w123 bensan farmari koneen vaihto om 617 300d onnistuuko

Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

mietto-3 kirjoitti:käykö edm autoon joku muu bensamoottori esim. joku ruiskumalli
jossa olis pienempi bensan kulutus kuin vakio 2.0 litran mallissa?
Kyllä se tuo M102:n 2.3 litrasena ruiskumallina olisi varmaan noihin kriteereihin paras vaihtoehto. 136Hp jolla kerkeää hyvin sekä kuluttaa vähemmän kuin tuo 280:n M110. Starttikin on samalla puolella kun tuossa 2.0 kaasarimallissa (ja muutenkin sama peruslohko) niin luulisi sopivan paikalleen kun laittaa vaan :)

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

no nyt on kuitenkin työn alla koneen vaihto, kun 2.0 l bensakone teki stopin. tilalle on tulossa 3.0 l turbo d. ajettu ainakin 300 tuh, mut aika
näyttää miten kauan skulaa ja pelaa. kerron myöhemmin lisää kun
homma etenee ja ehkä kuvanäkymiäkin kun harjoittelen kuvien siirron.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

mietto-3 kirjoitti:no nyt on kuitenkin työn alla koneen vaihto, kun 2.0 l bensakone teki stopin. tilalle on tulossa 3.0 l turbo d. ajettu ainakin 300 tuh, mut aika
näyttää miten kauan skulaa ja pelaa. kerron myöhemmin lisää kun
homma etenee ja ehkä kuvanäkymiäkin kun harjoittelen kuvien siirron.
Noniin, mahtava homma ! Tervetuloa vain viispyttysten kuningaskoneiden kerhoon. :D

Ihanko aidon tupokonneen hommasit ? Oliko kallis etes kun on noin vähän ajettu ? Minkälainen vaiheloota siihen tulloo ?

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

ynnäilen vielä välityksiä ! mikä olisi paras perävälitys kun on alkuperäinen om 617 turbo d kone ja 4-lovinen laatikko ( 5-lovista ei taida tähän hätään löytyä ainakaan kohtuu hintaista) olisiko 3.07 vai
joku muu rakennettavassa farkussa on kiinni 3.69 perä.jossa stefatii-
viste vuotaa. 3.07 periä olis muutamia tarjolla, ja 3.69 onko liian tiheä
tähän yhdistelmään?
tulevalla viikolla kai päästään testaamaan viritelmää
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

mietto-3 kirjoitti:ynnäilen vielä välityksiä ! mikä olisi paras perävälitys kun on alkuperäinen om 617 turbo d kone ja 4-lovinen laatikko ( 5-lovista ei taida tähän hätään löytyä ainakaan kohtuu hintaista) olisiko 3.07 vai
joku muu rakennettavassa farkussa on kiinni 3.69 perä.jossa stefatii-
viste vuotaa. 3.07 periä olis muutamia tarjolla, ja 3.69 onko liian tiheä
tähän yhdistelmään?
tulevalla viikolla kai päästään testaamaan viritelmää
3.07 on turbon alkuperäinen välitys, set kai olisi ihan hyvä, 3.69:lla toki kiihtyy rivakammin mutta satasessa huutaa jo turhaan korkealta, suosittelisin jotain vanhan ässän perää välityksellä joka alkaa 2:lla, mukava jolkutella motarilla melekin tyhjäkäynnillä :D :D

Eli kannattaa laittaa tuo 3.07.
Mistä löysit konneen ? ;)

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

löytyykö suomesta asentajaa joka osaisi vaihtaa tasauspyörästön (perän)
rattaita kysymyksessä 3.07 perä. sekä säätää rattaiden kosketuskulmat
niin että homma skulaa ja kestää.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kyllä varmaan jostain löytyy mutta hakusalla voi olla.lisäksi saattaa olla aika kallistakin.Miksi rattaat pitää vaihtaa?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

kun on väljyyttä rattaissa (entisessä 300d sedanissa) johon on n. 6 vuotta sitten vaihdettu ainakin isommat rattaat ja joku välilevy.
oireelee niin että aina kun vaihtaa pykälää kuuluu loksahdus perästä, jos takapyörän nostaa tunkilla ylös ja heiluttelee pyörää edestakaisin tuntuu
väljyyttä.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Onko ihan varma että väljyys johtuu perästä?Pyörän navan boorit väljistyy myös ajan oloon jolloin perästä kuuluu loksahtelua ja väljyyttä tuntuu.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

