sopiva jäähdytinneste

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

sopiva jäähdytinneste

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Terve

Laitoin merkille että autossani on jäähdytinnesteenä sitä vihreää perusglykolia, Zeroa vai mitälie.

Onko tuo oikeaa ainetta, muistelen jostain että meselle olisi omaa, sinistä tavaraa? Pitääkö heti kiiruhtaa vaihtamaan ennenkuin kannenpahvi syöpyy?
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Padova Star kirjoitti: "bio"
Minkäslainen taikasana tämä "bio" on pakkasnesteissä? Hinta 170-kertainen versus glykoli? :twisted: Ihmisiä kannustetaan edullisella :roll: hinnalla käyttämään näitä luonnontuotteita. :idea: Ei ole kovin vaikeita ainakaan meikäläisen valinnat tuolla kauppojen myrkkyhyllyillä... 8)
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

HVM kirjoitti:
Minkäslainen taikasana tämä "bio" on pakkasnesteissä? Hinta 170-kertainen versus glykoli? :twisted:
Hessumobiilissa on tälläset hinnat 10 l pytylle

vihreä Zero 26€
zero polypropanoli (=biologinen vaihtoehto) 40€

Mitäs se Mersun oma neste maksaa?
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Kirkasta jäähdytinnestettä?

Viesti Kirjoittaja rolle »

Löytyi haulla tämmönen vanha sopiva keskustelu, joten jatketaanpa sujuvasti tästä:

300D:ssä näyttää olevan kirkasta jäähdytinnestettä. Todettu maistamalla, makeaa oli. Motonetistä kahtelin nesteitä ohimennen ja kirkasta ei sattunut silmään. Kannattaako kääntyä hyvin varustetun autotarvikeliikkeen puoleen vai voiko tuohon laittaa sekaan jotakin väriä vai kannattaako vaihtaa nesteet kokonaan uusiin?

Nestepinta on vajonnut 10 tkm aikana sen verran, että kohta sais lisätä...

EDIT: Jollakin rellufoorumilla puhuttiin etyleeni-nesteestä. Liekö tuossa perää, relluihin en ainakaan luottais. Mitä soosia ne perinteiset siniset ja vihreät ees on? (KVG?) :oops: :P

http://renaultkeskustelu.net/foorumi/in ... pic=4591.0
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Jos ei tiedä varmaksi mitä vanha litku on niin kannattaa vaihtaa kaikki, ei ole kallista hupia kuitenkaan.

Kun ostat niin katso että purkista löytyy MB325.0 -merkintä jotta passaa varmasti. Suomesta Korrekkia, Febiä, ja Glykoshelliä löytyy ainakin tuolla hyväksynnällä.

Monet kertoo ajaneensa iänkaiken normivihreellä glykolilla ongelmitta, mutta sen hintaero noihin hyväksyttyihin on mitätön.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kuhan et punasta sekota sinne. Siniset, vihreät, keltaset sun muut voi sekottaa
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro.

Maksahan tuo "oikea" neste ei paljon sen enempää – itselläkin oisi satsi ostettuna. Koko järjestelmän tyhjääminen siten, että kaikki vaihtuu, onkin sen verran iso prosessi, ettei siihen ole jaksanut alkaa. Homma kun vaatisi ainakin yhden huuhtelun vedellä, mikä tarkoittaa, että jätenestettä tulee pian parikymmentä litraa. Moisten astioiden puute on siirtänyt operaatiota hamaan tulevaisuuteen... Mielellään myös laskee nesteet vasta kylmästä koneesta, joten aikaakin hommaan tuhrautuu pirusti.

Tieten, jos joka tapauksessa joutuu nesteet jonkin remontin takia koneesta laskemaan, niin sittenhän se eka tyhjennys menee ihan itsestään.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

ou812 kirjoitti:Jos ei tiedä varmaksi mitä vanha litku on niin kannattaa vaihtaa kaikki, ei ole kallista hupia kuitenkaan.

Kun ostat niin katso että purkista löytyy MB325.0 -merkintä jotta passaa varmasti. Suomesta Korrekkia, Febiä, ja Glykoshelliä löytyy ainakin tuolla hyväksynnällä.

Monet kertoo ajaneensa iänkaiken normivihreellä glykolilla ongelmitta, mutta sen hintaero noihin hyväksyttyihin on mitätön.
Yksi hyväksytty ja monestakin MB merkkiliikkeestä omaan astiaan myytävä neste on BASF G 48-24. Ainiin, hyväksytty esim M104 koneisiin, näinollen M103 ja M102 kuulunevat myös em nesteen kanssa yhteensopiviksi.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Kokeilkaas tätä:
http://www.ec1.se/index2.html :wink:
Kuva
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Laaksonen kirjoitti:Kokeilkaas tätä
Onko omakohtaista kokemusta?
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Mesisti
Viestit: 23
Liittynyt: 27.6.2016 17:01

Viesti Kirjoittaja Mesisti »

Käykö M104 koneeseen siis perus vihreä zeron jäähdytinneste? Vai pitääkö hakea jotain muuta? Jotain vihreää ainakin oli kun valutin pois.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tästä tulee taas varmaan vääntöä. :D

Ootko vaihtamassa vai lisäämässä? Jos oisin vaihtamassa omaan autoon, niin luultavasti vaihtaisin sinne ne suositellut siniset nesteet.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Mesisti
Viestit: 23
Liittynyt: 27.6.2016 17:01

Viesti Kirjoittaja Mesisti »

Vaihtamassa. Tai tällä hetkellä pelkkää vettä, mutta nyt kun alkaa yöpakkaset tulemaan ja todettu että kone toimii, eikä tarvitse enää nesteitä valutella pois niin pitäisi laittaa jäähdytinnesteet joukkoon.
Mutta eikös tuo jokin täällä jo suositeltu BASF G ollut myös vihreää? Vai katsoinko/muistanko ihan väärin.
Ja mistä tätä sinistä nestettä saa jota sitten suositellaan?
ja mitä mahdollisia haittoja olisi jos laittaisi nyt esim. Zeron vihreää? Koneessa kuitenkin ollut aikaisemmin jotain vihreää nestettä.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mesisti kirjoitti:Mutta eikös tuo jokin täällä jo suositeltu BASF G ollut myös vihreää? Vai katsoinko/muistanko ihan väärin.
No, joo. Nyt kun tarkensit, niin sinivihreää se G48 taitaapi oikeasti olla. Sinisempää kuitenkin kuin "normivihreä". :D

Ei niin hiekkaa kuin rannan santa vaan kivempää, paljon kivempää. :oops:

Itsellä taitaa olla Basfin litkun seassa Febin "vastaavaa".

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vihreä käy ihan hyvin. Tyhyjää hössötystä vaan. :shock:

Sen mitä alumiinikoneita on ollu käytössä niin on vihreääkin käytetty.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Varmaan tärkein, ettei kymmeniä vuosia lillu samat aineet sisällä, eikä sekoita toisiaan hylkiviä aineita. Jos oisi vihreät, niin lisäisin samaa. Itelläkin oli edellisessä M104:ssä vihreät. Ostin sinistä kerran, kun oli suunnitelmissa vaihtaa nesteet. Sitä ennen tuli kuitenkin myötyä kosla pois. :D Nykyiseen vaihdoin sitten ne, kun piti vaihtaa vesipumppu ja lämppärin venttiili.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

LIQUI MOLY Top Tec 6300 0W-20 -öljylle MB hyväksyntä:
https://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?141261
Kuva
mese98
Viestit: 50
Liittynyt: 24.1.2011 11:54

sopiva jäädytysneste

Viesti Kirjoittaja mese98 »

Mika.T kirjoitti:Vihreä käy ihan hyvin. Tyhyjää hössötystä vaan. :shock:

Sen mitä alumiinikoneita on ollu käytössä niin on vihreääkin käytetty.
Kyllä kanattaa miettiä mitä sinne laittaa, ite yllätyin ostin biltemasta perus vihreää joka oli propyleeni pohjaista.
Normaali vihreä zero on etyleeni pohjaista, elikkä minun järjen mukaan ei kannata sekottaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”