, tuntuu vaan et moottorista lähtöisin kun samaa luokkaa tärinä tyhjäkäynnillä. Luulen etten vaan ole kiinnittänyt siihen huomiota kun suurempaakin on ollut mutta häiritsevän paljon tyhjäkäynti täristää. Liekö miten suuri vaikutus mutta laatikosta toinen putkenkannattimen reikä pitäis uusia, kierteet menny. Lisäksi putki pitäis tehä kunnolla loppuun, se pellistä väännetty viritelmä pitää ainakin ääntä. Ja harkitsin joustopätkääkin tuohon. Tuntuu et melko lailla väännätettynä joutuu putki olemaan, saattaa vaikuttaa jollain tavoin.
Kun kerran takasisävaloja en saa pirullakaan toimimaan, ainoat vaihtoehdot on joko purkaa koko sisusta paneeleineen ja syynätä kaikki johdot läpi tai suosiolla kokeilla toista takasamia. En taida kumpaakaan jaksaa, joten seuraavaksi työn alle uusien valojen suunnittelu. Dx:stä tilailin niitä 70cm mittasia led-nauhoja, jos jotain keksis

Lopputulos on ihan asiallinen, mustat penkit sopii yhteen sinisen sisustan kanssa. Muutenhan vois vaihdella enemmänkin mutta kojelautaa en vaan jaksa purkailla.

Vaihteeksi löytyi lisää maalattavaa, taidettu joskus vaihtaa puskuri tai jotain, pikkusen liian läheltä vetäsin painepesurilla mutta ei tuolla mitään pohjamaalia näyttäisi olevan.

Mut ite asiaan. Pegalta lainasin ihan kokeen vuoksi toiset eturenkaat. Työmaalla paiskasin alle, samalla kuskin laakeria vähä kiristelin. Ekat 5km meni oikein mukavasti, sit alko täryyttää ja muutama kilometri myöhemmin ihan entisensä. Toistui sama ilmiö myöhemminkin kun oli jäähtyny paikat. Epäilin että kuskin puolelle vaihdettu olka-akseli silti huono, todettiin et altaotetussa sisemmän laakerin kohalla melkonen ura. No, alle menneessä tais olla pahempi..
Eipä siinä, koska laakeri ollut vasta 408km alla, tarkotus oli vaihtaa kelvolliseksi todettu akseli alle ilman laakerijumppaa. Helppo homma, menee rutiinilla. Auto ylös, rengas pois, satula irti, kuppi ja mutteri pois, napa käteen ja suojaan, kolme mutteria irti ja vähä näyttää ulosvetäjää, tosi nopeeta ja helppoa.
Kaikki meni hyvin siihen asti ku napa piti nypätä. Ei mihinkään, vaik kuinka heilutti ja nyki, sisäpää oli jumissa.. Ulosvetäjä kouraan:

