The Kolvi
The Kolvi
Jep. Yleisön (joka on laaaaaaaaja ) pyynnöstä tarina. Otsikon mukaisesta härvelistä olikin jo edellisessä foorumissa puhetta, mutta kerrottakoon vielä että kyseessä on alusta lähtien jokseenkin moniongelmainen ajopeli, jonka piti olla emännän kulkine, mutta josta tulikin meikäläisen jokapäiväinen työkalu
No, nyt sitten tässä syksyn mittaan alkoi kuulua semmonen ikävä kitinä/naukuminen, jonka käsittämättömällä ammattitaidolla tunnistin luistavaksi laturin hihnaksi. Kummastelin moista, koska juuri ennen laitteen hankkimista auto oli huollettu ja kaikki hihnat vaihdettu. No, järkähtämättömällä päättelykyvyllä sain selville, että nykyinen hihna on väärä, eli liian pitkä, ja joka pitää täten vaihtaa. Parin viikon "ostan uuden - en osta - ostan ehkä joskus" -jahkailun jälkeen varaosaliike möi tietysti sitten hieman reilummasti lyhemmän hihnan, puuttui parikymmentä senttiä Tottakai totesin tämän vasta sen jälkeen kun olin ensin purkanut koko pskan, ottanut vanhan hihnan pois ja aloin ängätä uutta tilalle...
Turhasta ähräämisestä kettuuntuneena en sitten jaksanut asioikseni (taas) ajella 80 km talliin, ja alkaa vaihtaa uutta huomattavasti käypäisempää hihnaa. Tätä jaksamattomuutta kesti ~3-4 viikkoa, kunnes viime keskiviikkona tulin the Kolvilla töistä kotiin, ja kuinka ollakaan matkalla lataainen loppui, tällä kertaa kutakuinkin lopullisesti. Kaikenlaisia valoja alkoi syttyä mittaristoon, mutta eihän sitä prkl savolainen luovuta, pitää sen maksetun raudan kestää kotio asti kun on kerran reissuun lähdetty Ajovalot hävisi, mittareiden viisarit sinkoili eestaas, ja muutenkin oli jännää.
No, nyt ei ole enää jännää Laitos seisoo pihalla juntturassa, akku on tosin nyt jo latingissa kun asioikseni kävin laturin tänään 5 min ennen varaosaliikkeen kiinnimenoa ostamassa Hihna tosin luistaa vanhaan malliin, ei auttanut pitospraytkään, laturin merkkivalo huutaa punaista edelleen. Huomenna pitää sitten päättää että ajelenko lämä tiskissä 80 km talliin vaihtamaan hihnaa, ja toivon että akku kestää sinne asti, vai alanko naapurien huviksi tuossa pihalla vaihtaa hihnaa kevyessä pakkasessa
Että semmosta. Niin, mitä tästä opimme? Vaihdetaan ne hihnat ym mitkä tiedetään olevan kuralla, ettei tartte sitten säätää alkuperäisistä vioista poikineita probleemeja Laiskuudesta sakotetaan, ja etenkin talvella, kun saattaa ruveta säätäessä vilu kapajamaan.
No, nyt sitten tässä syksyn mittaan alkoi kuulua semmonen ikävä kitinä/naukuminen, jonka käsittämättömällä ammattitaidolla tunnistin luistavaksi laturin hihnaksi. Kummastelin moista, koska juuri ennen laitteen hankkimista auto oli huollettu ja kaikki hihnat vaihdettu. No, järkähtämättömällä päättelykyvyllä sain selville, että nykyinen hihna on väärä, eli liian pitkä, ja joka pitää täten vaihtaa. Parin viikon "ostan uuden - en osta - ostan ehkä joskus" -jahkailun jälkeen varaosaliike möi tietysti sitten hieman reilummasti lyhemmän hihnan, puuttui parikymmentä senttiä Tottakai totesin tämän vasta sen jälkeen kun olin ensin purkanut koko pskan, ottanut vanhan hihnan pois ja aloin ängätä uutta tilalle...
Turhasta ähräämisestä kettuuntuneena en sitten jaksanut asioikseni (taas) ajella 80 km talliin, ja alkaa vaihtaa uutta huomattavasti käypäisempää hihnaa. Tätä jaksamattomuutta kesti ~3-4 viikkoa, kunnes viime keskiviikkona tulin the Kolvilla töistä kotiin, ja kuinka ollakaan matkalla lataainen loppui, tällä kertaa kutakuinkin lopullisesti. Kaikenlaisia valoja alkoi syttyä mittaristoon, mutta eihän sitä prkl savolainen luovuta, pitää sen maksetun raudan kestää kotio asti kun on kerran reissuun lähdetty Ajovalot hävisi, mittareiden viisarit sinkoili eestaas, ja muutenkin oli jännää.
