w123 bensan farmari koneen vaihto om 617 300d onnistuuko

mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

tehdäämpä testi ; paljonko saa olla klappia vetoakselissa, kun pyörää
heiluttaa edestakaisin kun pyörä nostettu tunkilla ylös. olen testaillut
paria w123 mersua ja tulos ollut toisessa autossa klappia n. 40 mm
kehän suunnassa ja toisessa n. 60 mm ja sen myös huomaa ajaessa kun vaihteita vaihtelee. klappi johtunee 1. perän välyksestä
2. vaihdel, ---" -----
3. gartaani- ja vetoakselin välyksestä
ja niiden yhteisvaikutuksesta
onko kukaan testaillut näitä juttuja ?
toisen perä 3.07
toinen perä 3.69
Avatar
Antti M.
W123-Spesialisti
Viestit: 131
Liittynyt: 17.7.2006 13:52
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

No eipä oo tullu mittailtua, mutta sen voin sanoa että sitte ku aina liikkeelle lähtiessä kuuluu isoääninen klonk ja pienessä vauhdissa nykii niin vetari alkaa olla tiensä päässä, mikäli(todennäköisesti) suurin välys sieltä löytyy. Ajelin tämmösillä vetareilla surutta puoli vuotta ja ku vaihoin niin oli yhessä nivelessä enää yks kuula kuudesta tallella :lol: . Ajonaikainen melu hiljeni aika huomattavasti toisten vetarien myötä :D . Mun käsityksen mukaan tuola peräsä kyllä sietää välystä olla jonku verran eikä haittaa mitään.
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Kuva
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

täytyypä mennä montulle ja testailla vetareita onko niissä välystä ja onko
muualla myös väljää
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

w123 perän ; tasauspyörästön irroitus

yritin päästä käsiksi perän kiinnitysmuttereihin 4 kpl ovat aika hankalassa paikassa , kun pihamaalla pukkien päällä yrittää laittaa työkaluja mutterien avaamiseksi. en vielä saanut tarkkaan selville
onko mutterit 19 vai 20 mmm , onko kellään kokemusta tai niksiä
mutterien avaamiseen ja työkalun laatuun nähden.
yritän ottaa irti koko perän vetoakseleineen.
Avatar
Antti M.
W123-Spesialisti
Viestit: 131
Liittynyt: 17.7.2006 13:52
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Nosta auton takapää ilmaan ja pistä pukkien päälle tms. Sitte irrotat iskarit yläpäästä ja otat jarrusatulat irti ja koiranluut ja kahtot silimällä pitääkö vielä jotain muutaki ottaa. Lykäät tunkin perämurikan alle ja ruuvaat sen pultin irti siitä perän takakumista ja lasket sitte hallitusti perän alas ja apurunko kääntyy siinä samalla. Jos vielä tuntuu ahtaalta niin löysää vähä apurungon etupään pultteja niin laskee vielä vähä alemmas. Jos ei vieläkään onnistu niin irrota koko apurunko, mutta siinä on sitte oma hommansa saada tähtäiltyä se takas paikoille, onnistuu kyllä ilman sen irrotustaki.
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Kuva
Avatar
Antti M.
W123-Spesialisti
Viestit: 131
Liittynyt: 17.7.2006 13:52
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Tai näin ainakin sedanissa...mut kai onnistuu farkussaki ja sit kannattaa tarkistaa oisko lattiapellissä kumitutit,jotka irrottamalla pääsis pultteihin käsiks, nii ei tarvis kikkailla apurungon kans. Ja avain on muistaakseni normi 19mm.
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Kuva
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

mietto-3 kirjoitti:w123 perän ; tasauspyörästön irroitus
yritin päästä käsiksi perän kiinnitysmuttereihin 4 kpl ovat aika hankalassa paikassa, kun pihamaalla pukkien päällä yrittää laittaa työkaluja mutterien avaamiseksi.... onko kellään kokemusta tai niksiä mutterien avaamiseen ja työkalun laatuun nähden. yritän ottaa irti koko perän vetoakseleineen.
Pelkän perän irroittaminen onnistuu kun sinulla on taittuvapäinen räikkä tai muu varrellinen avain jossa pää taittuu. Parhaiten ja todistetusti onnistuu sillä taittuvapäisellä räikällä. Asialliset sellaiset maksavat n.60€. Lisäksi sinun pitää irroittaa perän luukun kiinnityspultit (4kpl, pieniä, takana) niin saat enemmän työtilaa kun jouset pääsevät työntämään perää ja nivelistöä hieman alemmaksi kuin normaalisti.
Antti M. kirjoitti:sit kannattaa tarkistaa oisko lattiapellissä kumitutit,jotka irrottamalla pääsis pultteihin käsiks, nii ei tarvis kikkailla apurungon kans. Ja avain on muistaakseni normi 19mm.
Ne on W114/115 mutta ei W123:ssa. Eli joudut jokatapauksessa huseeraamaan alahaalla. Jostain 0,5 sarjalaisista 123:sista en mene takuuseen.
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

