Moottorin vaihto 603---<606

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Maza300tdt
Viestit: 72
Liittynyt: 16.4.2007 15:04
Paikkakunta: Pori

Moottorin vaihto 603---<606

Viesti Kirjoittaja Maza300tdt »

Mitä tarvitsee muuttaa jos aion vaihtaa 603 koneen 606 koneeseen. Tietysti nyt pakoputki yms muut muutokset ja ottaa 603 koneen kiinnikkeet ja pulttaa ne toiseen koneeseen. Mutta onko jotain muuta mitä pitäisi huomioida? Kun olen joka tapauksessa ottamassa koneen talvella pois, niin onko kauheasti hankalampi laittaa sinne sitten tuo 606 kone takaisin. Tuon 606koneen mukana tulee 24 tappisen imu ja pakosarja. Mutta onko siinä jotain mitä pitäisi huomioida Entä katsastus, jos vaikka vaihdan koneenseen samalla eri ahtimen ja coolerin, riittääkö tässäkin penkitys alle sen 188 heppaa ja paperit tuosta ja käytön aikainen pakokaasu mittaus (ei vähäpäästöinen 89 mallin auto)...
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Onko kone kakkosnelosesta vai väyrysestä? väyrysen kone vaatii ainakin ruiskutuspumpun om603:sta.
Datsuni on mun ratsuni.
Maza300tdt
Viestit: 72
Liittynyt: 16.4.2007 15:04
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maza300tdt »

Kyllä tää kone on 124:sta. Mutta siihen on tarkoitus laittaa tuo vanha pumppu siis 603 koneesta.
Maza300tdt
Viestit: 72
Liittynyt: 16.4.2007 15:04
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maza300tdt »

Sain selviteltyä että tuo 606 kone vaatii ainakin pienen muutoksen kallistuksen vakaajaan, sekä 603 koneeen pumpun ja lämpöanturin. Lisäksi tarvitsee rakennella uudet hehkujen johdot ja kierroslukumittarin anturi öljypohjaan. Jos nuo ovat suurinpiirtein ainoat niin homma ei kuulosta hirveän suuritöiseltä, kun kone kuitenkin nostetaan pois. Jos joku tietää vielä jotain muuta mitä pitäisi muuttaa/ottaa huomioon niin olisin kiitollinen tiedoista :D
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

ööh... Missäs kohti OM606 on löytynyt W124 kopasta turbotettuna?
Vapari 24venaa sai kylläkin 07/1993-08/1995.
Pro HVM
Maza300tdt
Viestit: 72
Liittynyt: 16.4.2007 15:04
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maza300tdt »

Siis eikö tuota konetta ole tehty turbolla, siis 124 korinen 24v turbo? Kun mulle tarjottiin vaihdossa tuohon omaan alkuperäiseen 12 v turboon vaihdossa 606 konetta, jossa siis esim nuo vahvemmat kiertokanget. Mutta käsitin että tuo kone on tosiaan alkuperäinen turbo, vai onko tuossa 24v vaparissa vahvemmat sisuskalut kuin 12 v turbossa? No pitää sitten vielä selvittää tuo.Ja miten jos tuollaisen koneen asentaa keulille niin saako sitä sitten ikinä leimaan, jos tuollaiset ei kerran ole tehtaalla tehty?
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Satalankkua ei oo tehty om606 turpolla, ainoastaan vaparina. Väyrysessä on om606 turpo koneita. Leiman kyllä saapi tuolle 606 turpolla tai vaparina.
Maza300tdt
Viestit: 72
Liittynyt: 16.4.2007 15:04
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maza300tdt »

Mistäs erottaa väyrysen turbo koneen ja 124 koneen vaparin(siis jos kone ilman pako/imusarjaa., noin niin kuin ulkoisesti, ja onko se yhtä helppo laittaa paikalleen kuin 124 koneen 606, siis lohko sama yms?
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Eiköhän se lohko oo aikalailla sama, sisuskaluissa taitaa olla jonkinverran eroa. Paikalleen laitossahan ei pitäisi olla mitään ongelmaa, onhan tuommosia laitettu myös mm. w123:seen :wink:
Maza300tdt
Viestit: 72
Liittynyt: 16.4.2007 15:04
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maza300tdt »

Joo, mutta lähinnä se että jos ostan tuollaisen sillä mielellä että kylkeen tulee iso holsetti jne. että en osta sitä "heikompaa" siis vaparia vai onko noissa jotain eroa? Siis tietääkö sen konetta avaamatta kumpi kone on ollut, ilman pumppua, sekä imu/pakosarjaa??
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

No ainaki moottorinumerosta

vapari -> 606.912
turpo -> 606.962

tai jotain tuollaista, jokatapauksessa vaparissa tuo toinen osa alkaa 91... ja turpossa 95... tai 96...
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Toivottavasti myyjäkin tietää mitä moottoria on myymässä, kannattaa ostaa luotettavalta taholta se moottori.
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Nii ja pitäs kait siinä lohkossa olla turbon öljynpaluun paikka. Pakosarjan puolella jossain suht alhaalla. Ei ilmeisesti kuitenkaan öljypohjassa vaan lohkossa.
I drive an Opel. What's your excuse?
masah
Viestit: 80
Liittynyt: 07.6.2006 18:57
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

ja myös turbolle öljynpaineletkun lähtö löytyy turbokoneisesta

kyllä uskon että myyjällä aika vankka kokemus on noista 24v moottoreista, että kyllä tohtii ostaa
Maza300tdt
Viestit: 72
Liittynyt: 16.4.2007 15:04
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maza300tdt »

Joo niin uskon myös että myyjä tietää mitä myy=). Mutta ei tullut puheeksi, että onko kone vapari vai turbo. No tuosta moottorinnumerosta sen itsekin osaan tsekata. Kiitos vain tiedoista
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”