Tais nyt olla 10. laakeri kuskin puolelle
Sivuleikkurilla vääntelin pölysuojan pois et sai kilven irti. Eipä siinä, kolme varttia alottamisesta niin oli toinen akseli kiinni ja napaa vaille kasattuna.
Alkaa tää laakerin vaihto vaan mennä turhan rutiinilla, enää ei menny varttia kauempaa ku vanhan nakutti irti ja uuden takasin. Jos nyt ei tarvis hetkeen vaihdella.
Lopputulos: auto on lähes siedettävä, ei enää tunnu eturenkaat heittävän. Vähä vaeltamista ajoittain havaittavissa ja todennäkösesti kardaania/laatikkoa joutais linjata. Mekanismin vaihdon jälkeen ruuvailin vaan paikoilleen eli jostain sieltä suunnasta tuntuu tulevan heittoa. Rattiin täristää edelleen jonkunverran mutta nyt ei enää nopeusriippuvainen, tuntuu vaan et moottorista lähtöisin kun samaa luokkaa tärinä tyhjäkäynnillä. Luulen etten vaan ole kiinnittänyt siihen huomiota kun suurempaakin on ollut mutta häiritsevän paljon tyhjäkäynti täristää. Liekö miten suuri vaikutus mutta laatikosta toinen putkenkannattimen reikä pitäis uusia, kierteet menny. Lisäksi putki pitäis tehä kunnolla loppuun, se pellistä väännetty viritelmä pitää ainakin ääntä. Ja harkitsin joustopätkääkin tuohon. Tuntuu et melko lailla väännätettynä joutuu putki olemaan, saattaa vaikuttaa jollain tavoin.
Kun kerran takasisävaloja en saa pirullakaan toimimaan, ainoat vaihtoehdot on joko purkaa koko sisusta paneeleineen ja syynätä kaikki johdot läpi tai suosiolla kokeilla toista takasamia. En taida kumpaakaan jaksaa, joten seuraavaksi työn alle uusien valojen suunnittelu. Dx:stä tilailin niitä 70cm mittasia led-nauhoja, jos jotain keksis
Mikäs tuossa erityisesti viittaa siihen et ovat liian kireellä? Tiedän ettei pitäs kysyä, mut lähinnä et pitäskö noita ny samaa vauhtia löysätä ku vaihtelee omat kumit alle? Pitäis mennä jonnekin ihan oppiin aiheesta laakerin oikee kiristys.. Kireys tällä hetkellä molemmin puolin vararenkaalla pyöritelty siten et pikkunen välys tunnettavissa, ei lonksahdus vaan semmonen pieni pehmeähkö liike.
Tota ravistusta ulkomaan foorumeita myöten kattelin, vaihtoehdot äkkiseltään näyttäis olevan suuttimet, moottorin kumit, pakoputki tai se dampperi. Olin käsittävinäni et suutinten ollessa kyseessä joillain kierrosalueilla olis muutosta ts. tasaantuis. Jäi silloin viimevuonna se dampperin tarkempi tutkiminen, siihen vois keskittyä seuraavaksi. Pakoputkea joo pitäs kans kattoa, ilmeisesti voi täristää melkoisesti jos ei oo vapaasti paikoillaan, tuo sen kattipuuhastelun jälkeen vähä muutti muotoaan et joutuu olla melko väännätettynä ettei hakkaa pohjaan. Ja moottorin kumit, kylläpä ne ehjät on.
Tota ravistusta ulkomaan foorumeita myöten kattelin, vaihtoehdot äkkiseltään näyttäis olevan suuttimet, moottorin kumit, pakoputki tai se dampperi. Olin käsittävinäni et suutinten ollessa kyseessä joillain kierrosalueilla olis muutosta ts. tasaantuis. Jäi silloin viimevuonna se dampperin tarkempi tutkiminen, siihen vois keskittyä seuraavaksi. Pakoputkea joo pitäs kans kattoa, ilmeisesti voi täristää melkoisesti jos ei oo vapaasti paikoillaan, tuo sen kattipuuhastelun jälkeen vähä muutti muotoaan et joutuu olla melko väännätettynä ettei hakkaa pohjaan. Ja moottorin kumit, kylläpä ne ehjät on.
- Meissenkeri
- Viestit: 3838
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Joskus kun ongelmat eivät tunnu ratkeavan pyöränsuuntauksella, eikä käsikopelolla, niin kannattaa laittaa kaveri ajamaan auto ja ajaa itse perässä toisella autolla. Taikka sitten kaveri videokuvaa takakana ajaen.
Sieltä takaa katsottuna, kun autolla ajetaan tiellä, on paljon helpompi nähdä jos auto kulkee vinossa pitkittäissuuntaan nähden tai on kenollaan johonkin suuntaan vaikka paikallaan ollessa kaikki näyttäisikin olevan ok. Samoin tienpäällä näkyy helpommin jos joku paikka autossa (esim. rengas) värähtelee tai jopa heiluu kun alustassa väljiä joita ei ole paikallaan olevasta autosta löytynyt. Jos auton pakoputki näkyy vähänkään auton ulkopuolelle niin siitä on myös hyvä havainnoida moottorin käyntihäiriöitä (pakoputken pää tärisee tai heiluu).
Sieltä takaa katsottuna, kun autolla ajetaan tiellä, on paljon helpompi nähdä jos auto kulkee vinossa pitkittäissuuntaan nähden tai on kenollaan johonkin suuntaan vaikka paikallaan ollessa kaikki näyttäisikin olevan ok. Samoin tienpäällä näkyy helpommin jos joku paikka autossa (esim. rengas) värähtelee tai jopa heiluu kun alustassa väljiä joita ei ole paikallaan olevasta autosta löytynyt. Jos auton pakoputki näkyy vähänkään auton ulkopuolelle niin siitä on myös hyvä havainnoida moottorin käyntihäiriöitä (pakoputken pää tärisee tai heiluu).
Silläpä pegan luona toistuvasti vieraillutMeissenkeri kirjoitti:Joskus kun ongelmat eivät tunnu ratkeavan pyöränsuuntauksella, eikä käsikopelolla, niin kannattaa laittaa kaveri ajamaan auto ja ajaa itse perässä toisella autolla. Taikka sitten kaveri videokuvaa takakana ajaen.
Tästä tämän viikonlopun projekti sai lähtönsä: ettei putki hakkaa mihinkään, sitä piti laatikon kannakkeen tienoilta väännättää pultteja vasten. No, laatikon kumin tarkotus kuitenkin on antaa vähä myötää liikkeille, joten hampaat irvessä väännättämällä laitettu putki väistämättä kangottaa laatikon kumiakin.
Vaihteeksi taistellen putkeen uutta muhvia, istuu hyvin kun takapäästä suoralta katko ja käänsi muutaman asteen. Tai selvemmin, sellaisenaan oli hakkaamatta pohjaan kun päästi takapöntön apparin puolelta kannakkeestaan. Haasteellista vaan on kun hitsaustaidot mitä on (pitävä putkisauma ei ihan tosta noin vaan synny) ja tuo putki ku on ulkomitaltaan sen 69,5mm eli valmista putkea muhvin tekoon ei tunnu löytyvän. 70mm putkea toki sieltä täältä saa mut se on sitten ulkomitta.. No, oikeaa putkea odotellessa räävitty jotain kasaan bilteman supistusholkista (76-70-64mm, arvaten 70 ulkomitta
Voimansiirtopuolella siitä jos kyselin, mutta samalla sitten linjailin kardaani/laatikkolinjaa. Taas ja jälleen kerran, pultit auki, riuskaa heiluttelua ja kaikki asettuu vapaasti ilman kangottamisia. Mutta kardaaninlaakerin kannaketta ruuvatessa se liikkuu. Tosiaan jo pultin kierreosa vääntää sitä sivuun, ei asetu kerralla mitenkään. Joku aika sitten vaihdoin tarvikeosan tilalle orkkiksen eikä tilanne muuttunut mihinkään. No, tarvikeversioon olin suurentanut uria sen verran ettei väännättänyt.. Tän oman väykän lisäksi kertaalleen lankkuun kardaanin laakerin olen vaihtanu ja aikoinaan 242 volvoon, eikä niissä tätä vaikeutta ollut, ei sitten tiedä onko tuolla joku ongelma siihen liittyen vai onko mallin ominaisuus.
Oli myös laatikon ja kumin väliset pultit löystyneet, varmaan putki tutisuttanut sen verran et päässy noin käymään. Vaihteensiirtomekanismia vaihtaessa ne pulttipyssyllä vedetty ja vielä päälle käsin varmistettu. Mut pirustako sen tietää vaikka pelkästään tuo on ollut syynä viimeaikojen murheisiin.
Niin tosiaan, olka-akselin vaihdon jälkeen rengastärinä enimmäkseen katosi. Kuitenkin ollu selkee perstuntuma et kuskin etupyörästä se tulis vaikka aiemmin sieltä ei mitään ole löytynyt. Sen jälkeen lähinnä pahentunu värinä rattiin, ei semmonen hakkaava mitä eturenkaat tekee vaan vähä koko auton kattava värinä. Se lie putkesta johtuvaa. Ja ajossa tunne et joku potkii persuuksiin, kardaanipuolen vaivaksi sitä epäillyt. Koeajo vielä tekemättä, mut jos nyt ois vähä tasaantunut.
Käytin muuten tuota laakeria pegalla näytillä, laakeri itessään ihan moitteeton mitä nyt sorassa pyörähtäny ja vähä roskaa itteesä keränny. Ja todistetusti ainoastaan kerran on ollut laakerissa vikaa, sekin oli oston jälkeen kun käytin ylämaalla isossa huollossa, apparin laakeri oli melko lopussa. Tullut vaan vaihdeltua kun eri napoja kokeillut ja muuta vastaavaa, eli todistettua laakerivikaa ei ole edessä omilla vaihdoilla ollut.
Harraste edenny. Tosiaan kokeilin ihan varuiksi kiriä takapään tukivarsien pultit ja satunnaislöydöksenä ne kalleimmat tukivarret tuli todettua hajallisiksi. Onhan niitä väännelty mut väljää ei oo antanut, nyt vasta ja ihan vahingossa.
Paikka on ahdas, mut jatkoilla ja nivelillä sai mahdutettua. Mistä muuten sais laadukkaan 1/2" vääntiöllä olevan räikän jossa pieni se räikkämekanismi? Jossain pajalla nähny semmosen, suunnilleen 2€ kolikon kokonen se pää?

