Moottori tärisee ja öljynkulutus

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
jukkamb200D
Viestit: 31
Liittynyt: 30.1.2007 14:50

Moottori tärisee ja öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja jukkamb200D »

eli mistä voi johtua moottorin tavallista voimakkaampi tärinä ja savutus tyhjäkäynnillä? eli joko kylmänä käynnistäessä, tai sitten n. tunnin päästä edellisestä ajosta moottori saattaa täristä ja savuttaa. vähän matkan (500m->) päästä auton tyhjäkäynti on normaali.

mikä on ns. tavallisen öljynkulutuksen yläraja. ja mikä öljy sopii parhaiten 200D paljon ajettuun mb:hen?
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Heitän villin arvauksen? :lol: Yksi hehkupimeenä tai heikkotehoinen ja moottori lähtee käymään kolmella sylinterillä. Palamaton polttoaine savuaa... :roll:
big jopo
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Josko kannentiiviste vuotelee öljyä ykkösen männän päälle ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Männöökö paljonnii tuota moottoriöljyä,ajattelin vaan kysästä kun sulla tuo kytkin täristää kylmänä....kampiakselin takapään stefa? :roll:
jukkamb200D
Viestit: 31
Liittynyt: 30.1.2007 14:50

Viesti Kirjoittaja jukkamb200D »

joo menee aika paljo ja osaks vähä tiputtaa. nyt en oo vähää aikaa ajanu pitempiä matkoja mutta n. 2l/1000km.
jukkamb200D
Viestit: 31
Liittynyt: 30.1.2007 14:50

Viesti Kirjoittaja jukkamb200D »

autoon on kyllä tehty aika iso koneremppapari tonnia sitten. vaihdettiin mm. puolimoottori eli alakerta.. kansi kunnostettiin, männän renkaat vaih ja kk-laakerit..ja joitakin tiivistesarjoja. silti vie öljyä..
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

mulla oli edellisessä mersussa samanlaisia oireita kylmäkäynnistyksen jälkeen, vikana siinä oli että kakkospytyn hehku oli pimeenä( ja lähti kuitenkin -20pakkasesta käyntiin vaikka yks hehku oli pimeenä)
Ja tuohon öljynkulutukseen voin sanoa että itellä se edellinen mersu vei noin litran öljynvaihto välillä(10 000km välein ja oli vanha taksi jolla ajettu se kuuluisa miljoona kilsaa) :P
jukkamb200D
Viestit: 31
Liittynyt: 30.1.2007 14:50

Viesti Kirjoittaja jukkamb200D »

miten voi tarkistaa hehkujen kunnot? ja kannattaakohan vaihtaa kaikki hehkut jos joku on sökönä?
onko hehkujen vaihto vaikea operaatio? eli voiko ne vaihtaa "kotikonstein"?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mittaa vastusmittarilla hehkureleen puoleisesta päästä johdoista, ehyen hehkun vastus on 0,5-1.5 ohmia riippuen lämpötilasta.
Hehkut voi vaihtaa ihan tavallisilla avaimilla, tarvitset pitkän 12 mm hylsyn, räikän, jatkoja, "mutkakappaleen" jne....

Öljynkulutus noissa koneissa on yleensä lähes olematonta, jospa se tasaantuu kilometrien myötä.
oulaistenliikenne.fi
jukkamb200D
Viestit: 31
Liittynyt: 30.1.2007 14:50

Viesti Kirjoittaja jukkamb200D »

en tiedä onko tällä mitään väliä, mutta takimmaiseen hehkuun menevässä metalliputkessa tuntuu huomattavasti kovempi "isku" kuin muista putkista. Ja kun pitää metallista meisseliä hennosti riippuen sitä vasten niin sekin "kilisee".
onko jollain ideoita mitä se voi tarkoittaa vai onko se ihan tavallista?
jukkamb200D
Viestit: 31
Liittynyt: 30.1.2007 14:50

Viesti Kirjoittaja jukkamb200D »

ja sieltä kulmasta hehkun alapuolelta näyttää vuotavan öljyä/disukkaa.. voiko kannen ruuvejä kiristellä/löysätä käsin vai onkoruuveissa jokin tarkka kiristysvoima?
Avatar
miksi
Viestit: 199
Liittynyt: 03.11.2006 23:15
Paikkakunta: nastola

Viesti Kirjoittaja miksi »

jos syöttöputken läpi tuntuu isku, niin epäilemättä suutin pois ja korjaukseen tai jos on toinen suutin niin paikalle. se vuotaa solkenaan läpi ja se isku mikä tuntuu on syöttöpompun isku mikä tavallaan kolahtaa pohjaan saakka. muissa suuttimissa jouset jaksaa pitää sen paineen sinne paine rajaan asti niin sitä iskua ei tunnu. pitemmän päälle saattaa rikkoa paikkoja kun tulee ylimäärästä polttoainetta sylinteriin jota ei jaksa polttaa pois. aiheuttaa runsasta tärinää koneeseen kun palamatonta ainetta on sylinterissä (loppuu happi ja siksi ei pala kaikki) palaa sitten putkessa muodostaen runsasta sinistä savua.

Kannenpulteissa on tietty kiristysmomentti ja joku tällä foorumilla kertoo sen varmaankin, mulla ei ole ylhäällä niitä ja ulkoa en muista
Itsensä myynyt, työnarkomaani vailla järkevää tekemistä.
jukkamb200D
Viestit: 31
Liittynyt: 30.1.2007 14:50

Viesti Kirjoittaja jukkamb200D »

pystyykö sitä suutinta vaihtamaan ns. maallikko vai kannattaako viedä korjaamolle?
Avatar
miksi
Viestit: 199
Liittynyt: 03.11.2006 23:15
Paikkakunta: nastola

Viesti Kirjoittaja miksi »

periaatteessa pystyy. mutta tarttee olla muistaakseni pitkä 27mm hylsy, tukeva 17mm lenkki. ja nuo kaikki suuttimet kannattaa säädättää samalla kertaa nii pääsee helpolla. suutinten kanssa kannattaa olla tarkkana jo siinä vaiheessa kun niitä irrottaa että se ympäristö on puhdas, mielummin vaikka pesee sen ympäristön ja kuivailee ettei irrottaessa tipu soraa sinne esikammioon. ja siellä suuttimen alla on kupariprikka jonka uusiminen ei ole huono idea samalla. jos ottaa kaikki pois pääsee ilmaamaan järjestelmää joko pitkään starttaamalla tai sitten käynnistämällä yksi suutinputki löysällä.. ja kun lähtee kirraa sen putken. yleensä kun suuttimet tulee huollosta on niissä sisällä polttoainetta ettei tuota jälkimmäistä konstia välttämättä tarvitse.

tuollasta hylsyä ei kovin monella maallikolla taida olla kotosalla...
Itsensä myynyt, työnarkomaani vailla järkevää tekemistä.
jukkamb200D
Viestit: 31
Liittynyt: 30.1.2007 14:50

Viesti Kirjoittaja jukkamb200D »

nii onko se suutin heti siinä syöttöputken alla? vai missä?
Avatar
miksi
Viestit: 199
Liittynyt: 03.11.2006 23:15
Paikkakunta: nastola

Viesti Kirjoittaja miksi »

suutin on se juttu johon se pumpulta tuleva putki tulee, siitä lähtee myös 2 pikkusta letkua, ne taas on paluu letkut. nämä on kannen pääliosassa, kun taas hehkut on siinä sivussa ja niihin menee vain sähköjohto.
Itsensä myynyt, työnarkomaani vailla järkevää tekemistä.
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Suutimen vaihto töineen osineen on noin 75 - 100 ekua / pytty; riippuen aina korjaamoiden työveloituksesta.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
jukkamb200D
Viestit: 31
Liittynyt: 30.1.2007 14:50

Viesti Kirjoittaja jukkamb200D »

Kiitos avuista! Kerron myöh auttoko suuttimen vaihto.
jukkamb200D
Viestit: 31
Liittynyt: 30.1.2007 14:50

Viesti Kirjoittaja jukkamb200D »

Suutin vaihdettu, ja samat oireet jatkuu.. huomasin että savutus ja tärinä loppuu ku kierrokset on yli 1500 ja moottori hyrrää hyvin aina 3000 saakka. mikäköhän seuraavaksi vaihtoon? eli moottori tärisee tyhjäkäynnillä ja savuttaa sinistä savua. ja lämpimänä moottori käy tyhjäkäynnillä hivenen epätasaisesti/katkonaisesti ja saattaa välillä täristää ihan vähän.. eli ei hyrrää iha niinku pitäis..
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Koneremontin tekijä korjannee takuuseen, jotain on mennyt pieleen. :(
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”