Auton ilmansuodatin saattaa tukkeutua.

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

tuominen kirjoitti:W211 om642:ssa sutarit on tosiaan vaihdettava joka huollossa. Aina on kotelot täynnä ampiaisia, sudenkorentoja ja muita otuksia. Viimeksi ostin tarjouksesta kolme settiä suodattimia. Nyt pitäisi taas tilata muutama suodatinpari.

Aiemmissa w211 220cdi:ssä ja W201 2.6:ssa pääsi n. 40tkm ennen putsarin vaihtoa vaikka ilmanotto on ihan samassa kohdassa kuin v6:ssakin...
Pitäisi itsekkin katsoa/vaihtaa suodattimet. Vaikuttaahan tukkoinen suodatin kulutukseenkin ja mulla tuntuu kovalta tuo kulutus n. 8litraa pääasiassa maantieajoa. Auto s203 320cdi 7g.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

shrteam kirjoitti:
tuominen kirjoitti:W211 om642:ssa sutarit on tosiaan vaihdettava joka huollossa. Aina on kotelot täynnä ampiaisia, sudenkorentoja ja muita otuksia. Viimeksi ostin tarjouksesta kolme settiä suodattimia. Nyt pitäisi taas tilata muutama suodatinpari.

Aiemmissa w211 220cdi:ssä ja W201 2.6:ssa pääsi n. 40tkm ennen putsarin vaihtoa vaikka ilmanotto on ihan samassa kohdassa kuin v6:ssakin...
Pitäisi itsekkin katsoa/vaihtaa suodattimet. Vaikuttaahan tukkoinen suodatin kulutukseenkin ja mulla tuntuu kovalta tuo kulutus n. 8litraa pääasiassa maantieajoa. Auto s203 320cdi 7g.
Toinen yleinen millä on vaikutusta kulutukseen on jos ei lämpene
eli jos termari on huonossa kunnossa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

CDI203 kirjoitti:
shrteam kirjoitti:
tuominen kirjoitti:W211 om642:ssa sutarit on tosiaan vaihdettava joka huollossa. Aina on kotelot täynnä ampiaisia, sudenkorentoja ja muita otuksia. Viimeksi ostin tarjouksesta kolme settiä suodattimia. Nyt pitäisi taas tilata muutama suodatinpari.

Aiemmissa w211 220cdi:ssä ja W201 2.6:ssa pääsi n. 40tkm ennen putsarin vaihtoa vaikka ilmanotto on ihan samassa kohdassa kuin v6:ssakin...
Pitäisi itsekkin katsoa/vaihtaa suodattimet. Vaikuttaahan tukkoinen suodatin kulutukseenkin ja mulla tuntuu kovalta tuo kulutus n. 8litraa pääasiassa maantieajoa. Auto s203 320cdi 7g.
Toinen yleinen millä on vaikutusta kulutukseen on jos ei lämpene
eli jos termari on huonossa kunnossa
Joo tuokin on tiedossa, mutta ainakin lämpömittarin mukaan lämpeää "oikein".
Oletteko käyttäneet alkupäisiä ilmansuodattimia vai tarvike? Ero muuta kuin hinta?
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Tuommoiset nuo nyt sitten oli, mahlet meni tilalle.

Kuva
Kuva
Avatar
IC1970
Viestit: 31
Liittynyt: 22.1.2015 19:56
Paikkakunta: Borgånedjen

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tää "ilmansuodatinlaiskuus" taitaa tosiaan olla yleisempikin vaiva. En perkule ymmärrä, moottoriöljyn + suodattimen ohella kuitenkin se koneen paras henkivakuutus, kun vaihtaa säännöllisesti ja pitää kunnossa.

Luin tuon Eemelini huoltohistorian tiheällä kammalla ja jäi kummittelemaan se tosiseikka, että merkintöjen mukaan ilmanputsari oli vaihdettu 220 tkm ja 4v sitten. Ostin marmoritiskiltä uuden patruunan, 38e, se vaihdettiin viime viikolla.

Harmi, että en tajunnut ottaa kuvaa vanhasta, joka näytti siltä, että oli ollut töissä, no, kauan. Ei pysty sanomaan, oliko sillä tosiaan ajettu tuo 220 tkm. Ei sentään semmoinen kauhistus, kuin täällä nuo pahimmat, mutta kovasti käytetty kuitenkin.

Raittari näytti hyvältä ja muutenkin kaikki on huoltohistorian ja omien tarkistusten mukaan vaihdettu ajallaan, siksi ihmetyttää, miten hemmetissä noinkin perusjuttu kuin ilmansuodatin on jätetty huomiotta. Onhan tossa jäätävä vaihtoväli, 4v tai 120 tkm ja voi olla että on tuossa välissä ilman merkintöjä vaihdettukin, eikä tuo lieriösuodatin varmaan ole niitä surkeimpia virityksiä, mutta silti.