Tommonen perusräikkä ku on mahtumatta moneen paikkaan ja pienemmis ei vääntövoimaa saa.

No, uus onnellisesti paikoillaan

Pitää toiselle puolelle vielä vaihtaa. Mistäs muuten puslia sais irtonaisina? Tukivarret muutoin ku vaihdoin, siinä oli noi sedan malliin sopivat varret. Niissä puslien ulkomitta vaan on jotain 3mm liian pieni. Äkkiseltään muistelen et noissa 39,6mm ulkomitta. Ite tukivarsi kunnossa joten jos sais uudet puslat, noi kun sen 68€/kpl on..
Ja sit toinen projekti, ne takapään sisävalot. Jaksa niitä ihmetellä, * kertonu mitään niistä ja pitäis tosiaan koko sisusta purkaa johtojen läpikäymiseksi.
Ensimmäisenä ihmettelemään miten katkaisin saatais toimimaan. Auton omia sähköjä en hirveesti viittiny sotkea ja käsittääkseni luukun katkasimet antaa lähinnä impulssin joten ei hyötyä tähän. Siellä on ne jotkut verhon kiskoon liittyvät jutut, sinne mikrokatkaisinta suunnittelemaan.


Kun kyllästyin vipua taittelemaan, ratkaisu löyty 3M kromilistasta

Mittailua ja porailua

Testausta


Tilailin valkosia 72 led nauhoja, yks ei ihan saman värinen ollu, ei kai toi oikein muukaan oo ku valkonen mut silti erilainen. Se päätyi poikkipäin luukunpäähän kattoa. Sen verran auton omia sähköjä et D-pilarin lampusta virta, valo ku ei kuitenkaan toimi niin ompa hyödyksi.
Ja lopputulos:


Ajan kanssa samalla idealla pitäs takapenkkien etureunaan vetää nauhat. Ehkä ajan kanssa kattolamppukin pitäis korvata. Ainoo miinushan tossa on et ei viiveitä eikä muuta ohjausta ku katkasin luukussa, mut eipä pimeessä tarvi lastata
Paikka on ahdas, mut jatkoilla ja nivelillä sai mahdutettua. Mistä muuten sais laadukkaan 1/2" vääntiöllä olevan räikän jossa pieni se räikkämekanismi? Jossain pajalla nähny semmosen, suunnilleen 2€ kolikon kokonen se pää?

Tommonen perusräikkä ku on mahtumatta moneen paikkaan ja pienemmis ei vääntövoimaa saa.

No, uus onnellisesti paikoillaan

Pitää toiselle puolelle vielä vaihtaa. Mistäs muuten puslia sais irtonaisina? Tukivarret muutoin ku vaihdoin, siinä oli noi sedan malliin sopivat varret. Niissä puslien ulkomitta vaan on jotain 3mm liian pieni. Äkkiseltään muistelen et noissa 39,6mm ulkomitta. Ite tukivarsi kunnossa joten jos sais uudet puslat, noi kun sen 68€/kpl on..
Ja sit toinen projekti, ne takapään sisävalot. Jaksa niitä ihmetellä, * kertonu mitään niistä ja pitäis tosiaan koko sisusta purkaa johtojen läpikäymiseksi.
Ensimmäisenä ihmettelemään miten katkaisin saatais toimimaan. Auton omia sähköjä en hirveesti viittiny sotkea ja käsittääkseni luukun katkasimet antaa lähinnä impulssin joten ei hyötyä tähän. Siellä on ne jotkut verhon kiskoon liittyvät jutut, sinne mikrokatkaisinta suunnittelemaan.


Kun kyllästyin vipua taittelemaan, ratkaisu löyty 3M kromilistasta

Mittailua ja porailua

Testausta


Tilailin valkosia 72 led nauhoja, yks ei ihan saman värinen ollu, ei kai toi oikein muukaan oo ku valkonen mut silti erilainen. Se päätyi poikkipäin luukunpäähän kattoa. Sen verran auton omia sähköjä et D-pilarin lampusta virta, valo ku ei kuitenkaan toimi niin ompa hyödyksi.
Ja lopputulos:


Ajan kanssa samalla idealla pitäs takapenkkien etureunaan vetää nauhat. Ehkä ajan kanssa kattolamppukin pitäis korvata. Ainoo miinushan tossa on et ei viiveitä eikä muuta ohjausta ku katkasin luukussa, mut eipä pimeessä tarvi lastata
Jotain taas saanu aikaan. Nyt ku ne viimeset tukivarret vaihettu kokeilin heittää takarenkaat ristiin
selkee tarve uusille kumeille. Ei sillä, kaks kesää ajetut linglong greenmaxit, etukumit vallan mainiot mutta takakumit suht lopussa. Toinen vielä sisäreunaltaan täysin kalju et ollu alustas jotain pielessä. Harkittin et toisen kiekan samanmoisia ostan ja eturenkaat otan vielä itelleni talteen ku pintaa on. Ja niin, toivottavasti se nyt vihdoin on vain ja ainoostaan renkaissa se ongelma.
No mutta, ite puuhastelu:





Kaks vuotta sit hätäpäissään sprayväreillä kylkeä vedetty, lopputuloksena ruosteet läpi, pinta veellään ja ihan eri värinen.
Hieman oli ahdas maalata.. Saas nähä miten sävy osu kohilleen, mut ompa puoli kylkee sentäs samaa väriä. Aloin kattoo vaan et hopee jotenki karkean näköstä lakan alla mut piruako tolle nyt ois ees tehny.
Tällä kertaa mielestäni pikkusen paremmin tuli tehtyä. Pellille hiottu ruosteet, tinaa tarvittaviin kohtiin, taitteisiin primat happoa, 2K teollisuus epoksi ja ruiskuhiontaväri. Voin sanoo et oon tähän mennes ollu suht tyhmä ku en ruiskufilleriä ole käyttäny, vaatiihan se hitosti enemmän suojaamista mut lopputulos ihan eriluokkaa ku spray tavaralla vaik ammattilaislaatusta tavaraa nekin.
Piti olla jo eilen tehty mut hopeeta vetäes kiehahti ihan huolella tankin luukun takaa joten vaati lisätöitä. No, siihen sprayfilleri ajo asiansa.
Huomenna sit suojaukset pois ja takas kasaan. Vois roiskia kotelomassat noista helman yläpuolen rei'istä ku kerran on hyvin esillä.
Helmoissa, tai siis kynnyksissä oli arvaten siinä missä muovi hankaa aika pahaa jälkee. En ees yritä ruiskulla maalata, katotaan jos kynäruiskun sais korjattua tai sit töpöttelen vaahtomuovilla värin ja lakkaa jotenki päälle. Nyt epoksipinnoitteella.
Edit: löyty kuva kumeista

No mutta, ite puuhastelu:





Kaks vuotta sit hätäpäissään sprayväreillä kylkeä vedetty, lopputuloksena ruosteet läpi, pinta veellään ja ihan eri värinen.
Hieman oli ahdas maalata.. Saas nähä miten sävy osu kohilleen, mut ompa puoli kylkee sentäs samaa väriä. Aloin kattoo vaan et hopee jotenki karkean näköstä lakan alla mut piruako tolle nyt ois ees tehny.
Tällä kertaa mielestäni pikkusen paremmin tuli tehtyä. Pellille hiottu ruosteet, tinaa tarvittaviin kohtiin, taitteisiin primat happoa, 2K teollisuus epoksi ja ruiskuhiontaväri. Voin sanoo et oon tähän mennes ollu suht tyhmä ku en ruiskufilleriä ole käyttäny, vaatiihan se hitosti enemmän suojaamista mut lopputulos ihan eriluokkaa ku spray tavaralla vaik ammattilaislaatusta tavaraa nekin.
Piti olla jo eilen tehty mut hopeeta vetäes kiehahti ihan huolella tankin luukun takaa joten vaati lisätöitä. No, siihen sprayfilleri ajo asiansa.
Huomenna sit suojaukset pois ja takas kasaan. Vois roiskia kotelomassat noista helman yläpuolen rei'istä ku kerran on hyvin esillä.
Helmoissa, tai siis kynnyksissä oli arvaten siinä missä muovi hankaa aika pahaa jälkee. En ees yritä ruiskulla maalata, katotaan jos kynäruiskun sais korjattua tai sit töpöttelen vaahtomuovilla värin ja lakkaa jotenki päälle. Nyt epoksipinnoitteella.
Edit: löyty kuva kumeista

Muutama kuva vielä lisää:



Vähä valumiakin vaihteeksi sattu, ehkä niiden kans voi elää


Ja fiksumpi ois voinu olla sulattamatta sisälokaria tinatessa..
No mutta, hopee se kylki kuitenki on

Äkkiseltään näyttää etuovi tummemmalta, se tosin on saksantuonti autosta otettu, joten sävy siinä muutenki karvan tummempi. Ja onhan se pölyinenkin, en sitä kovin kummosesti puunannu ja kiillottanu ennen maaluuta, kaikki hiontaväripöly siihen levinny. Saas nähä koska jaksais ihan kunnolla puunata ja vahata auton läpi, oo ollu inspiraatiota siihenkään ku toi takapää on ollu mikä oli.
Huomenna kai se totuus paljastuu mut mielestäni häivitys onnistu melko kivasti. Johonki D-pilarin alakolmannekseen meni, loppua kohen reippaammin vaan ohennetta sekaan ja suht kivasti meni. Saa nähä millanen lakkaraja sitte on, mut värin raja ihan kelvollinen.
Edelleen, jos jollain joutilaana tohon perään ne E270 ja CDI lätkät löytyy, voipi tarjota. Meinasin vesan kaupasta irtokirjaimina lätkiä mut C niin paljon vääränmoinen ettei viitti milllään laittaa. Tarvis vieläki peittää pilveilyä siinä suunnilleen cdi tekstin tienoilla



Vähä valumiakin vaihteeksi sattu, ehkä niiden kans voi elää


Ja fiksumpi ois voinu olla sulattamatta sisälokaria tinatessa..
No mutta, hopee se kylki kuitenki on

Äkkiseltään näyttää etuovi tummemmalta, se tosin on saksantuonti autosta otettu, joten sävy siinä muutenki karvan tummempi. Ja onhan se pölyinenkin, en sitä kovin kummosesti puunannu ja kiillottanu ennen maaluuta, kaikki hiontaväripöly siihen levinny. Saas nähä koska jaksais ihan kunnolla puunata ja vahata auton läpi, oo ollu inspiraatiota siihenkään ku toi takapää on ollu mikä oli.
Huomenna kai se totuus paljastuu mut mielestäni häivitys onnistu melko kivasti. Johonki D-pilarin alakolmannekseen meni, loppua kohen reippaammin vaan ohennetta sekaan ja suht kivasti meni. Saa nähä millanen lakkaraja sitte on, mut värin raja ihan kelvollinen.
Edelleen, jos jollain joutilaana tohon perään ne E270 ja CDI lätkät löytyy, voipi tarjota. Meinasin vesan kaupasta irtokirjaimina lätkiä mut C niin paljon vääränmoinen ettei viitti milllään laittaa. Tarvis vieläki peittää pilveilyä siinä suunnilleen cdi tekstin tienoilla
Joo, kyllähän se autolta näyttää, kauempaa katottuna ihan hyvä lopputulos.