no nyt se turbo 300 d hörhättää, koneella ajettu n. 340 tuh. hyvinhän se
kulkee 80-100 km alueella tiheähköllä ( 3.69) perällä. oli jo kiinni 3.07
perä mut täytyi ottaa kiireesti pois kun oli klappia melkein puoli kierrosta
täytyy panna hakuun hyväkuntoinen 3.07 perä, koska jo n.100 km ajo
vakuutti että 3.69 on liian tiheä perä turbolle, ja 5-vaihteiset v-laatikot
on todella hakusassa lieneekö saksan maassakaan. täytyy nyt jonkun
aikaa turboilla tällä tiheällä perällä ja tähyillä sitä oikeaa 3.07 sta.
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Jahas, täälläkin on tapahtunut. Itellä ois perän vaihto edessä.
3,92 vaihtuu 3,46:seen. Maantiellä yli satasen vauhdissa pitää pikkuperällä turhan paljon rundeja päällä tuo vapari. 3,46:sia saattaa löytyä ihan iskussaan olevia edullisesti.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

tiedoksi vain foorumilaisille, jos on tiedossa 3.07 hyvä perä niin vihjeitä tänne
jos on asennuspaikka vielä parempi. kiitoksia vain mielenkiinnosta tätä
projektia kohtaan, laitan kuvia sitten kun hieman fiksaan koria kun on muutamia ruskeita ( kukkia).
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

olen testaillut tätä turboa, tuntuu vetoa olevan, mutta tyhjäkäynti ei ole
oikein tasaista niinkuin tossa toisessa 300d vaparissa. onkohan se
tyypillistä vai jostain säädöistä kiinni?
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

mietto-3 kirjoitti:olen testaillut tätä turboa, tuntuu vetoa olevan, mutta tyhjäkäynti ei ole
oikein tasaista niinkuin tossa toisessa 300d vaparissa. onkohan se
tyypillistä vai jostain säädöistä kiinni?
Aika paljon on eroja turpokoneen ja vaparin välillä, mm. syöttöpumppu on erinlainen mutta kyllä sen tyhjäkäynnin pitäisi olla tasaista, tuossapa olisi näyte omasta(vuosia seisonut ja tupsauttelee suuttimenkin (tsuptsup) välistä, silti aikalailla tasaista):
http://www.students.oamk.fi/~t3mail00/5-pyttynen.wmv

Mitä tarkoitat epätasaisella, heiluuko kone vain vai kuuleko sen ihan käynnista, jotta jää pytty välistä pois?

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

tyhjäkäynnillä ilmanputsari väräjää , en uskoisi että on pytty välistä pois
kun kierroksilla tuntuu ytyä olevan. olen vaihtanut ilmanputsarin, polttoainesuodattimet ja tarkkaillut ettei polttoaineputkistossa ole vuotoja.
täytyy kai vielä ajella pitempi spurtti jos se oppii käymään, täytyy kai
laittaa polttoaineen jään-kosteuden poistoa jos olis joku vesihelmi jossain.
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Voiskohan se olla vaikka venttiilivälyksistä kiini?

Toki pumppukin ajan myötä karkaa säädöistä jolloin se annostelee tyhjäkäynnillä eri sylintereihin eri määrän polttoainetta.
I drive an Opel. What's your excuse?
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

nyt turbo käy paremmin kun kävin polttoaineletkut läpi oli useita vuotopaikkoja, josta haukkasi ilmaa. nyt vielä suuttimet tutkittava ja venttiilien säätö, niin kone skulaa. jäähän tähän vielä 3.07 perän haeskelu sitten vasta homma on syngroonissa
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

onkohan hehkutusaikareleessä sulaketta, kun näyttää kai menneen
sököksi. oireet välillä hehkuttaa, välillä ei. näyttää olevan umpirakenne
kun ei ole alumiinikotelossa avausruuveja. kyseessä 123 kori 300d 617
vapari. tuntuu aika kalliilta osalta motonet hinta 225e. onkohan halvempia
jossain kun näyttäisi ettei voi korjata kun on alumiininen umpikotelo.
hehkutulpat ok
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

