mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

w123 bensan farmari koneen vaihto om 617 300d onnistuuko
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W123, sedan, coupe, farmari, lang -> W123 moottori
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
mietto-3



Liittynyt: 17 Tou 2007
Viestejä: 79

 LähetäLähetetty: 23.5.2007 6:38    Viestin aihe: w123 bensan farmari koneen vaihto om 617 300d onnistuuko Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

sekä onko ongelmia katsastuksessa auto johon ajattelin laittaa om 617 300 d
koneen on w 123 korinen bensafarmari vm 1984 pelliltään melko terve


Viimeinen muokkaaja, mietto-3 pvm 23.5.2007 18:34, muokattu 1 kertaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jari_w123
Mersutohtori

Diodi-Asko


Liittynyt: 11 Hel 2006
Viestejä: 1804
Paikkakunta: kokkola

 LähetäLähetetty: 23.5.2007 7:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Meinaatko laittaa 300D koneen bensan tilalle vai mitä.Onnistuu se vaihto joka tapauksessa sama mitenpäin teet ja on suht koht helppoakin jos dieselin aioit laittaa tosi hehkuille joutuu johdot vetämään ja virtalukko pitää vissiin vaihtaa jos ei tee nappi hehkua ja vaijeri sammutusta Laughing .
_________________

Ei sähkö autoille
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Melitos



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 2652
Paikkakunta: Vaasa

 LähetäLähetetty: 23.5.2007 20:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Paitti jos on korinvaihto kuten melko moni 123-farkku suomessa on, niin sitten ei enää moottoria voi vaihtaa.

Rekisteriotteesta sen ainakin näkee jos on osia vaihdeltu.
_________________
I drive an Opel. What's your excuse?
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mietto-3



Liittynyt: 17 Tou 2007
Viestejä: 79

 LähetäLähetetty: 23.5.2007 21:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

rekisteriotteessa ei mitään mainintaa korinvaihdosta, joten ei liene estettä
koneen vaihtoon siinä mielessä. lieneekö vaihdelaatikko ja perän välitys
sopiva diesel koneelle.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jari_w123
Mersutohtori

Diodi-Asko


Liittynyt: 11 Hel 2006
Viestejä: 1804
Paikkakunta: kokkola

 LähetäLähetetty: 23.5.2007 23:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Mikäs kone ja vuosimalli on kyseessä siis autossa nyt paikoillaan?
_________________

Ei sähkö autoille
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mietto-3



Liittynyt: 17 Tou 2007
Viestejä: 79

 LähetäLähetetty: 24.5.2007 7:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

jari_w123 kirjoitti:
Mikäs kone ja vuosimalli on kyseessä siis autossa nyt paikoillaan?


autossa 5d kombi 200t-123t/2800 on kiinni 2litran 4-pyttyinen kaasarikone jossa tasonsäätölaitteisto koneella ajettu 425t km , bensan -
kulutuksen takia olen pohtinut dieselöidä jos onnistuu suuremmitta
ongelmitta ja olisi noin 200t ajettu 300d kone olemassa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mietto-3



Liittynyt: 17 Tou 2007
Viestejä: 79

 LähetäLähetetty: 24.5.2007 7:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

mietto-3 kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:
Mikäs kone ja vuosimalli on kyseessä siis autossa nyt paikoillaan?


autossa 5d kombi 200t-123t/2800 on kiinni 2litran 4-pyttyinen kaasarikone jossa tasonsäätölaitteisto koneella ajettu 425t km , bensan -
kulutuksen takia olen pohtinut dieselöidä jos onnistuu suuremmitta
ongelmitta ja olisi noin 200t ajettu 300d kone olemassa


jatkoa ed siis koneen ja auton ensirekisteröinti on 14.06.1984
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jari_w123
Mersutohtori

Diodi-Asko


Liittynyt: 11 Hel 2006
Viestejä: 1804
Paikkakunta: kokkola

 LähetäLähetetty: 24.5.2007 12:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Jaha koneen tyyppi on siis m102.Joudut sitten vaihtamaan vaihteiston,kardaanin kokonaan,ehkä jäähdyttimen.Lisäksi joudut hankkimaan öljynjäähdyttimen,vaihteiston takakannakkeen jne.Helpompi on ostaa koko auto josta vaihtaa tekniikan.
_________________

Ei sähkö autoille
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mietto-3



Liittynyt: 17 Tou 2007
Viestejä: 79

 LähetäLähetetty: 24.5.2007 15:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

aivan auto mulla onkin josta siirtää tarvittavat emmeet, mut sanokaa
mielipiteenne onko hommalla muuten järkeä. ajoa tulee vuositasolla n. 35-40 tuh. km ja bensa tuntuu ainakin tällä haavaa kalliilta. noin 33%
kalliinpaa kuin bensa.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mietto-3



Liittynyt: 17 Tou 2007
Viestejä: 79

 LähetäLähetetty: 24.5.2007 15:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

jatkoa ed. siirrettävässä d 300 koneessa ei ole tasonsäätökojeita
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jari_w123
Mersutohtori

Diodi-Asko


Liittynyt: 11 Hel 2006
Viestejä: 1804
Paikkakunta: kokkola

 LähetäLähetetty: 24.5.2007 18:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Dieselöinti on aina järkevää varsinkin w123 kopan kohdalla sillä bensalla pestään pensselit ope .Tasonsäädön kans onkin sitten vähän kinkkisempää mutta ehkä senkin saa jotenkin ratkaistua sillä olen jossain nähnyt venttiilikopan jossa on reikä sille tasonsäädön pumpulle mutta ne taitavat olla aika harvinaisia.Toinen vaihtoehto vois olla esim e32 tai e34 (vanha 7 ja 5 sarjan bemarit) niin ottaa niistä tehostimen pumppu jonka päässä on tasonsäädön pumppukin.
_________________

Ei sähkö autoille
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mietto-3



Liittynyt: 17 Tou 2007
Viestejä: 79

 LähetäLähetetty: 27.5.2007 6:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

bemarin e 32 tai e 34 ohjaustehostajan pumppu tuntuisi jäkevältä, jos
pumpun päässä on liitäntä tasonsäädölle. mb 300 autossa josta olisin siirtämässä moottoria on perävälitys 3.07. en tiedä mikä perävälitys
on farmarissa 200t . ja kyselen miksi f 200t pitäisi vaihdelaatikko vaih-
taa onko syy välityksessä vai missä
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Melitos



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 2652
Paikkakunta: Vaasa

 LähetäLähetetty: 27.5.2007 12:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

mietto-3 kirjoitti:
bemarin e 32 tai e 34 ohjaustehostajan pumppu tuntuisi jäkevältä, jos
pumpun päässä on liitäntä tasonsäädölle. mb 300 autossa josta olisin siirtämässä moottoria on perävälitys 3.07. en tiedä mikä perävälitys
on farmarissa 200t . ja kyselen miksi f 200t pitäisi vaihdelaatikko vaih-
taa onko syy välityksessä vai missä


M102 200 bensakoneessa erilainen pulttijako laatikolle. Starttikin eri puolella kuin OM617 300D motissa. Eli siinäpä varsin pakottava syy laatikon vaihtoon.
_________________
I drive an Opel. What's your excuse?
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mietto-3



Liittynyt: 17 Tou 2007
Viestejä: 79

 LähetäLähetetty: 27.5.2007 12:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

mikä nyt neuvoksi mersutohtorit ym tietävät, juuri kun olen suunnittelemassa dieselin laittamista farmariin 200t jossa m 102
bensamoottori ja tasonsäätölaitteet täyttyi tasonsiirtolaitteen säiliö yli ja rupesi mittatikun reiästä työntämään nestettä ulos. voiko moottoriöljyä
mennä sekaan vai mistä se hörppää ainetta ylenmäärin. vai mikä muu
vika voi olla ?
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika.T
Mersutohtori



Liittynyt: 02 Lok 2005
Viestejä: 4810
Paikkakunta: 95300. 760km Helsingistä

 LähetäLähetetty: 01.6.2007 17:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tuomosella vuosittaisella kilometri määrällä laittasin pellin alle OM602:sen

Eli W124sen kakspuolikkaan tiiselin.
Menee suoraan nykyiseen bensakoneen laatikkoon. Bensakoneen vauhtipyöräkin käy tuohon kakspuolikkaaseen. Joten kytkimen kanssakaan ei tule ongelmia.
Menee 100km matkan parilitraa pienemmällä polttoainemäärällä kuin OM617. Very Happy

Tehoakin muutama hevosvoima enemmän. Very Happy

Tuossa projektissa pitää moottorin jalat ja kaasuvivusto tehdä itse. Jäähdyttimeksi käy esim w123 300d:n jäähdytin.

Tasonsäädön ongelmasta.

Onko autossa tasonsäädönpumppu missä? Nokka-akselin päässä vai samassa ohjaustehostimen pumpun kanssa? Eli ns. Tandempumppu?