Toisaalla siitä pitkähkö keskustelu joka ehkä sittenkin meni osittain ohi, mut vähän toi etuoven sävyero häiritsee. Ennen ei niin pahoin ku koko takakylki mitä oli mut nyt erottuu. Etulokasuoja ja etuovi tehdasmaaleissa, 744 ja tarkennettuna 744U sekä omassa että autossa josta ovi otettu. Erona se et tuo suomiauto ja ovi saksantuonnista. Edelleen sitä mieltä et 744 sävynä semmonen et vaihtoehtoja löytyy ja huolella selvitettävä mikä osuu oikeeseen.
Kävin hakemassa uudet kesäkumit alle, vois tarkemmin nyt merkitä vaihtoajat että saa todelliset ajetut kilometrit ja voi arvioida kestävyyttä. Etukumit otin itelle, ne menee vähintään yhden kauden et ompa nyt varalle.
Mutta mutta, eipähän ongelmat vielä loppuneet. Tuossa taannoinhan totesin et kuskin takanurkka kolahtelee sivusuunnassa, kaikki syynäsin läpi ja vaikean kautta tuli todettua sen ylemmän takaetutukivarren välys. Käsittämätöntä mutta kuskin takanurkka edelleen kolisee
Vuoden sisään uusittua: olkavarsi, narina, alatukivarren sisäpusla, laakeri ja kaikki tukivarret. Alle puolitoistavuotta ku otetaan ajaksi niin mukaan mahtuu myös vakaajan pystytangot ja vakaajan runkokumit. Sillon pari kolme viikkoa sitten siis se ylempi etu jota edelsi se et kaikki pultit ja mutterit tuli käytyä läpi eikä niissä varsinaisesti kirittävää ollut. Sisälsi vielä vetarin pultinkin. Ja alunperinkin kiristelty siten et pukki tukivarren alla eli periaattees ajoasennossa.
Nyt kaivattais tosi hyviä ajatuksia mistä lähtee vikaa ettimään. Tosiaan renkaasta sisäänpäin töniessä auton ollessa pyörillään antaa yläosasta selkeesti myöten. Pari ekaa voimakkaampaa tönäsyä saa aikaan kolahduksen, ikään kuin joku sit nykähtäis eri asentoon. Sain kolahduksen myös rengasta ulospäin nykästessä. Tavallaan samaa ku etupäässä oli, ilmaan nostettuna nurkka ei samalla tavalla kolahda, antaa toki myöten mutta tukivarsien normaalilla liikeradalla, ei selitä mitään

Toisaalla siitä pitkähkö keskustelu joka ehkä sittenkin meni osittain ohi, mut vähän toi etuoven sävyero häiritsee. Ennen ei niin pahoin ku koko takakylki mitä oli mut nyt erottuu. Etulokasuoja ja etuovi tehdasmaaleissa, 744 ja tarkennettuna 744U sekä omassa että autossa josta ovi otettu. Erona se et tuo suomiauto ja ovi saksantuonnista. Edelleen sitä mieltä et 744 sävynä semmonen et vaihtoehtoja löytyy ja huolella selvitettävä mikä osuu oikeeseen.
Kävin hakemassa uudet kesäkumit alle, vois tarkemmin nyt merkitä vaihtoajat että saa todelliset ajetut kilometrit ja voi arvioida kestävyyttä. Etukumit otin itelle, ne menee vähintään yhden kauden et ompa nyt varalle.
Mutta mutta, eipähän ongelmat vielä loppuneet. Tuossa taannoinhan totesin et kuskin takanurkka kolahtelee sivusuunnassa, kaikki syynäsin läpi ja vaikean kautta tuli todettua sen ylemmän takaetutukivarren välys. Käsittämätöntä mutta kuskin takanurkka edelleen kolisee
Vuoden sisään uusittua: olkavarsi, narina, alatukivarren sisäpusla, laakeri ja kaikki tukivarret. Alle puolitoistavuotta ku otetaan ajaksi niin mukaan mahtuu myös vakaajan pystytangot ja vakaajan runkokumit. Sillon pari kolme viikkoa sitten siis se ylempi etu jota edelsi se et kaikki pultit ja mutterit tuli käytyä läpi eikä niissä varsinaisesti kirittävää ollut. Sisälsi vielä vetarin pultinkin. Ja alunperinkin kiristelty siten et pukki tukivarren alla eli periaattees ajoasennossa.
Nyt kaivattais tosi hyviä ajatuksia mistä lähtee vikaa ettimään. Tosiaan renkaasta sisäänpäin töniessä auton ollessa pyörillään antaa yläosasta selkeesti myöten. Pari ekaa voimakkaampaa tönäsyä saa aikaan kolahduksen, ikään kuin joku sit nykähtäis eri asentoon. Sain kolahduksen myös rengasta ulospäin nykästessä. Tavallaan samaa ku etupäässä oli, ilmaan nostettuna nurkka ei samalla tavalla kolahda, antaa toki myöten mutta tukivarsien normaalilla liikeradalla, ei selitä mitään
Pientä viikonloppupäivitystä, montulle ku pääs ihmettelemään.
Tasonsäätöä tuli hieman rassattua, ainakin toimii mutta liekö turhan lyhyellä vipu. Vipu tuli irrotettua ja rassattua ees taas, jonnekin nestettä meni ku laski muutamalla sentillä säiliö. Vipua pidensin noin 5mm eikä perä vielä kummemmin ylös sillä noussut, joten tästä päätellen on ollu sen verran lyhykäisellä vipu ettei ihan het oo venttiili auennut. Ajan kanssa vois tuonkin säädellä paremmin kohilleen.
Kardaanin tukilaakerin pidikkeen pultinreiät tuli nyt vinguteltua vähän leveemmäksi, sitä aiemmin ihmettelin. Oli tosiaan sillee et pultit väkisellä vänkäs vinoon, reikiä ku katto niin pultin reiät jäi molemmilla puolin reilun puoli mm kannakkeen peittoon. Jännä, ainoa selitys se et kardaanitunneli pikkusen kasaan painunu..

