Särkeekö "alavääntö" voimansiirron ? Miksi ?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ks. viesti jonka kirjoitin noin 11kk sitten, fysiikan lait ei ole tässä ajassa muuttuneet. ^^^^
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

veppe kirjoitti: Mä taas varmaan vaan sotken asioita, mutta kysynpä vain, että mitenkä niin teho määrää sen, minkä verran vääntöä renkaille saadaan?
Jatketaan vääntöä.. :lol:
Maksimitehon kierrosluvun kohdalla sinulla on suurin mahdollinen vääntömomentti(renkaalla) tietyllä_nopeudella, koska voidaan käyttää pienempää vaihdetta, joka kertoo moottorilta tulevan väännön.
Vaikka se vääntö ei olekaan maksimiarvossa moottorilta.

btw. kyllä tuo minun 600 cbr: kin voitti helposti kiihtyvyydessä kaverin vt750 hondan, vaikka molemmissa on sen 60nm vääntöä(toisessa vaan tuo 60nm vääntö on 3000rpm ja toisessa 10500rpm kohdalla).
Jos ei kulje niin kromaa se.
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Ari66 kirjoitti:Mulla alkaa särkemään alavatsaa... onkohan siellä vääntöä liikaa :roll:
Mulla tuo vatsan liiallinen alaväänrö tahtoo särkeä lähinnä pakoputken :ope:

Tosin kyllähän se voimaansiirronkin vie hetkellisesti veteläksi jos oikeen kunnolla möyräsee :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Jarno.V kirjoitti:
veppe kirjoitti: Mä taas varmaan vaan sotken asioita, mutta kysynpä vain, että mitenkä niin teho määrää sen, minkä verran vääntöä renkaille saadaan?
Jatketaan vääntöä.. :lol:
Maksimitehon kierrosluvun kohdalla sinulla on suurin mahdollinen vääntömomentti(renkaalla) tietyllä_nopeudella, koska voidaan käyttää pienempää vaihdetta, joka kertoo moottorilta tulevan väännön.
Vaikka se vääntö ei olekaan maksimiarvossa moottorilta.
Hah, mutta minäpä en puhunutkaan tietystä nopeudesta, vaan tietystä_vaihteesta :!: :lol: Jos tuon mun vastauksen lukee tarkkaan, niin kyllä siitä se fysiikan laki löytyy :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Miten liekin tämä topikki sattunut löytymään ... yritin lukea läpi niin että ymmärtäisin mitä itsekukin yrittää sanoa mutta turhaan. :shock:

Onko vääntö suhteessa tehoon - mutta riippuvainen myös kierrosluvusta ? :?
Avatar
Vilenin Herttua
MIESASIAMIES
Viestit: 879
Liittynyt: 22.12.2005 15:06

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

dealer kirjoitti:Miten liekin tämä topikki sattunut löytymään ... yritin lukea läpi niin että ymmärtäisin mitä itsekukin yrittää sanoa mutta turhaan. :shock:

Onko vääntö suhteessa tehoon - mutta riippuvainen myös kierrosluvusta ? :?
Teho P = M*w eli momentti kertaa kierrokset * 2 * Pii

Eli: ajattele vaikka uusia turbodieseleitä, niissähän on vääntöä kuin...no jossain. Mutta koska ne käytännössä eivät kierrä paljoa yli 4000 kierrosta, niiden teholukemat jäävät pieniksi (hevosvoimina): Taas Hondan bensakoneessa, vapari, 2 litraa, voi olla aika heppoisesti vääntöä mutta tehoa 240 hv. Mietipä millä kierroksilla, jossain aika korkealla :D Jos myös turbodieselit kiertäisivät kymppitonniin eikä vääntö tipahtaisi, nähtäisiin aikamoisia heppalukemia.

Pelkistettynä: teho on väännön ja kierrosten tulo.

Paikallaan olevassa höyryveturissa, joka juuri on lähtemässä liikkeelle on kauhea momentti mutta teho nolla ennen kuin se pääsee liikkeelle :D
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Kiitos tiileri kun nostit tämän esille. Tästä tuleekin kesäksi mukavasti ohjelmaa kun aletaan taas jankkaamaan... :lol:
I drive an Opel. What's your excuse?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”