Asd perän laakerointi?
Asd perän laakerointi?
Terva!
En tiedä mistä moiset Jurinat kuuluu, kun taitaa 4-maticissa kuulua sekä eestä että takaa, mutta melko kovat on äänet aivan kuin ei oikein hampaat rattaissa sopisi keskenään. Joten männä viikolla olin auton alla ja totesin takaperästä että laakerissa( siis johon kartaani kiinnittyy, sen takanahan on kartiolaakeri?) on klappia ja stefa märkä. Jos on mutteri päässyt löystymään niin silloinhan voi yrittää nätisti kiristää, mutta jos ei oo löysällä, niin sillon taitaa olla laakerivikaa ja sitä myöten jurinaa aiheuttava väärä hammaskosketus, eikö?
Jos näin on, mistä löytyy pikaisella aikataululla heppu( lounais/etelä suomesta) joka osaa moisen perän laakeroida, säätää välykset jne. ettei jurina ala parin viikon päästä uudelleen ( tällä tarkoitan sitä ettei seppä olisi kasatessaan samalla aaltopituudella em. asioiden kanssa). Koska voihan olla ettei perä hiljene edes jos hammaskosketus on ollut pielessä ja on "syönyt" itelleen uudet paikat jotka taas laakeroidessa muuttuu, eikö
totta?
Lisäksi onko jollain laakeri tyypit tiedossa ( olettaen ettei tunnu vastahakoiselta kertoa) jos moiseen operaatioon lähdetään?
Tässä tarinaa ens hätään, kirjotellaan lisää jos tulee vastauksia.
En tiedä mistä moiset Jurinat kuuluu, kun taitaa 4-maticissa kuulua sekä eestä että takaa, mutta melko kovat on äänet aivan kuin ei oikein hampaat rattaissa sopisi keskenään. Joten männä viikolla olin auton alla ja totesin takaperästä että laakerissa( siis johon kartaani kiinnittyy, sen takanahan on kartiolaakeri?) on klappia ja stefa märkä. Jos on mutteri päässyt löystymään niin silloinhan voi yrittää nätisti kiristää, mutta jos ei oo löysällä, niin sillon taitaa olla laakerivikaa ja sitä myöten jurinaa aiheuttava väärä hammaskosketus, eikö?
Jos näin on, mistä löytyy pikaisella aikataululla heppu( lounais/etelä suomesta) joka osaa moisen perän laakeroida, säätää välykset jne. ettei jurina ala parin viikon päästä uudelleen ( tällä tarkoitan sitä ettei seppä olisi kasatessaan samalla aaltopituudella em. asioiden kanssa). Koska voihan olla ettei perä hiljene edes jos hammaskosketus on ollut pielessä ja on "syönyt" itelleen uudet paikat jotka taas laakeroidessa muuttuu, eikö
totta?
Lisäksi onko jollain laakeri tyypit tiedossa ( olettaen ettei tunnu vastahakoiselta kertoa) jos moiseen operaatioon lähdetään?
Tässä tarinaa ens hätään, kirjotellaan lisää jos tulee vastauksia.
Huhu kertoo, että Car Center Laasonen Oulussa olisi tehnyt laakeroinnin 350 eurolla, sis. öljyt, tiivisteet, laakerit ja työn, ks. mersuforum/tekniikka.
Sijainti (Oulu) on hiukan pielessä etelästä katsottuna, mutta matkallahan voi poiketa PPD:lle säädättämään pumppua.
Kuulostaa kuitenkin siltä, että siellä kardaanin laakeri olisi söko, se olisi halpa korjata.
Onkos muuten varma, ettei lukko rutise? Jos panet tavallista öljyä perään, niin lukko rutisee. Pitää olla lukkolisäaine ja käytännössä Mersun oma valmiste. Se liukastaa lukkolevyt niin, ettei rutise. Jos rutina kuuluu vain liikkellelähdössä, kun käännät täysillä, niin vika on öljyssä.