Tuollainen reissu montun päälle tuli ajeltua ja koko matkan moitin et hitto ku kuskin takanurkka känkkää. Kokeilin tunkata pikkusen rengasta ilmaan ja kyllä siinä melkonen pystyheitto on
Sivulta tiiratessa ei vanteessa näyttäis heittoa olevan, mut eipä siitä kulmasta rengaskaan pahalta näytä. Eli seuraava homma on viedä koko pyörä jonnekin tarkistettavaksi, onko heitto vanteessa vai kumissa.
Tasonsäätöä tuli hieman rassattua, ainakin toimii mutta liekö turhan lyhyellä vipu. Vipu tuli irrotettua ja rassattua ees taas, jonnekin nestettä meni ku laski muutamalla sentillä säiliö. Vipua pidensin noin 5mm eikä perä vielä kummemmin ylös sillä noussut, joten tästä päätellen on ollu sen verran lyhykäisellä vipu ettei ihan het oo venttiili auennut. Ajan kanssa vois tuonkin säädellä paremmin kohilleen.
Kardaanin tukilaakerin pidikkeen pultinreiät tuli nyt vinguteltua vähän leveemmäksi, sitä aiemmin ihmettelin. Oli tosiaan sillee et pultit väkisellä vänkäs vinoon, reikiä ku katto niin pultin reiät jäi molemmilla puolin reilun puoli mm kannakkeen peittoon. Jännä, ainoa selitys se et kardaanitunneli pikkusen kasaan painunu..

Tuollainen reissu montun päälle tuli ajeltua ja koko matkan moitin et hitto ku kuskin takanurkka känkkää. Kokeilin tunkata pikkusen rengasta ilmaan ja kyllä siinä melkonen pystyheitto on
Jos oot ajelemas Härmään lähiaikoina, niin käy näyttämässä niitä pyöriä Pihilajakuhunalla....sillä on nykyään semmonen masiina että saa halutessaan ihan kaikki tiedot ruudulle mitä renkaasta ja vanteesta vaan nykyään voi mitata & tutkia, ja pystyy ajamaan 700kg kuormalla rengasta, niin näkee vähän mitä siellä tapahtuu ajotilanteessa rungon/kulutuspinnan osalta

..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Tapaa nää härmän reissut osua aina viikonloppuihin, mut pidetään mielessä jos ei muu auta. Saakos siellä tarvittaessa vanteita suoristettua? Melko surkeeta tuuria jos sattu osumaan yks ei-niin-pyöree rengas. Huomasin tossa kyl semmosen jännän asian et vanteessa ei painoja ole kuin tasan yhessä kohassa, ulkoreunalla ei ainootakaan ja sisäsyrjä näkyy kuvassa.

Matkalle osui tietyömaa ja siinä kun ryömintävauhtia joutui kulkee tuntu suht selkeesti pompsahdus kerta kierrokseen, ei taida pielessä oleva painotus alle 10km/h nopeuksissa vaikuttaa. Pullistumia tahi muita kudosvikoihin viittaavaa ei löytynyt.
Huomenna sama reissu takasin päin, saas nähä onko jotain muutosta tullut. Nolottaa kyl jos tällä enimmät tasoittuu, eli tasonsäätö ollu liian alhaalla ja päässy joustamaan jousien varassa liikaa ennenkuin iskarit ottaneet vastaan.

