300 CE, -89 sammuilee satunnaisesti

Vastaa Viestiin
janppi
Viestit: 5
Liittynyt: 29.11.2006 21:02

300 CE, -89 sammuilee satunnaisesti

Viesti Kirjoittaja janppi »

Auto on ns. harraste/kesäautona ollut vajaan vuoden. Juuri sisäänajettu, eli kohta 400 tkm mittarissa, -89 malli, ei kat, 2-venttiilitekniikalla, manuaalivaihteinen.

Auto sammui suoraan ajosta ilman erityistä syytä muutaman kerran viime syksynä ja nyt kerran tänä keväänä. Maantie/kaupunkiajossa on sammumista tapahtunut ja mitään erityistä yhteistä tekijää ei tapahtumille ole ollut, muuta kuin auto vain ottaa ja sammuu normaalissa ajotilanteessa. Sammuttuaan auto on lähtenyt startaten käyntiin, viimeksi tosin vähän pidemmän startin jälkeen.

Muutoin auto lähtee käyntiin kylmänä normaalisti, lämpimänä vähän pitkänpuoleisen startin jälkeen. Kulutuslukemat n. 10 - 10,5 l/sataselle kevyessä seka-ajossa.

Autoon on edellisen omistajan toimesta vaihdettu tulpat/virranjakajan kansi ja jokin sytytykseen liittyvä boksi???

Millainen bensatankin huohotussysteemi on, voisiko se tukkeutua eli auto ei saisi bensaa?

Kiinnitin viimeksi tankatessa, että tankinkorkin irrotuksen jälkeen kuului melkoinen suhaus.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Kyllä kai se tankin huohotus voi tukkeutua. Oikein pahoissa tapauksissa
on mahdollista, että tankki vetää ruttuun, ainakin joissain merkeissä.

Ehdottaisin sellaista menettelyä, että kun auto taas sammuu, niin avaat
välittömästi korkin ja koetat sitten sahata käymään. Jos auto ei lähde
käymään sahaamallakaan, eikä suhahdus ole paha, niin vika on
muualla.

Haistele sahaamisen jälkeen pakoputken päätä, haiseeko bensa.
Voit vielä ottaa tulpan irti ja tarkistaa, onko se märkä. Jos näin on, niin
kipinä on hukassa. Jos tulppa on irti, niin maadoita se ja katso
tuleeko kipinää käynnistyksessä. Sitten vaan jäljittämään tulpasta
taaksepäin, mihin se jäi. Sulakkeet ja maadoitukset kannattaa tarkistaa.

Todennäköisesti kuitenkin bensasta on pulaa. Irrota bensaletku
ja tarkista tuleeko bensaa käynnistyksen aikana. Jossain voi olla
tukos. Vaihda varmuuden vuoksi polttoainesuodatin ja asenna se
oikein päin. Tarkista polttoainepumpun toiminta. Jos ei vikaa löydy,
niin palaa asiaan täällä.

Onko autossa jälkiasennettu hälytin tai käynnistyksenesto?
Onko sammumishetkellä ollut kostea, kylmä keli nollan lähellä?
janppi
Viestit: 5
Liittynyt: 29.11.2006 21:02

Viesti Kirjoittaja janppi »

Kiitoksia vinkeistä.

Autossa on hälytin, minkä toiminnasta ei ole tietoa, kun sitä ei ole tullut käytettyä/ei ole tarvetta.

Ajonestoa ei ole, sikäli kun ymmärrän. Auton avaimet on perusavaimia, niissä ei ole mitään sähköistä virtalukon paritusta.

Sammumiset ovat tähän mennessä sattuneet viileämmillä keleillä, etenkin viime syksynä. Talvella autolla ei ole ajettu. Viimesyksynä kuvittelin sateisen syksyn osaltaan vaikuttaneen sammumistiheyteen. Mutta mitään selkeää tiettyä keliä tai ennustetta ei ole löytynyt, miksi ja milloin auto sammuu.

Edellisen omistajan aikana auto oli kerran sammunut niin, että se meni hinauskuntoon ja silloin siihen vaihdettiin sytytykseen liittyvä boksi (tarkemmin sitten en tiedä, että mikä boksi). Tämän jälkeen auto pelasi hyvin aikansa, ennenkuin mystiset sammuilut alkoivat.

Auto tyhjäkäynnillä lämpimänä käy vähän hytkyen, ei pätki, mutta moottorin hytkyntä tuntuu kuskinpenkillä persauksissa asti.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Suuttimet saattavat takkuilla jo noilla kilometreillä. Omassa lossissa sama kone. Forte-käsittelyllä suuttimet paranivat ja hytkyily loppui. Sammuilu on ominaista kosteille nollakeleille. Putsaa lisäilmaluisti, tarkista virranjakajan kansi hiushalkeamien varalta. Tsekkaa mikrokytkin ilmaputsarikotelon sisältä kaasuvivun juuresta.
Forumin Mekassa on juttua tuosta koneesta myös. http://www.mese.fi/mekka/index.php?title=M103

Lukaise Forumilaisten autot -sarjasta 1989 M-B 300 SEL -tarina.
On sen verran kiire, notta pitää olla kovin lyhytsanainen, selittäisin mieluusti enemmänkin, nimim. 150.000 km takana tuollaisella moottorilla.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Hytkyily tarkoittaa, että yksi pytty on pois pelistä.

Fortea saa ainakin Tammer-Dieselistä ja varmaan muualtakin.

Kun ostat pullon, niin katso etä se on varmasti avaamaton pullo.
Muuten se voi olla jatkettua tavaraa. Kaada koko pullo melkein tyhjään
tankkiin ja aja muutama kymmenen kilometriä.

Kyllä siellä varmaan jossain joku kunnon vika on, jos auto
pysähtelee. Koeta sulkea mahdollisia vikalähteitä yksi kerrallaan
pois.

Kylmällä ja kosteall kelillä kosteus helposti jäätyy siellä, missä
on alipainetta.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tuo äkillinen sammuminen täsmäisi oikuttelevaan bensapumpun releeseen kuin nyrkki silmään, omastani tinailin sen vasta kuntoon. Auto tosiaan syttyi sahaamalla uudelleen, koska startatessa rele vissiin tärähtelee ja saa uudelleen kontaktia. Vika oli releen yhden jalan murtuneessa tinauksessa :arrow: uusi tinaus :arrow: toimii.

Toisena vaihtoehtona povaan tiensä päähän tulossa olavaa sytytysyksikköä, oireet täsmäävät siihenkin. :huh:

Viime talvi tuli näiden asioiden kanssa kantapään kautta takuttua...:roll:
janppi
Viestit: 5
Liittynyt: 29.11.2006 21:02

Viesti Kirjoittaja janppi »

Edelleen kiitoksia vinkeistä.

Miten mahtaa olla osien saatavuus, jos poksahtaa esim. benspumpun rele tai sytytyksen ohjausboksi?

Hintaluokka ja kannattaako hankkia käytettynä?

Tänään hankuutti tavallista pitempään käynnistettäessä, yleensä pörähtää kylmänä heti tulille. Esim. talvisäilytyksen jälkeen, kun auto seisoi n. 4 kk käyttämättä, auto pörähti käyntiin heti kun avainta näytti. Kone jäi heti käymään tasaisesti. Mystiseltä tuntuu, sikäli kun välillä on näitä käytiongelmia ja toisinaan toimii hyvin. Tänä keväänä vajaa tuhat kilometriä ajoa takana ja yksi mystinen sammuminen.

Löytyykö netistä mersuun korjausoppaita tai räjäytyskuvia?
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

janppi kirjoitti:Löytyykö netistä mersuun korjausoppaita tai räjäytyskuvia?
Ainakin räjäytyskuvat on velivenäläinen laittanut armollisesti tuohon.
Pro HVM
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

HVM kirjoitti:Tuo äkillinen sammuminen täsmäisi oikuttelevaan bensapumpun releeseen kuin nyrkki silmään, omastani tinailin sen vasta kuntoon. Auto tosiaan syttyi sahaamalla uudelleen, koska startatessa rele vissiin tärähtelee ja saa uudelleen kontaktia. Vika oli releen yhden jalan murtuneessa tinauksessa :arrow: uusi tinaus :arrow: toimii.
Muuten melkein samat tarinat olisin kirjoittanut, mutta täällä vika oli ylijännitereleessä.
Avatar
terde
Viestit: 580
Liittynyt: 30.9.2005 17:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja terde »

Minulla oli vastaavanlainen auto vm.90 , aina kun tankinkorkin avasi kuului aikamoinen suhaus. Bensapumpun Rele olis minun vinkki.?

-Tero
MB 124 200D-91
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09

*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ja jos ei k-jetti ala toimimaan niin täältä löytyis ylimääränen 320-24V kone ja vermeet siihen 12v:n tilalle..... sopivasti :idea:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”