siis kyseessä on w123d farmari. huomenna menen auton alle, toivotaan
että olen viisaampi. valmiita reikiä ei ollut eikä mitään luukkuja vaikka
kuinka tutkin. otan kyllä tankin tieltä pois kun auto on riisuttavaa mallia
sekä kaikki mikä on tarpeellista muutakin . kiitos vain vinkeistä
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

no nyt on perä irti olipa aika savotta, piti lopulta tehdä muutama reikä että pääsi ylhäältä irroittamaan ruostuneet mutterit. nyt on seuraava vaihe viedä perä /akseliyhdistelmä verstaalle ja työnnetään vetarin nivelien suojakumit paikoilleen erikoislaitteella. ja sitten testaamaan
miten 3.07 perä toimii w123d turpossa.
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

no nyt tuli viimein vaihdettua 3.07 perä ja vetoakselit joihin laitettiin
uudet nivelien suojakumit. verstastyönä perä/ vetoakselipaketin vaihto
kesti noin 1.5 tuntia, kun jätti turhat työvaiheet pois.
allelaitetun perän ja vetarien tarkkaa ajo km en tiedä ehkä n.400 tuh/km
koeajo oli miellyttävä kokemus , kun vertaa mitä se oli 3.69 perällä
joka oli turbon käyttöön liian tiheä perä varsinkin moottoritiellä.
vaihdelaatikkona on 4-lovinen, kun 5-lovisia ei ole löytynyt, mut kyllä
nyt tälläkin yhdistelmällä jo ajo on aivan eri luokkaa kun vertaa edellistä.
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

nyt kun muut suurimmat ajoon vaikuttavat hommat on jonkinlaisessa
kunnossa on vuorossa nippelihommia; joista yksi kysymys miten
kiinnitetään w123 farkkuun tavaratilan vedettävä peitto. katselin
w124 korisen farkun vastaavaa värkkiä näytti aika yksinkertaiselta
kiinniollessaan, eli kun avaa takaluukun niin peitto nousee luukun mukana ylös, jolloin tavaratila on näkyvissä. liekö sama systeemi
w123 korisessa. en löytänyt mitään kiinnitysreikiä mihin peiton koukut
kiinnitetään. samassa laitteessa on myös verkkokoirakalteri.
onko kukaan värkännyt edm. laitetta kiinni tiedot kiinnostaa.
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

olen nyt testaillut tätä mb 123 300d farm. turboa, muuten pelaa hyvin
3.07 perällä jossa pieni välyksen tuntu vaihdettaessa,mut kun asian tietää
niin eteenpäin mennään ihan kohtuullisen kovaakin jos kiirettä pitää.
suuttimien kärkien vaihto on edessä, polttoaineen jakelu ei pelaa niin
kuin pitäisi ja polttoainettakin kuluu ehkä hieman liikaa , kun kulutus on
n. 9.5 l/ 100 km. vai onko kulutus normaalin rajoissa? vastatkaapa
kokeneet.
Avatar
Meihemi
Viestit: 113
Liittynyt: 19.11.2006 0:24
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Meihemi »

Eipä nyt muista mitä tehas lupaa kulutukseksi, jos sulla on auton mukana tullu semmonen käyttö opas tai mikä ohje kirja se nyt onkaan, niin siellä muistaakseni oli lukemat vai mistä ne kerran kahtoin. :? Automaatille tuo nyt ei mikään paha ole, vai mitä muut sanoo? :roll: Vai oliko tämä edes automaatti, kun kerta turbo on?
w123 200d 3.0 -81 Kuollut 11.02.2008.
w123 300d -80 Koneeton lahopaska.
s123 TDT -81. Sivuputki.
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

taitaab olla manuaali. :?
Jotahi tuommosia ne jotka tietää niin puhuu.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Meillä vie 300D autmaatilla noin 8 litraa ja entinen 300D manuaali vei sen 10 litraa, että kaippa se ihan spekseissä on tuo sunkin kulutus.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Malm kirjoitti:Meillä vie 300D autmaatilla noin 8 litraa ja entinen 300D manuaali vei sen 10 litraa, että kaippa se ihan spekseissä on tuo sunkin kulutus.

-Risto
Eikai se nyt kymmentä vieny tai sitten eri painonen kaasujalka meillä.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

johtaja300 kirjoitti:
Malm kirjoitti:Meillä vie 300D autmaatilla noin 8 litraa ja entinen 300D manuaali vei sen 10 litraa, että kaippa se ihan spekseissä on tuo sunkin kulutus.

-Risto
Eikai se nyt kymmentä vieny tai sitten eri painonen kaasujalka meillä.
No perstuntumalta se oli sen kymmenen :lol: Kovin tarkkaa mittausta ei toki tullut suoritettua mutta semmonen fiilis jäi muistoihin :D
Paljonkos sitten oma mielipiteesi asiaan on ?