Matkalle osui tietyömaa ja siinä kun ryömintävauhtia joutui kulkee tuntu suht selkeesti pompsahdus kerta kierrokseen, ei taida pielessä oleva painotus alle 10km/h nopeuksissa vaikuttaa. Pullistumia tahi muita kudosvikoihin viittaavaa ei löytynyt.
Huomenna sama reissu takasin päin, saas nähä onko jotain muutosta tullut. Nolottaa kyl jos tällä enimmät tasoittuu, eli tasonsäätö ollu liian alhaalla ja päässy joustamaan jousien varassa liikaa ennenkuin iskarit ottaneet vastaan.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9tpBsylBWc0[/youtube]
En huomannu sit sen kummemmin kattoa miten painot sijoittuu. Vararengasta koetin samassa pyöritellä eikä se pompotellu samaan malliin.
En huomannu sit sen kummemmin kattoa miten painot sijoittuu. Vararengasta koetin samassa pyöritellä eikä se pompotellu samaan malliin.
No niin, ehkä vähä taas eteni. Käytin maanataina tossa gummisepillä autoa näytillä, en siis sieltä renkaita hakenu vaan aattelin ulkopuolisen mielipiteen kysyä. Kuulin et siellä voidaan vanteita tarvittaessa oikoakin.
Rengas pois ja koneeseen. Kauan, pitkään ja hartaasti sitä syynäsivät. Alle 5g heittoa ja koneessa pyöriessä ei pienintäkään pompottelua. Ja edellisessä viestissä videolta näkyy melkoinen hyppy. Arvaten tönäri ei mahdu väliin, viivottimella ei mitään tarpeeksi tarkkaa saa, mutta kokeilin nyt paiskata takarenkaat ristiin. Kaks pulttia kevyesti kiinni ja mielestäni pienen liikkeen antaa juuri tuosta pomppuvanteesta.
Tarvitsis siis soviterenkaan, mutta näissähän ei semmoista ole koska mb orkkisvanteet. Eikös se sen 66,6mm näissä ole? Oikeastaan siis tarvis varmaan vanteelle jotain tehdä et sen sovitusrenkaan sais asennettua. Mikäs firma täs keski-suomen alueella näitä tekis?
Rengas pois ja koneeseen. Kauan, pitkään ja hartaasti sitä syynäsivät. Alle 5g heittoa ja koneessa pyöriessä ei pienintäkään pompottelua. Ja edellisessä viestissä videolta näkyy melkoinen hyppy. Arvaten tönäri ei mahdu väliin, viivottimella ei mitään tarpeeksi tarkkaa saa, mutta kokeilin nyt paiskata takarenkaat ristiin. Kaks pulttia kevyesti kiinni ja mielestäni pienen liikkeen antaa juuri tuosta pomppuvanteesta.
Tarvitsis siis soviterenkaan, mutta näissähän ei semmoista ole koska mb orkkisvanteet. Eikös se sen 66,6mm näissä ole? Oikeastaan siis tarvis varmaan vanteelle jotain tehdä et sen sovitusrenkaan sais asennettua. Mikäs firma täs keski-suomen alueella näitä tekis?
No niin, ehkä vähä taas eteni. Käytin maanataina tossa gummisepillä autoa näytillä, en siis sieltä renkaita hakenu vaan aattelin ulkopuolisen mielipiteen kysyä. Kuulin et siellä voidaan vanteita tarvittaessa oikoakin.
Rengas pois ja koneeseen. Kauan, pitkään ja hartaasti sitä syynäsivät. Alle 5g heittoa ja koneessa pyöriessä ei pienintäkään pompottelua. Ja edellisessä viestissä videolta näkyy melkoinen hyppy. Arvaten tönäri ei mahdu väliin, viivottimella ei mitään tarpeeksi tarkkaa saa, mutta kokeilin nyt paiskata takarenkaat ristiin. Kaks pulttia kevyesti kiinni ja mielestäni pienen liikkeen antaa juuri tuosta pomppuvanteesta.
Tarvitsis siis soviterenkaan, mutta näissähän ei semmoista ole koska mb orkkisvanteet. Eikös se sen 66,6mm näissä ole? Oikeastaan siis tarvis varmaan vanteelle jotain tehdä et sen sovitusrenkaan sais asennettua. Mikäs firma täs keski-suomen alueella näitä tekis?
Rengas pois ja koneeseen. Kauan, pitkään ja hartaasti sitä syynäsivät. Alle 5g heittoa ja koneessa pyöriessä ei pienintäkään pompottelua. Ja edellisessä viestissä videolta näkyy melkoinen hyppy. Arvaten tönäri ei mahdu väliin, viivottimella ei mitään tarpeeksi tarkkaa saa, mutta kokeilin nyt paiskata takarenkaat ristiin. Kaks pulttia kevyesti kiinni ja mielestäni pienen liikkeen antaa juuri tuosta pomppuvanteesta.
Tarvitsis siis soviterenkaan, mutta näissähän ei semmoista ole koska mb orkkisvanteet. Eikös se sen 66,6mm näissä ole? Oikeastaan siis tarvis varmaan vanteelle jotain tehdä et sen sovitusrenkaan sais asennettua. Mikäs firma täs keski-suomen alueella näitä tekis?