Jos on tuo tandempumppu niin tasonsäädönpumpun puoli on imenyt ohajustehostimen öljyt sisäänsä. Itsellä kävi 126ssa samallalailla. Pumppu rikki.
_________________
MB W163 ML 270CDI -03
MB C140 CL500 -98
DeSoto Fireflite sportsman -57
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
mietto-3



Liittynyt: 17 Tou 2007
Viestejä: 79

 LähetäLähetetty: 01.6.2007 22:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

kiitos vain kommenteista moottorin vaihtoprojektiin, täytyypä kysellä 124 :n 2.5 l d koneita.

tasonsäädöstä; laittelin tänään tasonsäädönpumppua ja ainakin yksi
vika löytyi pumpun ja laipan välinen tiiviste puuttui, vaihdoin sitten muutkin tiivisteet stefa, pumpun lohkojen välinen o-rengas sekä laipan
o-rengas koneeseen päin. aion huomenna testata pumpun ja juoksuttaa
sekaan tulleet väärät nesteet pois erään foorumilaisen ohjeiden mukaan, eli paluuletkusta juoksutetaan niin kauan kuin tulee tummaa kamaa.
saa nähdä onnistunko.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mietto-3



Liittynyt: 17 Tou 2007
Viestejä: 79

 LähetäLähetetty: 01.6.2007 23:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

niin lisäyksenä edelliseen tasonsäädön pumppu on nokka-akselin päässä,
että nähtävästi pumppu on imaissut motoriöljyä, koska säiliö tuli täyteen
ja sitten rupesi työntämään yli mittatikun korkista
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mietto-3



Liittynyt: 17 Tou 2007
Viestejä: 79

 LähetäLähetetty: 02.6.2007 10:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

miksi neste ei tule?

lisäyksena eiliseen;

yritin poistaa tasonsäätöpumpun järjestelmään menneen mahd.
moottoriöljyn, 1 tyhjensin säiliön sekalaisen öljyn 2 täytin säiliön uudella
hydr. öljyllä 3 yhdistin läpinäkyvän muoviletkun säiliön yläpuolelle
tulevaan kaiketi paluuputkeen 4 letkun pää jäteastiaan 5 apulainen piti
letkua jäteastian suulla käynnistin koneen , mut ihme öljyä ei ruvennut
tulemaan. yritin uudelleen pari kertaa mut öljyä ei näkynyt, eikä alla näkynyt vuotoja ja letkuliitokset pitivät. pumppua kasatessa yritin olla
tarkkana et kaikki osat oli paikoillaan, ainoa epäilyt jäi mieleen kun
laitoin stefatiivistettä se meni tasan millin liian alas. samoin katsoin tarkkaan että pumpun ja koneen väliin tulevat osat tulivat oikein paikoilleen, voiko vika olla siinä että laitoin hydr. öljyä jota käytetään
työkoneissa? tai joku välikappale on kuitenkin tullut väärin paikoilleen
ihmettelyä?
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mietto-3



Liittynyt: 17 Tou 2007
Viestejä: 79

 LähetäLähetetty: 06.6.2007 13:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

nyt taisi tulla pakko vaihtaa kone bensa farmariin w123 200t, kävi eilen
näin; kone vain sammui , lämpötila ok, öljyt ok, jäähdytys nestettä
ylärajalla. yritin käynnistää uudelleen mut sammui uudelleen. kun kone sammui 1 kerran kuului koneesta jonkinlainen kilahdus muttei pahempaa
muuta ääntä. tänään 6.6-07 otin venttiilikopan kannen pois ja pyörittelin
konetta hylsyllä kampiakselin mutterista. ääntä ei kuulunut mut yhdessä
kohdassa jumitti enemmän. voisko diagnoosi olla 1 männän rengas men-
nyt 1 pytystä tai jotain muuta!

odotan foorumilaisten kommentteja
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jari_w123
Mersutohtori

Diodi-Asko


Liittynyt: 11 Hel 2006
Viestejä: 1804
Paikkakunta: kokkola

 LähetäLähetetty: 06.6.2007 17:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Veivinlaakerin puolikkaat saattavat olla päällekkäin.Mun arvio on siis laakerivika.
_________________

Ei sähkö autoille
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mietto-3



Liittynyt: 17 Tou 2007
Viestejä: 79

 LähetäLähetetty: 07.6.2007 20:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

jos haluaa m 201 koneeseen mennä altapäin saako öljypohjan pois koneen kiinni ollessa jotta voisi kampiakselin takaa vetäistä kirtokangen män-
tineen kun epäillään joko kiertokangen laakerivikaa tai männän rengas
vikaa . auto on w123, 200t vm 1984
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jari_w123
Mersutohtori