Jos tähän vehkeeseen vaihtaa ilmansuodattimen vaikkapa joka vuosi syksyllä polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä, kustannus on 20e tarvikkeella ja vajaat 40e originaalilla. Per vuosi.

Mä vaan ihmettelen.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Rintterin imuilmatorvi jostain keulan syöveristä sutikoteloon on ollut penkin takana jemmassa muutaman vuoden oottelemassa asenteluintoa. Ehken asennakaan kun aina sutia vaihtaessa homma on tuntunut turhalta. :?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Oho. Hinta noussu melkein kahdella eurolla.

http://www.nimark.fi/buy/SCTGERMANY_SB549_1323/
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ehkä tukkeutuneimmasta päästä, ainakaan silminnähden, mutta kaukana hyvästä silti. Noin seitsemän ja puoli vuotta paikallaan.

Kuva
oulaistenliikenne.fi
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tulipa mieleen Onkos kukaan nähnnyt sen 4 koneissa ilmanputsarin kopassa
Olevan "mittarin" näytävän mitään,
Joskus aikoja sitten kun tulivat niin kerran nähnnyt sen näyttävän
~puolta väliä siinä kohdin oli putsari niin tukossa että auto ei lähtenyt käymään
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Kuva

Merkkiliikkeessä aina huollettu. .. eli vaihdettu moottori öljyä :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuva

C320cdi -08, huoltokirjan mukaan ajettu noin 100tkm viimeisimmän ilmansuodattimen vaihdon jälkeen.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Missähän kunnossa on turbon laakerointi kun tuollasella suodattimella ajellaan jokunen kymppitonni.

Fööni joutuu jo väkisin imemään ilman tuon läpi.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Eikös se voitelu vaan tehostu kun kone imee öljyä laakerin välistä läpi? Kompurasiiven juuressa eikös ole akselilla alipaine muutenkin?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tai sit käy ku sprintereissä, että pettää tuo suodatuslamellin suuntainen sivu, ja vetää kone suodattamatonta ilmaa sisuksiinsa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Huolto-ohjelman mukaisesti n. 50 tkm sitten vaihdettu... Ei nyt ihan hirveä, mutta en todellakaan itse aio pitää noin pitkiä välejä. Ei tuo maksa kuitenkaan mitään, ja minuutin homma vaihtaa, niin sama vaihtaa aina kun öljytkin.

Kuva
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei tuo maksa kuitenkaan mitään, ja minuutin homma vaihtaa, niin sama vaihtaa aina kun öljytkin.
Kaikki autoilijat kun ajattelisivat näin säästyttäisiin joiltain remonteilta.

W211 ja vaikka laittoi napista tuulilasille täysille ei tullut suuttimista oikeastaan mitään. Siis todella, juuri ja juuri käteen tunsi ilman liikkuvan.
En katsonut huoltokirjaa, kauanko lie ollut paikallaan. Muutama "mukava" talvi varmasti ollut, eikä ilmastointikaan mitenkään toimi tuollaisella suodattimella.

Kuva
oulaistenliikenne.fi
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Hmmm.. Justiinsa vaihdoin vuoden 1999 viissatkuun ässään moottorin imuilman suodattimet, joissa oli mersun leimat ja päiväyksenä viikko 36 vuodelta 1998. Autolla ajettu 16 vuoden aikana noin 120 000 kilometria ja suodattimet eivät näyttäneet läheskään niin pahoilta, kuin mitä täällä olen kuvia nähnyt.
Käyttöolosuhteissa on varmaan paljon eroa, minkä voisi vaihtovälissä ottaa huomioon.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

ram kirjoitti:Hmmm.. Justiinsa vaihdoin vuoden 1999 viissatkuun ässään moottorin imuilman suodattimet, joissa oli mersun leimat ja päiväyksenä viikko 36 vuodelta 1998. Autolla ajettu 16 vuoden aikana noin 120 000 kilometria ja suodattimet eivät näyttäneet läheskään niin pahoilta, kuin mitä täällä olen kuvia nähnyt.
Käyttöolosuhteissa on varmaan paljon eroa, minkä voisi vaihtovälissä ottaa huomioon.
se on se hurusiman saaste näkymätöntä :happy:
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

No ihan näkymätöntä sekään saaste ei ollut. En kuvaa ottanut, mutta mustathan ne oli ja oli se moottorinkin puoli suodattimista alkanut värjäytyä, mutta ne eivät olleet tuolla tavalla TÄYNNÄ kuten pari esimerkkiä. Mittasin suodattimien säteilyarvon, eikä se ollut taustasäteilystä poikkeava.
Sama juttu oli bensapösössä, johon vaihdoin ilmansuodattimen samanmoisten ajomäärien jälkeen, sen suodatin näytti siltä, kuin sillä voisi ajaa toisen mokoman.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Bensakoneiden suodattimet eivät kerää p*skaa dieselien tapaan.
Lisäksi likaantuminen riippuu siitä miten ilmanotto on toteutettu.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

luokyio kirjoitti:Ei tuo maksa kuitenkaan mitään

Kuva
Mitä tuommonen viltteri sitten kustantaa?