tulipa lisää murheita, kun tarkkailin polttoaineputkiston vuotoja ja ruuvasin imuletkun kiristys klemmaria irtosi tankin kyljestä putken pää
kokonaan ( ruostunut) niinpä loppui ajelu siihen.
onkohan mitään kikkaa millä saisi istutettua letkun korvakkeen
tankin kylkeen. vai pitääkö koko tankki uusia? muuten tankki on täysin
ehjä, vain yksi korvake irronnut.
uudet tankit tuntuvat maksavan n. 630 e
kyse on 123 300 turbo d farmari
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

no hehkutusasiat selvisi, kun älysin hankkia hehkutuksen lämpöanturin
koneen kyljessä kiinni. nyt hehkutus pelaa.tässä vaparissa mikä on toisena ajokkina. kun tuo turbo odottelee tankin vaihtoa.
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

heräsi yksi kysymys, kun olen ajellut tällä 300 d turbolla, kun on tuo liian tiheä 3.69 perä, että onkohan näissä turbo koneissa kierroslukurajoitinta.
käy pikku hiljaa perän kestävyys kyseenalaiseksi ja tuskin se konekaan
kestää älyttömiä kierroksia vai miten lienee :?:
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

heräsi yksi kysymys, kun olen ajellut tällä 300 d turbolla, kun on tuo liian tiheä 3.69 perä, että onkohan näissä turbo koneissa kierroslukurajoitinta.
käy pikku hiljaa perän kestävyys kyseenalaiseksi ja tuskin se konekaan
kestää älyttömiä kierroksia vai miten lienee :?:
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

käyköhän vanhemman vuosimallin kytkimen pääsylinteri v 1984 123...n
tai onko niillä mitään eroa, kun tutkin kiinniolevaa ja vertailin hankkimaani vanhemman mallin pääsylinteriä niin pituus on sama ja
kiinnityskorvakkeet näyttävät myös samoilta. ainoa mitä ihmettelin
että hankkimassani sylinterissä on muovinen ilmausnipukka, jonkalaista
nipukkaa en näe kiinni olevassa uudemman mallin kytkimessä ?
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Terve! Vieläkö on tankki hakusessa? Löytyisi yksi varkun tankki missä on lommo, mutta on ehjä.
Viimeksi muokannut tapio89, 30.8.2007 15:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tähdellisen parantola
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

löysin jo kiitos vain
Avatar
Antti M.
W123-Spesialisti
Viestit: 131
Liittynyt: 17.7.2006 13:52
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Dieseleissä on aina kierrosten rajoitin, ei tarvi olla huolissaan.
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Kuva
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

minkä numeron automaattilaatikko käy w123 300d turdon perään ja onko
työnä helppo laittaa?
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

mietto-3 kirjoitti:minkä numeron automaattilaatikko käy w123 300d turdon perään ja onko
työnä helppo laittaa?
722.3:n
722.4:n
722.1:n

722.3:n on speksattu 400 nyyttonin väännöille, 722.1 on speksattu 250:n nyyttonin väännöille ja 722.4:n on speksattu 200 nyyttonin väännöille.

722.1:stä ja 722.3:sta on käytetty kumpaakin alunperin turpossa, 722.4:sta vain vaparissa.

Hommana ei tietenkään ole paha, vauhtipyörä vaihdetaan vetolevyyn, kardaanin etupätkä joudutaan luultavammin vaihtamaan. Laatikosta riippuen myös moottorin laippa laatikolla saatetaan joutua vaihtamaan.
Kuten myös vaihteiston kannatinpalkki.

Kytkinpoljin nakataan mäkeen ja hommataan leviämpi jarrupoljin. Laatikon öljyille hommataan lauhdutin tai sitten automaatinauton syyläri, johon öljyputket voidaan vetää.

Alipainemodulaattorimokkulalle sulla on jo paikka syöttöpumpun takana, siinä kait nuo pääpiirteet kai sitten onkin ;)

-Risto
Viimeksi muokannut Malm, 09.9.2007 19:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

jatkokysymys ? millainen perävälitys olisi parhain maantieajoa varten
nyt on perä 3.69 pitäiskö olla harvempi 3.46 tai 3.07.
Avatar
Antti M.
W123-Spesialisti
Viestit: 131
Liittynyt: 17.7.2006 13:52
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

3,07
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”