No, nyt ei ole enää jännää Laitos seisoo pihalla juntturassa, akku on tosin nyt jo latingissa kun asioikseni kävin laturin tänään 5 min ennen varaosaliikkeen kiinnimenoa ostamassa Hihna tosin luistaa vanhaan malliin, ei auttanut pitospraytkään, laturin merkkivalo huutaa punaista edelleen. Huomenna pitää sitten päättää että ajelenko lämä tiskissä 80 km talliin vaihtamaan hihnaa, ja toivon että akku kestää sinne asti, vai alanko naapurien huviksi tuossa pihalla vaihtaa hihnaa kevyessä pakkasessa
Että semmosta. Niin, mitä tästä opimme? Vaihdetaan ne hihnat ym mitkä tiedetään olevan kuralla, ettei tartte sitten säätää alkuperäisistä vioista poikineita probleemeja Laiskuudesta sakotetaan, ja etenkin talvella, kun saattaa ruveta säätäessä vilu kapajamaan.
Niin, vanhoista kolffeista loppuu se laturin hihnapyörä - se kuluu niin leveäksi että 9,5 tai 10 leveä remmi pohjaa eikä auta hampaat irvessä kiristäminenkään.
Muutkin hihnapyörät kannattaa tarkistaa, senhän näkee onko hihna miten syvällä pyörällä.
Leveämpi hihna auttaa ainakin joksikin aikaa, olikos se nyt 11,5 vai 11,7...
Muutkin hihnapyörät kannattaa tarkistaa, senhän näkee onko hihna miten syvällä pyörällä.
Leveämpi hihna auttaa ainakin joksikin aikaa, olikos se nyt 11,5 vai 11,7...
oulaistenliikenne.fi
Tapaus on -96 2.0 GTI 16V, mutta hihnan vaihdolla en näköjään selvinny tästä hommasta Laturi ei anna mittään ulos, eli alkaa nyt sitten sen kanssa nujuaminenVille S. kirjoitti:Siihen muistaakseni mahtuu 12,5 millinen. Sitä kasimillistä remmiä on turha asentaa vanhoille pyörille. Minkäsikänen kolvi oli kysseessä ja mikä kone?
No onhan se noloa, kun hommassa kun hommassa vie pajalle, kun "ei ole tallia, missä tehdä" ja veskola vaikka vaihtaisi motin kotipihallaan...Tommi P kirjoitti:Joo en minäkään sillä tallia muuten, mutta tuo pakkanen pikkasen häiritteeveskola kirjoitti:Ei ole vielä semmoista remonttia tullut, että tallia tarvittaisiin
No, sentään vaihdoin taakse jarrulevyt pihassa ja tuli tuo pakoputkikin vaihdettua kesällä tuossa pihalla. Aika ahtaat oli paikat ja kahteen kertaan vaihdettiin etuputki, kun eka versio vuoti haitarista Ja tuo pissapojan letku oli olosuhteiden pakosta paikattava pakkasessa..
Mersun öljyjen kanssa en ala pihassa enää sotkemaan, mutta saniaisesta vaihdoin eilen autokatoksessa, kun ei kakkosauton huoltamisesta sentään viitsi muille maksaa
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Joo mulla on kanssa tuossa nuo takajarrulevyt odottamassa, jotta pakkanen kiristyy, ne pitää vielä vaihtaa ennen katsastusta. Nyt on millin liian ohkaset ja ajoaika loppuu tammikuussa, joten kevättä ei voi odottaa.
Ei muuten mikään tunnu paremmalta kun on pakkasessa telonut rystyset auki ja saanut kuitenkin homman tehtyä. Sauna lämpimäksi ja muutama olut, siellä keho ja sielu lämpiää ja sitten saa vielä pehmittää niitä känsäsiä sormia siinä emännän tisuilla niin siinä ne arjen murheet unohtuu
Ei muuten mikään tunnu paremmalta kun on pakkasessa telonut rystyset auki ja saanut kuitenkin homman tehtyä. Sauna lämpimäksi ja muutama olut, siellä keho ja sielu lämpiää ja sitten saa vielä pehmittää niitä känsäsiä sormia siinä emännän tisuilla niin siinä ne arjen murheet unohtuu
Joo, vaan joskus kun on remontin saanut valmiiksi ja menee sisälle, niin emäntä ilmoittaa, että sauna ehti jo jäähtyä, mitäs et tullut ajoissa Turha on sellaisella tuulella yrittää kätösiäänkään lämmittää etenkään rakosessaJS kirjoitti:Niinpä mitä sitä ei tekisi autonsa takiaveskola kirjoitti:saa vielä pehmittää niitä känsäsiä sormia siinä emännän tisuilla niin siinä ne arjen murheet unohtuu
Vaikka te nyt kuinka yritätte vängätä että ei se oo mies eikä mikkään joka ei pakkasessa pihalla tee remontin kun remontin, niin silti hilasin Kolvin talliin tuonne vähän pidemmän matkan päähän Lohdutuksena voin sanoa että talli on defaulttina kylmä, ja olemassa olevilla menetelmillä hyvällä säkällä olotilan saa plussan puolelle, kun jaksaa tarpeeksi odottaa...