Se keskimmäinen lukko kaiketi on samassa öljyssä kuin jakovaihteisto, joka on toteutettu planeettapyörästöllä ja jonne pannaan automaattilaatikon öljyt. Eteen voi laittaa tavallista hypoidiöljyä tai lukkoöljyä (Mersun öljyä, jos kysyt Vehosta).
Sijainti (Oulu) on hiukan pielessä etelästä katsottuna, mutta matkallahan voi poiketa PPD:lle säädättämään pumppua.
Kuulostaa kuitenkin siltä, että siellä kardaanin laakeri olisi söko, se olisi halpa korjata.
Onkos muuten varma, ettei lukko rutise? Jos panet tavallista öljyä perään, niin lukko rutisee. Pitää olla lukkolisäaine ja käytännössä Mersun oma valmiste. Se liukastaa lukkolevyt niin, ettei rutise. Jos rutina kuuluu vain liikkellelähdössä, kun käännät täysillä, niin vika on öljyssä.
Se keskimmäinen lukko kaiketi on samassa öljyssä kuin jakovaihteisto, joka on toteutettu planeettapyörästöllä ja jonne pannaan automaattilaatikon öljyt. Eteen voi laittaa tavallista hypoidiöljyä tai lukkoöljyä (Mersun öljyä, jos kysyt Vehosta).
Terve taas!
Joo, perän jurinasta senverran että eilen vaihdettiin kartaanin tukilaakeri ja kannatin, vanha pyöri paljon jäykemmin ja jotenkin " kuivemmin", äänet ei kuitenkaan yhtään hiljentyneet. Parin viikon päästä vaihdetaan vasen etup. laakeri sekä oikea takap. laakeri ja sen jälkeen kuullaan vieläkö jurraa, nimittäin sitten on kaikki pyöränlaakerit vaihdettu.
Äänet ( jonka epäilen perästä kuuluvan) ei ole samanlaista kuin lukkolevyjen pauke, esim. eräässä pyöräkoneessa Case 821 merkiltään ei käynyt öljykylpyjarruihin kuin duratrans merkkinen öljy, muilla öljyillä rutina ja pauke oli aivan perkeleellinen.
No, se traktoreista, öljynä on takaperässä Mobil shc Ls ja edessä Mobil , oliko se nyt HD 85-90 A jota mersulla suositellaan.
Kuulostellaan noiden toimenpiteiden jälkeen ja palataan voorumille kertomaan lisää.
T:Jatsi
Joo, perän jurinasta senverran että eilen vaihdettiin kartaanin tukilaakeri ja kannatin, vanha pyöri paljon jäykemmin ja jotenkin " kuivemmin", äänet ei kuitenkaan yhtään hiljentyneet. Parin viikon päästä vaihdetaan vasen etup. laakeri sekä oikea takap. laakeri ja sen jälkeen kuullaan vieläkö jurraa, nimittäin sitten on kaikki pyöränlaakerit vaihdettu.
Äänet ( jonka epäilen perästä kuuluvan) ei ole samanlaista kuin lukkolevyjen pauke, esim. eräässä pyöräkoneessa Case 821 merkiltään ei käynyt öljykylpyjarruihin kuin duratrans merkkinen öljy, muilla öljyillä rutina ja pauke oli aivan perkeleellinen.
No, se traktoreista, öljynä on takaperässä Mobil shc Ls ja edessä Mobil , oliko se nyt HD 85-90 A jota mersulla suositellaan.
Kuulostellaan noiden toimenpiteiden jälkeen ja palataan voorumille kertomaan lisää.
T:Jatsi
Noita kahinoita ja jurinoita saa joskus aika hyvin selville kun laittaa auton nosturille ja vielä erikseen molemmista päistä keventimellä ilmaan. Sen jälkeen vain pistää voimansiirron pyörimään reilulla nopeudella.
Vaatii tosin jonkin verran "silmää" että erottaa normaalit äänet epänormaaleista mutta esim. viallinen kannatinlaakeri on helppo todeta.
Vaatii tosin jonkin verran "silmää" että erottaa normaalit äänet epänormaaleista mutta esim. viallinen kannatinlaakeri on helppo todeta.
Jos perän kunto epäilyttää, niin Saksan eBaysta saa ASD-periä
kohtuuhintaan. Käytetyt takuuperät liikkuvat yleensä 400-500
hinnassa, mutta haitari on 200-700 euroon. Uusia on kaupattu jopa
800 eurolla, yleensä kuitenkin 1500 euroa. Rahti maksaa 60 e.
Tavallisia periä saa halvemmallakin.
Jakolaatikon öljyn vaihtoon on tulpat. Pohjapahvit vaan irti niin
homman pitäisi selvitä. Jos tulee ongelmia, niin ilmoita, kaivan
ohjeet esiin.
kohtuuhintaan. Käytetyt takuuperät liikkuvat yleensä 400-500
hinnassa, mutta haitari on 200-700 euroon. Uusia on kaupattu jopa
800 eurolla, yleensä kuitenkin 1500 euroa. Rahti maksaa 60 e.
Tavallisia periä saa halvemmallakin.
Jakolaatikon öljyn vaihtoon on tulpat. Pohjapahvit vaan irti niin
homman pitäisi selvitä. Jos tulee ongelmia, niin ilmoita, kaivan
ohjeet esiin.
Joo, tarkistin sen jakolaatikon tilanteen ja siellä on tosiaan
tulpat hyvin näkyvillä, kun irrottaa pohjan suojaukset.
Käsikirja muistuttaa, että oikea öljytaso on ylemmän reijän
taso tai hieman saa lirua yli. Jos öljyä tulee paljon, olikohan
puoli desiä raja, niin hydrauliikkaöljyä vuotaa jakolaatikkoon
ja se on korjattava tai vaihdettava. Tämä on tyyppivika
ainakin vanhemmissa nelivetoisissa. Jossain vaiheessa
systeemiä muutettiin (1991 tai 1992) ja voi olla että
tiiveys parani samalla.
tulpat hyvin näkyvillä, kun irrottaa pohjan suojaukset.
Käsikirja muistuttaa, että oikea öljytaso on ylemmän reijän
taso tai hieman saa lirua yli. Jos öljyä tulee paljon, olikohan
puoli desiä raja, niin hydrauliikkaöljyä vuotaa jakolaatikkoon
ja se on korjattava tai vaihdettava. Tämä on tyyppivika
ainakin vanhemmissa nelivetoisissa. Jossain vaiheessa
systeemiä muutettiin (1991 tai 1992) ja voi olla että
tiiveys parani samalla.
pekkahan myy mitä vaan kans ja mihinhintaan tahansa ja kaikki viheltää ja puhaltaa ja niiaki tarvittaessa..XUX63 kirjoitti:Osat maksaa Veholla enemmän Pitänee käydä jututtaan LennyäJarkko N kirjoitti:Huhu kertoo, että Car Center Laasonen Oulussa olisi tehnyt laakeroinnin 350 eurolla, sis. öljyt, tiivisteet, laakerit ja työn, ks. mersuforum/tekniikka.
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Pekka Kuka, Hä, Missälowmans kirjoitti:pekkahan myy mitä vaan kans ja mihinhintaan tahansa ja kaikki viheltää ja puhaltaa ja niiaki tarvittaessa..XUX63 kirjoitti:Osat maksaa Veholla enemmän Pitänee käydä jututtaan LennyäJarkko N kirjoitti:Huhu kertoo, että Car Center Laasonen Oulussa olisi tehnyt laakeroinnin 350 eurolla, sis. öljyt, tiivisteet, laakerit ja työn, ks. mersuforum/tekniikka.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Heh, jos joku tuohon hintaan tekee sisältäen kaikki tiivisteet, laakerit + öljyt + työt, niin ilimatteeksi tekee
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi