M102, päästöt pielessä – katti vaihdettu

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

M102, päästöt pielessä – katti vaihdettu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Joopa, joo. Pitäisi varmaan siirtyä diisseliautoiluun, kun ne yleensä joko toimivat tai eivät toimi. :D

Tuossa kuukausi takaperin kävin katkastuksessa ja muuten pirssissä ei ollut moitteen sijaa (jarrutkin kirjattiin 0% erolle) mutta päästöongelman alkua oli. Leima kuitenkin napsahti, joten paniikkia ei sen puoleen ole. Lähtökohtaisesti kuitenkin koetetaan saada päästöt kohdalleen tässä sulan kelin aikana ennen seuraavaa katsastusta.

Tämmöistä lukemaa katsastussedän lappu näyttää.

Koodi: Valitse kaikki

          Tyhmäkäynti     yli 2000 rpm
CO  (%)   0,19 / 0,30     0,30 / 0,30 (%)
HC  (ppm)   98 / 100        35 / 100
Lambda                    1,01 / 0,97-1,03
CO2 (%)  14,20           14,30
O2  (%)   0,69 / 5,00     0,39 / 5,00
Ongelmakohtia ovat siis korkeat häkäpitoisuudet kierroksilla ja kovat hiilivetypäästöt tyhjäkäynnillä. Osaako joku fiksu katsoa noista jotain muuta. :oops:

Käytin sitten pirssiä testissä kaverilla, joka työkseen säätelee autoja ja testin lopuksi suositteli lambdan vaihtoa. Testissä tyhjäkäynnillä lambdan jännite saattoi jäädä köllöttelemään jonnekin 0,3 volttiin. Kierroksilla ja myös joskus tyhjäkäynnilläkin lambda teki normihyppelyä 0,1 - 0,8 voltin välillä. Toistin itsekin tuon testin ja sitä se tekee.

Jalasjärven K/KE-kurssilla tuli esille tieto, että lambda saattaa tehdä tuon tempun, jos koneessa on imuvuoto. Samalla pitäisi paine-eron säätimen virta kasvaa. Kotiin päästyäni tekaisin sitten johdot paine-eronsäätimen virran mittausta varten ja kas kummaa – tyhjäkäynnillä säätimen virta nousi jonnekin 8-9 milliamppeeriin, kun se ajon aikana killui jossain kolmen mA:n tietämillä. Virta nousi kymmeneen, kun nykäisin kokeeksi sytkäboksin alipaineletkun irti.

Itse siis en usko lambdavikaan mutta vaihdoin sen kuitenkin – jännite jää uudellakin lambdalla silloin tällöin köllöttelemään sinne jonnekin alas. :(

Imuvuotojen metsästykseen alkavat vain konstit loppua. Tulppasin kokeeksi kaikkien lisäheebelien letkut (bensahuurujen keräys, ajovalojen säätö, taloudellisuusmittari) ja vedin suoran letkun syttyboksille. Säätövirta ei kuitenkaan ragoinut tuohon ollenkaan, joten se puoli lienee tiivis.

Ilmamittarin kaukalo, suuttimien tiivisteet (ja suuttimet) on uusittu viime kesänä. Tyhjäkäynnin säätimen ja huohottimen letkutkin on vaihdettu uusiin parin vuoden sisällä. Syttytylpat on uudet (Veholta Championit). Johdot (Bosch – vastus noin 1,2 kΩ) ja virranjakajan kansi sekä pyörijä (Bosch) on uusittu pari kesää sitten. Puola on vanha mutta mitattaessa antoi järkeviä vastuslukemia.

Moottori kyllä pikkuisen täristää. Johtuneko huonosta sytytyksestä vai mistä.

Pitänee seuraavaksi hommata jostain jarrutehostimen letku, jonka avulla saisi testattua, tapahtuuko vuoto sitä kautta. Samaisella vahkeellä voisi imaista systeemiin alipaineen ja kuunnella kuuluuko mistään suhinaa. Erinäköisiä haihtuvia nesteitä olen yrittänyt sumutella joka paikkaan, jotta selviäisi, vuotaako jostain ilmaa. Aika hissukkaa on ollut. Se starttipilotti on vielä kokeilematta. Meinasivät tipahtaa jakkaraltaan paikallisessa KL:n edustustossa, kun kyselin moista ainetta. :lol:

Kiitoksia kaikille kuulijoille. Jospa sitä taas jaksaisi jatkaa metsästystä. :D

t.
Risto
Viimeksi muokannut Roisto, 01.8.2007 11:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Säädättäisin sen määränjakajan paine-eron kohdilleen 8)

Säätämisen kustannus ei ole miljoonaluokkaa, tuskin on koskaan edes tarkistettu :arrow: enemmän kuin todennäköistä, että on pielessä :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Lucky-Dog kirjoitti:Säädättäisin sen määränjakajan paine-eron kohdilleen 8)

Säätämisen kustannus ei ole miljoonaluokkaa, tuskin on koskaan edes tarkistettu :arrow: enemmän kuin todennäköistä, että on pielessä :roll:
Hmm. :? Nuo säätimelle menevät virtalukemat ovat kuitenkin melko pieniä (syötönkatkaisuun verrattuna: -66 mA), joten luulisi sähköisessäkin paineen ohjauksessa säätövaran riittävän. Jos säätövara riittää, niin lambdan avullahan pitäisi* seoksen säätyä aikalailla kohdilleen. Vai ymmärsinkö asian väärin? :oops: Miten mainitsemasi säätö vaikuttaa? Ilmeisesti siihen, että normikäytössä (tyhjäkäynnillä) virta pitäisi olla nollassa. Ajotilanteessa boksi kai välillä löisi sitten peliin muutaman milliampeerin verran miinusvirtaa. :nocando:

Tuskinpa tuosta operaatiosta haittaakaan olisi. Pitäisi vaan löytää pulju, joka tuon osaisi tehdä. Monet liikkeet ovat kantaneet KE:n testaukseen käytettävät laitteen takapihan perälle jollei jopa kauemmaksikin. :D

t.
Risto

*Paino sanalla pitäisi. Eipä tosin näy toimivan tässäkään tapauksessa. :lol:
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Niin ja ruisku kannattaisi säädättää uudelleen noin 100 tonnin välein, usein ihmetellään käyntihäiriöitä ja muita, se on niin pienestäkin kiinni, tuo on normaali huoltokohde, joka pitäisi olla huolto ohjelmassa, liian moni sen unohtaa, pahimmillaan säädöt muuttuu yllättävänkin paljon tuolla kilometrimäärällä :idea:

Kysy Boschilta kuka on pätevä siellä suunnalla säätämään.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Roisto kirjoitti:
Tuskinpa tuosta operaatiosta haittaakaan olisi. Pitäisi vaan löytää pulju, joka tuon osaisi tehdä. Monet liikkeet ovat kantaneet KE:n testaukseen käytettävät laitteen takapihan perälle jollei jopa kauemmaksikin. :D

t.
Risto
Tuohon testaukseen ei mitään KE -erikoislaitteita tarvita; painemittarit ja ehkä fluke :shock: .....nämä nyt luulisi jokaisesta Boschin korjaamosta löytyvän :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Lucky-Dog kirjoitti:Tuohon testaukseen ei mitään KE -erikoislaitteita tarvita; painemittarit ja ehkä fluke :shock: .....nämä nyt luulisi jokaisesta Boschin korjaamosta löytyvän :lol:
Jep, jep. Pitänee alkaa etsiskelemään puljua, joka alkaisi hommaan.

Nurkan takaa kuulin huhun, että jos pirssissä on "ilmavaivoja", happipitoisuus nousisi reippaasti (yli 5 %). Ainakin lappujen perusteella ovat suht' alhaalla.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Lambda kierroksilla ok mutta co ylhäällä. Katalysaattori ei ollu toimintalämpöinen mittauksessa tai sitten katti on rikki. :?

Suosittelen kyllä että ensin tarkistelet kaikki halvemmat vaihtoehdot mutta kyllä omasta mielestä vika tuntuisi olevan katissa.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Jos kone käy suht tasaseen, niin katti taitas olla sökö. Lambahan tuossa on hyvä.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

Lucky-Dog kirjoitti:Säädättäisin sen määränjakajan paine-eron kohdilleen:
kuinkas se säädetään?
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Melitos kirjoitti:Lambda kierroksilla ok mutta co ylhäällä. Katalysaattori ei ollu toimintalämpöinen mittauksessa tai sitten katti on rikki. :?
Käytin testissä Jäälissä ja kyllä siellä sille mittauksen aikana jonkin verran jenkaa annettiin. Tuolloin oli HC:t jo yli 100. :(
Ville S. kirjoitti:Jos kone käy suht tasaseen, niin katti taitas olla sökö. Lambahan tuossa on hyvä.
Itselläkin on ollut pelko ahterin alla, että mokoma kapistus pitää vaihtaa. Äitimuorin Escrotissa oli samaa vikaa ja katti meni uusiksi.

Kyllä se suht tasaiseen käy. Pikku tärähtelyä se tekee ja kierroslukumittari tekee vajaan viisarin levyistä vaellusta.

Pitää vielä tehdä testejä. Kuitenkin tulee mieleen, että on siinä jotain muutakin häirää, koska lambdan jännite jää joskus tyhjäkäynnillä makaamaan sinne 0,2 volttiin.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

lowmans kirjoitti:
Lucky-Dog kirjoitti:Säädättäisin sen määränjakajan paine-eron kohdilleen:
kuinkas se säädetään?
Mitataan ylä / alakammion paine-ero määränjakajasta, painemittarilla tai mahdollisesti flukella ( en tiedä)
Jos ja kun on pielessä, otetaan paine-erosäädin irti ja sen määränjakajan puoleisella sivustalla on säätöruuvi josta säädetään.

Pienelläkin ruuvauksella sen saa pieleen ja kunnolla, joten itse en lähtisi tuota hommaa tekemään...
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Mittalin tuossa uteliaisuuttani puristuspaineet, kun sitäkin tuolta takavasemmalta epäiltiin.

Arvot olivat jopa yllättävän korkeat. :shock: WIS:n mukaan uuden moottorin arvot tulisivat olla välillä 10-12 baaria (puristussuhde 9,0 - 9,4). Raja-arvona olisi 8,5 bar. Pyttyjen välistä eroa saisi olla max 1,5 bar.

Arvot:
1: 12,5 bar
2: 12,6 bar
3: 12,6 bar
4: 12,8 bar

Eli mitään isompaa vuotoa pytystä pois ei pitäisi olla, koska nuo arvot ovat noinkin lähellä toisiaan eivätkä absoluuttiset arvotkaan ole kovin matalat :lol: – ehkä jopa liian järeät :?.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Enpä tässä ole hirveästi kerinnyt vikaa taas tutkia. Tuosta nokivasaran päästöongelmatopikista vaan sain kimmokkeen pähkäillä asioita eri kantilta.

Liekö yksi ongelman syy siinä, että kone käy liian laihalla. Jostain syystä joku pytyllinen jää syttymättä – kone välillä vavahtaa ja pakoputkesta jää yksi pulssi kuulumatta (kuuluu oikein hyvin, koska välipöntön putkessa on reikä :lol:). Jos bensa ei syty, niin se voi hyvinkin aiheuttaa tyhmäkäynnin korkean HC-pitoisuuden. Tämä ravistus on jatkunut jo pitkään, eli raakaa bensaa on mennyt katille jo useampi loraus – ei hyvä. :(

Tulppia on vaihdeltu. Johdot ovat pari vuotta vanhat – ei auttanut. Virranjakajan osia on myös vaihdettu tuloksetta. Puola näyttäisi täyttävän WIS:n speksit. Lambda on uusi – koska sitä asentaja epäili. Nyt on odottelemassa toinen syttyboksi. Hommasin, kun sain niin halavalla. :lol:

Mistä laiha seos voisi johtua? Pakopuolen vuodot olen yrittänyt metsästää pois, ja jos sillä puolella olisi vuotoa, niin luulisi lambdan yrittävän kompensoida vuotoa rikastamalla seosta => pätkimistä olisi vähemmän.

Imupuolen vuotojakaan en ole löytänyt. Sehän periaatteessa voisi aiheuttaa laihan seoksen. Happiarvot eivät tosin ole kovin korkealla.

Voiko lambdallisessa autossa olla seos pielessä, jos mitään vuotoja ei ole? Boksinhan pitäisi säätää seos kohdalleen, jos säätövara riittää. Vai onko KE niin hölmö, että tiettyä lambdan jännitettä kohti annetaan tietty virta EHA:lle. Jos perusseos on metsässä, ei KE sitä osaisi korjata. Eihän se näin voi olla.

Miten katillisessa autossa säädetään seos? Tehdäänkö mittaus pakoputken päästä vai paine-erosäätimen virrasta? Itse en ajatellut moiseen ruveta. Olisi vaan mukava tietää, säätääkö asentaja oikeaa paikkaa.

Pitänee ensin vaihtaa välipönttö ja katti, niin saa sen puolen kuntoon. Sitten voisi alkaa selvittää, miksi kone vavahtelee.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Teinpä tuossa mittauksia, kun sain käsiini kaksi yleismittaria. :D

Kytkin toisen mittaamaan paine-erosäätimen virtaa ja toisen lambda-anturin jännitettä.

