Pakoputkiston päivittelyä

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Pakoputkiston päivittelyä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

No nyt varmistui sekin asia, että ei ole Manun aikaisten Mersujen laatu ollenkaan vanhojen hyvien aikojen tasolla. :x

Nimittäin pakoputki otti ja alkoi vuotamaan, vaikkei vielä kahtakymmentäkään vuotta ole röörillä ikää. :? Mikä ihmeellisintä, molemmat vaimenninpöntöt ovat lievää asiaankuuluvaa pölyisyyttä ja kakkaisuutta lukuunottamatta kuin pakasta vedettyjä.

Ensimmäisenä putkiston osana periksi antoi etummaiseen vaimentimeen menevä putki, eli taidamme puhua väliputkesta. Röpinä on sitä luokkaa, että pikkupoikabarometrilla mitattuna vanhan pizzataksin arvostus nousi heti muutamaa kertaluokkaa kovemmaksi, ehkäpä jopa kylällä pyörivien DX-korollien tasolle. :lol:

Takapöntön takimmaisessa liitossaumassa ehkä jo sauma vähän punertaa, mutta milläs tuota yksinäistä hitsisaumaa tältä turmeltuneelta maailmalta suojaat? :supersad:

Eli uusiksi taitaa mennä koko rööri pakosarjasta taaksepäin. Vai maksaako vaivaa alkaa asennella nyt väliosaa, loppukesästä etuputkea ja joskus talven mittaan takapönttöä? Vai turvaudutaanko vuosisataiseen Ford-tietämykseen ja hoidetaan vanha putkisto takaisin taistelukuntoon sopivan pellinpalan, kirosanojen ja rautalangan avulla? :idea:

Kommentteja tarvikeputkista? :oops:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Tästä palautteen paljoudesta huolimatta tuli käytyä "öylö" ostamassa kokonainen pakoränni M*tonet-kaupasta. :eec:

Hinnalla ei ollut putkisto pilattu, tosin päällisin puolin työnlaatua ja pintakäsittelyä arvioiden voisin veikata etteivät ainakaan pöntöt 10-vuotissynttäreitään juhli. :lol:

Istuvuus ja sopivuus ym toisarvoiset seikat selviävät tämän illan aikana, pikaisesti arvioiden näyttäisivät mutkat osuvan oikeisiin kohtiin suht oikean suuruisina... Tarkempaa raporttia aiheesta huomenna. :roll:

Kummastusta herätti takapöntön jättöpuolelle tehty 240-Vollemainen S-kurva, tosin rutkasti esikuvaansa loivempana. Liekö tavoitteena ollut samanlainen hikisen tukkoinen pakoääni? :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mikäs se siun autos olikaan? Isutsu pellet, mutta kirjottelet hämäyksen vuoks 124-foorumiin? :shock: Jotta piilovarmari, paku vaiko korinvaihto? Suattaa ajomelu Motonetin pöntöllä nousta, on entuuvestaan semmosia kokemuksia tarvikepöntöistä. :x

Nyt kiireellä jostain semmonen Nokijan teini-puhelin, jossa on älämölömittari. Mittaukset emp* ja jmp**. :idea:

*ennen motonetin...

**nii just...
Avatar
JS
Tolokun mies
Viestit: 971
Liittynyt: 30.9.2005 20:45
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

HVM kirjoitti:Mikäs se siun autos olikaan? Isutsu pellet, mutta kirjottelet hämäyksen vuoks 124-foorumiin? :shock: Jotta piilovarmari, paku vaiko korinvaihto? Suattaa ajomelu Motonetin pöntöllä nousta, on entuuvestaan semmosia kokemuksia tarvikepöntöistä. :x
JuMu S taitaa olla pönttökaupoilla tälläiseen W124 korisen 200D:n

Ei sentään Isutsu ( valmistetaanko niihinkin pakoputkia ?? ) :roll: :roll: :roll:
;)
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

HVM kirjoitti:Mikäs se siun autos olikaan? Jotta piilovarmari, paku vaiko korinvaihto?
Kyseessä on Etelä-Jemenin Saksan suurlähetystön pääviinurin vaimon entinen pizzataksi jolla kuljetettiin Tsekkoslovakian miehityksen aikaan telamiinoja ja hiehoja maanpakoon lähteneelle Grzwysztanan provinssin maaherralle. :shock:

60-luvulla auto päätyi Ruotsiin raggarikäyttöön, ja kolaroitiin jossain välissä läntisen Götanmaan sankassa sumussa junan alle. Myöhemmin vaunu entisöitiin paikallisen rautatieläisten tanhuseuran keikkabussiksi ja vuonna -89 (?) esiintyi ylimaalattuna Die Hard-elokuvan alkupään kohtauksessa.

