Korvaavaa 12 v lataussäädintä mistä

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Korvaavaa 12 v lataussäädintä mistä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Tuon mopottimen pamautin tänään tulille talven yli kestäneen stefaremontin päälle. Kiva oli taas paukkuraudalla pärtsiä monen vuoden tauon jälkeen! 8)

Akkukin tuli uusittua vanhan kypsyttyä talven yli täysin hengettömäksi, tosin oireili jo syksyllä. Mittailin siinä sitten latausjännitettä ihan kurillani ja äimistys oli suuri kun akunnavoilta kajahti Fluken näyttöön +19 voltin lukema. :shock:
Lataussäätimessä veikkaan olevan vian, päätellen siitä että laturin kaikista vaihteista tuleva jännite on samaa luokkaa eikä tuommoinen käämi/magneetti-sisältöinen suljetussa kopassa pyörivä kokonaisuus itsestäänkään rikki mene? :? Lataussäädin löytyy nettikaupasta mutta noin parinsadan euron hinta :eec: saa haukkomaan henkeään, tuli mieleen että änkeän tuonne säätimen vaikkapa Boschilaisesta laturista. Säätimeen itseensä tulee laturilta kolme piuhaa, eli ne vaiheet. Säätimeltä menee paksu johto akun plussaan ja maahan sekä ohut johto toisaalle jossa jatkuva virta. Latausvaloa ei keksinnössä ole eli mieleen äkkiä tulee esim Moparin ulkoinen säädin joka tuossa voisi toimia. Mitään herätevirtaa ei mopon laturi tarvi vaan induktio saadaan alulle kestomagneeteilla. Boksi sisältää siis todennäköisesti vain tasasuuntausdiodit ja ylijännitettä leikkaavan toimilaitteen (onko noissa joku Zener-diodi vai mikä?)
Kertokaas nopeasti löytyykö esim. traktorikaupasta sopivaa säädintä tuohon?

:idea: :arrow:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Hinnoista tiedä mutt käviskö siihen joku toitsun ulkoinen säädin, hiluksesissa ja corolloissa oli aika pitkään niitä samoin ladoissa ja ladan vois olla edullienkin
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Kiitos vinkeistä. Tässä välissä varmistettu että laturissa ei vikaa ole. :D
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

https://www.motonet.fi/fi/varaosat/250/ ... ne-Laturit

tommonen löytyy motonetista eikä hinta ihan paha
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

No eipä tosiaankaan. Just komppasin pari romulootaa ja löyty pari korjaussarjaa Delcoon, joista saan tarvittaessa tasasuuntausdiodit ja Lassen säädin kaveriksi. :arrow: Rock'n roll. :D
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3023
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Itse aloitan tällaisen remontin nykyään ihan eri suunnasta. Minä vaihdoin joku vuosi sitten säätimen ja sitten koko laturin (onneksi oli hyllyssä) ja aina vaan näytti yleismittain 18,5 - 19,5 volttia.
Akku oli täysin kuollut, sammutuksen jälkeen n. 5 volttia.
Koko generaattorin vaihto kuitenkin aiheutti pienen epäilyn siitä, että vika voisi olla jossain muualla.
Mittari kainalossa kohti talouden toista kulkupeliä, pelti auki ja mittari kiinni patteriin -> 17,5 auto sammutettuna.

Sitten vaihdoin paristot mittariin ja myös autojen viat korjaantui.
Nykyisin sitten tarkistan ensin mittarin, jos alkaa lukemat näyttää oudoilta.
Ja alkuperäinen vikakin oli tosiaan pelkässä akussa.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

^sama koettu, tosin ehdin vain säätimen vaihtamaan.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Tuokin vaihtoehto käväisi mielessä koska luulisi jonkun 12V polttimon jo kertakaikkisesti kärvähtäneen lyhyelläkin ajolenkillä noilla jännitteillä. Silmämääräisesti ei lamput kuitenkaan sen kirkaammin loista kun normaalistikaan. Toisaalta ei ole kahta vuottakaan siitä kun tuli ysivolttinen Flukeen viimeksi vaihdettua.

Täytyypä vielä huvikseen mittailla muutama verrokkijännite ennen kuin alkaa mitään 9V paristoa kalliimpaa ostelemaan. :idea:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

No niin päivittämättä jäi tämäkin. Kaverin yleismittarilla latausjännitteen tarkistusmittaus jonka jälkeen omaan mittariin uus paristo. :oops:
Laturi lykkää reilua 14V eli täysin on verme kunnossa.

Jännää asiassa se että vanha paristo sekä omalla että kaverin mittarilla mitattuna uudenveroinen, mutta kummasti vaan oli "vajaa". Ei tuota sitten viitsinyt enää edes palovaroittimeen laittaa jatkoille, keräykseen meni. :no:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

JuMu S kirjoitti:No niin päivittämättä jäi tämäkin. Kaverin yleismittarilla latausjännitteen tarkistusmittaus jonka jälkeen omaan mittariin uus paristo. :oops:
Laturi lykkää reilua 14V eli täysin on verme kunnossa.

Jännää asiassa se että vanha paristo sekä omalla että kaverin mittarilla mitattuna uudenveroinen, mutta kummasti vaan oli "vajaa". Ei tuota sitten viitsinyt enää edes palovaroittimeen laittaa jatkoille, keräykseen meni. :no:
Mies jolla on fluken mittari lulisi osaavan pariston mitata.... Levossahan se jännite ei juurikaan kerro pariston kapasiteetista mitään. Voi olla lähes sama kuin täydessä paristossa mutta silti ei anna niitä haluttuja elektrooneja ulos...

Hyvä että vika selvisi vaikka kallitahan ne paristot ovat... Saisikohan sen vanhan pariston ladattua...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

AK47 kirjoitti:
Mies jolla on fluken mittari lulisi osaavan pariston mitata....
Mies jolla on Volvo luulisi osaavan ajaa turvallisesti. Juuri näin. :ope: :lol:

Vanhojen akkujen kanssa olen jaksanut jumpata ja tehdä kaikenlaisia testejä ja koekuormituksia. Vanhojen paristojen kanssa ei jaksa jumpata, paitsi että jännite tulee mittailtua vaihdon yhteydessä vanhoista. Ihan periaatteen takia.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Kiinteistösähkös eli pienjännittees pitäis aina testata ennen töitä jännitteellisestä kohteesta mittarin näyttämä.
Oppilaitosten näyttökokeis voi tulla hylsy, jos valvoja huomaa ettei tuota tee.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”