Ruiskutuspumppu

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
jk25
Viestit: 112
Liittynyt: 08.11.2006 20:46
Paikkakunta: Pietarsaari

Ruiskutuspumppu

Viesti Kirjoittaja jk25 »

No niin asiantuntijat + muut mersutohtorit. Kertokeehan mikä pirun mokkula tuossa meikäläisen mesen pumpussa on?
http://img156.imagevenue.com/img.php?im ... _955lo.JPG

Ylempihän on joku elr - systeemi, mutta tuo alempi, mitä virkaa sillä on? Onko sen takana syöttöruuvia ollenkaan?

Autohan on 300 d Om 603 ja manuaali lootalla. Tekniikka pitäis olla vm. 1991..
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Ylempi on joo joutokäynnin säädin.
Nyt ei muista tuota alempaa millään... Noo, kohta joku sen sanoo.
On siellä ihan kaikki ruuvit alla tallessa.
Pro HVM
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7099
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Alempi on nykimisen esto mokkula. Takakannen saa irti kun ottaa tuon nykimisen eston magneetin irti niin sen alta löytyy lisää takakannen ruuveja.

Ite jouduin yhteen ruuvattuun pumppuun tekemään 1mm rautalangasta koroke renkaan ettei ko. magneetti painanut syöttöruuvia takaisin pienemmälle. :D
jk25
Viestit: 112
Liittynyt: 08.11.2006 20:46
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja jk25 »

Vai nykimisen esto, nykivän TÄMÄKIN mersu tuntuu :lol: Liekkö siellä välyksiä jossain vaihelootan ja vetarin välillä...
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Se ei ole silloin kunnossa. Minulla oli omassa tuo hieno järjestelmä ja sitä ei saanut nykimään millään. Testasin asiaa oikein hartaasti kaikilla vaihteilla, mutta edes kaasun pumppaaminen ei saanut aikaan kenguruita, vaan yhden lievän nykäyksen jälkeen auto veti jälleen tasaisesti.

Toista se on ilman. Auto loikkii pikkuvaihteilla ihna niin pitkään kuin kyydissä kehtaa istua. Sama meno jatkuu, vaikka jalan nostaa kaasulta. :shock: Näin -86 200D:ssa!
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
jk25
Viestit: 112
Liittynyt: 08.11.2006 20:46
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja jk25 »

Vai niin.. ei tuo nykiminen nyt ihan pahimmasta päästä ole, mitä noilla oon ajanu..
Mitä se mokkula sitte säätää? katkasee syöttöä, säätää kierroksia ?
Mistä pirusta se sitä nykimistä haistelee?
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tosiaan, jos tuo toimii, niin ei nyi ollenkaan, ei vaikka kuinka tökerosti vaihtaisi. Ensimmäisen nykäisyn jälkeen ei tule koskaan sitä toista.

Ihmeellinen se on. Itse olen tullut siine tulokseen, että se haistelee tiedon ELR- eli tyhjäkäynnin säätöjärjestelmältä. Sehän mittaa pyörimisnopeutta laskemalla vauhtipyörän hampaita. Sillä on siis tarjolla todella ajan tasalla oleva tieto pyörimisnopeudesta, onhan vauhtipyörällä satoja hampaita, joten pyörimisnopeuden muutos nähdään ennen kuin kone on kierrostakaan pyörähtänyt. Sen perusteella se sitten nitkuttaa pumpun vivustoon vaikuttavaa solenoidilla kaasua päälle ja pois oikeassa tahdissa, vaimentaen kengurut ennen kuin niitä huomaakaan.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
jk25
Viestit: 112
Liittynyt: 08.11.2006 20:46
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja jk25 »

Aaivan.. Kylläpä se on ollu saksalainen ingenjööri viisas aikoinaan..
Voiskohan tuolla nykimisen eston toimimattomuudella olla jokin syy yhteys outoon, pienen hetken kestävään vapinaan, jota meseni tekee? Parhaiten se ilmenee ku on 2. vaihteelle vaihtanu ja nostanu kytkyttimen.. Tuntuu aivan ku joku tarttuis kardaaniin käsin hetkeksi aikaa ja estäis pyörimästä :lol:
Ama
Viestit: 5
Liittynyt: 18.10.2007 14:03
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Ama »

Tuon kuvan perusteella sen nykimiseneston toimattomuudeksi sanoisin virran puuttuminen. Ainakaan kuvassa ei ole johto kiinni. :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”