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Malm kirjoitti:
johtaja300 kirjoitti:
Malm kirjoitti:Meillä vie 300D autmaatilla noin 8 litraa ja entinen 300D manuaali vei sen 10 litraa, että kaippa se ihan spekseissä on tuo sunkin kulutus.

-Risto
Eikai se nyt kymmentä vieny tai sitten eri painonen kaasujalka meillä.
No perstuntumalta se oli sen kymmenen :lol: Kovin tarkkaa mittausta ei toki tullut suoritettua mutta semmonen fiilis jäi muistoihin :D
Paljonkos sitten oma mielipiteesi asiaan on ?

-Risto
Tämä jäänyt unholaan, mutta mitä joskus laskeskelin niin semmosta yheksää ja matkassa hivenen vähemmän, mitä itellä niitä oli niin vähäruokasimmasta päästä oli. 78 300d automaatilla vei vähän tavaraa erimalliin :lol: 8)
Avatar
hammart
Viestit: 106
Liittynyt: 08.11.2006 17:50
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hammart »

kylläpä tuossa tekniikanvaihdossa on enemmän järkeä kuin mun farmarin korinvaihdossa.. :roll:

mun 123 farkku on alunperin ollut 240D,siihen on vaihdettu koko koppa ilman etuovia,kojelauta,kone,jne..prosentteja 49 papereissa,mitään ei voi enää vaihtaa :?
ilmeisesti vanha kori on ollut mätä ja koneeksi on välttämättä haluttu 300d.

no en tiedä,hyvin ilosesti se tolla kulkee,mut ei kai 300d farkut ole mitää ultraharvinaisia..korinvaihdosta on kuitenkin useampi vuosi jo aikaa.
Vaihtuva merkkikavalkaadi, tällä hetkellä VW T3 Caravelle x3
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

mitens se olikaan että voiko automatin saada hinaamalla käyntiin, hämärä muistikuva on että n- asennossa olis mahdollista vaan muistelenko väärin? tietäväiset ilmoittautukaa
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

taispa tulla pieni kirjoitusvirhe, ei se automaatti taida käynnistyä ainakaan n- asennossa, koska se olikin hinausasento. Voineeko sitä yrittää missään asennossa vai. On vaan yksi varaosa-auto 123 korinen
bensa versio, joka ei ainakaan muutamalla yrittämällä innostunut akun voimalla käyntiin ja josta ajattelin automaattiloodaa kehitellä
123 korisen 300turbodieselin jatkoksi. käyneekö muutenkaan?
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Terve,

Tuossapa ois ohjekirjan kertominen käyntiin hinaamisesta:
Kuva

Se, että käykö loota siihen sun turpokoneeseen, riippuu siitä mistä bensakoneesta se on peräisin.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Millä koneella tuo bensa on?Automaatin voi hinata käyntiin hinaamalla ensin N vaihteella noin 50km/h jonkun matkaa ja laittamalla sitten pakko kakkonen päälle,silloin moottorin pitäisi lähteä pyörimään mukana.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Risto olikin laittanut jo ohjekirjan ohjeet,aika lähelle minäkin muistin :wink: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

en muista olenko kysellyt aiemmin tällaista asiaa et voiko polttoaineen diesel kulutus nousta jos ruiskun suuttimien kärjet ei skulaa, tai ei annostele menovettä oikealla tavalla. kyseessä tämä 300 turbo 123 kori
kulutus on n. 10-11 litraa/ 100km
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Nousee selkeästi kulutus jos ei kärjet skulaa kunnolla. Pumpun ennakon ollessa pielessä kulutus myöskin kohoaa ja meno tuntuu verkkaiselta. Käynnistyvyys on yleensä heikkoa huonoilla suuttimilla. Kymppiä nuo tdt:t taitaa viedä sekalaisessa pyörityksessä?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

123 korinen 300turbo d onko mittaristossa sulaketta tai maadotuspaikkaa kun ei pelaa vaikka juotin langan asteikon valonsäätimen tilalle lamput uusia ja virta tulee mittarin pistokkeeseen
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

Onkohan mahdollista muuttaa pakuksi w123 300turbo d farkku vm-84
ja jos voi tartteeko tehdä jotain muutoksia istuimiin tms, kun toi d-vero
on rassaava
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kyllä se onnistuu. Ota takapenkkien istuinosat irti ja lukitse selkänojat alas vaikka parilla pellinpalalla ja popniitillä. Pulteilla lukittu ei kelpaa, pitää olla "kiinteästi". Ruuveilla jos laitat, niin kannat on hiottava sileäksi, ettei saa ruuvaamalla auki.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
mietto-3
Viestit: 79
Liittynyt: 17.5.2007 14:30

Viesti Kirjoittaja mietto-3 »

jatkokysymys ? tuleeko nopeusrajoituksia tai muita lisäehtoja
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”