Normityhjäkäynnillä jännite heilahtelee siinä 0,1 - 0,8 voltin välillä ja säätimen virta pyörii jossakin kahdeksan milliampeerin nurkilla. Ajaessa säätimen virta tippuu pariin milliampeeriin ja moottorijarrutuksen aikana jopa -66 mA:iin.

Moottorijarrutuksen aikana seos on ymmärrettävästi laiha ja lambdan jännite likellä nollaa. Sen jälkeen jännite jää myös tyhjäkäynnillä jonnekin 0,05 V lukemiin. Säätimen virta on tällöin noin nolla mA ja kasvaa siitä pikkuhiljaa suuremmaksi. Jännite ei kuitenkaa ala tehdä normaalia hyppelyä ennenkuin säätimen virta on kasvanut kymmeneen milliampeeriin. Tätä suuremmaksi virta ei näytä kasvavan. Ilmeisesti se on boksissa säädetty tähän. :nocando: Joskus jännite ei nouse ennekuin käyttää jalkaa kaasupolkimella.

Lambda-anturi on uusi ja vanhakin teki juuri samaa. Kokeilin nypätä myös lambdan irti. Tällöin säätimen virta köllötteli nollassa.

Jos tuo 10 mA on säädetty kiinteäksi, pitäisiköhän tuota säädättää jossakin vähän rikkaammalle. Näin nollalla milliampeerilla rikastus olisi pikkuisen isompi ja lambda lähtisi aiemmin peliin mukaan. Toisaalta silloin normiajossa saattaisi virta käydä miinuksella mutta liekö siitä suurta vaaraa.

Ensin pitää tosin pistää se pakoputki kuntoon. :D


t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Terve!

Juttelin alkuviikosta erään bosch -järjestelmäasiantuntijan kanssa näistä perussäätöjutuista. Sanoi sen 0- milliamppeerisäädön olevan ihan ok, mutta kysäisi varmuudeksi että pysyikö kierroksilla virrat myös nollassa. Tähän en osannut itse vastata koska en omastani nähnyt ko. lukemia.
Lisäili sitten perään kammiopaineiden säädön olevan paikallaan jos eri lukemat kierroksilla ja tyhjäkäynnillä.
Kaveri oli Tampereen miehiä ja harrastaa myös mersuja joten painoarvoa puheilla pitäisi olla. Tällaista tällä kertaa. Mietitään.. :D
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Ja kiitos vinkeistä.
romu kirjoitti:Sanoi sen 0- milliamppeerisäädön olevan ihan ok, mutta kysäisi varmuudeksi että pysyikö kierroksilla virrat myös nollassa.

Niinno tuohon en minäkään osaa sanoa, koska minulla tyhjäkäynnillä virrat eivät ole nollassa. :lol: Niinkuin mainitsin, niin jossakin 8-10 mA:n tietämillä heiluvat.
romu kirjoitti:Lisäili sitten perään kammiopaineiden säädön olevan paikallaan jos eri lukemat kierroksilla ja tyhjäkäynnillä.
Jaha. Ajossa lukemat tippuvat jonnekin kolmeen milliampeeriin ja allekin. L-D tuossa jo aiemminkin tätä temppua ehdotteli. :oops: Pitänee siis yrittää löytää joku ruiskuista tietävä täältä Pohjois-Suomestakin ja käväistä näytillä. Vinkkejä osaajista otetaan vastaan. :wink:

Nyt on ostettuna välipönttö (pitää jo aika muhkeita ääniä) ja katti. Ostin semmoisen hitsattavan.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Nyt on katti uusattu. Pistin semmoisen hitsattavan mallin, kun hintaeroa sen ja mallikohtaisen välillä olisi ollut kuutisen sataa euroa. :shock:

Käytin paikallisella pajalla pikaisessa haistelutestissä ja olisin saanut käteeni lapun, jolla pirssi olisi mennyt heilahtamalla katsastuksesta läpi. :D En tingannut kutienkaan lappua mukaan, kun asentaja ei halunnut testistä rahaa. Jälkeenpäin hoksin, että olisi voinut ottaa kännykällä kuvan arvoista.

HC tippui tyhmäkäynnillä kuitenkin johonkin 30 ppm:ään eikä CO:kaan ollut hirveissä lukemissa. Lambda oli luokkaa 1,013.

Kiitos Melitokselle, Villelle ja muillekin neuvoneille. Pitänee joskus koettaa säädättää niitä paineita, jos autoa vielä meinaa itsellä pitää.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”