Kaappiin vähän lyhyempi samanmallinen suti on 65 Euroa, joka kesä se kirpasee :supersad:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

:shock:
Printterin suodatin ison röökiaskin hintainen ja se kannattaa vaihtaa ehdottomast joka katsastukseen. Cdi printtereis on sitten ritilä lokasuojas niin voi hengittää puhtaammin.

Aina roskiin menny suodatin on ollu lähes uuden näköinen mutta tosiaan halvempi investointi kun uusintakatsastus.
woland
Viestit: 10
Liittynyt: 24.6.2014 8:53

Viesti Kirjoittaja woland »

Mulla on aina kaikissa autoissa kuulunut itse tehtyyn perushuoltoon öljyjen vaihdon lisäks öljyn, ilman ja raitisilman suodattimen vaihto. w202 suodattimet maksaa kaikki yhteensä joka vajaa 30e ja etenkin sisäilmansuodatin on karmeassa kunnossa yhden talven jäljiltä. En tajua miksi noista pitää sniiduilla :shock:
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Riippuu kuinka montaa johtotähteä ylläpidät :wink:
No ei vaan, moottorin ilma kannattaa pitää puhtaana. Kerta vuoteen olen itsekin yrittänyt vaihdella. Vähän on kilsoistakin kiinni. Jos autolla ajaa alle 5 tankillista vuodessa, niin ei ihan niin tiivistä vaihtoväliä jaksa noudattaa... Vaikka on kyllä vissiin tullut noudatettua.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

ram kirjoitti:Mittasin suodattimien säteilyarvon, eikä se ollut taustasäteilystä poikkeava..
Tähän ei joka nakkimunakas lähekään. Vaihetaan suti jos se säteilee muutakin kuin aurinkon valoa läpi kahtoessa.

Ehdottomasti lisättävä jokaisen EU:n alueella liikkuvan auton huolto-ohjelmaan ja katsastuslainsäädäntöön :idea:


-mak: karkee satanen
-OBD: viiskymppiä
-kärymittaus: 20-60 eur
-lambdaintegraatiomittaus: 40 eur
-ilmasuotimien säteilymittaus VTT:llä: 200eur ja kaksi viikkoa.

Häipyy ne saastuttavat vekottimet katukuvasta, s44tana.

:happy:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2930
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Itse vaihdan joka huollossa kaikki suodattimet, raikkari, ilmansuodin,öljynsuodin, pa-suodatin ja jos on S211 huollon alla myös kompuran ilmansuodattimen. Ei ole kalliita ja jos nuilla yhdenkään ison remontin lykkää kauemmaksi niin on mielestäni vain positiivista :D
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
S211 320CDI
Viestit: 719
Liittynyt: 15.1.2011 10:36
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja S211 320CDI »

dealer kirjoitti:Bensakoneiden suodattimet eivät kerää p*skaa dieselien tapaan.
Lisäksi likaantuminen riippuu siitä miten ilmanotto on toteutettu.
Mites tuon W203 180K -07 laita ? :roll:
S204 AMG styling
W209 240 V6
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Itellä ei ollu ainakaan kahdessa vuodessa (n. 25000km) menny ilmanputsari pahaksi... Pölyyttelin enimmät pois ja takasi paikoilleen... :lol: Siis auto on -05 180K s203....
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

S211 320CDI kirjoitti:
dealer kirjoitti:Bensakoneiden suodattimet eivät kerää p*skaa dieselien tapaan.
Lisäksi likaantuminen riippuu siitä miten ilmanotto on toteutettu.
Mites tuon W203 180K -07 laita ? :roll:
Ei ne yleensä pahasti likaannu. Kerran vuoteen tietysti kannattaa vaihtaa, keräähän ne kosteutta ja siihen mitä mikrop*skaa lie vaikkei paljon ajettaisikaan. Tai viimeistään kahden vuoden välein, omassa autossa en tosin vuotta kauempaa ajaisi kun suodatin ei ole kallis.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Päivän raitisilmasuodatinbongaus :deku2:
Tunnistaako joku mistä autosta ? (ei ole MB)

Kuva
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”