Diodi-Asko


Liittynyt: 11 Hel 2006
Viestejä: 1804
Paikkakunta: kokkola

 LähetäLähetetty: 07.6.2007 21:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Männän irroittaminen alakautta ei onnistu.Öljypohjan saat aika helposti irti kone paikoillaankin joten ota se ensin pois ja kato laakerit.Jos sieltä ei vikaa löydy niin sitten kansi pois ja männät ylös.Tuli yhtä äkkiä mieleen että eihän vaan jakoketju olisi katkennut?
_________________

Ei sähkö autoille
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mietto-3



Liittynyt: 17 Tou 2007
Viestejä: 79

 LähetäLähetetty: 07.6.2007 23:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

niin kyllähän se voi jakoketjukin tehdä joskus lopun, vähän kokeilinkin
ketjua tuntui aika löysältä, täytyypä vähän kovemmin tempoa .
jos se olis jakoketjuvika sen sais varmaan helposti vedettyä vanhalla
uuden paikoilleen? eikä konetta enempi tarttes aukoa, kun tyhjäkäyntipaineetkin oli n. 2 paikkeilla. ja hyvin lähti aina käyntiin ja se
helähtävä ääni kuului enemmän edestä päin ennenkuin kone sammui.
jos se olis ollut jakoketju se on voinut katkoa jonkun venttiilinkin.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jari_w123
Mersutohtori

Diodi-Asko


Liittynyt: 11 Hel 2006
Viestejä: 1804
Paikkakunta: kokkola

 LähetäLähetetty: 07.6.2007 23:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Vähintään koukussa on venttiilit jos ketju on katkennut tai hypännyt.Onko ajoitusmerkit kohdallaan?
_________________

Ei sähkö autoille
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mietto-3



Liittynyt: 17 Tou 2007
Viestejä: 79

 LähetäLähetetty: 08.6.2007 8:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

lähden tässä konetta purkamaan ei se jakoketju varmaan ole ainakaan poikki , koska pyörittelin konetta muutaman kierroksen kampiakselin mutterista mut aika löysälle tuntui, ilmoittelen miten homma etenee
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mietto-3



Liittynyt: 17 Tou 2007
Viestejä: 79

 LähetäLähetetty: 09.6.2007 9:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

onko tyhmä kysymys? sopiiko 126 korisen mersun bensakone 123 koriseen 1984 b-farmariin
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Melitos



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 2652
Paikkakunta: Vaasa

 LähetäLähetetty: 09.6.2007 13:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

mietto-3 kirjoitti:
onko tyhmä kysymys? sopiiko 126 korisen mersun bensakone 123 koriseen 1984 b-farmariin


280S / 280SE kone sopii kun käyttää w123 280E kiinnikkeitä, ei passaa nykyiseen vaihdelaatikkoosi. Sad

300SE / SEL kone sopii pulttijaoltaan ilmeisesti laatikkoon mutta moottorin jalat joutuu soveltamaan. KE-jet bensiininsuihkutusjärjestelmän kanssa pitää sitten tapella myös.

Veekaseja ei saa leimaan ja asennus on vielä työläämpää.

Eikös noita M102 nelipyttysiä bensamotteja ole tarjolla jopa lähes "hae pois niin tarjoan kahvitkin" hinnalla? Etenkin 2-litraisia kaasarimalleja.
_________________
I drive an Opel. What's your excuse?
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mietto-3



Liittynyt: 17 Tou 2007
Viestejä: 79

 LähetäLähetetty: 10.6.2007 9:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

miten käviskö edm autoon 280s automaattilaatikolla oleva kone suoraan
vaan olisko ongelmia.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Malm
W123-Spesialisti
Räikkäpää



Liittynyt: 23 Lok 2005
Viestejä: 1657
Paikkakunta: Limika/Oulu

 LähetäLähetetty: 10.6.2007 11:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

mietto-3 kirjoitti:
miten käviskö edm autoon 280s automaattilaatikolla oleva kone suoraan
vaan olisko ongelmia.


No, kartaania saatat joutua lyhentämään, ja pitää kai sun ne W123:seen takoitetut 280:n korvakot taikoa jostain. Eli melekein suoraan. Ilmeisesti tarkoitat 280:stä kaasarikonetta, kun oli S eikä SE ?

-Risto
_________________
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi kuningasajatus
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mietto-3



Liittynyt: 17 Tou 2007
Viestejä: 79

 LähetäLähetetty: 15.6.2007 7:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

käykö edm autoon joku muu bensamoottori esim. joku ruiskumalli
jossa olis pienempi bensan kulutus kuin vakio 2.0 litran mallissa?
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W123, sedan, coupe, farmari, lang -> W123 moottori Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 1 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit