Tarinamme alkaa 2005 keväällä. Vaimo sanoo että kun muutetaan kauemmas asumaan niin pitää hankkia auto. Eihän perheessä ole kuin yksi 2-vuotias lapsi ja toinen muksu syntyy heinäkuussa. Ja nyt jo auto? Työmatkakin muuton jälkeen vain 7km ja tarhaan kotiovelta 3km. Eikä matkaa pääse yhdellä bussilla kumpaankaan suuntaan.
No, autoa hankkimaan. Rahaa autoon ei ollut laittaa kuin sellainen 10 kiloeukkua. Ja vaimo tahtoo "tuoreen" auton, tarkoittaen että ikä pitää olla selvästi alle 10v. Eli ei ole auto dieseli, ei automaattivaihteinen eikä mersu. Masentaa jo valmiiksi, mutta tuolloin olen vielä nuori ja sinisilmäinen. Mitäpä minä autoista tiedän? Isäukolla on ollut aina mersu ja siihen olen tottunut. Automerkkien välisistä eroista en tajua mitään ja tekniikasta vielä vähemmän. Mutta sen tiedän että autossa pitää olla kunnon sisätilat että turvaistuimen saa mahtumaan, sen on appiukon VW Bora opettanut. No, koeajolle.
Löytyipä kaupasta Renault Laguna 1.8 Break. Tummanpunainen ja varsin hyväkuntoinen. Moottori vaihdettu uuteen takuun piiriin 50tkm kohdalla. Syy hautautuu historian hämäriin koska autolla on ollut kolme

Haen auton seuraavana päivänä ja koska kello on puolilla päivin, ajan työpaikalle ja illalla tarhan kautta kotiin. Kotipihassa huomaan että auton tuulilasissa on halkeama alareunassa, suuntana lasin yläreuna. Kiroan kun en tajunnut katsoa auton kuntoa uudestaan, eilen tuota halkeamaa EI ollut ja tänään ei ole tullut kiviä lasiin, eli autokaupassa ovat sen rikkoneet ja minä maksan laskun. Seuraavana päivänä ajan takaisin autokauppaan.
Jatkuu...