Eli kyseessä oli 88-mallinen w124 200D niinkuin JS tuossa jo mainitsikin. 8)
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Asia harvinaisen selevä. :lol: (Laita tuuletinta kovemmalle)
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Putki vaihdettu, kokonaan. :D

Homma oli loppujen lopuksi huomattavasti helpompaa kuin Ford-väritteiset ikävät muistot ovat pakoputkihommista antaneet ymmärtää. Isoin urakka oli vanhan putkiston irroittaminen siten ettei alustan massaukseen tulisi turhia kolhuja. :shock:

Suomalaiskansalliseen tapaan alusta pitäen hyljeksin, suorastaan halveksuin, mahdollisuutta suorittaa pakoputkiston vaihto tallissa, saati sittten montun päällä. Sen verran vielä heteron verta suonissa virtaa että pihahomminahan noista talkoista parhaat kiksit irtoavat. :ope:

Kun vanhan putkiston osat alkoivat olla kaikki irti, tuli pihasavotalle kruunaus taivaalta rankan sadekuuron muodossa. :evil: Sadetta ei kuitenkaan kauaa kestänyt ja tuona aikana tuli taisteltua uuteen takapönttöön se roikutuslenksujen välinen vastinkumi paikoilleen.

Uusi putkisto tuli nosteltua paikoilleen edestä taaksepäin ja kiristeltyä kaikki pulit ja mutterit "huulille". Istuvuus oli erittäin hyvä, mistä olin aika yllättynyt pönttöjen kauhean näköisiä hitsaussaumoja katseltuani. No sen verran tuli soveltamista, että takapöntön jouduin ripustamaan aavistuksen verran vinoon asentoon riittävän marginaalin saavuttamiseksi alatukivarteen nähden. Ehkä olisi välimatka riittänyt suoraankin asennettaessa, mutta näin saatiin asennukseen jäljittelemätön käsityön leima. 8)

Lopuksi kuparitahnalla voidellut mutterit kiinni, ja auto käyntiin. Aikani kuunneltuani ja auton alla röhnien haisteltuani oli pakko todeta homma valmistuneeksi. :D

Tarvikesatsin melutasosta en vielä uskalla lausuntoja mennä antamaan, koska vaihdelaatikon alle tulevaa muoviplättyä joudun vähän korjailemaan ennen takaisin asentamista. Ilman sitä eivät tulokset oikein ole vertailukelpoisia keskenään. Täytyy kait vielä jokunen tankillinen poltettua polttoainetta putkiston läpi puhaltaa, että riittävä nokeentuminen saavutetaan ja se kamala metallinen tyyning-kaiku pakoäänestä häviää. :x
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Tuki ilimanpuhistaja jollain :!: saat putken nokeentumaan nopeammin :D
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Jatketaas tätä ho*oeroottista topiccia vielä kysymällä, jotta oliskos järkee pätkäistä juuri asennettu etuputki poikki parista kohtaa ja korvata irronnut putken pätkä ylimääräisellä pienenkokoisella 2"-absorptiopöntöllä joka on alunperin ostettu vallankin toisiin tarkoituksiin? Vähän niinkuin 250D-henkisesti? :shock:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

JuMu S kirjoitti:Jatketaas tätä ho*oeroottista topiccia vielä kysymällä, jotta oliskos järkee pätkäistä juuri asennettu etuputki poikki parista kohtaa ja korvata irronnut putken pätkä ylimääräisellä pienenkokoisella 2"-absorptiopöntöllä joka on alunperin ostettu vallankin toisiin tarkoituksiin? Vähän niinkuin 250D-henkisesti? :shock:
Tuon oman veneerisen näkökantani tähän topikkiin:

Efektorin asentaminen kannattaa aina. Edut tulevat esiin kun höllää kaasun täyskiihdytyksen jälkeen, ja nauttii "essu" takana moottorijarrutuksen äänistä. Ääni assportiopöntölle. :ope:
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Hommahan olisi tietennii kuulunna suorittaa niin kuin omassa entisessä Dodge Dart-vainaassani. :pope:

Eli suoran traktoriviritteisen höyläpenkkikuutosen pakopaineet kulkivat simppeliä 45-48 millisistä pätkistä kasailtua putkistoa myöten aina taka-akselin yli jonka jälkeen oli sijoitettu 2,5 tuumainen Simons-efektori muutaman tuuman mittaisella tailpipellä. 8)

Tyhjäkäynillä kutvosdodge käydä pömpötti erittäin kauniisti, normaaliajossa jylinä oli tosin sitä luokkaa että aamuvuoroon ei halveksumieni merkkituoteautoilijoiden valtaamalta taloyhtiön parkkialueelta kehdannut lähteä toiselle tuhannelle yltäviä kierroksia käyttäen. :lol:

Mutta kun pääsi oman isännöitsijän toimialueen ulkopuolelle, oli mukava painaa petaalia vähän syvempään ja kuunnella melkomoista pakojylinää. :D Pienehköstä etuputkesta johtuen ääni muuttui kovemmilla kierroksilla astmaiseksi pihinäksi, eikä automaatista johtuen oikein noista moottorijarrutusnautinnoista ihan täysin osalliseksi päässyt. :(

Mitähän mahtaisi :justiina: olla mieltä pizzataksiin asennetusta vastaavasta "vaimentimesta"? :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”