Jo s ajatellaan, että OM60X:llä ajetaan suuret kilometrimäärät niin mikä kuluu alapuolelta ennemmin-kiertokangen laakerit vai tuleeko moottori väljäksi sylintereistä.
Nyt kun OM60X:t ovat niin vanhoja ja paljon ajettuja niin alakerran kulumisia on kuulunut tulevan. Muistan vielä muutama vuosi sitten kun yksi moottorikoneistamon kaveri kertoi, että heillä ei ole ollut kuin yksi OM60X:n alakerran remontti. Nyt niistä kuulee useammin. Kiertokangen laakerit voivat pettää. Jos ajatellaan, että olet ajanut 600 tkm. OM60X:llä ja haluat varmistua, että ajat toisen mokoman varmasti niin eikö silloin voisi olla ihan järkevää vaikka vaihtaa kiertokangen laakerit ennakkoon. Kuinka kova rasti se loppujen lopuksi olisi. Se olisi jonkinlainen huolto. Kuinka monen tunnin homma tuo olisi? Laakerisarjan hinta?
Niin kai tähän voi vastata myös, että ei kannata kun käytetyt motit ovat niin halpoja-jos hajoaa niin uusi nokalle-se siitä.
Mitäs mieltä olette? Kestääkö sylinteri piukkana kahden kiertokangenlaakerisarjan verran?
OM601-603 alakerran kestävyys? kiertokangen laakerit/männän
Sylinterit kestää hyvin kilometrejä näissä 60x koneissa.Jos oikein hyvän haluaa kannattanee enemmän ajettuun vaihtaa samalla männänrenkaatkin.Veivinlaakerit noissa kuulemma murenee ajanoloon siitä öljyreijän kohdalta.Jos OM61x koneissa sylinterit kuluisivat samaa tahtia kuin uudemmassa sukupolvessa niin sitä voitaisiin varmasti pitää maailman kestävimpänä henkilöautonmoottorina .Veivinlaakerit nyt jokatapauksessa kannattaa vaihtaa yli 500tkm ajettuun OM60x koneeseen.Samanverran ajetussa 61x koneessa laakerit ovat aivan uudenveroiset mutta sylinterit todennäköisesti melko kuluneet.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan